XBR500 opfrissen

Ja ik ken een xbr 500 als lichtblauw maar als er geen plaatjes worden gepost ga ik gissen?
 
Ik heb een jaar of wat geleden een berg last-onafhankelijke relais bij Ali gekocht maar ik weet niet meer of dat 2- of 3-polig is, ik zou eens moeten kijken, mijn geheugen laat me nu even in de steek.
Ben even de garage ingedoken en heb bekeken wat voor relais ik indertijd had gekocht - tweepolig dus ...
20231116_192009.jpg

Overigens zal het vast wel op de één of andere manier ook met een tweepolig relais te regelen zijn maar ik weet op dit moment even niet 1-2-3 hoe, zou ik ook moeten opzoeken.
 
ja die heb ik ook! Misschien rij ik even bij roukama langs met het relais om te zien wat ze hebben.

lichtblauw zijn ze soms ook... niet mijn favoriet

honda-xbr-500-03.jpg
 
Dat is voor mij de enige kleur die ik ken voor de XBR.
Wat is er nog meer?
Zat er niet een Honda XL500 blok in?
 
44 paardjes volgens de folder... ik ben wel benieuwd of het vooruit wil.

Gisteren even de nieuwe carburateur uit elkaar gehaald om te zien of ik heb kan monteren. Als nieuw van binnen :+ de O-ringen zijn ook binnen dus kan de boel weer in elkaar zetten.

Nokkenasketting checken heb ik nog geen goede info over gevonden, maar volgens mij is die beter bereikbaar vanaf de zijkant dus wellicht vanaf die kant te checken....
 
Gisteren even een momentje over om in de schuur te prutsen, ik wilde de carburateur er weer inzetten. Eruit halen was een beetje een gedoe, maar met de opgedane kennis was het vrij snel gepiept eigenlijk. Als er nog niks aan zit wil ie redelijk makkelijk tussen blok en frame door. Dan moet het rubber passtuk op de blokzijde worden aangesloten, en omdat er nog een soort bakelieten flens tussen zit heb je ruimte om hem op z'n plek te krijgen. Nieuwe pakkingen ertussen en wat siliconenspray maakt het leven makkelijk :t

bSzgmnB.jpg


DsznAaN.jpg


Zit echt niet veel speelruimte in, ook bovenop (dit is zonder de SR gemonteerd, heb je een paar mm.

5fPvWD8.jpg


Nu de gas- en choke kabels vervangen en dan eens even een accu erin en kijken of ie loopt.
 
Inmiddels de gaskabels en choke kabels vervangen en aangesloten, de oude waren redelijk maar die in de doos met goodies zaten waren beter. Meteen even gesmeerd voor een soepele werking. De buis van het gashendel loopt wel wat stroef over de clipon, geen idee waarmee je dat zou kunnen 'smeren' eigenlijk... koolstofpoeder?

Bougie ziet er nog goed uit en het luchtfilter is nieuw. Even een accu eraan gehangen en hij gaat mooi rond. deze week hopelijk even laten draaien, ik wil uit voorzorg toch de olie en het filter wisselen, just to be sure.
 
gaaf! Ik denk dat het al wat strak op elkaar zit dus wellicht niet ideaal voor deze situatie, maar ik had het nog niet eerder gezien!
 
Inmiddels de gaskabels en choke kabels vervangen en aangesloten, de oude waren redelijk maar die in de doos met goodies zaten waren beter. Meteen even gesmeerd voor een soepele werking. De buis van het gashendel loopt wel wat stroef over de clipon, geen idee waarmee je dat zou kunnen 'smeren' eigenlijk... koolstofpoeder?

Bougie ziet er nog goed uit en het luchtfilter is nieuw. Even een accu eraan gehangen en hij gaat mooi rond. deze week hopelijk even laten draaien, ik wil uit voorzorg toch de olie en het filter wisselen, just to be sure.
Misschien inspuiten met een beetje siliconenspray,daar smeer ik ook de scharnieren van mijn zonneluifel mee.
 
Ja was een beetje bang dat dat na verloop van tijd plakkerig zou worden, maar wellicht valt dat mee
 
Ja was een beetje bang dat dat na verloop van tijd plakkerig zou worden, maar wellicht valt dat mee
Siliconenspray wordt niet plakkerig en het trekt ook geen vuil aan.Ik denk daarom dat er ook geen vuilophoping tussen stuur en gashandel zal ontstaan.Scharnieren van mijn luifel hoef ik maar eens in de 3 of 4 jaar te smeren.
 
vanmiddag even tijdelijke tank eraan gehangen om te zien of ie wil starten. Bougiekabel heeft droogte scheuren dus die moet vervangen worden, maar de bougie zag er goed uit en nouja, ik wil gewoon weten of ie loopt. Lithium batterij had even een opwarm poging nodig maar daarna was het starten en lopen!



het rammeltje is de beugel van de accu, hij loopt echt super, geen rammels, pakt mooi op. Dus na wat warm draaien de schuur weer in, meteen even de olie eruit... tenminste, dat dacht ik want die ziet er dus nieuw uit, dus ik wacht daar nog even mee.

Dan de benzinekraan maar even schoonmaken, want die loopt stroef.

m1PpNVm.jpg


hmmm

uRGAGAJ.jpg


lijkt wat vies...

LWKpNu9.jpg

Jkh2J97.jpg


De poort van de brandstof bij 'on' was gewoon compleet verstopt. Ben een half uur bezig geweest om de drek eruit te schrapen/bikken. Gelukkig leken de rubbers OK, hoewel het zeefje overleden is.

Daarna maar weer in elkaar, tijd voor verse peut en revisie van de remklauw en de voorvork :t
JoHLg8I.jpg
 
Laatst bewerkt:
De voorrem leek best aardig te werken, maar hij piepte wel, en ik wil zowiezo weten wat de staat is, en de remleiding wordt vervangen voor een staalomvlochten leiding.

eerste indruk is goed, volgens mij is ie al een keer getrakteerd op een revisie setje
Ywp7gVy.jpg


De vorige knutselaar heeft een soort witte pasta op de zuigers achtergelaten. Ben ik zelf geen fan van maargoed..


Hoewel geen corrosie te zien zijn de zuigers zitten deze behoorlijk vast. Met de zuigertang krijg ik ze wel langzaam rond maar eruit trekken wordt een behoorlijke klus, en luiheid dient de mens :+
2bO0Hbc.jpg


dus even remleiding weer aangesloten, vullen en ontluchten, en pompen maar!
iinrEDV.jpg


Eerlijk gezegd ziet alles er tiptop uit, de rubbers voelen aan als nieuw en ik kan geen beschadigingen ontdekken. Ook 0 corrosie in de groeven, de zuigers hebben wat lichte loopsporen maar niet voelbaar. Denk dat die witte pasta de weerstand leverde, ik ga de boel goed schoonmaken en dan met een likje ATE monteren, als het soepel loopt dan is het goed.

rHnMvyi.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan