Doorrijden!
Maar goed, als je hem weg wilt zetten, hier is wat mijn Haynes zegt:
- pluggen eruit, theelepeltje olie in de cylinders. Motor op de bok in hoge versnelling zetten en het wiel ronddraaien zodat alle cylinders een paar keer op en neer gaan;
- carbs legen;
- tank vullen en eventueel stabilizator toevoegen;
- watergekoelde motor: checken dat er antivries in zit (gaat ook corrosie tegen);
- luchtinlaat en uitlaat dichtstoppen, bijvoorbeeld plastic zak en elastiekje/tie wraps;
- accu verwijderen, vloeistofniveau checken, uit de vorst aan een druppellader;
- motor opbokken en iets lucht uit de banden laten lopen;
- alle draaipunten smeren;
- alles in de was zetten (metalen delen in de vaseline);
- kleed erover;
- schaatsen uit het vet halen
Terug op de weg:
- olie verversen, filter verwisselen;
- pluggen eruit, weer wat olie in de cylinders doen als eerste smering;
- check dat de koppeling niet blijft hangen (zoja: koppeling in, vastzetten met een tiewrapje, uurtje later nog eens proberen);
- plastic zakjes weg;
- alle draaipunten weer in de olie;
- ketting smeren;
- banden op spanning brengen;
- remmen controleren;
- kabelharnas checken op muizentandensporen (zo, weer eentje voor scrabble
)
- accu terug;
- in versnelling zetten en wiel paar keer rondraaien om de olie in de cylinders te verdelen;
- starten en eerste stuk rustig rijden.
Zie je - veel te veel werk. Gewoon inspuiten met vaseline/s100/wd40 (of alledrie
) en doorrijden. Pekel meteen afspoelen - staan zat topics over bescherming tegen pekel.