Ik gooi ook altijd rooie olie in m,n auto
Ma das diesel
Ik heb wel een keer groene motorolie gezien,
Volgens mij was dat motorex??
Hoezo green??
Eigenlijk wilde ik alleen maar weten of er rode olie bestond
Maar ik vind het zeker wel interessant!
mag ik in dit topic rsv31 om z'n profesionele mening vragen over lucas olie ?
al getest toevallig ?
Kan ik je helaas niets over vertellen. Ken het product niet goed. Wordt toch veel mee geracet en is de USA populair, of sla ik de plank nu helemaal mis?
Vervolgens kopen wij het en zweren bij produkt wat wij kopen.
Halfords verkoop het ook voor 12,50 per liter. Had je 8 euro gescheeld. Veel is het niet, maar toch.ik heb pas voor die castrol gps rode olie 58 euro betaald voor 4l bij een honda dealer
Ik weet nog dat er zo'n 20 jaar geleden in het weekblad "MOTOR" een grote olietest heeft gestaan.
Bel-Ray kwam daar toen als beste uit en Valvoline als tweede.
De "test" werd toen gedaan door alle olie te onderwerpen aan de zgn. Falex test.
RSV31 zal die wel kennen.
Een stalen wieltje wordt ( aangedreven door een 1400 RPM elektromotor ) tegen een stalen rol gedrukt.
Een beetje hetzelfde idee als de "4-ball test".
Er wordt dan alleen gekeken naar de EP eigenschappen van de olie.
Maar alleen daarop kunje een olie natuurlijk niet waarderen.
Er zijn nog zoveel andere eigenschappen die zeker zo belangrijk zijn, zoals:
Oxidatiebestendigheid, shearstabiliteit, detertgent, vlampunt, stolpunt, TBN, verdampingsverlies, etc.etc.etc.
In de bovengenoemde Falex-test schijnt frituurolie heel goed te scoren.
Dat zou dan betekenen dat frituurolie het beste is in de motor???
Ik dacht het niet.
Hopelijk kan een deskundige zoals RSV31 hier meer over vertellen?
Maar nu weet ik nog steeds niet of de antislijtage-dopes ( ZDDP e.d. ) nu wel of niet beneden de 60 graden Celcius werken.
Want dat is wel van groot belang voor motoren die korte ritten maken en dus niet warm worden.
Alvast bedankt.
wat zou er voor nodig zijn om een objectieve vergelijkigs test neer te zetten
bv..een 4ballen test ? ( zo heet dat geloof ik )
zo'n apparaatje kan ik wel aan komen,
gaat mij wat moet je meten om een redelijk betrouwbare vergelijkingstest te doen,
ga je opgenomen vermogen( weerstand ) meten, bij een bepaalde druk p de kogels
of wil je weten op welk moment de ballen gaan "lassen" dus druk op de kogels meten,
maar hoe meet je dan het effect van veroudering en weerstand tegen slijtage in de olie , apparaat een week/ weken laten draaien ?
just mee asking,
ik wil er graag meer over weten, ik hoop dat je het leuk vindt hier wat over te vertellen
bvd dank
budje
.... H Staat voor Hydrargyrum - waterstof.
Scheikunde midelbare school vergeten ?
Om alle testen te noemen....dat zijn er erg veel en als ik die hier kwijt wil dan wordt het topic heel erg lang. Al eerder heb ik een topic verwezen naar de ASTM-D testen:
http/www.astm.org/cgi-bin/SoftCart.exe/COMMIT/SUBCOMMIT/D02L011.htm?L+mystore+aier3709+1157976785
(dat zijn er een aantal en de meeste hier kennen deze wel, of hebben er wel eens van gehoord)
Buiten de mechanische eigenschappen tellen ook eigenschappen mee als emissie/milieunormen. Ook houden fabrikanten er eigen procedures op na die niet (openbaar) beschreven zijn en angstvallig geheim worden gehouden. Denk ook aan corrosietesten, of verpompbaarheidstesten. Wat doet een olie als deze onder duk verpompt wordt. Scheiden de additieven zich van de basisolie? Dit soort testen zijn weer heel anders dan testen op het gebied van slijtagebescherming.
Hoewel ik geen ervaring heb in het testen van specifieke raceolie kan ik me zo voorstellen dat bepaalde eigenschappen bij raceolie van ondergeschikt belang zijn.
Ik ben bang dat ik je er niet echt pasklaar antwoord op kan geven. Waar ik wel wat aan heb zou een zgn Product Data Sheet (PDS) en een Material Data Sheet MSDS)van een product zijn, of andere keiharde gegevens, wellicht dat ik er dan een uitspraak over kan doen.
In tegenstelling tot veel industriele smeermiddelen is het in de motor- en autobranche niet gebruikelijk om testgevens te pubiceren. Bekijk de volgende link maar eens:
http/www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXENINDMOMobil_SHC_600.asp
Onder aan het Mobil document zie je heleboel gegevens staan, in dit geval hebben deze betrekking op een industriele olie. Gerelateerd aan de toepassing kun je hier dus wel voorzichtig een uitspraak doen hoe een dergelijk product zou moeten presteren of nog beter, het product vergelijken met concurrerende producten.
In jou geval, zonder aanvullende gegevens denk ik dat lastig wordt om een product te testen, ik denk dat je het beste kunt afgaan om ervaringen van anderen. Ik kan je dan alleen maar waarschuwen voor mensen die het product goed vinden werken omdat "de vertegenwoordiger zei dat" of "het schijnt dat"
Frituurolie scoort niet goed in de Falex test, dit kan ik je uit zeer betrouwbare bron vertelllen, dat is echt een broodje aap verhaal.
De falex test gaat er iets anders aan toe als jij beschrijft, maar in principe komt wel op hetzelfde neer:
http/www.ice32.com/Falex_Flier.pdf