WR400F advies en sleutelvragen

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag allemaal,

Rij een TDM 850 en wil daarnaast iets lichters en leukers. Heb op een aantal snelle nakeds gereden maar vind er geen hol aan om 210 in z'n 3 te rijden. Heb daarnaast op een aantal SM's gereden en ik ben om, dit moet erbij komen!

Nu weet ik een betrouwbare wr400f te staan voor een hele schappelijke prijs. De ombouw naar straatmotor wil ik in mijn eigen schuur doen en rustig een paar maanden de tijd voor nemen, kan ik me ondertussen inlezen over het model en al het onderhoud meteen aanpakken. Sleutelen is wat dat betreft meer dan de helft van de hobby.

Nu de hamvraag; is het mogelijk om dit model motor op een Nederlands kenteken te krijgen (mits alles op orde is, o.a. verlichting, spiegels en remmerij) en hoe hoog zijn de RDW keurkosten + BPM afdrachten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
De wr400f is gewoon in NL te koop geweest incl kenteken.

En betrouwbaar?
Gelukkig is sleutelen meer dan de helft van je hobby.
Blokje heeft maar liefst een hele liter olie om de boel gangbaar te houden en moet om de dag vervangen worden.
Blokje vind ik meer geschikt voor wedstrijden dan recreatief bezig zijn.
Naar mijn mening is de wr niet echt een straatmotor, zo heb je bv geen wielrubbers maar dat zou je weer op kunnen vangen met speciale kettingwielen.

Ik zou een andere motor zoeken voor straatgebruik
 
Dat maakt het leven wel een stuk makkelijker. Dinsdag de RDW maar eens bellen en horen wat ze daarover te vertellen hebben.

Onderhoud maakt me geen drol uit. Elke 2 tot 4 weken de olie verversen en alle lagers smeren is oké. Ik ga hem gebruiken voor wekelijkse rondjes van 1 tot 2 uur rondom de kerk, om even het hoofd leeg te maken. Toerritjes met de groep en woon werk en dergelijke blijf ik op de TDM doen. Wat je zegt over de wielrubbers is wel een goede, ik wil wel dat hij een beetje normaal op het gas reageert en ook een paar minuten normaal op constant tempo kan rijden, voor stukkies N weg enzo. ik ben wel benieuwd naar de proefrit, eens kijken wat voor een dier het is.
 
Dat maakt het leven wel een stuk makkelijker. Dinsdag de RDW maar eens bellen en horen wat ze daarover te vertellen hebben.

Onderhoud maakt me geen drol uit. Elke 2 tot 4 weken de olie verversen en alle lagers smeren is oké. Ik ga hem gebruiken voor wekelijkse rondjes van 1 tot 2 uur rondom de kerk, om even het hoofd leeg te maken. Toerritjes met de groep en woon werk en dergelijke blijf ik op de TDM doen. Wat je zegt over de wielrubbers is wel een goede, ik wil wel dat hij een beetje normaal op het gas reageert en ook een paar minuten normaal op constant tempo kan rijden, voor stukkies N weg enzo. ik ben wel benieuwd naar de proefrit, eens kijken wat voor een dier het is.
Daar houden ze niet zo van, dan gaan ze bokken.
Alle klappen van de zuiger worden in de lage toeren doorgegeven aan je band, dat zorgt voor extra slijtage en trillingen.

Succes met je proefrit.
 
De WR is betrouwbaar totdat deze kapot gaat ;) .
Maar ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens. Het is een wedstrijdmotor en deze verwacht ook wedstrijdonderhoud.

Aan de andere kant, een broer van mij deed onderhoud na 10.000km , omdat dat ook bij de auto was.
Alleen de ketting was door de achterbrug gesleten en de schijfrem was nog iets van 2,3mm . Voor de rest prima ding. Hij reed er dagelijks mee naar het werk (10Km heen en weer terug).
Af en toe een keer een Offroad rit (Handel) en soms wat offroad tourritjes. Ik heb nooit begrepen waarom dat ding nooit kapot is gelopen.

Zoon van mij rijdt momenteel ook met een WR400 ,we hebben in het begin meteen de distributieketting en zuiger vervangen. Hij rijdt nu niet veel ivm slechte knie maar het ding doet het nog steeds prima. Alleen de benzinekraan 2weken geleden moeten vervangen ivm lekkage.

Let wel op dat de gaschuif in orde is. Als daar een scheur in zit kan die breken en in de cilinder terecht komen. Is een minpuntje van de WR en YZ van die jaren (98 -2002)
 
Daar houden ze niet zo van, dan gaan ze bokken.
Alle klappen van de zuiger worden in de lage toeren doorgegeven aan je band, dat zorgt voor extra slijtage en trillingen.

Succes met je proefrit.
Zijn wel echt doemverhalen dit zeg
Ik heb bij gebrek aan ander vervoer een half jaar lang 50km heen en 50km terug gedaan voor werk op mijn wr450 waarvan 40km snelweg.
En ik heb echt nergens last van gehad.
Ook het om de dag olie vervangen snap ik niet. Het is geen crosser zoals een yzf, maar een wrf de enduro.

Zo'n motor staat en valt wel bij gepleegd onderhoud. Een motor kan nog zo betrouwbaar zijn als de vorige eigenaar marginaal onderhoud heeft gedaan, kan jij je portemonnee trekken.

Je kan beter kijken naar een drz400 voor zulke doeleinden
 
Ik ga hopelijk volgend weekend proefrijden, laat het daar even van af hangen. Een DRZ lijkt me ook leuk maar het aanbod is erg minimaal. En de WR400 wordt aangeboden door iemand die ik vertrouw, vraagprijs is 1500 euro. Zeg dat ik er 1400 voor betaal, 700 voor velgen en banden erbij, 300 voor een nette voorrem en dan rondom de 200 voor het herkeuren, heb ik in mijn ogen een prima SM voor een nette prijs.

Vooral even afwachten of de WR geschikt is voor het gebruik zoals ik het voor ogen heb. Het mag best een extreme motor zijn, aangezien ik er nog een fijne weg motor naast heb en hou.
 
Ik heb een naar SM omgebouwde WR426 gehad met kenteken,prima ding,reed super goed,top 160 was haalbaar.
 
Mocht het wat worden dan is er een prima kans dat ik je een keer lastig ga vallen over je voorrem, eens horen hoe anderen dat opgelost hebben :t
 
De 426 die ik had was geen extreme motor eigenlijk gewoon een snelle off the road,stuurde als een scheermes,
was leuk om m,n maten met hun supersport motoren mee te pesten in de bochten.
Ik had de smaak goed te pakken,heb hem toen ingeruild voor een KTM660 SMC,die ook nog eens opgevoerd was,
dat was nog leuker.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hopelijk volgend weekend proefrijden, laat het daar even van af hangen. Een DRZ lijkt me ook leuk maar het aanbod is erg minimaal. En de WR400 wordt aangeboden door iemand die ik vertrouw, vraagprijs is 1500 euro. Zeg dat ik er 1400 voor betaal, 700 voor velgen en banden erbij, 300 voor een nette voorrem en dan rondom de 200 voor het herkeuren, heb ik in mijn ogen een prima SM voor een nette prijs.

Vooral even afwachten of de WR geschikt is voor het gebruik zoals ik het voor ogen heb. Het mag best een extreme motor zijn, aangezien ik er nog een fijne weg motor naast heb en hou.
euh....


herkeuren??
want...........?????

🤔
 
ah...

dan zou ik je de moeite besparen..
zit er een lichtspoel/ verlichting op?
(ok.. kan ook met accu)
maar ik zou een brommer MET kenteken kopen..
moet voor dezelfde prijs hier, of bij de oosterburen te vinden zijn..
 
Herkeuren misschien het verkeerde woord? Er zit momenteel geen kenteken op.
ah...

dan zou ik je de moeite besparen..
zit er een lichtspoel/ verlichting op?
(ok.. kan ook met accu)
maar ik zou een brommer MET kenteken kopen..
moet voor dezelfde prijs hier, of bij de oosterburen te vinden zijn..

of heeft er ooit wel een kenteken op gezeten?

ook dat zou schelen..
 
Ja, er zit verlichting en een lichtspoel op. Ik ga komend weekend daar langs en zal even aan hem vragen hoe het precies zit. De motor heeft volgens mij alles wat nodig is om een kenteken te krijgen, maar heeft momenteel geen kenteken. Ik moet navragen waarom hij nu geen kenteken heeft; import? nooit gehad? ooit gehad maar geschorst?
 
Zelf indertijd een wr400f uit Duitsland gehaald en hier op kenteken gezet. Is een tijd geleden, maar dacht dat het een paar honderd euro was.
Afgezien van de kosten en gedoe om de motor daar te krijgen, prima te doen.
Wel opletten dat de standaard uitlaat erbij zit en alle lichten (denk aan kentekenverlichting) + knippers het doen, dan fiets je zo door de keuring heen.

Later trouwens ook een supermotard van gemaakt: dat was een heel stuk duurder..

NB: wat patrick hierboven zegt is ook een punt van aandacht: zorg dat het een originele wr is en geen yz. Dit ivm de CVO, die is wel afgegeven voor de wr en niet voor yz en maakt de keuring dacht ik een stuk makkelijker.
 
Ik vermoed dat het import is. @patrickZ De prijs is trouwens sterk vergelijkbaar met degene die jij op speurders hebt gevonden. Goeie tip om ook even naar het framenummer te kijken, enig idee hoe die van een WRF en die van een YZ er uit zien?

@Rachez goed te horen, ik had ook een 200,- ingecalculeerd voor de keuring. Wil hem inplannen nadat de knippers, verlichting en spiegels allemaal ok zijn bevonden (mits de proefrit bevalt). Is niet anders dan een afspraak inplannen, motor in het karretje en laten keuren neem ik aan? Had jij nog specifieke documenten mee voor de keuring?
 
Er is zoveel gerotzooit om YZjes op kenteken te zetten dat je bij iedere WR goed moet uitzoeken of het geen YZ is.
Tijd terug was ik op zoek naar een wr450f en zag een mooie staan.
Kom ik daar aan wil hij hem aankicken....dus ik vraag naar het knopje.
Nee, deze WR450f heeft geen knopje.-O-(wr450f vanaf2003 heeft altijd een knopje)
Dan is het geen WR maar een YZ waar men een kenteken van een sloper op heeft gezet. :W

Sommige zetten het er wel bij

Overigens vind ik die prijs zonder kenteken al te duur maar dat moet je zelf maar zien.
Voor 2500 koop je een wr uit 2007 met alu frame en elec start.

Ow ja, kijk ook even naar de wachttijden bij het rdw om te keuren?
Ze hebben een achterstandje weg te werken.
 
IMG-20200606-WA0012.jpg


Bedankt voor de adviezen mannen! Ik maak me hier gereed om op mijn eigen wr400f te stappen *O*

Hij gaat zo op een aanhanger mee naar huis.
 
Het is trouwens wel een 98, jammere daaraan is dat er minder achterwielen in kunnen. Wordt nog een hele zoektocht om een naar te vinden. Mochten jullie iets of iemand weten; laat me weten!
 
Nou, RDW heeft me net laten weten dat het oude kenteken alleen geheractiveerd hoeft te worden. Geen technische keuring zelfs. Hoef dus niet eens te haasten om knippers e.d. op de motor te knutselen. Ga de motor op 29 juli op kenteken en op naam zetten. Zin in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan