Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Even voorstellen, nieuwe trotse eigenaar van een vf700sm. Wat een heerlijke motor om lekker mee rond te toeren!
 

Bijlagen

  • 01.png
    01.png
    1,3 MB · Weergaven: 22
Even voorstellen, nieuwe trotse eigenaar van een vf700sm. Wat een heerlijke motor om lekker mee rond te toeren!
En ook nog met aftermarket Jama pijpen😳
(Later overgenomen door Laser)

Die waren er in 2 uitvoeringen, met of zonder demping.
Zijn dat de open of de gedempte die erop zitten?
 
En ook nog met aftermarket Jama pijpen😳
(Later overgenomen door Laser)

Die waren er in 2 uitvoeringen, met of zonder demping.
Zijn dat de open of de gedempte die erop zitten?
Ik vrees dat deze zonder demping zijn, of toch in ieder geval niet echt stil.
Klinkt in ieder geval mooi donker.
 
Met de demper is al wel luider dan de originele.
Vandaar dat je die eronder hebt.

Het zelfde exemplaar zonder demping heeft dus ook geen dempers _O-
De pijp heeft een gat van ongeveer 2cm doorsnee en als ik daar doorheen gluur zie ik een schot zitten, ongeveer 10cm dieper. Helemaal open is het dus niet. Toch hou ik het toerental binnen de bebouwde kom maar laag, wat mij betreft klinkt dat heerlijk.

Misschien kom ik nog een forum-lid in levende lijve tegen en kan er een definitive diagnose gesteld worden :-)
 
De pijp heeft een gat van ongeveer 2cm doorsnee en als ik daar doorheen gluur zie ik een schot zitten, ongeveer 10cm dieper. Helemaal open is het dus niet. Toch hou ik het toerental binnen de bebouwde kom maar laag, wat mij betreft klinkt dat heerlijk.

Misschien kom ik nog een forum-lid in levende lijve tegen en kan er een definitive diagnose gesteld worden :-)
Op de buitenkant achteraan aan de kant van het wiel staat waarschijnlijk 'not for highway use'.
Ik heb dezelfde uitlaten op een van mijn twee SM's en die zijn behoorlijk luid. Wat ik heb gedaan is een zooi pannensponzen gehaald bij de Action en die er in gestampt en toen kruislings in elke uitgang twee dunne staafjes ijzer er voor welke klem zitten in het gat.

Ze worden daar een stuk stiller van en je merkt niets aan het vermogen en trekkracht, verandert niks.
 
Op de buitenkant achteraan aan de kant van het wiel staat waarschijnlijk 'not for highway use'.
Ik heb dezelfde uitlaten op een van mijn twee SM's en die zijn behoorlijk luid. Wat ik heb gedaan is een zooi pannensponzen gehaald bij de Action en die er in gestampt en toen kruislings in elke uitgang twee dunne staafjes ijzer er voor welke klem zitten in het gat.

Ze worden daar een stuk stiller van en je merkt niets aan het vermogen en trekkracht, verandert niks.
Dat ga ik Maandag eens nakijken. Dank je wel voor de tip.
 
Ja Han, "not for highway use" staat er inderdaad op. Bijna niet te lezen maar toch.

Dat wordt dus sponsjes in dat pijpje frommelen :-)
Dat verhaal van die 2 dune staafjes kan ik me alleen nog niet visualiseren.
Bedoel je dat de lengte van de staafjes hetzelfde is als de diameter van het pijpje?
 
Laatst bewerkt:
Het is niet gezegt dat jij die uitvoering met de open pijpen hebt.
Heb je geen db killers erin zitten?

Het zou kunnen dat op beide staat, niet voor highway use.
 
Boevie, Ik heb echt geen idee. Achteraan zit een pijpje van ongeveer 10 cm lang, en daarna zit ik (na ongeveer 1.5cm) tegen een schotje aan te kijken.
Stationair klinkt het geweldig, bij meer toeren lijkt het wat snerperig te worden.
Bij het afremmen op de motor rommelt en ploft het dan ook weer leuk, maar ik denk dat oom agent daar toch anders tegenaan kijkt.
 
Boevie, Ik heb echt geen idee. Achteraan zit een pijpje van ongeveer 10 cm lang, en daarna zit ik (na ongeveer 1.5cm) tegen een schotje aan te kijken.
Stationair klinkt het geweldig, bij meer toeren lijkt het wat snerperig te worden.
Bij het afremmen op de motor rommelt en ploft het dan ook weer leuk, maar ik denk dat oom agent daar toch anders tegenaan kijkt.
Dat weet ik ook niet.
Ik gok toch dat het inderdaad die lawaaidingen zijn, met alleen een paar schotten. Open pijpen dus, anders had je wel iets gezien van een dbkiller.

Denk niet dat je dan een schot kunt zien, 10cm verderop.
 
Je hebt idd dezelfde dempers als ik en die zijn vrij hard. Wat die staafjes betreft: de achterkant van de demper, het grote gat dus, loopt schuin weg. Ik heb een staafje staal genomen van 4 mm dikte en die zodanig pas gemaakt dat ze klem zitten in die grote uitgang. En dat dus acht keer want je hebt vier dempers.

Dan zoveel mogelijk pannenspons in dat kleine pijpje duwen en nog wat in het grote gat van de uitgang en dan twee van die staafjes kruislings in het gat zodat de sponsjes niet worden weggeblazen. En dat maakt hem een stuk stiller zonder merkbaar vermogensverlies.
 
Ah ok, ik snap 'm.
Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen met stukjes lasstaaf. Da's behoorlijk stug en makkelijk op maat te knippen.
wordt vervolgd :)
 
Geplof in de uitlaten bij gas dicht kan komen door een klein lekje ergens aan de voorkant, waardoor lucht wordt meegezogen in de uitlaat.
 
SUCCES! De sponsjes zitter er in, 1 in het pijpje zelf, 2 er achter, en de kruisjes houden het geheel stevig op z'n plaats.
Klinkt goed! Niet meer dat geschetter, maar zeker ook niet te tam.
Afremmen op de motor gaat nu ook niet meer gepaard met plofjes en rommeltjes, dus al met al een geslaagde operatie.
Zo'n 110 km getest, en zeer tevreden over het resultaat. Nou nog even wachten tot de achterste sponsje wat vuiler worden, dan ziet het er ook wat beter uit.
Mijn hartelijke dank voor de tips!
 
Top 👍

Dat ploffen kwam dus inderdaad door de open pijpen.
Nu is er iets meer tegendruk en dan worden de cilinders beter gespoeld.

Zo zie je maar weer, open pijpen en van die sportieve luchtfilters zijn bijna nooit een upgrade.
Behalve dan voor het oog.
 
Vandaag even een rondje Oud-Beijerland gedaan. Heerlijk motorweer, weinig verkeer, lekker relaxed. Weer 130km Genieten!
Sleutelen doen we wel als het regent _O-
 
Ik heb gisteren een eind gereden met de sponsjes SM en het is best wel een beschaafd geluid.

Maar volgende keer ga ik weer met de andere SM, met de standard uitlaten en die vind ik fijner klinken. Ze hebben een donkerder geluid en minder fel. Maar die standaard uitlaten is hoegenaamd niet meer aan te komen.
 

Bijlagen

  • 65393192_481299426031447_6067848062561157120_o.jpg
    65393192_481299426031447_6067848062561157120_o.jpg
    280,2 KB · Weergaven: 12
Ik heb gisteren een eind gereden met de sponsjes SM en het is best wel een beschaafd geluid.

Maar volgende keer ga ik weer met de andere SM, met de standard uitlaten en die vind ik fijner klinken. Ze hebben een donkerder geluid en minder fel. Maar die standaard uitlaten is hoegenaamd niet meer aan te komen.
Wat ik vooral van de JAMA/Lasers jammer vind is dat ze dde hoek niet hetzelfde hebben gedaan als de OEM uitlaten, dat verpest voor mij het uiterlijk best wel.
 
Dat vind ik wel meevallen, ik vind ze zeker niet lelijk, maar de oem uitlaten zijn gewoon mooier en passen beter bij de motor.
Wat ik dan weer wel jammer vind is dat mensen er gaten in boren voor meer geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan