Winterstalling/ Onderhoud

cor110

Rookie
11 jul 2011
1
0
Goedendag MF-ers,

Is het verstandig om de grote beurt voor of na de winterstalling te doen?
En doen jullie ook wat in de brandstoftank om corrosie te voorkomen?
Ik heb een Yamaha YZF-R6 van bouwjaar 2004
Groot onderhoud wil ik zelf ga doen:
* Bougies
* Olie/ Oliefilter
* Luchtfilter
* Koelvloeistof
* Remvloeistof en (mooiere) remleidingen
* Benzinefilter

Reeds gedaan:
* Nieuwe remblokken
* Nieuwe Banden (Bridgestone Battlax BT-021)
* Ketting en tandwielen (D.I.D. 530VX3 en Supersprox achtertandwiel en JT voortandwiel)

Groeten,

Cor
 
Motor wegzetten met 98 E5 volle tank.

Voor onderhoud dat weet je zelf wanneer je de laatste keer dit gedaan hebt.

Heb 3 motoren waaronder 1 bijna oldtimer deze mag ik van 1 november tot tot 1 februari niet op rijden deze zet ik met volle tank benzine weg 98 E5 wat de accu betreft daar doe ik niets mee laat gewoon alles zoals het is. In februari gaat de motor aan de acculader voor de voorgeschreven tijd en dan is het 1X starten en kan weer rijden.
 
Mijne staat maar 2 maandjes maximaal stil.

Ik zet 'm altijd weg op 2 bokken met een volle tank aan de druppellader.

Hij staat bij mij onder een overkapping met een hoes erover.

Verder doe ik er niks aan.

Dan in februari doe ik ff een rondje dat 't blok lekker warm wordt en dan bij terugkomst gelijk een beurtje.

👌
 
Volle tank met V-Power, druppellader en ergens in het voorjaar of winter laten ophalen voor een winterbeurt á 125 euro, en ondertussen staat de motorfiets onder een stofhoes in de garage.

Eenvoudig….
 
Bij winterstallings tips staat bijna altijd ook de tip om de tank vol te gooien tijdens de winterslaap. Ik volg dat want bij omstandigheden waarbij condensatie kan ontstaan heb je dat liever niet in je tank.
Maar ik vraag me nu het volgende af:
Stel dat de motor staat in een ruimte met vrijwel constante temperatuur (bv 18℃), dan is daar dan toch geen noodzaak toe?
 
Laatst bewerkt:
Bij winterstallings tips staat bijna altijd ook de tip om de tank vol te gooien tijdens de winterslaap. Ik volg dat want bij omstandigheden waarbij condensatie kan ontstaan heb je dat liever niet in je tank.
Maar ik vraag me nu het volgende af:
Stel dat de motor staat in een ruimte met vrijwel constante temperatuur (bv 18℃), dan is daar dan toch geen noodzaak toe?
Geen idee, ik heb iig gisteren niets extra’s in de tank , forte oid, gegooid….de mijne staat met 3/4 vol in de garage….ik zal het volgend jaar maart ofzo laten weten of ik problemen heb.

Beiden met premium benzine…v-power en Duitse superplus.

Potjes additieven staan nu bij de motorzaken in overvloed op de toonbanken…..net als snoepgoed bij de kassa’s van supermarkten….. _O-
 
En het kan natuurlijk heel mooi weer zijn in de winter, beter dan nu af en toe :D

Ik denk ook dat TS goed bezig is, en gewoon vol tanken met premium benzine zou voldoende moeten zijn. Het onderhoud zou ik na de stalling doen, maar dat is meer een gevoel.

Hoe ga je de motor stallen TS?
 
Bij winterstallings tips staat bijna altijd ook de tip om de tank vol te gooien tijdens de winterslaap. Ik volg dat want bij omstandigheden waarbij condensatie kan ontstaan heb je dat liever niet in je tank.
Maar ik vraag me nu het volgende af:
Stel dat de motor staat in een ruimte met vrijwel constante temperatuur (bv 18℃), dan is daar dan toch geen noodzaak toe?
Het is niet zozeer de condensatie, maar het schiften vd bestanddelen in de brandstof. Waaronder water.
 
Het is niet zozeer de condensatie, maar het schiften vd bestanddelen in de brandstof. Waaronder water.
En dat gebeurt mede door invloed van zuurstof. En hoe voller de tank, hoe minder zuurstof er in zit. Bovendien worden de meeste tanks steeds smaller naar boven toe. Dus hoe voller de tank, hoe kleiner het oppervlak van de benzine dat met de lucht in de tank kan reageren.
 
En dat gebeurt mede door invloed van zuurstof. En hoe voller de tank, hoe minder zuurstof er in zit. Bovendien worden de meeste tanks steeds smaller naar boven toe. Dus hoe voller de tank, hoe kleiner het oppervlak van de benzine dat met de lucht in de tank kan reageren.
Zeker :t

Maar in water zit ook al zuurstof. Hoe minder daarvan in de brandstof zit, hoe beterderder.
 
Je kan ook de tank luchtdicht maken rn afvullen met argon of zo. Ook geen roest, maar wel omslachtig.

Dan zou vullen met een olie al beter zijn. Zelfs de goedkooste (zonnebloemolie?).

Maar er mag ook balans zijn tussen gewenst resultaat en haalbaarheid :)
 
Wat een gedoe allemaal… Volgens mij was het in 2022 een weekje winter. Enige probleem is dat er lustig met zout wordt gestrooid, maar af en toe afspoelen en goed beschermen en hij kan er tegen. En op kou kun je je kleden. Van stilstand kan een motor ook gaan roesten en de draaiende delen staan al die tijd in 1 positie en kunnen gaan vastzitten of juist speling gaan vertonen.
 
Laatst bewerkt:
je draaiende delen staan al die tijd in 1 positie en kunnen gaan vastzitten of juist speling gaan vertonen.
Onderdelen kunnen alleen vast gaan zitten als ze niet gesmeerd zijn en op een zeer vochtige plaats zitten,dat ligt dan alleen aan slecht onderhoud.
En als ze niet gesmeerd zijn gaan ze ook snel uitslijten tijdens het rijden.
En kun je even uitleggen hoe stilstaande onderdelen speling kunnen krijgen? :?
 
Of koop gewoon een echte motor.
Met kunsstof tank.
Nooit geen omkijken naar.
En de goedkoopste euro 95 drinkt hij zonder centje pijn.
PA260281.JPG

Nou ja soms val ik ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan