Witte bougies

sjoerddl

MF'er
5 jan 2005
44
3
Eelde
Ik heb van mijn Honda CB 400 twin een café racer gemaakt, maar nu loopt ze niet helemaal lekker en blijven de bougies wit van kleur, zou mooi zand bruin moeten zijn.
'k heb er powerfilters op gezet, de balanspijp was doorgeroest en dus is deze komen te vervallen, uitlaten zijn origineel en heb er NGK, D8EA bougies in plaats van de voorgeschreven DR8ES, deze werden namelijk nog witter en motor wordt ook erg heet.
Wat is raadzaam, weer een balanspijp er tussen maken, een grotere sproeier monteren, of moet ik de oorzaak elders zoeken.

sjoerddl
full
 
Laatst bewerkt:
hij zal te arm lopen door die power filters.
Er zijn wel richtlijnen voor de aanpassing vd carburateurs. Maar eigenlijk is het beste om op de testbank te laten afstellen.

Gas naald moet wat hoger en/of hoofdsproeier wat groter. Maar wanneer het precies goed is.

Mengschroeven kun je ook wat mee stellen, maar da's vooral in het gebied als je geen gas geeft.
 
Balanspijp weg ibetekennd al hoofdsproeiers goter maken en andere luchtfilters weer een of twee stappen grotere hoofdsproeiers,daarna kun je fine tunen door de gasnaalden te verstellen.
Misschien kan deze link je verder helpen.http://www.amckayltd.com/carbguide.pdf
 
Als je de basis mist over hoe een motorfiets werkt kun je beter niet aan dit soort projecten beginnen..
 
Niet meer mee rijden motor loopt te arm als je veranderingen aan uitlaat systeem en luchtfilters doet altijd de motor opnieuw afstellen
Als je niet genoeg kennis van zaken hebt dan laten doen je kan natuurlijk simpelweg grotere sproeiers monteren gasnaald omhoog etc etc en dan de kleur van de bougie bepalen maar dan weet je niet hoe de motor loopt in het middengebied
Mijn advies is aan de kast cq een viergassen test laten doen (of hoe heet dat ook al weer)
mooiste is natuurlijk een testbank dan is het zeker goed
 
Viergastest is prima maar de meting is onbelast dus zegt niet zoveel,tenzij het in combinatie met een rollen testbank gedaan wordt.
En natuurlijk is een vermogens testbank het beste maar kostbaar en niet voor iedereen haalbaar.
Met een goede handleiding (zie eerder bericht)kom je heel ver en is nog leuk en leerzaam ook.tenslotte heb ik en heel veel andere mensen het op deze moeten leren.
Door schade en schande wordt men wijs.
Door schaa en schande wordt men wijs.
 
Heb de mijne (een enfield)na een revisie op de testbank gehad ivm twijfels en na twee keer een warmloper gehad te hebben bleek met een grotere sproeier op topvermogen (19 kw ja ja)
de afstelling van het mengsel volgas wel goed te zijn maar op middengebied dus niet.
Zit een Amal op waar maar een sproeier inzit dus raakte aan een andere gasschuif die ook ter plekken enigzins aangepast (afschuining) moest worden om het mengsel in het middengebied goed te krijgen.
De kosten van de test bank inclusief 1 uur werkplaats tarief 110 euro totaal de kosten van mijn warmlopers (boren nieuwe zuigers veren ) ongeveer 400 euro en het is een enfield waar de onderdelen nog relatief goedkoop zijn ik bedoel wat is wijsheid.
Trouwens erg leerzaam zon testbank
 
'k ben er uit, heb eerst de kleppen gesteld, de carburateurs er af gehad en weer uitelkaar gehaald en schoongemaakt, alle sproeiers doorgeblazen, er zat er weer één dicht, is waarschijnlijk ergens rommel achtergebleven, kan niet uit de benzine tank komen, want die is brandschoon.
Hoofdsproeier is 78, en heb me bij Motorport Leek laten vertellen dat 75 de originele is die er in hoort, dus is al iets groter.
Secundaire sproeier is 110.
Bij Motorport kunnen ze geen grotere sproeiers bestellen.
Heeft iemand een adres waar ik ze wel kan bestellen.
Motor loopt nu redelijk goed, kleur van de bougies is mooi zandbruin, loopt goed stationair en reageert redelijk goed op het gas, maar ga komende maand nog wel een balanspijp maken en er op monteren.

Bedankt voor alle reacties,
sjoerddl
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan