MTX200R-speed
Die hard MF'er
Als je olieniveau te laag is moet je niveau in je frame te hoog zijn.
Ik denk niet dat dit je probleem veroorzaakt. Als je olie niveau te laag is zullen je platen juist meer op elkaar ingrijpen. Minder smering.
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn XR600. Na platen en veren vervangen te hebben nog steeds zelfde probleem.
Wat bleek? De drukplaat van de koppeling was iets ingesleten, oftewel was niet meer helemaal vlak. (De buitenring waar de platen tegenaan drukken)
Hierdoor komt alle kracht op ongeveer 1mm van de hele oppervlakte.
Ik heb de drukplaat op de draaibank opnieuw vlak gedraaid en hij werk als nieuw.
Let op: bij een kleine opstaande rand op de drukplaat geeft dit onherroepelijk problemen. En als men nieuwe platen monteerd is dit allen nog maar erger, omdat deze niet is ingesleten op de drukplaat.
Inderdaad zou dit een goede reden kunnen zijn waarom de koppeling slipt. Ik heb hier echter nooit ervaring mee gehad.
Maar niemand heeft het hier over de soort olie gehad. Het blok van een XR600R is gemaakt voor een semi-synthetische olie. Simpelweg levert een minerale olie te weinig smering maar kan een vol synthetische olie voor een slippende koppeling. Misschien ligt hier je probleem.
Het oliepeil in het blok van de XR600R is inderdaad laag. Maak je hier niet te druk om. Dit hoort namelijk zo. Tijdens het rijden bevindt zich ongeveer een halve liter olie in het blok, de rest zit in het frame (dry-sump dus )
Ergens onder de kickstarter zit een olie-niveau-boutje. Wanneer de motor net gelopen heeft en je draait dat boutje eruit zou er net een paar druppeltjes olie uit moeten komen wanneer je de motor lichtjes scheef houdt naar rechts.
Tussen de olie-pomp en rechtercarterdeksel hoort idd een O-ringetje om het busje. Anders verlies je oliedruk. Je hebt heel veel geluk gehad dat de nokkenas niet in de soep is gedraaid!
Let overigens op de oliedruk wanneer je aan je blok hebt gesleuteld. Het zou weleens kunnen dat je, wanneer je geen oliedruk krijgt, je de oliepomp moet ontluchten.