XJ650 reageert niet op gashendel

Gerdeper

MF'er
1 jan 2013
103
11
Venlo
Hoi,
Ik heb 2 yamaha''s XJ650. Een ervan rijd. Die andere heeft 4 jaar stil gestaan. In een ander topic ben ik bezig met carb problemen. Maar nu heb ik de carb van de goeie yamaha genomen en op deze gezet.
Hij startte meteen, maar ook zonder choke, beetje vreemd, koud. Vervolgens blijft ie op een gelijk toerental draaien, maar als ik gas geef gaat het toerental niet omhoog.
De carb is goed.....wat kan het dan zijn?
 
Zijn identieke carbs idd. Alle rubbers ok. Gaskabel en choke vast en reageren normaal. Wat zou er met het luchtfilter kunnen zijn?


eeeh, weg, of dicht?
Zeiknat, verrot, beschimmeld, voorzien van vogels of muizen...


Hoe moet ik nou weten wat er met jouw luchtfilter kan zijn?
 
Ik bedoelde dus; Wat zou eventueel het probleem kunnen zijn met het luchtfilter.
Overigens; heb net de (nieuwe) bougies eruit gedraaid en die zijn gitzwart. Wat wil dat zeggen?
 
Ok. Dus ik moet de mengselschroeven wat dicht draaien? En wat betekent het dat ie start zonder choke (koude motor)? Kan het dan ook zijn dat ie te hoog staat afgesteld (toerental)? Het luchtfilter ziet er goed uit verder trouwens.
 
Ok. Dus ik moet de mengselschroeven wat dicht draaien? En wat betekent het dat ie start zonder choke (koude motor)? Kan het dan ook zijn dat ie te hoog staat afgesteld (toerental)? Het luchtfilter ziet er goed uit verder trouwens.

Schrijf wel even op hoeveel slagen de mengselschroef uitgedraait is. Anders heb je straks problemen met je andere yam, als je de carb terugplaatst.
 
Ok. Dus ik moet de mengselschroeven wat dicht draaien? En wat betekent het dat ie start zonder choke (koude motor)? Kan het dan ook zijn dat ie te hoog staat afgesteld (toerental)? Het luchtfilter ziet er goed uit verder trouwens.

KAn zijn dat de boel 'anders' staat, omdat er wat met de 'goede'XJ is.

Weet je nou al of alles identiek is?
Zal wss wel, maar fabrikanten hebben wel eens de neiging om op dezelfde modellen per jaar eens iets anders te doen.
 
KAn zijn dat de boel 'anders' staat, omdat er wat met de 'goede'XJ is.

Weet je nou al of alles identiek is?
Zal wss wel, maar fabrikanten hebben wel eens de neiging om op dezelfde modellen per jaar eens iets anders te doen.
Ja dat zou kunnen. Dan zal ik ze open moeten halen om dat te controleren. Tis wel exact hetzelfde type, maar wie weet idd. Maar zelfs als die iets anders staat, of als die niet identiek is, dan zou die toch nog wel een reactie moeten geven als ik gas geef?
 
Met zijn eigen carburateur had ie hetzelfde. Deze laat ik nu eerst ultrasoon reinigen,maar met deze liep ie slechts op 2 of 1 cilinder. Toen reageerde hij ook niet als ik gas gaf. Dus je zou denken , dat het dan niet aan de carburateur ligt, maar aan iets anders. Heb net gestart zonder luchtfilter trouwens, zelfde resultaat.
Dus waar moet ik het zoeken denken jullie?
 
Morgen haal ik zijn eigen carb op, die moet dan mooi schoon zijn. Dan ga ik hem meteen testen. Ben benieuwd of alles dan naar behoren werkt. Laat het morgen even weten, bedankt voor de hulp zover!
 
De carb is in de garage ultrasoon gereinigd en heb hem er net opgezet. Hij start en loopt gewoon stationair. Even warm laten draaien, en toen choke uit....blijft lopen. Nu geef ik een beetje gas en hij reageert nog steeds niet. De mengselschroef stond op 2,5, die heb ik teruggedraaid naar 2, want de bougies zijn te zwart.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is en waarom ie niet op het gas reageert?
 
Beweegt de gasschuif/klep wel als je gas geeft of beweegt alleen de kabel. Zult niet de eerste zijn waar zoiets aan de gang is

Ja, de gaskabel trekt aan een hefboompje, die een asje rondraait, waaraan de ronde vlinderklep zit. Door het vacuum wat hierdoor ontstaat zal de gasschuif met naald gelift worden. Waardoor er meer benzine door je hoofsproeier aangezogen word. Het toerental zal dan oplopen. Bij stationair lopende motor uiteraard.
 
Het hefboompje gaat goied en de kleppen bewegen alle 4 netjes. Moet ik anders eens 1 van de 4 rubbers naar het luchtfilter eraf halen en kijken of de naald omhoog komt? Of eens met de vinger de naald omhoog duwen?
 
De carb is in de garage ultrasoon gereinigd en heb hem er net opgezet. Hij start en loopt gewoon stationair. Even warm laten draaien, en toen choke uit....blijft lopen. Nu geef ik een beetje gas en hij reageert nog steeds niet. De mengselschroef stond op 2,5, die heb ik teruggedraaid naar 2, want de bougies zijn te zwart.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is en waarom ie niet op het gas reageert?

Ik weet niet wat jij een beetje gas vind. Je mag rustig bijna vol gas geven. Misschien ben je te voorzichtig met gas geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan