XJR topic # 10 ,Wordt het een Classic of niet ?

Ik vind het geen gezicht, maar misschien dat iemand er hier anders over denkt:
Zijspan voor een xjr 1300

≥ Zijspan voor een xjr 1300 — Onderdelen | Yamaha — Marktplaats
2023_08_19_22.35.46.jpg
 
Dag allen.. meld me weer een keer. Ben het forum na de inruil van m'n vorige XJR nog wel blijven volgen, aangezien ik nog steeds een groot liefhebber ben van de XJR. Hoewel ik nog erg blij ben ook met m'n Indien FTR, miste ik de XJR. Ging daarom toch weer op zoek naar een betaalbare XJR voor erbij en heb die vorige week via Pedro op de kop kunnen tikken. Eentje uit 1995, wat te zien is, maar altijd goed verzorgd en rijd als een tierelier. Erg blij mee.. en al is de FTR toch wel een stuk bruter qua koppel (1200cc V-twin ;)) was het de afgelopen dagen weer heerlijk cruisen op de XJR1200. Deze blijft en is een fijne afwisseling met de FTR.
Vandaag ff door de Ooijpolder langs de good ol' Waal gereden.

IMG_4207.jpg
 
De snelheidsmeter van mijn XJR is er mee opgehouden. Even losgehaald, de binnnenkabel is gebroken. Kan ik alleen zo een binnenkabel kopen of beter een complete binnen en buitenkabel? En welke leverancier adviseren jullie?
Ik vond de binnenkabel ook heel vet... Zit dat standaard in de kabel of moet dat toegevoegd worden bij vervanging?
 
Vervang compleet, dus binnen en buiten kabel.
Krijg je denk ik ook niet los..

Niks smeren, zo monteren..
 
Heej.. ben ik weer. Twee vragen deze keer;
1. kun je aan het blok (1200, '95, 44.500km) horen of het nodig is om de kleppen te laten stellen?
2. Wil de komende maanden op zoek naar twee andere dempers. Heb nu twee lasers er onder hangen, 4-2-1
thumbnail_IMG_4247.jpg

en wil toch een wat dieper, gruntier geluid. Niet per se meer volume, maar wat meer ploffen/rochelen bij gas terug vind ik wel tof.
Zat al te kijken naar de Laser extreme 4-2-2, maar die is nieuw erg prijzig en slecht verkrijgbaar.
thumbnail_IMG_4236.jpg


Wie weet er plekken, int echt of op internet waar ik wat opties heb qua dempers die er tof uitzien (beetje old school, jaren 70) en een mooi geluid geven?
 
Als je kleppen te ruim staan zul je ze horen tikken, staan ze te klein dan hoor je eig niks.
Gewoon de interval aanhouden en ff controleren/laten controleren, en evt bijstellen, is wel een dingetje met die shims..
Meet ook de compressie, voor en na 't stellen, en om t compleet te maken daarna ook nog ff je carbs synchroniseren.

Die extremes van Laser vind ik zelf niet zo mooi maar dat is smaak.,
Kijk of je een 4-2-1 systeem kunt vinden, zelf heb ik de Laser Pro D'or erop en die klinkt goed en roffelt ook lekker bij gas loslaten..8-)

Spul genoeg te vinden, ik zoek nog altijd het systeem van niko, Franse makelij, maar brengt heel wat vermogen en klinkt lekker..
 
Als je kleppen te ruim staan zul je ze horen tikken, staan ze te klein dan hoor je eig niks.
Gewoon de interval aanhouden en ff controleren/laten controleren, en evt bijstellen, is wel een dingetje met die shims..
Meet ook de compressie, voor en na 't stellen, en om t compleet te maken daarna ook nog ff je carbs synchroniseren.

Die extremes van Laser vind ik zelf niet zo mooi maar dat is smaak.,
Kijk of je een 4-2-1 systeem kunt vinden, zelf heb ik de Laser Pro D'or erop en die klinkt goed en roffelt ook lekker bij gas loslaten..8-)

Spul genoeg te vinden, ik zoek nog altijd het systeem van niko, Franse makelij, maar brengt heel wat vermogen en klinkt lekker..
Heb m een paar weken geleden bij Pedro gekocht en hij had de carbs schoongemaakt en gesynct en gaf bij navraag aan dat de kleppen bij 60.000k weer aan de beurt waren. Maar ben wat gaan twijfelen omdat ik, vooral als ie nog niet helemaal warm is, wel een soort (licht) tikkend geluid hoor bij het stationair lopen. En meen dat dat niet het geval was bij mn vorige XJR, een 1300 uit 2014.
Anders ga ik wel ff langs een dezer dagen bij mn lokale motorboer om hem ff te laten luisteren.

Kan me voorstellen dat die pijpen te gek klinken, maar is qua uiterlijk niet mijn stijl. Had om mn vorige de Conic van SC project gezet. Mooi en te gek geluid.

Heb je nog wat tips voor plekken om te zoeken?
 
Zo'n kleine, licht onregelmatige tic is geheel normaal. Je moet je pas zorgen maken bij luid tikken of als je geen tikken hoort.
 
De uitlaatbochten aan de cilinderkop...
Daar wil wel eens wat langs lekken, maar bij warm worden knijpt t zichzelf dicht, uitzetting.
Rateltje met verlengstuk en dopje 13, kun je overal aan zonder je handen te fikken..😉
 
(...)

Die extremes van Laser vind ik zelf niet zo mooi maar dat is smaak.,
Kijk of je een 4-2-1 systeem kunt vinden, zelf heb ik de Laser Pro D'or erop en die klinkt goed en roffelt ook lekker bij gas loslaten..8-)

Spul genoeg te vinden, ik zoek nog altijd het systeem van niko, Franse makelij, maar brengt heel wat vermogen en klinkt lekker..
Lees dat op meer plekken, dat een 4-2-1 systeem wat meer vermogen geeft. Waardoor is dat?
En is ms bij nader inzien wel een optie, om er een 4-2-1 systeem op te zetten. Is dat goed te doen op de 1200?
En zal dan tzt eens bij Cees of Pedro navragen of ze daar iets in hebben liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan