Winterkleding voor dummies

Bij Best (kom van Utrecht) voelden mijn vingertopjes wat koud aan. Maar eenmaal op de zaak in Eindhoven was dat zo weg.

Belangrijkste is m.i. zorgen dat je "winddicht" bent. En handvatverwarming op standje 3.

Heb nog een setje 12v onderhandschoenen voor als het ECHT koud wordt.

Morgen komt er een BAK regen aan; dan toch maar Renault (niet omdat het moet maar ......) :-)
 
Je bent zeker nog nooit op een regenachtige dag vanuit de Alpen in een dag naar huis gereden met zo'n pak?;(

Niet vanuit de Alpen, wel vanuit Stuttgart paar STEVIGE buien gehad, was toen met een pakkie van de Action.
En de nodige hoosbuien in de Moezel/Eiffel met Hema pak.
Gewoon kurkdroog gebleven (op handschoenen na dan)*D



Dat ben ik dus niet met je eens!
Ik heb idd ook een regenpak in Hema-uitvoering. Dat is prima als ik een dagje ga vissen op de Noordzee met slecht weer.
Op de motor wil je zo'n goedkoop ding niet aan hebben. Veel te dun en gaat daarom klapperen, totdat ie stuk is gewaaid. (ook het geluid wordt je gek van!)
Verder heeft zo'n Hema pak als nadeel dat als je onderweg wil aantrekken dat je laarzen er niet doorheen kunnen. Doe mij toch maar een motor-uitvoering!

Een motor-regenpak hoeft echt niet veel te kosten. Weet niet wat het in NL kost, maar in D ben je voor een paar tientjes al klaar.
Maar zelfs dan kan je beter nog enkele euries extra uitgeven. Mijn motor-regenbroek heeft aan zijkant ritsen tot aan de broekriem.
Vaak als onderweg begint te regenen wacht je te lang (ten minste, zo gaat dat bij mij) om spul aan te trekken. Als dan je laarzen en andere kleding al enigszins nat zijn, dan kan ik alsnog makkelijk mijn broek aantrekken. Geen gehannes dat je laarzen dan niet door de slurf willen. (terwijl je in de stromende regen staat) Dan moet het gewoon in alle gevallen HEEL SNEL gaan.


Wbt het klapperen, tja, wel iets ja maar nooit hinderlijk geweest.

En als ik al onderweg naar huis ben, en het begint te plenzen rij ik meestal wel door.
(heb toch regelmatig geen pak bij als het droog is in de ochtend.
Gevoel voor avontuur:+
 
Ik rijd ook met een leren pak het hele jaar door.

Onder mijn jas gebruik ik een softshell jas. Ik zie het bijna nooit genoemd maar ben er heel blij mee. De mouwen worden er wat strakker van, maar goed... Softshell is winddicht, en met fleece aan de binnenkant. Daaronder thermo kleding (geen dure spul), en soms een dunne merinowolle trui.

Onder mijn broek doe ik als het echt koud is een strakke thermolegging en een lossere thermobroek...

En verwarmde handschoenen van Gerbing (12V, op de batterij van de motor)

Sinds afgelopen winter is mijn trip wel langer geworden, dus nu het ineens koud is ga ik kijken of 200 km per dag zo haalbaar is.
 
>>>KNIP<<<
Voor wie dit hele topic heeft gelezen: ik ben niet een of andere dwerg ofzo hoor haha. Ik ben 1,69, maar gewoon heel dun en tenger. De motorsportwereld is daar niet op voorbereid, ondanks alle super slanke modellen die je in de reclames ziet.

Well, dat is niet helemaal waar, als ik in Duitsland ben, blijkt de keus toch plotseling groter, Het zelfde in Parijs, waar zeker de dames er leuk bij willen rijden.
Als wij hier bij de gemiddelde motorzaak gaan kijken, is het enige verschil aan producten de prijs (althans zo ervaar ik zulks)
 
Ik woon in Hilversum. Ik ben vandaag naar Amsterdam geweest, ik moest nog wat terug brengen bij de Bikeroutfit en heb daar ook gelijk nieuwe rug- en schouderprotectiestukken gekocht. Geen harde, maar D3O. Ik vond die van Revit een beetje aanvoelen als prul en ik begrijp gewoon simpelweg niet waarom verkopers me type 1 proberen aan te smeren als type 2 gewoon niet duur is. Mn jas zat gelijk een stuk beter. MAAR: de elleboogstukken konden er niet uit. Ik heb een Macna mission jas, ik ga zo googlen of er een truucje voor is, maar geloof maar dat ik hiervan baalde! Die stukken zijn kneiter hard en gewoon type 1...
D3O is echt stappen beter, dus logisch dat je dat merkt. Gewoon deze kiezen als het even kan en inderdaad, 't is gewoon een schuimformule maar dan een beetje meer sciency. Kost iets meer, zit véél beter. Eigenlijk elke protector zit óf met klittenband, óf via een soort doolhofje op z'n plek gevouwen. Sóms worden ze op hun plek genaaid, maar dat is maar zelden. Even goed zoeken loont de moeite en anders kan de naaister om de hoek ze voor een tientje wisselen.
Ik heb een revit col (REV'IT - Freeze 2 WB) gekocht waar ik blij mee ben. Die bij de lidl en decathlon waren wss wel warm, maar de pasvorm was waardeloos of t was uiteraard niet waterdicht. Deze is waterweerhoudend, maar hij paste super en ik kon m naar beneden doen bij mn mond en neus, zodat ie er niet voor zat. Ik heb er een stuk of 6 gepast alleen al in die motorzaak hahaha. Van te voren keek ik naar eentje van Macna, maar die was niet goed verstelbaar en zou daardoor heel veel wind en water binnenlaten door allerlei kieren. Deze heeft elastiek en heeft een lichte fleece voering. Chill!
Pasvorm is inderdaad heel belangrijk, als het niet goed zit is het ook niet waterdicht. Winddicht is heel belangrijk, waterdicht als je gaat doorrijden. Waterdicht ademt minder. Punt. Dus niet altijd beter.
Bij de lidl en decathlon heb ik thermo kleding, dikke sokken, ondersokken en onderhandschoenen gekocht. Het thermo shirt van de Lidl draagt echt heel fijn! T viel 2 maten kleiner, dus dat was voor mij heel fijn haha. Ik was alsnog wel veel geld kwijt met al die verschillende dingen, maar niet zoveel als dat ik kwijt was geweest als ik alles in de motorzaak had gekocht. Ik had mn motorjas mee de Decathlon in. Voelde een beetje raar, maar ik wilde wel zeker weten dat 2 of 3 laagjes zouden passen zonder dat t zou klemmen. Paste prima. Met die nieuwe schouderstukken kan ik echt dikkere kleding eronder aan. Heb er ook wel op gelet dat ik die thermo kleding ook normaalweg zou kunnen dragen in de winter. Ik vond t zonde als t straks alleen 10x per winter is dat ik t gebruik.

Nu moet ik alleen nog kijken naar die elleboogstukken.. Ik ga op zoek naar een sportbril op sterkte en ik ga me binnenkort nog verdiepen in alle hand-opties.
Voor échte winterhandschoenen moet je gewoon van die Spock dingen hebben, ben even de naam kwijt. Iets warmers is er niet :)
 
Nu 2x gereden in de kou en met het thermo shirt van de Lidl, een thermo shirt met col/hoofd van de Decathlon en 2 hardloop t-shirts onder mn jas, had ik t niet koud. Ik heb een merino wollen thermo legging van de Decathlon, voor wintersport. Ook wollen sokken en dunne ondersokken. Was prima! Alleen mijn handschoenen zijn echt te dun, dus daar moet ik wel gelijk iets anders voor verzinnen. Mijn instructeur zei dat handschoenen met verwarming kortsluiting kunnen maken en dat ik ze van hem daarom alleen met langzame oefeningen mag gebruiken, omdat ik anders mn handen zou verbranden...

Ben trouwens lelijk onderuit gegaan van de week. Ik had een andere motor, met zo bleek een heel laat aangrijpingspunt.. Als zeer onervaren rijder, begreep ik niet waarom het ding niet wegreed, gaf iets meer gas en toen greep ie ineens wel aan... Ik wist m in het gras te "parkeren" gelukkig, maar mijn lichaam is niet blij.
 
Nu 2x gereden in de kou en met het thermo shirt van de Lidl, een thermo shirt met col/hoofd van de Decathlon en 2 hardloop t-shirts onder mn jas, had ik t niet koud. Ik heb een merino wollen thermo legging van de Decathlon, voor wintersport. Ook wollen sokken en dunne ondersokken. Was prima! Alleen mijn handschoenen zijn echt te dun, dus daar moet ik wel gelijk iets anders voor verzinnen. Mijn instructeur zei dat handschoenen met verwarming kortsluiting kunnen maken en dat ik ze van hem daarom alleen met langzame oefeningen mag gebruiken, omdat ik anders mn handen zou verbranden...

Ben trouwens lelijk onderuit gegaan van de week. Ik had een andere motor, met zo bleek een heel laat aangrijpingspunt.. Als zeer onervaren rijder, begreep ik niet waarom het ding niet wegreed, gaf iets meer gas en toen greep ie ineens wel aan... Ik wist m in het gras te "parkeren" gelukkig, maar mijn lichaam is niet blij.


Welkom bij de club...
Je eerste gevalletje zwaartekracht al mee gemaakt.

Verder niet langer bij nadenken, en gewoon blijven gaan.
En weer wat bij geleerd.

Beschouw het al 'verjaardagen voer' :9
 
Ik herken wat Thomss zegt.
Waar ik in NL al regelmatig een hobbezak maat S heb gepast, heb ik over de grens ineens keuze en minimaal maat M.
Dat geldt zowel voor een pak als een helm, terwijl ik niet extreem slank of klein ben (177 kg, 66 kg).
Wielerkleding is nog erger (Agu S = Castelli L).
 
Ik heb met een duikmaatje van mij een keer verwarming gemaakt voor onder mijn droogpak.
Dit kan je uiteraard ook onder een motorpak aantrekken en dan krijg je het echt niet koud.
Werkt gewoon op 12V Pakverwarming

IMG_0678.JPG
 
Mijn instructeur zei dat handschoenen met verwarming kortsluiting kunnen maken en dat ik ze van hem daarom alleen met langzame oefeningen mag gebruiken, omdat ik anders mn handen zou verbranden...

Alles kan. Je motor kan ook in brand vliegen tijdens het rijden. Daar ga je echter niet vanuit en zo is dat ook met verwarmde handschoenen. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat iemand brandwonden op heeft gelopen van zijn handschoenen. Is in het begin van het jaar wel een recall geweest voor 1 type verwarmde handschoenen van Bering (Vesuvio). Daar zat een ontwerpfout in waardoor inderdaad kortsluiting kon optreden.
 
Mijn instructeur zei dat handschoenen met verwarming kortsluiting kunnen maken en dat ik ze van hem daarom alleen met langzame oefeningen mag gebruiken, omdat ik anders mn handen zou verbranden...
Inderdaad, een kortsluiting hoort altijd tot de mogelijkheden als je met elektra werkt... Maar zolang de handschoenen niet erg beschadigd zijn denk ik dat je er vanuit kan gaan dat het goed gaat.

De mijne van Gerbing hebben een controller met 4 standen (25%, 50%. 75% en 100%). Uit de fabriek zijn de twee hogere standen geblokeerd omdat ze wel lekker warm worden. Gezien mijn vingers het extreem makkelijk koud krijgen heb ik ze wel ontgrendeld, en als het niet heel koud is en je niet snel rijdt is 100% wel te warm... Dus in theorie als je ze te lang aan houdt zou je je kunnen branden... Maar als het minder koud is doe je het op een lagere stand! De 100% stand heb ik afgelopen winter gebruikt, toen het tussen de -6 en de -10 graden en ik de snelweg op ging.
 
Als het lastig is de juiste maat te vinden ga dan naar motorkledingcenter in Hazerswoude. Volgens mij hebben zij het grootste assortiment.

Leer lijkt me koud maar ja met voldoende isolatie lagen er onder wordt het natuurlijk wel een keer warm of het echt prettig zit is de vraag. Volgens mij is het daarop niet gemaakt.

Dus waterdicht texielpak met wintervoering. Ventilatie openingen horen in gesloten toestand ook waterdicht te zijn.
Handvat verwarming met dikke handschoenen waarbij de vingers per twee gecombineerd zijn en de duim los. (verwarmde handschoenen zullen ook wle werken maar heb ik nog niet gebruikt)
Col is ook aan te raden.
Extra paar sokken aan.

Schoenen warmers om je handschoen en of helm thuis te drogen.
 
Ohja, de elleboogstukken van Macna zijn niet te verwijderen. Ze zijn meegestikt in het leer, aldus Macna. Je kunt ze eruit halen door alle stiksels daar te verwijderen, waardoor de kwaliteit van het leer achteruit gaat, zo zeggen ze. Dat doe ik toch maar niet dan.. Met dit weer is het nog net aan lekker warm. Als het straks 0 graden is buiten en hard waait, wordt t wss wel een textiel pak of overpak ja..

@MotorZeeRob dat is een heel project geweest! Ultieme verwarming.. Ik ga dat niet doen hoor haha. Ziet er wel tof uit!

Volgens mij is dat kortsluiting verhaal van mn instructeur onzin.. Ik kan er online ook niks over vinden. "Als je ze 1x laat vallen zijn ze niet betrouwbaar meer en kun je al kortsluiting krijgen". Dat lijkt me niet. Mja, hij is mn instructeur en als t niet mag van hem is dat wel irritant. Denk dat ik t evengoed ga doen, maar dan de functie tijdens les uitzet.
 
Volgens mij is dat kortsluiting verhaal van mn instructeur onzin.. Ik kan er online ook niks over vinden. "Als je ze 1x laat vallen zijn ze niet betrouwbaar meer en kun je al kortsluiting krijgen". Dat lijkt me niet. Mja, hij is mn instructeur en als t niet mag van hem is dat wel irritant. Denk dat ik t evengoed ga doen, maar dan de functie tijdens les uitzet.
verkrampte handen door de kou is een stuk realistischer en gevaarlijker dan het mogelijke risico op kortsluiting. Ik heb ze al een jaar of 10 en behandel ze echt niet netjes (dubbelvouwen en in m'n helm) en nog nooit last gehad van sluiting. Draadbreuk is waarschijnlijker en het enige dat dan gebeurt is dat ze niet meer werken. Moet je dan ook geen GSM meer in je broekzak/binnenzak doen omdat ze kunnen ontploffen? En dat is WEL echt gebeurd.
 
>>>KNIP<<< Mijn instructeur zei dat handschoenen met verwarming kortsluiting kunnen maken en dat ik ze van hem daarom alleen met langzame oefeningen mag gebruiken, omdat ik anders mn handen zou verbranden...

Tja, tijdens de lessen, is de "instructeur" de persoon die de verantwoording draagt, en zulks dan ook mag stellen.

Zelf draag ik geen verwarmde kleding, om dat ik dit om een of andere reden, niet prettig vind. Maar kan mij er wel wat bij indenken hoe een ander dit zal kunnen ervaren
 
verkrampte handen door de kou is een stuk realistischer en gevaarlijker dan het mogelijke risico op kortsluiting. Ik heb ze al een jaar of 10 en behandel ze echt niet netjes (dubbelvouwen en in m'n helm) en nog nooit last gehad van sluiting. Draadbreuk is waarschijnlijker en het enige dat dan gebeurt is dat ze niet meer werken. Moet je dan ook geen GSM meer in je broekzak/binnenzak doen omdat ze kunnen ontploffen? En dat is WEL echt gebeurd.
Mee eens... Een paar jaar terug heb ik een trip Amsterdam-Utrecht gemaakt met negatieve temperatuur... In Utrecht afslag gepakt, paar honderden meter verder een stoplicht... Vingers zo bevroren dat ik mijn rem niet kon doseren en maar met moeite de koppeling kon knijpen. Schrik je wel een beetje...
 
Interessant topic dit.

Ben benieuwd wie van jullie toevallig ervaring heeft met Rukka Gore-tex jassen? Zit er aan te denken om daar geld voor te sparen gezien het schijnbaar bijzonder goede, warme/winddichte/waterdichte jassen zijn, maar zelf helaas geen ervaring mee en ze verkopen het hier in de regio (Rijnmond) vrijwel niet, enkel bij MotoStore Barendrecht (die geen webshop heeft 8)7)
 
Yep, ervaring mee. Wel met een ouder model met liner. Die wordt zwaar als het regent. Wel lang waterdicht en lekker warm.
Bedenk eerst wat je van een pak verwacht. Kies daar je pak bij.
Denk daarbij aan: km per jaar, welke seizoenen, uitneembare liner gewenst of niet, koukleum of niet, lange of korte jas, goretex of is een andere waterdichte laag of niet en tot slot niet geheel onbelangrijk hoeveel geld wil je er aan uitgeven.

Over rukka, prima spul, duur maar waar voor je geld. Ze hebben eigenlijk alleen korte jassen bij mijn weten.

En eerlijk gezegd koop je een jas in die prijsklasse niet in een webshop. Die ga je passen en daar doe je lang over. Het is een hele bak geld die je uit gaat geven en dan moet het goed zitten ook. Een goeie verkoper helpt je echt veel beter dan je zelf ooit in een webshop kan bedenken.
 
Mijn rukka pak ging 7 jaar en ongeveer 150.000 km mee. Dagelijks gebruikt door het hele jaar heen. Was aan het eind wat sleets op de kraag en de drukkers waren moe. Broek na een dag in de regen niet meer helemaal waterdicht. Ben overgestapt op Stadler met laminaat maar het rukka pak hangt nog steeds als reserve in de kast
 
ja die zijn er maar rukka is een merk die verschillende jassen maakt soms met een uitneembaar membraan soms met laminaat soms met een simpele binnenvoering met enkel meer of minder isolatie soms met outlast en soms met outlast en isolatie. dus om nu iets over rukka in het algemeen te zeggen is best lastig. ze verkopen hele goede spullen en ze staan achter hun product. die 5 jaar garantie is ook echt 5 jaar garantie ook al rij je heel erg veel. je moet het even terug sturen naar finland als je reparatie of garantie wenst en daar gaat enige tijd overeen voordat je het terug hebt maar tot nu toe zijn garantie claims en reparatie na valschade altijd keurig opgelost. zelfs het vervangen van een hele mouw na valschade koste niet erg veel en dat met behoud van fabrieksgarantie.
persoonlijk heb ik vooral ervaring met de duurdere modellen van ze (armas, armax en merlin) en mijn ervaringen zijn goed. armas en armax zijn lekker warm en droog en houden zich lang en hebben outlast (warmtebuffer) en isolatie en de merlin is van leer en ook waterdicht maar wordt in de warme periode gebruikt.
en persoonlijk zou ik gewon even naar termaat rijden in nijmegen die hebben veel hangen in verschillende maten en mensen die je goed kunnen voorlichten. het is niet om de hoek maar service en advies zijn ook wat waard.
 
Precies @too en bepaal je behoefte en neem vooral de tijd.
Bedenk je ook nog wel dat bij een dergelijk pak ook dito handschoenen en laarzen horen.
 
Wie van jullie gebruikt onderhandschoenen? Is dat handig of juist irritant?
 
Wie van jullie gebruikt onderhandschoenen? Is dat handig of juist irritant?

Dat werkt alleen als je handschoenen groot genoeg zijn dat de luchtlaag en je vingers niet te veel worden samengedrukt.

Knellende handschoenen belemmeren de bloeddoorstroming en daardoor krijg je koude vingers.
Een extra isolatielaag werkt niet als deze zo klem zit dat de lucht die in deze isolatielaag hoort te zitten eruit geknepen wordt.
 
Wie van jullie gebruikt onderhandschoenen? Is dat handig of juist irritant?

Kort gebruikt om mid-season handschoenen langer in de winter te kunnen gebruiken (icm handvatverwarming). Uiteindelijk voor een paar iets dikkere handschoenen gegaan, werkte toch fijner. Dit kwam ook omdat de handschoenen die ik had met kort manchet waren, dat kon nog wel eens lucht mn mouw in lekken.
 
Wie van jullie gebruikt onderhandschoenen? Is dat handig of juist irritant?
De enige manier om daar achter te komen, is passen en proberen.
Ik had vroeger neopreen handschoentjes in mijn normale handschoenen, voor mij werkte dat niet echt comfortabel later nog die van odlo geprobeerd, wel lekker warm maar het belemmerde mij in mijn beweging
 
Terug
Bovenaan Onderaan