Wilbers of Hyperpro

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.537
185
Zwolle
Ik ben op zoek naar vervangende schokdempers voor mijn Goldwing 2018.
De belangrijkste reden is het gemis aan veervoorspanning als we met 2 personen op de motor zitten. De motor hangt dan te ver achterover. Gebrek aan demping heb ik minder last van.

Nu ben ik aan het kijken naar Hyperpro of Wilbers.
Mijn ervaring uit verleden is dat HyperPro stugger aanvoelt dan Wilbers. Ik heb beide merken op een identieke motor gehad. Wat ik niet weet in hoeveel invloed de instellingen op dit gevoel hebben.

Nu lees ik wel meer dat HyperPro stugger aanvoelt dan Wilbers. Ik heb dit uiteraard voorgelegd bij een HyperPro Servicecenter.
Daar vertelde ze dat dit eigenlijk niet zou mogen. Beide merken zouden hetzelfde aan moeten voelen of tenminste zo in te stellen zijn dat ze hetzelfde aanvoelen.

Mijn voorkeur op dit moment gaat naar HyperPro. 2 redenen:
- Ze konden mij duidelijk meer informatie geven over de schokdempers i.c.m een Goldwing 2018
- Omdat ik de montage kan uitvoeren tegelijkertijd met een 12000 km beurt schelen de kosten toch een kleine 1000 euro t.o.v Wilbers. Zowel voor als achter komt dan een nieuwe schokbreker. Er gaan namelijk heel veel manuren in de montage zitten. 10-12 uur is niet vreemd.

Nu ben ik vooral op zoek naar mensen die beide merken op dezelfde motor gehad hebben en daardoor dus goed vergelijk hebben. Dit hoeft uiteraard niet perse een Goldwing te zijn.
Uiteraard is alle info welkom.
 
Als bij hyperpro voorveren of een schobreker besteld dan moet je ook je gewicht etc doorgeven .
Er zijn ook online tools die uitrekenen hoe dik je veer moet zijn .

Als je 60 kg bent dan krijg je bijvoorbeeld 6nm/mm binnenveren
En als je 100kg bent dan 9.5 nm/mm binnenveren.
Of dat je progressieve veren of lineaire veren nodig heb etc.

Ze kunnen je bij hyperpro heel goed advies geven van wat voor jou de beste oplossing is .
 
Als bij hyperpro voorveren of een schobreker besteld dan moet je ook je gewicht etc doorgeven .
Er zijn ook online tools die uitrekenen hoe dik je veer moet zijn .

Als je 60 kg bent dan krijg je bijvoorbeeld 6nm/mm binnenveren
En als je 100kg bent dan 9.5 nm/mm binnenveren.
Of dat je progressieve veren of lineaire veren nodig heb etc.

Ze kunnen je bij hyperpro heel goed advies geven van wat voor jou de beste oplossing is .
Volgens die logica moet je al andere veren monteren als je een tas meeneemt.
 
Inzakken met 2 personen heeft niet zo zeer iets met veervoorspanning te maken, meer met een te lichte veer.
Bij Wilbers kun je het gewicht opgeven van de configuratie waarin je het meeste rijdt, dan wordt de basis van de schokdemper en veer daarop geproduceerd.
Beide merken monteer ik regelmatig, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Wilbers. Komt wat hoogwaardiger over.
 
Inderdaad een te lichte veer heeft veel invloed. Echter je compenseert een extra persoon door de veervoorspanning aan te passen.
Deze is bij de Goldwing 2018 Tour (met topkoffer dus) elektronisch geregeld via vaste instellingen. Daar valt dus niets aan te wijzigen.

Ook Hyperpro vraagt naar gewichten en verhoudingen rijder/duo/bagage.
 
Inderdaad een te lichte veer heeft veel invloed. Echter je compenseert een extra persoon door de veervoorspanning aan te passen.
Deze is bij de Goldwing 2018 Tour (met topkoffer dus) elektronisch geregeld via vaste instellingen. Daar valt dus niets aan te wijzigen.

Ook Hyperpro vraagt naar gewichten en verhoudingen rijder/duo/bagage.
Als de motor evengoed achterover hangt is de veer dus veel te licht. En je verplaatst allen het aanspreekpunt, als het geheel weer begint te veren zit je weer met de te slappe veer. Je compenseert niets, je verbloemt het alleen een beetje.
 
Volgens mij heeft wilbers tegenwoordig een schokdemper wat het nivomat systeem gebruikt, meer belasting = zelfde rijhoogte, want, zelf nivellerend systeem. Die info kwam bij HK suspension vandaan.

En, dat de inbouw wat tijd kost snap ik wel, maar toch geen 10 uur? (als je een 100euro p/u van een dealer ofzo aanhoud..)

Ik zou HK eens contacteren hier over, als het een automatisch systeem is zou ik daar zeker voor kiezen, hoef je ook niet te staan schroeven als iemand een keertje achter op stapt, of een vaatwasser achter op knoopt.
 
Bij Goldwing wel. Bijna letterlijk de hele motor moet uit elkaar.
Het frame en motorblok blijven aan elkaar.
Min of meer al het kuipwerk en zelfs de benzinetank moet tussen het frame vandaag gepeuterd worden.
Deze video laat goed zien hoe ver de Goldwing uit elkaar moet.

Nivomat ken ik. Heb ik ook ervaring mee.
Is er niet voor de Goldwing en is voor ons ook te zwak. De demping komt zwaar te kort.
Ik heb de Nivomat op de Honda Crosstourer gehad. Het principe is geweldig maar de motor bleef deinen.
 
Laatst bewerkt:
Facebook, misschien even contact met MotorService Zeewolde opnemen, die hebben het al eens gedaan.

Screenshot_20220919-201636_Facebook.jpg
 
Als het Hyperpro gaat worden (wat de bedoeling is), wordt het in Apeldoorn gemonteerd.
Dit is een Hyperpro servicecenter. Tevens het servicecenter waar de set voor de Goldwing ontwikkeld is. Zij hebben er ondertussen 5 in de werkplaats gehad.
Dus daar heb ik wel vertrouwen in. In het verleden al vaker daar geweest.

Het blijft wel een gevalletje van een slager die zijn eigen vlees keurt. Daar wil ik juist even doorheen zien te prikken.

Ik zal eens contact zoeken met Zeewolde of de klant. Kijken wat daar van info uitkomt
 
Als het Hyperpro gaat worden (wat de bedoeling is), wordt het in Apeldoorn gemonteerd.
Dit is een Hyperpro servicecenter. Tevens het servicecenter waar de set voor de Goldwing ontwikkeld is. Zij hebben er ondertussen 5 in de werkplaats gehad.
Dus daar heb ik wel vertrouwen in. In het verleden al vaker daar geweest.

Het blijft wel een gevalletje van een slager die zijn eigen vlees keurt. Daar wil ik juist even doorheen zien te prikken.

Ik zal eens contact zoeken met Zeewolde of de klant. Kijken wat daar van info uitkomt
Ik heb meerdere motorfietsen bij de fabriek van Hyperpro in Werkendam laten aanpassen en ook al sinds 2006 vaak tussendoor weer een andere motor bij Hyperpro in Alphen aan de Rijn.
Heel blij met de service en het contact.

Afgelopen augustus mijn drie motorfietsen met Hyperpro's voor en achter verkocht.
Weer wat nieuwe plannen.

Leuk om te lezen dat de door mij vreemde eend in de bijt en relatief nieuwe vestiging in Apeldoorn ook zo goed bezig is. 8-) :t
 
Ik ben op Motorfest bij de HK-Suspension stand wezen kijken naar een Wilbers achter schokbreker. De monteur gaf goeie uitleg.
HK heeft ook een elektronisch gestuurde achter schokbreker, maar daar hebben we het niet over gehad, was voor mij niet relevant. Misschien wel voor jou.
Wat hierboven al gezegd wordt: er is geen ideale schokbreker voor single en duo rijden. Maar elektronisch is het misschien wel te regelen.
 
Met de juiste veer en juiste voorspanning hoef je de uitgaande demping niet aan te passen.
leg me dan eens uit hoe je dat met dezelfde veer kan voor solo en duo ? dan is ze of te zwaar, of te licht, of er tussenin en is het ook maar een compromis.
maar jij kiest ervoor om op deze vraag niet in te gaan blijkbaar ?

Prepare your bike for – tyre pressures and suspension settings


You also need to set up your bike’s suspension to cope with the extra weight on the rear, adding some preload to the rear shock and if it has damping adjustment, easing off the rebound and upping the compression by 25%, otherwise the steering could feel unsettlingly light.
 
Laatst bewerkt:
leg me dan eens uit hoe je dat met dezelfde veer kan voor solo en duo ? dan is ze of te zwaar, of te licht, of er tussenin en is het ook maar een compromis.
maar jij kiest ervoor om op deze vraag niet in te gaan blijkbaar ?


Oh nee hoor. Het is een kwestie van kijken welke veer het dichtst komt bij de situatie waarin je de motor het meest gebruikt. Dan de static sag instellen en kijken hoe de uitgaande demping moet staan om de motorfiets op het juiste tempo in de neutrale stand terug te krijgen zonder nadeinen.

Afhankelijk van of je de motor zwaarder of lichter gaat belasten de veervoorspanning wat opschroeven of terugdraaien om weer op de gewenste staic sag te komen. Het zal altijd een compromis blijven. Maar als de uitgaande demping goed staat voor sologebruik zal deze ook niet te veel verkeerd staan voor duogebruik. De veer zal de schokdemper sneller terug willen drukken door de hogere voorspanning, dit wordt weer afgeremd door het hogere gewicht bij de zwaardere belading.

Een en ander wordt ook nog sterk beinvloed door de progressiviteit van het linksysteem.
 
Laatst bewerkt:
Heeft @Dutch niet verstand van dit soort dingen?
Klein beetje wel. Maar aangezien de Goldwing 1800 niet de doorsnee motor is en er al contact is met mensen die dit model goed kennen heb ik er niet zoveel aan toe te voegen.

Nu ben ik aan het kijken naar Hyperpro of Wilbers.

Nu ben ik vooral op zoek naar mensen die beide merken op dezelfde motor gehad hebben en daardoor dus goed vergelijk hebben. Dit hoeft uiteraard niet perse een Goldwing te zijn.
Als die onafhankelijk van elkaar ingemeten zijn kan het best zijn dat op motor A de Wilbers wat stugger is en op motor B de Hyperpro. Dat is niet zomaar 1:1 door te trekken naar een ander model. En bij Hyperpro natuurlijk opletten dat je het over de complete schokdemper hebt, niet over alleen maar een Hyperpro veer op een OEM schokdemper.

In de basis hebben Wilbers, Hyperpro en ook YSS dezelfde achtergrond. Het komt allemaal voort uit het niet meer bestaande Technoflex. In de loop van de jaren heeft elk merk zijn eigen ontwikkeling gedaan, de meest moderne uitvoering op dit moment zijn de YSS Topline schokdempers. Waar ook een groot verschil zit is dat Wilbers en Hyperpro mono schokdempers produceren. De twin sets zijn eigenlijk gewoon twee mono dempers. YSS heeft sets die vanaf de basis als twin shock ontwikkeld zijn wat prijstechnisch ook zo z'n voordelen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan