Wilbers of Hyperpro

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.537
185
Zwolle
Ik ben op zoek naar vervangende schokdempers voor mijn Goldwing 2018.
De belangrijkste reden is het gemis aan veervoorspanning als we met 2 personen op de motor zitten. De motor hangt dan te ver achterover. Gebrek aan demping heb ik minder last van.

Nu ben ik aan het kijken naar Hyperpro of Wilbers.
Mijn ervaring uit verleden is dat HyperPro stugger aanvoelt dan Wilbers. Ik heb beide merken op een identieke motor gehad. Wat ik niet weet in hoeveel invloed de instellingen op dit gevoel hebben.

Nu lees ik wel meer dat HyperPro stugger aanvoelt dan Wilbers. Ik heb dit uiteraard voorgelegd bij een HyperPro Servicecenter.
Daar vertelde ze dat dit eigenlijk niet zou mogen. Beide merken zouden hetzelfde aan moeten voelen of tenminste zo in te stellen zijn dat ze hetzelfde aanvoelen.

Mijn voorkeur op dit moment gaat naar HyperPro. 2 redenen:
- Ze konden mij duidelijk meer informatie geven over de schokdempers i.c.m een Goldwing 2018
- Omdat ik de montage kan uitvoeren tegelijkertijd met een 12000 km beurt schelen de kosten toch een kleine 1000 euro t.o.v Wilbers. Zowel voor als achter komt dan een nieuwe schokbreker. Er gaan namelijk heel veel manuren in de montage zitten. 10-12 uur is niet vreemd.

Nu ben ik vooral op zoek naar mensen die beide merken op dezelfde motor gehad hebben en daardoor dus goed vergelijk hebben. Dit hoeft uiteraard niet perse een Goldwing te zijn.
Uiteraard is alle info welkom.
 
Veel reacties. Dank daarvoor.
@Janbros
Bij Goldwing 2018 is het niet mogelijk om de demping zelf in te stellen. De demping zit gekoppeld aan de mapping van de motor (Tour, Rain, ECO, Sport). Het is uiteraard wel mogelijk om voor het inbouwen nog wat aan de demping te doen. Daar is ook over gesproken in Apeldoorn. Dat zou dan in de schokbreker zelf moeten gebeuren. Dit kan achteraf ook wel weer gewijzigd worden maar dan moet eerst de schokbreker uit de motor gehaald worden. Wat dus veel uren werk is

@Dutch
Ze waren er in Apeldoorn heel duidelijk in. De complete schokbreker vervangen. Met alleen een andere shroefveer trek je de boel te ver uit balans. Het is ook mijn intentie om de complete set (voor en achter) te vervangen.
Als die onafhankelijk van elkaar ingemeten zijn kan het best zijn dat op motor A de Wilbers wat stugger is en op motor B de Hyperpro
Hiermee zeg dus eigenlijk dat de merken best dicht bij elkaar zitten en dat de instellingen dus meer invloed hebben dan de basis opbouw van de schokbreker zelf.
 
Maar als de uitgaande demping goed staat voor sologebruik zal deze ook niet te veel verkeerd staan voor duogebruik.
net zoals de sag "niet te veel verkeerd zal staan" op een Goldwing, het gaat immers om een motor van +370kg (hoe zwaarder de motor, hoe kleiner de invloed van het extra gewicht) . maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. zo ook dus met de demping, en hoe groter het aandeel van de duo in het totale gewicht (dus bij lichtere fietsen), hoe verder af je gaat van "niet te veel" en hoe dichter je komt bij "slechte demping".

ik vind het een hele straffe uitspraak dat demping niet beinvloed zou worden door wel/geen duo. dat zou hetzelfde willen zeggen dat demping solo voor iemand van 60kg hetzelfde zou zijn als voor iemand van 130kg (wat een extra "duo-gewicht" van 70kg zou zijn). als een veringsspecialist dat tegen mij zou zeggen weet ik genoeg om daar nooit nog te gaan informeren naar goede vering.
 
De Nivomat schokdemper was voor mij een goed voorbeeld dat demping wel degelijk invloed op Solo of Duo gebruik.
Bij Solo gebruik reed de motor echt lekker. Bij Duo gebruik kwam de demping zwaar te kort.
Gezien de aard van Nivomat is het wellicht logisch dat de demping hier veel invoed heeft.

Bij mijn laatste Wilbers schokdemper, draaide ik alleen aan de veervoorspanning. Ik had geen behoefte om de demping te wijzigen. Omdat het verschil Solo/Duo erg klein was.
 
Klein beetje wel. Maar aangezien de Goldwing 1800 niet de doorsnee motor is en er al contact is met mensen die dit model goed kennen heb ik er niet zoveel aan toe te voegen.


Als die onafhankelijk van elkaar ingemeten zijn kan het best zijn dat op motor A de Wilbers wat stugger is en op motor B de Hyperpro. Dat is niet zomaar 1:1 door te trekken naar een ander model. En bij Hyperpro natuurlijk opletten dat je het over de complete schokdemper hebt, niet over alleen maar een Hyperpro veer op een OEM schokdemper.

In de basis hebben Wilbers, Hyperpro en ook YSS dezelfde achtergrond. Het komt allemaal voort uit het niet meer bestaande Technoflex. In de loop van de jaren heeft elk merk zijn eigen ontwikkeling gedaan, de meest moderne uitvoering op dit moment zijn de YSS Topline schokdempers. Waar ook een groot verschil zit is dat Wilbers en Hyperpro mono schokdempers produceren. De twin sets zijn eigenlijk gewoon twee mono dempers. YSS heeft sets die vanaf de basis als twin shock ontwikkeld zijn wat prijstechnisch ook zo z'n voordelen heeft.
Volgens mij slechts niet meer onder die naam:
 
net zoals de sag "niet te veel verkeerd zal staan" op een Goldwing, het gaat immers om een motor van +370kg (hoe zwaarder de motor, hoe kleiner de invloed van het extra gewicht) . maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. zo ook dus met de demping, en hoe groter het aandeel van de duo in het totale gewicht (dus bij lichtere fietsen), hoe verder af je gaat van "niet te veel" en hoe dichter je komt bij "slechte demping".

ik vind het een hele straffe uitspraak dat demping niet beinvloed zou worden door wel/geen duo. dat zou hetzelfde willen zeggen dat demping solo voor iemand van 60kg hetzelfde zou zijn als voor iemand van 130kg (wat een extra "duo-gewicht" van 70kg zou zijn). als een veringsspecialist dat tegen mij zou zeggen weet ik genoeg om daar nooit nog te gaan informeren naar goede vering.
net zoals de sag "niet te veel verkeerd zal staan" op een Goldwing, het gaat immers om een motor van +370kg (hoe zwaarder de motor, hoe kleiner de invloed van het extra gewicht) . maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. zo ook dus met de demping, en hoe groter het aandeel van de duo in het totale gewicht (dus bij lichtere fietsen), hoe verder af je gaat van "niet te veel" en hoe dichter je komt bij "slechte demping".

ik vind het een hele straffe uitspraak dat demping niet beinvloed zou worden door wel/geen duo. dat zou hetzelfde willen zeggen dat demping solo voor iemand van 60kg hetzelfde zou zijn als voor iemand van 130kg (wat een extra "duo-gewicht" van 70kg zou zijn). als een veringsspecialist dat tegen mij zou zeggen weet ik genoeg om daar nooit nog te gaan informeren naar goede vering.
Een goede veringspecialist weet bij welk soort motorfietsen wat belangrijk is. Een GL1800 is gebaat bij goede scholdempers met de juiste basisintelling en de juiste sterkte veer afgestemd op het gebruik. De instelbaarheid van de demping is veel minder van belang.
Dit itt lichtgewicht pk pakhuizen die op straat ultrasportief bereden worden of die ingezet worden op het circuit.
 
Ik heb Wilbers voorveren gekocht maar ik vond de handleiding en informatievoorziening belabberd.
Hun klantenservice is nog veel belabberder.

Het bleek dat ik de bussen van mijn vork af moest zagen omdat de veren langer zijn dan origineel.
Dit was mij van te voren niet bekend en dit was ik ook niet van plan omdat ik dan niet meer terug kan.
Ik kon door hun bussen laten maken tegen de hoofdprijs. Dit gedaan, kreeg ik er uiteindelijk maar 1 opgestuurd en toen ik daarover reclameerde kon ik er doodleuk nog eens een gaan betalen. Nooit meer Wilbers voor mij.

Bij Hyperpro wel altijd netjes te woord gestaan, echter nog geen producten gekocht omdat ze die niet voor mijn motor hebben.
 
Ik heb Wilbers voorveren gekocht maar ik vond de handleiding en informatievoorziening belabberd.
Hun klantenservice is nog veel belabberder.

Het bleek dat ik de bussen van mijn vork af moest zagen omdat de veren langer zijn dan origineel.
Dit was mij van te voren niet bekend en dit was ik ook niet van plan omdat ik dan niet meer terug kan.
Ik kon door hun bussen laten maken tegen de hoofdprijs. Dit gedaan, kreeg ik er uiteindelijk maar 1 opgestuurd en toen ik daarover reclameerde kon ik er doodleuk nog eens een gaan betalen. Nooit meer Wilbers voor mij.

Bij Hyperpro wel altijd netjes te woord gestaan, echter nog geen producten gekocht omdat ze die niet voor mijn motor hebben.
Via wie heb je het besteld?
 
Via de officiele Wilbers importeur (HK) wordt er namelijk altijd meegedacht is mijn ervaring. Vandaar mijn vraag, het doet er wel degelijk toe....

Ik doe veel zaken met ze en ben nog nooit dit soort verhalen tegen gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook Wilbers veren, voor en achter. Gekocht bij HK in Tiel en ook door hun gemonteerd. Dat vind ik juist een prima bedrijf, ze denken mee en hun service is uitstekend.

En Wilbers is een prima product wat mij betreft. Raad ik iedereen aan, je motor knapt er echt van op.
 
Via de officiele Wilbers importeur (HK) wordt er namelijk altijd meegedacht is mijn ervaring. Vandaar mijn vraag, het doet er wel degelijk toe....

Ik doe veel zaken met ze en ben nog nooit dit soort verhalen tegen gekomen.
Ik heb ook Wilbers veren, voor en achter. Gekocht bij HK in Tiel en ook door hun gemonteerd. Dat vind ik juist een prima bedrijf, ze denken mee en hun service is uitstekend.

En Wilbers is een prima product wat mij betreft. Raad ik iedereen aan, je motor knapt er echt van op.
Zoals aangegeven had ik direct contact met Wilbers zelf en daar is dus mijn recensie op gebaseerd.
De veren kwamen bij P&W vandaan. Overigens stond er op het doosje dat de veren voor een heel andere motor zijn. Navraag leerde dat ze ook voor mijn motor geschikt zijn en dat ik ze met wat aanpassingen pas moet maken. Er wordt dus een veer die toevallig ook op je motor past geselecteerd, dus de veren zijn niet eens specifiek voor de motor ontwikkeld.

Ook vervalt de garantie op hun producten als je de vering niet elk jaar laat servicen. Nou ken ik (op raceteams na) niemand die elk jaar zijn schokbreker laat doen. Ook vrachtkosten slaan nergens op (20€ voor een klein doosje).

HK is een prima bedrijf maar dan gaat het meer over die service die HK zelf levert.
 
Zoals aangegeven had ik direct contact met Wilbers zelf en daar is dus mijn recensie op gebaseerd.
De veren kwamen bij P&W vandaan. Overigens stond er op het doosje dat de veren voor een heel andere motor zijn. Navraag leerde dat ze ook voor mijn motor geschikt zijn en dat ik ze met wat aanpassingen pas moet maken. Er wordt dus een veer die toevallig ook op je motor past geselecteerd, dus de veren zijn niet eens specifiek voor de motor ontwikkeld.

Ook vervalt de garantie op hun producten als je de vering niet elk jaar laat servicen. Nou ken ik (op raceteams na) niemand die elk jaar zijn schokbreker laat doen. Ook vrachtkosten slaan nergens op (20€ voor een klein doosje).

HK is een prima bedrijf maar dan gaat het meer over die service die HK zelf levert.
En als je dit bij HK had besteld had je dus van te voren informatie gekregen over het hoe een wat.

En ik ken wel genoeg mensen die ieder jaar hun (aftermarket) schokdemper laten servicen hoor.
 
Ik heb ook Wilbers veren, voor en achter. Gekocht bij HK in Tiel en ook door hun gemonteerd. Dat vind ik juist een prima bedrijf, ze denken mee en hun service is uitstekend.

En Wilbers is een prima product wat mij betreft. Raad ik iedereen aan, je motor knapt er echt van op.
HK is echt topbedrijf, louter goede ervaringen mee.
 
Ik ga hier verder niet meer op in, ik spreek hier mijn ervaring met Wilbers uit dus geen idee waarom je hier steeds HK bij betrekt.
Hun reputatie staat verder buiten kijf.
Omdat als je de Wilbers spullen via de officiele Nederlandse kanalen(HK suspension) betrekt het een top product is, ook qua service en garantie. Dan krijg je namelijk ook de juiste adviezen. Als er geen 100% passende verenset is vertellen ze je dat en kun je wat anders bestellen.
Ik heb nog nooit iets ontvangen van Wilbers dat niet past, en garantie en serviceafwikkeling is ook nog nooit moeilijk over gedaan.

En Wilbers heeft als fabrikant officieel niets met jou als consument/eindgebruiker te maken. Jij bent de koopovereenkomst aangegaan met P&W en die moeten het oplossen. Dat WIlbers dan bereid is om je te helpen is op zich al mooi.
 
Laatst bewerkt:
Omdat als je de Wilbers spullen via de officiele Nederlandse kanalen(HK suspension) betrekt het een top product is, ook qua service en garantie. Dan krijg je namelijk ook de juiste adviezen. Als er geen 100% passende verenset is vertellen ze je dat en kun je wat anders bestellen.
Ik heb nog nooit iets ontvangen van Wilbers dat niet past, en garantie en serviceafwikkeling is ook nog nooit moeilijk over gedaan.

En Wilbers heeft als fabrikant officieel niets met jou als consument/eindgebruiker te maken. Jij bent de koopovereenkomst aangegaan met P&W en die moeten het oplossen. Dat WIlbers dan bereid is om je te helpen is op zich al mooi.
Dus volgens jou had HK mij bij het bestellen vooraf al geïnformeerd dat ik mijn vork moest verzagen? Of als ik het zou laten monteren hadden ze mij verteld dat de voorvork verzaagd wordt en dat ik na montage niet meer terug kan? Dat zou fijn zijn want dan had ik er niet aan begonnen. Maar dit voegt verder helemaal niets toe omdat het nu mosterd na de maaltijd is.
 
overdrijven is ook een kunst : je hebt je vork helemaal niet moeten verzagen, enkel een ijzeren buisje. en je kan altijd terug door een nieuw buisje op maat te zagen
Het is een kunststof sleeve met een rand.
Maar daar gaat het niet om. De spullen passen niet zonder modificatie, dit staat nergens vooraf vermeld en staat zelfs niet in de montagehandleiding. Wanneer ik spullen specifiek voor mijn motor bestel, ga ik er van uit dat dit 1:1 past.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan