XJ650 reageert niet op gashendel

Gerdeper

MF'er
1 jan 2013
103
11
Venlo
Hoi,
Ik heb 2 yamaha''s XJ650. Een ervan rijd. Die andere heeft 4 jaar stil gestaan. In een ander topic ben ik bezig met carb problemen. Maar nu heb ik de carb van de goeie yamaha genomen en op deze gezet.
Hij startte meteen, maar ook zonder choke, beetje vreemd, koud. Vervolgens blijft ie op een gelijk toerental draaien, maar als ik gas geef gaat het toerental niet omhoog.
De carb is goed.....wat kan het dan zijn?
 
Zou kunnen bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar de inlaat en uitlaatnokkenas perongelijk verwisseld heeft, of zoiets. Ik weet ook niet precies hoe jouw motorblok technisch opgebouwd is.

Bij sommige merken, modellen kan dit. Bij de jouwe weet ik niet.
Ben maar een huis, tuin en keukenprutser. Geen monteur, ik probeer alleen logisch na te denken. Maar vanaf nu gaat het way above my head.

Wat de symphtonen eventueel zouden zijn als je de nokkenassen omwiseld: De timing van de kleppen veranderd. De inlaatklep gaat op het verkeerde moment open en dicht, de uitlaatklep ook. Geen goeie compressie. Het in-en uitlaattraject werkt net verkeerd om.

Maar of jouw symptomen hier vandaan komen? Geen idee. Hij loopt wel stationair, dus er is wel wat vacuum op een redelijk goed moment. :+

Compressietest is volgens mij eigenlijk alleen voor de kleppen. Blok zou natuurlijk ook compressie kunnen verliezen via de zuigerveren. Nee ik heb geen ervaring met compressietesten. Dat zou jr Daddy moeten vragen. Dat lijkt me een oude rot in het vak. Dragracen......
 
Laatst bewerkt:
Zijn de aansluitingen die ze gebruiken voor het synchroniseren wel dicht gedraaid ?
Of zijn de membramen van de carbs niet lek door ouderdom ?
Was die ene XJ nou wel goed of niet ?

Kleppen en compressie geloof ik zo niet.
Dan zou hij al niet lopen, en als hij dat wel zou doen met een slechte compressie.
Bij een onbelaste motor merk je dat niet zo.
Het toerental zou dan gewoon omhoog gaan.

Onregelmatig stationair lopen doet hij dan waarschijnlijk ook. Maar daar zijn nog veel meer oorzaken van.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de aansluitingen die ze gebruiken voor het synchroniseren wel dicht gedraaid ?

Dan zou ie 3 keer dezelfde fout hebben gemaakt met 2 setjes carbs. Zou wel kunnen natuurlijk.

Of zijn de membramen van de carbs niet lek door ouderdom ?

Dan zouden van 2 setjes carbs zo ongeveer alle membramen, zo niet alle, kapot zijn. Hmmm
En hij heeft ze van tevoren getest op de werkbank. En pas nog weer 2 van de 4.

Was die ene XJ nou wel goed of niet ?

Ja goeie vraag. TS stelt zich voor als bezitter van 2 motoren. Geloof 1x VT of zoiets en 1x deze. Dan mist er nog 1.

Kleppen en compressie geloof ik zo niet.
Dan zou hij al niet lopen, en als hij dat wel zou doen met een slechte compressie.
Bij een onbelaste motor merk je dat niet zo.
Het toerental zou dan gewoon omhoog gaan.

Onregelmatig stationair lopen doet hij dan waarschijnlijk ook. Maar daar zijn nog veel meer oorzaken van.


Ik geloof ook eerder in vergeten slangen, of zoiets. Gasschuiven staan 5 mm op en neer te klapperen, van waarschijnlijk alle 4 de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Wrm zei ik dat van compressie testen? Als 1 inlaatklep ietsjes krom hebt dan kan nog nog net wel genoeg afsluiten om te starten maar als je dat meer toeren gaat maken dan blaast hij zo veel verbrandingsgassen terug in de inlaat dat je carburateur zo kan gaan lopen klapperen. En met het luchtfilterhuis er achter dus zo veel kan terug blazen dat de andere cilinders niet meer willen lopen.
Maar ik begin in dat soort gevallen altyd bij het begin.
En dat is compressie meten.
Nokkenas/ krukas timing controleren.
Klepspeling controleren.
Normaal gesproken carbs controleren maar bij jou hoeft dat niet want dit is al 3e setje zeg maar.
Dan het hele elektra gebeuren langs lopen en controleren op slechte verbindingen/draadbreuk enz.
Enne ouwe rot? mwa sleutel al 30 jaar of zo aan alles wat een verbrandingsmotor heeft dus ach misschien weet ik er wel iets vanaf ;) 8-)
Wil niet zeggen dat ik alles weet btw _O-
 
Nee, dat word dan de eerste keer voor mij, die compressietest. Heb nog ff geen meter gevonden, en zo te horen zijn er ook nog andere dingen mogelijk. Mij gaat het eigenlijk ook boven de pet.
Die andere carb kwam idd van een goeie XJ650. (Heb er 2 van).
Nokkenas/krukkenas-timing ook geen idee van.... Sja, misschien moet ie maar weg. Ik denk er nog even over na.
 
Dit soort storingen zijn voor de niet ervaren sleutelaar altyd erg lastig op te lossen zonder begeleiding er bij van een ervaren iemand.
En je weet waarschijnlijk ook niet of hij voordat jij hem gekocht hebt of hij wel goed gelopen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat word dan de eerste keer voor mij, die compressietest. Heb nog ff geen meter gevonden, en zo te horen zijn er ook nog andere dingen mogelijk. Mij gaat het eigenlijk ook boven de pet.
Die andere carb kwam idd van een goeie XJ650. (Heb er 2 van).
Nokkenas/krukkenas-timing ook geen idee van.... Sja, misschien moet ie maar weg. Ik denk er nog even over na.

Mwaah, je zegt wel dat je niets van motors weet, maar je had er al 2, en nu 3. Dus je weet er echt wel wat vanaf.
Zo te zien heb je niets fout gedaan in het hele verhaal. Je had zelf waarschijnlijk al gelijk, toen je zei dat er wat anders aan de hand moest zijn, omdat het 2e setje ook niet reageerde op het gasgeven.
Dus zo gek heb je het niet gedaan.

Ik geloof niet dat je membramen lek zijn. En een rubber vacuumslang vergeten aan te sluiten? Je hebt het voorbeeld er al staan.

Compressie testen kun jij vast wel. Er staat hier vast wel ergens een How-To. This alleen wat handiger als je het al vaker gedaan hebt. Kun je beter inschatten waar een afwijking vandaan kan komen.
Kijken hoe de timing staat kan ook niet zo moeilijk wezen. :/

Hierna weet je hoogstwaarschijnlijk al waar het aan ligt, dus dan hoef je je over kleppen stellen voorlopig nog geen zorgen te maken. :/
 
Laatst bewerkt:
ik geloof er helemaal niets van dat de (lage) compressie de oorzaak zou zijn van het geen gas kunnen geven.
al zou er op 1 cilinder helemaal 0 compressie zijn, dan moet je nog steeds gas kunnen geven.
mijn CB900F liep zelfs nog met slechts 5 bar op alle cilinders.
en als er 1 cilinder 0 bar heeft , dan kun je daar snel achter komen door alle bougies te verwijderen en je vinger op het bougiegat te drukken tijdens het starten.
of je verwijderd de carburateurs en je houd je hand voor de inlaat.
er moet dan een verschil waarneembaar zijn.

de redenatie van het terugblazen in het luchtfilter vind ik vergezocht.
een klep die wel genoeg afdicht om te kunnen lopen en tevens zoveel gassen doorlaat dat de gasschuiven niet meer omhoog komen????
als je het luchtfilter verwijderd, klopt die redenatie al niet meer.

een verkeerde nokkenastiming zou wel mogelijk kunnen zijn.
en is dit het model met de gekoppelde inlaten (yics)?
is daar wel alles van afgedicht?
en zijn de bougies al eens vervangen?
en zitten de bougiekabels wel goed aangesloten?
post eens een geluidsfragment van de motor.
en is er al eens gesynchroniseerd?
je hebt daar wel een special tool voor nodig om de yics af te dichten.
full
 
Laatst bewerkt:
1 ding scheelt je hoeft het ook niet te geloven maar ik ben zelf al eens weer thuis gekomen door van de cilinder waar de inlaatklep niet goed meer van af sloot de bougie er uit te draaien. Hierna liep het in ieder geval weer op 3 cilinders en kon ik dus verder. Voordat ik de bougie er uit had gehaald wilde de motor echt niet meer lopen. Dus gevalletje ervaring zeg maar.
 
Geen id hahahahahah misschien dat TS ooit nog eens de oplossing vindt en dan weten we ook wie er gelijk heeft. Maar Bananeman 1001 mag van mij gelijk hebben hoor. Daar heb ik geen moeite mee.
Ik heb TS gewoon een aantal handvatten gegeven hoe hij kan uitzoeken waar of dat de storingen vandaan komen verder nix.
 
Bananeman 1001 heeft gelijk dat het niet aan de compressie ligt, het ligt aan je mengsel of aan die ene bougie, ( die van die koude uitlaat). Als ik een 4 cilinder start en hij loopt enigszins moeilijk stationair dan voel ik altijd gelijk aan de uitlaatbochten. Dan weet je gelijk iets meer.

Ik zal je eens een sleutelblunder vertellen :

Een xj600, gekocht terwijl niet liep, puur voor de hobby gangbaar en netjes maken. Een poosje mee rijden en tzt vanzelf weer wegdoen voor een ander hobbyding. Nieuwe bougies erin, carbs checken en schoonmaken, nieuwe accu erin en starten maar. Tank er nog af om de carbs te syncen. Starten op choke (met testtankje), en even laten lopen. Hmm, loopt niet verkeerd op zich, synchronisatie dus op het oog aardig gelijk gesteld. Echter, hij begint wat beroerd te lopen, choke kan er af, en het wordt wat beter, maar niet super. Beetje gas, hmm, weinig reactie, beetje meer gas. Jawel, dat helpt, er komt wat reactie maar wat weinig. Bij half gas ongeveer 3000 toeren. En dat wordt steeds minder, dus meer gas, weer wat meer toeren maar die zakken ook weer weg. Testtankje leeg? Nee zit zat in. Uiteindelijk zit ik op vol gas, maar hij loopt amper 1500 toeren en ook die zakken weg. De motor staat al die tijd op de tafel en ik sta ernaast, beetje voorovergebogen om naast de carbs te kijken alles mechanisch wel funktioneert. Min of meer wanhopig druk ik op de startknop en kom gelijk overeind, en,......



zie ik nog net een poetsdoek in het luchtfilter verdwijnen.........


Poetsdoek eruit getrokken, starten en lopen, gesynct, en nog veel plezier van gehad. :)
 
Laat ik me er ook eens tegen aan bemoeien, want ik heb al eens iets mee gemaakt met een motor die niet boven de 6000 rpm uit wilde komen. Toen dacht ik ook carburatuers, wat tot de 6000 liep die prima. Bleek dat er een bobine doorsloeg boven de 6000 rpm, mischien heb je dit wel bij een lager toerental, maar als het aan de ontsteking is kan het natuurlijk ook bougies, kabels en of doppen zijn.

loop de motor stationair wel goed, of klinkt ie als een gevorderde roker?
 
Misschien staat het al ergens hier en heb ik er overheen gelezen maar: Wat versta je onder niet reageren? Blijft hij exact zo stationair lopen, pakt hij niet op of valt hij dood?
 
Hallo weer, sorry dat het iets langer duurde, maar ik ben nogal druk.
Ik heb het probleem nog niet opgelost. Maar ben er mee bezig.
Nu stuit ik op een volgend (zelf voor gezorgd) probleem.
Ik ben het blok open aan het halen om de koppakking te vervangen.
Heb inmiddels alles open en de nokkenas eruit gehaald. Lekker slim, maar ben vergeten om de krukas in TDC te zetten.
Iemand een tip hoe ik nu de nokkenas terug kan plaatsen en ook weet dat ie dan goed zit?
 
Hallo weer, sorry dat het iets langer duurde, maar ik ben nogal druk.
Ik heb het probleem nog niet opgelost. Maar ben er mee bezig.
Nu stuit ik op een volgend (zelf voor gezorgd) probleem.
Ik ben het blok open aan het halen om de koppakking te vervangen.
Heb inmiddels alles open en de nokkenas eruit gehaald. Lekker slim, maar ben vergeten om de krukas in TDC te zetten.
Iemand een tip hoe ik nu de nokkenas terug kan plaatsen en ook weet dat ie dan goed zit?

Hmm, dus je hebt een compressietest gedaan?

TDC, geen idee, heb je geen werkplaatshandboek? Daar moet het instaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan