Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.Verder snap ik nooit zo heel goed de ombouw naar 1 carburateur... Levert dat onderin nou echt zoveel opBovenin de toeren lijkt het me geen discussie, dan zijn twee stuks superieur
Loek
Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.
Ja, een enkele carburateur per twee cilinders rijdt echt veel soepeler. De gassnelheid blijft gemiddeld hoger, hij loopt altijd in balans. Voor een straatfiets is het echt veel prettiger rijden.
Wel.... HIF of HS bijvoorbeeld.En SU carburateurs hebben niet echt een type aanduiding.
waarom zou het anders niet werken?
Auto's hebben 4 of 6 cilinders op 1 carburateur, dat werkt ook gewoon.
waarom zou het anders niet werken?
Auto's hebben 4 of 6 cilinders op 1 carburateur, dat werkt ook gewoon.
een staande twin heeft om de 360° een inlaatslag, een regelmatig interval en beide cylinders hebben dan hetzelfde effect op elkaar.
een 4cyl lijnmotor elke 180°, een 6 in lijn elke 120°.
bij een paralel twin met kruktappen op 180° volgt de 2de inlaatslag 180° na de eerste, en dan duurt het 540° voor de eerste weer aanzuigt. onregelmatig dus. als de 2de begint, is er reeds gasstroming door de carbu en gaat de 2de eigenlijk beter zijn dan de eerste. tegen dat de eerste weer begint ligt alles weer stil (relatief, want net zoals bij een expansie-uitlaat heb je drukgolven die heen en weer gaan), maar het komt erop neer dat beide cylinders in princiep niet op dezelfde manier gevuld worden, en dat wil je niet
ik snap die theorie en dat zal ook wel kloppen, maar zul je dat in de praktijk merken?
Ik denk dat dat heel erg meevalt.