Xenon effect verlichting 100watt do or don't???

gsxfmice

MF'er
14 mei 2005
47
0
enschede
Zie tegenwoordig veel reclame betreffende xenon effectverlichting.
Een normale halogeen lamp draait op 55/60 watt.

men zegt dat je een 50 procent verbeterde lichtopbrengst hebt en een het leuke effect van xenon.

Ik zit te denken om dit ook op de motor en in de auto te gaan bouwen.

Echter het feit dat de lampen 100 watt zijn ben ik er nogal twijfelend over. Kan mijn auto/motor dit wel hebben. Deze zijn normaliter bedoelt voor 55 watt. de lampen zijn gewoon H formaat (halogeen)

De advertentie zegt dat je alleen de lampjes even hoeft te verwisselen.

Advies: doen of niet doen?
 
waarom zou je?


ik snap die hele xenon hype niet. die dingen verblinden vreselijk (ja ik weet het er zitten mechanismes in die in theorie verblinden uit zouden moeten sluiten maar in de praktijk het effect hebben van aan je groot licht hendel trekken bij het rijden over een hobbel in de weg)
Daarnaast hebben ze een blauwe gloed die (en dat was goed in het verleden) toch een soort zwaailicht attentie alarm geven als je ze in je spiegels ziet.

en wat levert het op? meer licht..... nodig? zeker niet op je dimlicht. dimlicht heb je om gezien te worden, amper om de weg te verlichten.


zoals ik al zei, ik snap die hype niet. van mij mogen die dingen zelfs verboden worden aangezien ik er meer last van heb dan dat ik er nut van inzie.
 
heb ze al een jaar in mijn auto en sinds enkele weken ook in mijn motor.
Werkt perfect en heb beter zicht.
Ze zijn geen 100watt maar hebben het effect als van een 100 watt lamp.
De verkoper wist alleen niet of ze in de motor een lang leven zouden hebben (trillingen)maar tot nu toe geen probleem en wel beter zicht en beter te zien.
 
als ze er speciaal voor gemaakt zijn ga ik er maar altijd vanuit da het ook werkt, dus ik zeg, gewoon doen.

Yeah right, laatst mijn voorlamp ermee vervangen... "ja het scheelt echt!" zei de verkoper. Ik merk geen ene fuck verschil :+

Misschien dat het IETS scheelt... als je echt goed zicht wilt hebben moet je gewoon een echte Xenon installatie inbouwen :)
 
Yeah right, laatst mijn voorlamp ermee vervangen... "ja het scheelt echt!" zei de verkoper. Ik merk geen ene fuck verschil :+

Misschien dat het IETS scheelt... als je echt goed zicht wilt hebben moet je gewoon een echte Xenon installatie inbouwen :)

Hmm.. nu ik je post weer overlees.. bedoelde je nu een echte Xenon-set of zo'n stom lampie van 15eur? :)
 
waarom zou je?


en wat levert het op? meer licht..... nodig? zeker niet op je dimlicht. dimlicht heb je om gezien te worden, amper om de weg te verlichten.
Meer licht is altijd handig, als het niet verblindend is.
Niet zozeer om het wegdek beter te kunnen zien, maar andere weggebruikers.

Als je lichtstraal verder reikt, dan kan je bv. fietsers eerder zien aankomen.
Ik zou zeggen, waarom niet.
Is het niet verblindend, dan is het alleen maar veiliger. Je wordt zelf dus ook eerder gezien.

Maar voor zover ik weet kan je Xenon niet zomaar vervangen, maar moet je een hele installatie hebben a 300-400e. (correct me if i'm wrong)
Daarnaast is het op de auto volgens mij verplicht om een wiswasinstallatie te hebben als je xenonverlichting hebt, vanwege dat mogelijke verblindingsgevaar.

Dat lampje van 15e is volgens mij gewoon een halogeenlamp met blauwe gloed a la Xenon look
 
Meer licht is altijd handig, als het niet verblindend is.
Niet zozeer om het wegdek beter te kunnen zien, maar andere weggebruikers.

Als je lichtstraal verder reikt, dan kan je bv. fietsers eerder zien aankomen.
Ik zou zeggen, waarom niet.
Is het niet verblindend, dan is het alleen maar veiliger. Je wordt zelf dus ook eerder gezien.

Maar voor zover ik weet kan je Xenon niet zomaar vervangen, maar moet je een hele installatie hebben a 300-400e. (correct me if i'm wrong)
Daarnaast is het op de auto volgens mij verplicht om een wiswasinstallatie te hebben als je xenonverlichting hebt, vanwege dat mogelijke verblindingsgevaar.

Dat lampje van 15e is volgens mij gewoon een halogeenlamp met blauwe gloed a la Xenon look

als het licht verder komt, dan staat het hoger. xenon wordt juist geroemd om de strakke scheiding tussen de lichtstraal en waar geen licht komt.
een normale halogeenlamp zal dus juist meer "verstrooid" licht hebben dat verder (maar minder verblindend) schijnt. hier kun je dus fietsers in zien.
 
Dat dacht men ook toen de ouderwetse gele lampen vervangen werden door de huidige witte, naar ik mij heb laten vertellen.


nee hoor, witte lampen zijn er altijd geweest, in frankrijk was het alleen een tijdje mode geel te gebruiken ipv wit (en aangezien in die tijd japanse auto's nog niet zo populair waren, italiaanse echt altijd stuk gingen en duitse voor velen te duur zag je toen vrij veel franse auto's op de weg)
 
nee hoor, witte lampen zijn er altijd geweest, in frankrijk was het alleen een tijdje mode geel te gebruiken ipv wit (en aangezien in die tijd japanse auto's nog niet zo populair waren, italiaanse echt altijd stuk gingen en duitse voor velen te duur zag je toen vrij veel franse auto's op de weg)

Volgens mij waren vroeger in Frankrijk die jodiumlampen zelfs verplicht. Ik weet niet of dat met verblinden te maken had of met iets anders. Zoveel licht gaven de gewone lampen in die tijd ook weer niet.
De eerste keer dat ik met halogeenlicht reed had ik de indruk dat het bijna daglicht gaf (bij groot licht). Alles went echter.
 
ik meen dat het vooral was omdat een gele vlek in de mist of nevel makkelijker als een motorvoertuig te identificeren is dan een witte, ongeacht hoeveel licht daarbij geproduceerd wordt.
of het verplicht was weet ik niet, ik had in die tijd nog geen rijbewijs en woonde ook niet in Frankrijk.


wat veel mensen niet beseffen is dat er niet veel licht nodig is om gezien te worden in het donker. als het echt donker is moet je eens kijken hoe ver je een sigaret kunt zien branden!
 
Gele lampen in Frankrijk hadden (´t zou weer eens niet) met de oorlog te maken, kon je op afstand zien of er Fransen of anderen aankwamen. 8-)

Maar meer licht op de motor kan nooit kwaad, meer opvallendheid ook niet, daarom heeft Philips motovision bedacht.
Opvallen tussen auto´s en andere weggebruikers met witte en-of xenonblauwe lampen die je beter met ietwat andere kleur, dus of geel of oranjig.
Zie ook Iemand al ervaring met Flips MotoVision

s_motovision_usp.jpg


 
waarom zou je?


ik snap die hele xenon hype niet. die dingen verblinden vreselijk (ja ik weet het er zitten mechanismes in die in theorie verblinden uit zouden moeten sluiten maar in de praktijk het effect hebben van aan je groot licht hendel trekken bij het rijden over een hobbel in de weg)
Daarnaast hebben ze een blauwe gloed die (en dat was goed in het verleden) toch een soort zwaailicht attentie alarm geven als je ze in je spiegels ziet.

en wat levert het op? meer licht..... nodig? zeker niet op je dimlicht. dimlicht heb je om gezien te worden, amper om de weg te verlichten.


zoals ik al zei, ik snap die hype niet. van mij mogen die dingen zelfs verboden worden aangezien ik er meer last van heb dan dat ik er nut van inzie.
Ik zou zelf graag ook xenon willen op m'n motor. Auto's met xenon zie je veel eerder. En ja, het ziet er irritant uit. Maar wat is er mis als je licht op je motor irritant is? Je wordt op die manier wel gezien.

En als het ook nog eens meer licht geeft, wat is er dan mis mee? Is 's nachts alleen maar makkelijker.
 
Heb nu al een half jaar 100 watt erin zitten. Werkt goed, ziet er mooi uit wat wil je nog meer.

Het is wel erg fel licht en dat kan irritant zijn voor andere weggebruikers. Dit is ook de reden dat ik het heb gekocht }) .

Liever irritant en gezien worden, dan niet gezien worden.
 
Als je op wilt vallen in het verkeer moet je geel licht nemen, en niet een of ander modeverschijnsel zoals (nep)Xenon. Bovendien hoort er een E-keur op te zitten en die heb je dus niet op aftermarket Xenon setjes (ook niet voor auto's). Vandaar dat al die wanabee's met aftermarket Xenon vaak zo verblinden.

In met Xenon moet je een was installatie EN hoogteregeling hebben. Aangezien motoren nogal bewegen met gas geven enzo en de lichtbundel nogal kan verblinden als je in een bocht zit... lekker laten liggen die zooi.
 
Als je op wilt vallen in het verkeer moet je geel licht nemen, en niet een of ander modeverschijnsel zoals (nep)Xenon. Bovendien hoort er een E-keur op te zitten en die heb je dus niet op aftermarket Xenon setjes (ook niet voor auto's). Vandaar dat al die wanabee's met aftermarket Xenon vaak zo verblinden.

In met Xenon moet je een was installatie EN hoogteregeling hebben. Aangezien motoren nogal bewegen met gas geven enzo en de lichtbundel nogal kan verblinden als je in een bocht zit... lekker laten liggen die zooi.
Of er E-keur op hoort te zitten of niet kan mij (en ik denk de meesten hier) niet zo jeuken. Zolang het lichtbeeld maar goed is. Doorgaans wordt een reflector en het lampglas zodanig geconstrueerd voor de lamp die erin zit. Daarmee rekening houdend met een maximale hoeveelheid strooilicht en een goed lichtbeeld (horizontale afscheiding die rechts van het midden omhoog mag lopen). H1 en H4 zijn de oudste generatie halogeenlampen met een gemiddelde output van zo'n 1050 lumen. Deze lampen zijn het minst kritisch wbt strooilicht. H7 lampen geven van zichzelf al 1600 lumen. Xenon verlichting (de echte) rond de 3000 lumen. Je zult begrijpen dat hoe meer licht, hoe kritischer de reflectorvorm en het lampglas zijn. Als je retrofit xenon in je lamp inbouwt, dan neemt de hoeveelheid licht toe, maar daarmee ook de hoeveelheid strooilicht. Als je dus een xenonkit in je H4 of H1 lampunit bouwt, dan creëer je daarmee een enorme hoeveelheid strooilicht = verblindend. Bij H7 en H3 lampen is dit nog acceptabel. Een automatische lichthoogteverstelling en wiswasinstallatie zijn bij wet alleen voor auto's verplicht. Dus niet voor motorfietsen.

Sinds kort (dit jaar) zijn er ook motoren te koop met xenonverlichting af fabriek. Het is dus gewoon toegestaan. Tsja, en als je dan een kort bochtje draait, dan kun je de Brandaris imiteren ;)

Betreft de 100W lampen, het is al eerder gezegd, deze produceren een behoorlijke hoeveelheid warmte. De lampunits van tegenwoordig bevatten iha kunststof onderdelen en deze kunnen smelten. Mijn advies: NIET doen.
 
heb ze al een jaar in mijn auto en sinds enkele weken ook in mijn motor.
Werkt perfect en heb beter zicht.
Ze zijn geen 100watt maar hebben het effect als van een 100 watt lamp.
De verkoper wist alleen niet of ze in de motor een lang leven zouden hebben (trillingen)maar tot nu toe geen probleem en wel beter zicht en beter te zien.

Ik heb 2 X 55 Watt aan voorlicht.Mooi zat.

Frans
 
Ik heb ook ooit eens 80/100W H4 in mijn auto gehad. Dat gaf wel meer licht, maar helaas ook half gesmolten stekkers en een bedrading die het duidelijk even zwaar had gehad. Andere stekkers eraan gezet en met 55/60W Philips Vision Plus lampen gaan rijden; dit had in mijn geval nagenoeg hetzelfde effect als de zwaardere lampen.

Kijk anders hier eens..

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan