XBR500 opfrissen

nette fiets! Is dat chromen voorspatbord standaard? Rubber tankbescherming heeft ook wel wat moet ik zeggen.

In principe kan je niet fout gaan met een yuasa lijkt me, maar ik heb de laatste jaren wel goede ervaringen met lithium accu's en minder gewicht is altijd fijn, daarnaast staat deze fiets waarschijnlijk wat vaker stil, dan is de lage ontlading ook wel prettig. M'n zrx heb ik dit jaar één keer gestart, zonder laden meteen starten.
 
weinig voortgang. Gisteren de vorkrubbers gemonteerd:
taFIrXX.jpg


niet gek van ome alie :+

Ik heb nieuwe handvatten nodig, wat erop zit is naast versleten ook even te lang. Ik heb 120mm beschikbaar, en deze zijn 130, en omdat de clipons echt superkort zijn en ik bar-end spiegels wil monteren is elke mm er ééntje.
 
Nou weer even een momentje vandaag, dus de schuur in met de nieuwe handvatten die inmiddels binnen waren. Ik had nog niet eerder Renthal geprobeerd, deze zijn wat zacht en flexibel. (dit waren de 'harde' maar die zijn al behoorlijk zacht). Remmenreiniger erop en gauw erop schuiven.

uooAq38.jpg


Hoewel een centimeter korter had ik voor de spiegel aan de gaskant nog net niet genoeg ruimte, dus ik had de zaag er al bij gepakt toen ik een ingeving kreeg :+

q35Vwjg.jpg


Spiegels gingen er zonder drama op, normaal lijk ik altijd een andere binnendiameter stuur te hebben dan wat er aan montage materiaal bij zit, maar dit keer ging het vlekkeloos.... ook wel eens fijn. Ben benieuwd hoe ze werken, zit allemaal best goed in elkaar, niet gek voor een paar tientjes.

3Qlj483.jpg


O2Lardi.jpg


Daarna de knipperlichten aansluiten. De bullet connectors zijn plug en play, dat is meestal ook anders, dus weer een makkie!
hcQPpDl.jpg


Het LED relais was ook plug&play.. zou het dan? Nee, natuurlijk niet :+

Alle knippers gaan tegelijkertijd, en het dashboard lampje doet het niet. Even youtoeben en de lamp uit het dashboard gehaald, succes! Volgens mij is het op te lossen met dioden voor het indicatorlampje, of misschien wel met een LED lampje? Ik heb misschien nog wat liggen hier, eens even proberen binnenkort. De klokken zijn van binnen ook vies, dus meteen een moment die even goed te reinigen, de koplamp was van binnen ook super smerig, die ziet er nu ook weer beter uit :t,

Helaas was er een hoekje uit de koplamp behuizing losgebroken, dit ga ik lijmen, misschien nog wat versterking aan de binnenkant maken voor de zekerheid
F5GBAK0.jpg
 
Dat dashboardlampje is idd op te lossen met een diode inderdaad. Een ledje plaatsen heeft geen zin.😊
 
dat was mijn gedachte ook, maar volgens mij moet je wat draden samenvoegen wat ik in de filmpjes zag.... nouja, ik ga nog wat huiswerk doen. Ik ben wel een fan van omkeerbare aanpassingen.
 
nette fiets! Is dat chromen voorspatbord standaard? Rubber tankbescherming heeft ook wel wat moet ik zeggen.

In principe kan je niet fout gaan met een yuasa lijkt me, maar ik heb de laatste jaren wel goede ervaringen met lithium accu's en minder gewicht is altijd fijn, daarnaast staat deze fiets waarschijnlijk wat vaker stil, dan is de lage ontlading ook wel prettig. M'n zrx heb ik dit jaar één keer gestart, zonder laden meteen starten.
Voorspatbord is niet standaard, wel voor 18 inch wiel.
ik heb hem in 2021 gekocht, inmiddels de uitlaten gerepareerd, voorvork helemaal gedaan, nieuwe metzelers, nieuw accu ,Irridium bougie, olie , filter en spiegels.
Die irridium bougie is wel een aanrader voor diegenen waar de motor stilvalt bij stoplichten en zo . door de veel sterkere vonk gebeurt dat niet meer en hij start makkelijker. elektroden op 0.85 mm en gaan. na het repareren van de voorvork heb ik wat sae 80 op de oliekering gedaan voordat de dop er op ging. helpt goed om vervuiling tegen te gaan.
 
Cheers! Nu ik het zo zie gaat het me wel dagen! Eens kijken of ik vandaag wat diodes kan scoren, en secondelijm voor de koplamp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
grappig, hoe werk zo'n groep?

was bezig met de knipperlichten, maar de diode splitter leek nog niet te werken, misschien dat het peertje niet voldoende porrie krijgt, dus ik ga nog even met een LED lampje proberen.
 
ok, theorie klopte wel, uiteindelijk met de diodebrug werken de knipperlichten nu naar behoren. Ik heb alle bestaande bekabeling intact weten te houden en een nieuw kabelstuk gemaakt met diodes en molex stekkers, mocht een purist de boel weer terug naar origineel willen maken.

Laatste echt noodzakelijke punt zijn de zijkappen, ik wil daar de 'paddestoelen' die in het frame gedrukt worden in de ronde rubbers herbouwen. De vorige eigena(a)r(en) hebben hier al eens wat lopen frutselen

pics!

Y0RJkwl.jpg


0IYB4YK.jpg


Iemand dit wel eens geboetseerd met een putty ofzo?
 
Gisteren even de ZRX afgestoft voor de circuitdag maandag, dacht ik gooi even wat peut in de XBR voor een kleine shakedown. Uiteraard sta ik te starten met de killswitch op 'off' :+

Even aan de lader, paar uur later even kijken of ie wil starten, jawel! Snel rondje door de wijk gedaan (geen helm en geen nummerplaat dus misschien niet optimaal). Eerste indruk; wat een leuk tractortje! stuurt als een fiets, vering is eigenlijk heel aardig. Rem mist bite maar met wat harder knijpen remt het toch wel aardig, denk niet verkeerd voor de vrouw die zich op een les een paar keer onderuit heeft geremd :+

Spiegeld werken best goed, bij stilstand iets meer wheel-flop (mag dat ook voor motoren?) door het extra gewicht, maar bij rijden geen issue.

Hij is wel een beetje luid... ik moet de oude dempers nog even stralen en in de hittebestendige lak zetten.
 
2-componenten epoxy putty en 2 boutjes

t9L9LYe.jpg


En het past! Gauw even tussen de buien door naar buiten voor een plaatje... ik heb het rijden maar even uitgesteld. Misschien maar even uit de schorsing halen en verzekeren... zal wat kosten zo'n oud besje :t

yjCwEa3.jpg


wns8fCZ.jpg


zHpFEF5.jpg


Ik heb de boutjes van de inserts in de uitlaat (dempers zal ik ze maar niet noemen) in het vet gezet, maar ik heb een vermoeden dat die niet zonder gevecht los gaan komen (nouja, ik denk dat er een paar dol gedraaid zijn). Misschien eerst even aankijken of het geluid acceptabel is, als ik teveel vuile blikken krijg moet ik er werk van maken :+
 
Even een plons verse E5 erin en (in de buurt) lekker wat bochtjes gereden. De eerste testrit was 100% succesvol! *O*

Hier naast de grote broer
bYiIZmD.jpg


Even een fotomomentje voor het wolkenjagers topic :+

WB6INC7.jpg


Voor mijn 1,97 is het een beetje kort zitten, maar het comfort is lang niet slecht, bij 5000 toeren rijdt ie 100 dus waarschijnlijk minder geschikt voor een circuit dagje :+ Sturen :] gaat prima, minder flitsend dan verwacht zodra het tempo omhoog gaat, maar komt goed rond. De meeste mensen lijken er niet boos naar te kijken, dus geluid is misschien wel ok :t
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan