XBR500 opfrissen

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
8.406
2.923
IJmuiden
Via MF een mooie (bijna) oldtimer kunnen kopen die wat liefde nodig heeft. Na 7 jaar stilstaan wilde hij niet aanslaan, maar dat had ik niet echt verwacht.

aMF4Pl5.jpg


eerste actie op de lijst zal dus zijn om de carburateur (haha maar ééntje!) helemaal schoon te maken, de tank even goed te spoelen en dan te kijken of hij wil lopen.
Verder zijn de voetsteunen aan vervanging toe, evenals de knipperlichten en nog wel wat kunststof zaken. Ik zal hier de voortgang een beetje bijhouden. Ik zal vast tegen wat zaken aanlopen waar ik wat advies van de geleerden hier voor kan gebruiken....
 
Ben benieuwd naar de plaatjes! Het broertje van de XBR; de GB500 Clubman heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan maar een XBR mag er zeker ook zijn. Veel succes!
 
haha, dat moet wel goed zitten want de dempers zijn eruit op het moment, hoewel de originele er wel bij zitten :t
 
Ah, dus jij was degene die net wat eerder dan ik een afspraak met de verkoopster wilde maken / had gemaakt.

Gefeliciteerd met de aanschaf, uit het verhaal en de foto's van de advertentie kreeg ik het idee dat het in wezen best een nette motor is.
 
0 tijd gehad... wel wat spulletjes binnen dus hoop de komende dagen eens wat uurtjes in de schuur door te brengen. eerst de carburateur er eens uit fröbelen en kuisen....
 
inmiddels een beetje kunnen rommelen. Carburateur eruit is best even fröbelen... erin gaat hopelijk soepeler. Eerste indruk is dat het er wel redelijk netjes uitziet
ZBbv22O.jpg


echter de main jet buis is wel aardig aangetast
U6qAtZv.jpg


choke bediening was afgebroken, die is ook aan de prijs, dus ik heb een carb met diverse onderdelen gescoord op MP, denk dat ik de boel compleet wissel als die er goed uitziet. De rubber ringen aan de blokzijde ware ook niet helemaal fris meer

c3xSS7u.jpg


Ook wat nieuwe goodies uit het land van de rijzende zon binnen, de knippers die op de motor zaten ware wel functioneel maar voor hingen ze op half 7 en het zag er allemaal een beetje armoedig uit. Dus tijd voor iets nieuws!
925tx7H.jpg


zTtf6TI.jpg


daarnaast waren de voetsteunen ook een beetje toe aan een opfrisbeurt. ik had een setje alu steunen besteld, die waren echter wel een beetje anders qua vorm, maar een half uurtje slijpen en passen per kant en nu past het allemaal :t

Voor:
vzmWKtd.jpg

Na:
tjZvslb.jpg


Verder nog geen rare zaken tegengekomen. alles ziet er origineel en netjes uit. zelfs de originele gereedschapsset zat er nog in!

1RQ3Pd8.jpg
 
achter ook verse knippers gemonteerd, en kuipje er weer op, eerst rijdend maken, daarna ga ik wel nadenken of ik het spuitwerk wil doen.

jpDoPyp.jpg


ook de handgreep achter gemonteerd, gaat alleen niet samen met de duozit cover, dus als de boel in elkaar zit maar eens beslissen welke er beter uit zien.

8jwf3o6.jpg


Ik wil eigenlijk de nokkenasketting nameten en de klepspeling toch even controleren als ik er toch bij ben. Heb een wphb op cd erbij gekregen, moet alleen even een oude laptop reanimeren die nog een rom drive heeft :+
 
iemand trouwens een tip voor een last onafhankelijk knipper relais? Ik heb een cheapo 2-pins maar het relais wat erin zit is 3-pins... zie foto:

C4MtO07.jpg

r0DyNSn.jpg
 
Ik heb een jaar of wat geleden een berg last-onafhankelijke relais bij Ali gekocht maar ik weet niet meer of dat 2- of 3-polig is, ik zou eens moeten kijken, mijn geheugen laat me nu even in de steek.
 
zoiets ja! ik heb zelf wat 2-pins relaisjes liggen, maar deze heb ik niet helaas. Liefste heb ik iets wat lokaal te halen is, kan ie ook weer terug als het niet werkt... kan roukama even proberen, die zitten in de buurt. knippers hebben ook 3 draden, dus ik verwacht dat ze ook continue kunnen branden als ik wil...
 
Mooi zo'n XBR 500, ben er ook wel eens naar weze kijken en op gereden, uiteindelijk een cb500 2 cilinder gekocht. Maar voor de Nederlandse wegen een hele leuke motor. Alleen de velgen vind ik minder. Nu weet ik ook dat dit type geleverd is met spaak velgen. Vooral in Duitsland zijn deze geleverd en is daar nog wel aan tekomen. Veel plezier er mee en ik lees lekker mee. 8-)
 
Ja spaakwielen zijn inderdaad mooier (GB500 is dat) maar ik vind deze ook wel leuk eigenlijk, en ze zijn in prima staat. Ik ben nog geen setje tweedehands spaakwielen tegengekomen... eerst maar eens rijdend maken :]
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan