Xenon effect verlichting 100watt do or don't???

De Xenon verlichting is allemaal show.
Met de normale lamp zie ik het prima , ook van veraf.
Ongelukken onstaan vaak door kruisend verkeer en al heb je lampen van 1000 watt dan zie je ze nog niet.

De auto's met xenonverlichting die ik heb gezien hebben allemaal verkeerd afgestelde lichten want ze verblinden.

Waarom, gewoon om op te vallen. Net als een uitlaat die teveel decibels doorlaat.
Daarom zijn er ook kitjes met (nep) blauwe lampen.
 
Ik heb ook een Xenon kit op de motor gezet en ik vind het de beste uitgave die ik tot dusver voor de S heb gedaan. Ik heb geen blauwe Xenon maar hele witte Xenon. 8300 Kelvin is heel wit.
En de lichtopbrengst is geweldig! Grootlicht gebruik ik niet meer.. dat levert echt helemaal niets extra's meer op. Echt niets. Ik kan de grassprieten in de berm bij nacht tellen en ook het zicht bij regen is veel en veel beter!

Daarnaast, je zichtbaarheid voor ander verkeer verbetert aanzienlijk. En dat is een veiligheidsaspect. Verblinden, ik heb het aan vrienden gevraagd of ze er last van hadden.. dus niet.
Ik heb nog wel een filmpje waar ik rijdend op sta, ik kan niet zeggen dat mijn versie verblindend is.

Kortom, ik wil niet anders meer.
 
ieder zijn eigen mening.
Ik vind het een verbetering voor auto en motor.

Ik rij momenteel veel in Zeeland , daar zijn de lantarenpalen nog niet uitgevonden.
Sinds ik deze lampen gebruik , veel meer zicht
 
In met Xenon moet je een was installatie EN hoogteregeling hebben. Aangezien motoren nogal bewegen met gas geven enzo en de lichtbundel nogal kan verblinden als je in een bocht zit... lekker laten liggen die zooi.

volgens mij geldt dat alleen voor af fabriek geleverde fietsen vanaf een bepaald bouwjaar. (heb ik me eens laten vertellen.. of dat klopt durf ik niet te zeggen, maar zou wel voor de hand liggend zijn).
 
Zie tegenwoordig veel reclame betreffende xenon effectverlichting.
Een normale halogeen lamp draait op 55/60 watt.

men zegt dat je een 50 procent verbeterde lichtopbrengst hebt en een het leuke effect van xenon.

Ik zit te denken om dit ook op de motor en in de auto te gaan bouwen.

Echter het feit dat de lampen 100 watt zijn ben ik er nogal twijfelend over. Kan mijn auto/motor dit wel hebben. Deze zijn normaliter bedoelt voor 55 watt. de lampen zijn gewoon H formaat (halogeen)

De advertentie zegt dat je alleen de lampjes even hoeft te verwisselen.

Advies: doen of niet doen?

Ik zou het niet doen.
De extra lichtopbrengst ten opzichte van 55W lampen is niet echt groot.
En de extra warmteopbrengst is wel erg hoog.
MEt als risico dat je lampbehuizing gaat smelten.

Als je extra lichtopbrengst wilt hebben dan kun je:

- Philips Nightguide,
- Philips MotoVision,
- Philips BlueVision,
- Osram WhiteVision,
- andere types Osram...

Allemaal 55W lampen die zo'n 20% meer licht geven dan de standaard lampen.
Zonder extra warmteproductie.

En als klap op de vuurpijl kun je natuurlijk echte Xenon monteren.
Was laatst een topic waar ze voor EUR 75 te koop waren,
meestel kom je toch al snel op wat meer uit.
Even zoeken loont.
 
Meer licht is altijd handig, als het niet verblindend is.
Niet zozeer om het wegdek beter te kunnen zien, maar andere weggebruikers.

Als je lichtstraal verder reikt, dan kan je bv. fietsers eerder zien aankomen.
Ik zou zeggen, waarom niet.
Is het niet verblindend, dan is het alleen maar veiliger. Je wordt zelf dus ook eerder gezien.

Maar voor zover ik weet kan je Xenon niet zomaar vervangen, maar moet je een hele installatie hebben a 300-400e. (correct me if i'm wrong)
Daarnaast is het op de auto volgens mij verplicht om een wiswasinstallatie te hebben als je xenonverlichting hebt, vanwege dat mogelijke verblindingsgevaar.

Dat lampje van 15e is volgens mij gewoon een halogeenlamp met blauwe gloed a la Xenon look


ik geloof dat je die al hebt voor 149 euro. heb zoiets in het conrad krantje gezien dacht ik
 
Meer licht is altijd handig, als het niet verblindend is.
Niet zozeer om het wegdek beter te kunnen zien, maar andere weggebruikers.

Als je lichtstraal verder reikt, dan kan je bv. fietsers eerder zien aankomen.
Ik zou zeggen, waarom niet.
Is het niet verblindend, dan is het alleen maar veiliger. Je wordt zelf dus ook eerder gezien.

Maar voor zover ik weet kan je Xenon niet zomaar vervangen, maar moet je een hele installatie hebben a 300-400e. (correct me if i'm wrong)
Daarnaast is het op de auto volgens mij verplicht om een wiswasinstallatie te hebben als je xenonverlichting hebt, vanwege dat mogelijke verblindingsgevaar.

Dat lampje van 15e is volgens mij gewoon een halogeenlamp met blauwe gloed a la Xenon look

Nou, ze zijn al een stuk goedkoper dan 300 euro hoor.

In de aftermarket zijn wiswas-installaties niet verplicht.

Een MotoVision of een Nightguide kost ook ongeveer EUR 15,
en levert bij 55W een stuk meer licht.

En ikzelf rijd regelmatig op wegen waar geen lantaarnpalen staan,
dus wat meer licht is echt wel nuttig hoor!

als het licht verder komt, dan staat het hoger. xenon wordt juist geroemd om de strakke scheiding tussen de lichtstraal en waar geen licht komt.
een normale halogeenlamp zal dus juist meer "verstrooid" licht hebben dat verder (maar minder verblindend) schijnt. hier kun je dus fietsers in zien.

Ja, en nee. Je licht hoeft niet hoger te staan om de lichtstraal verder te laten komen.
Door de hogere lichtintensiteit heb je een kleiner "verstrooid licht"-gebied,
dus meer zicht.

Als je op wilt vallen in het verkeer moet je geel licht nemen, en niet een of ander modeverschijnsel zoals (nep)Xenon. Bovendien hoort er een E-keur op te zitten en die heb je dus niet op aftermarket Xenon setjes (ook niet voor auto's). Vandaar dat al die wanabee's met aftermarket Xenon vaak zo verblinden.

In met Xenon moet je een was installatie EN hoogteregeling hebben. Aangezien motoren nogal bewegen met gas geven enzo en de lichtbundel nogal kan verblinden als je in een bocht zit... lekker laten liggen die zooi.

Met geel licht val je inderdaad meer op, maar je ziet zelf
geen donder meer (op onverlichte wegen dan he...).

Er zijn regels in de maak om ook aftermarket Xenon-sets verplicht van was-
en hoogteregeling te voorzien, maar zolang die regels er niet zijn....
 
In met Xenon moet je een was installatie EN hoogteregeling hebben. Aangezien motoren nogal bewegen met gas geven enzo en de lichtbundel nogal kan verblinden als je in een bocht zit... lekker laten liggen die zooi.

Vertel het dan ook goed.. Dit is alleen verplicht voor auto's die gebouwd zijn VANAF 01-01-2006, alles daarvoor hoeft er niet aan te voldoen.

Het probleem is dat veel mensen gewoon een setje xenon in hun huidige reflector-koplamp zetten, terwijl dit juist in projector-koplampen moet om strooi licht tegen te gaan. Zelfs met sommige projector-koplampen komt strooi licht nog voor, gewoon goed spul kopen en dan is er niks aan de hand. Helaas worden mensen altijd spontaan nat in de broek van die blauwe lampjes wat men denkt dat bij xenon verlichting hoort. Zal wel iets te maken hebben dat het luxe uitstraalt ofzo..

Xenon is echt goede verlichting mits je de juiste middelen gebruikt, anders heb je er geen ruk aan..

Wat plaatjes om het even duidelijk te maken:

Reflector-koplampen:
fa99725e.jpg


fb291d25.jpg


En dan nu met projector koplampen:
fa82f13d.jpg


Voor de goede orde, dit is allemaal aftermarket spul, het is dus maar net waar je je geld aan uitgeeft..
 
Ehm... heb je wel een motor?

Hoeft niet; en gewoon je koplamp goed afstellen.
Nominatie voor de meest domme reactie dit jaar :Y

Vertel het dan ook goed.. Dit is alleen verplicht voor auto's die gebouwd zijn VANAF 01-01-2006, alles daarvoor hoeft er niet aan te voldoen.

Het probleem is dat veel mensen gewoon een setje xenon in hun huidige reflector-koplamp zetten, terwijl dit juist in projector-koplampen moet om strooi licht tegen te gaan. Zelfs met sommige projector-koplampen komt strooi licht nog voor, gewoon goed spul kopen en dan is er niks aan de hand. Helaas worden mensen altijd spontaan nat in de broek van die blauwe lampjes wat men denkt dat bij xenon verlichting hoort. Zal wel iets te maken hebben dat het luxe uitstraalt ofzo..

Xenon is echt goede verlichting mits je de juiste middelen gebruikt, anders heb je er geen ruk aan..

Wat plaatjes om het even duidelijk te maken:

Reflector-koplampen:
(Afbeelding)

(Afbeelding)

En dan nu met projector koplampen:
(Afbeelding)

Voor de goede orde, dit is allemaal aftermarket spul, het is dus maar net waar je je geld aan uitgeeft..
Dank u ;) maar dat die datum is ingevoerd is ook omdat men nog geen 'wet' had om goedkope aftermarket setjes te kunnen verbieden. Verder kun je je het als constructeur niet veroorloven om bagger op de markt te brengen (alhoewel... als je soms om je heen kijkt...). En misschien ben ik daar wel te pietluttig in. Punt blijft een Xenon set met slechte afstelling is soms gewoon gevaarlijk voor tegenliggers.
Wat betreft de eerdere post over E-keur, en dat weinig mensen dat kan jeuken... moet je eens een ongeval krijgen en een overijverige verzekeraar treffen... Moet je eens kijken hoeveel jeuk je dan krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Nominatie voor de meest domme reactie dit jaar :Y


Die van mij of die van jou *O*


FF serieus, je hebt dus op de motor geen wiswas/hoogte regeling nodig.

Wil je xenon op de auto als "aftermarket", dan kan dat gewoon mits je auto van voor 1-1-2006 is. Daarna moet er wel hoogteregeling/wiswas op.
 
Vertel het dan ook goed.. Dit is alleen verplicht voor auto's die gebouwd zijn VANAF 01-01-2006, alles daarvoor hoeft er niet aan te voldoen.
Volgens mij is deze wetswijziging er nog niet doorheen. Ik dacht dat in juni of juli '06 is pas het voorstel tot wijziging is ingediend. Zolang dit er nog niet doorheen is moeten we het nog met de 'oude' wetgeving doen. En die stelt eenvoudigweg nog dat de lampreinigingsinstallatie en automatische lichthoogteregeling voor alle auto's met gasontladingslampen met een lichtopbrengst van meer dan 2000 lumen geldt. En dan kan het wel twintig keer genoemd staan op sites van o.a. de Bovag, deze maken geen wet.....
 
Ik heb ook een Xenon kit op de motor gezet en ik vind het de beste uitgave die ik tot dusver voor de S heb gedaan. Ik heb geen blauwe Xenon maar hele witte Xenon. 8300 Kelvin is heel wit.
En de lichtopbrengst is geweldig! Grootlicht gebruik ik niet meer.. dat levert echt helemaal niets extra's meer op. Echt niets. Ik kan de grassprieten in de berm bij nacht tellen en ook het zicht bij regen is veel en veel beter!

Daarnaast, je zichtbaarheid voor ander verkeer verbetert aanzienlijk. En dat is een veiligheidsaspect. Verblinden, ik heb het aan vrienden gevraagd of ze er last van hadden.. dus niet.
Ik heb nog wel een filmpje waar ik rijdend op sta, ik kan niet zeggen dat mijn versie verblindend is.

Kortom, ik wil niet anders meer.

echt helemaaaaaaal mee eens.... ;) Ik had het veel eerder moeten doen...

Nu is het wel zo dat een BMW R1100S niet zo'n zenuwachtige voorkant heeft....
 
Ik rij nu een jaar rond met een Xenon-lamp in mijn motor en ben zeer en zeer tevreden.

Gekozen voor 8000 K (wit). Ik heb een setje van 2 gekocht (voor een auto) voor Euri 200,- en heb dus nog een complete halve set over. Zelf even ingebouwd. De Xenon (Philips) pit heeft E-keur en is legaal voor de motor (in tegenstelling tot de 100 Watt lampen). Hoogteverstelling is op de motor niet verplicht (en dat komt ook niet voor de huidige motoren; ook bij latere after market installatie in auto’s tot 1-1-2006 is dat overigens niet verplicht geworden; pas daarna en wel altijd bij fabrieksuitvoering. De bestaande installaties zijn dus ontzien). De Xenon lamp is slechts 35 watt, gebruikt dus minder stroom, maar geeft wel veel meer licht (±3 x zoveel) als halogeen en dus blijft er veel minder energie over voor warmte (is dan ook veel minder als bij halogeen). Begin daarom nooit aan een 100 Watt lamp; geeft ook wel meer licht (nog steeds niet zoveel als Xenon) maar door de extreme hitte gaat alles kapot. De Xenon-lamp is overigens een lamp uit de “D2R”serie dus ontworpen voor reflectors zonder lens (de standaard reflector dus; de “D2S” serie is voor lenssystemen). Het voorschakel-apparaat in de set was een Oosters product.

Door het helder witte licht is rijden in het donker veel prettiger. En je valt echt meer op voor koekblikken. Xenon-lampen gaan daarbij veel langer mee dan de gloeidraadjes van halogeen-peertjes en het mag dan wel duurder zijn in de investering, maar uiteindelijk niet want je hoeft hem normaal genomen vrijwel nooit te vervangen.

Als je een beetje handig bent: rustig doen. Volgens mij veel beter dan die nep-wannabee-lampjes die wel wit of zelfs een blauwe gloed geven door filtering, maar doorgaans minder licht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan