XT 660 X Immobilizer Issue (error 53)

Dutchlikeme

Rookie
20 feb 2023
17
13
Beste lezers,

Ik heb sindskort gehad dat mijn sleutel niet wordt herkend door mijn motor en dat ik hem een paar keer aan en uit moest doen om de brandstof te laten injecteren,
(Met alle 3 sleutels, 1 rode 2 zwarte)
Nu lukt het helemaal niet om mijn motor te starten, krijg steeds die error
Een kijkje genomen onder de tank om te kijken of het aan de bekabeling lag maar kon niets vinden.
Ik heb dit probleem gehad na bij -1 graden antivriesspray in mijn contactslot te doen (zat helemaal vast)
Vervolgens gelubriceerd met vaseline.
 
wat is het bouwjaar van je motor?
Edit: houd er wel rekening mee dat een nieuw contactslot opnieuw moet worden ingelezen door de dealer
2005, ik dacht er ook aan dat ik hem kon opsturen naar Carmo, Yamaha immobiliser ring antenne reset / code vrij / als nieuw (MORIC, 5KS 5VS 5SL) [Yamaha immo ring virgin as new] - €150,83 : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics
(Ze geven aan dat ze een 2e handse kunnen resetten, maar of ze die leveren weet ik niet, heb ze gemaild maar ze zijn woensdag pas open)
 
De immobilizer antenne is een ring die bovenaan rond het slot zit,en zo contact maakt met de chip die in het oog van de sleutel zit.
Iets wat in het slot is gespoten kan daar geen invloed op hebben!
Die ring antenne kan natuurlijk wel kapot gaan.
Er zijn ook goedkope printplaatjes die de immobilizer uitschakelen,maar dat zal te laat zijn als je al een nieuwe besteld hebt.

En op het filmpje dat je toont zit helemaal geen immobilizer !
 
Heb je al geprobeerd om de motor een paar meter verder te zetten en dan nog een keer proberen? Dat werkt bij het Honda hiss systeem wel eens. Iets met radiostralen die hinderen
 
De immobilizer antenne is een ring die bovenaan rond het slot zit,en zo contact maakt met de chip die in het oog van de sleutel zit.
Iets wat in het slot is gespoten kan daar geen invloed op hebben!
Die ring antenne kan natuurlijk wel kapot gaan.
Er zijn ook goedkope printplaatjes die de immobilizer uitschakelen,maar dat zal te laat zijn als je al een nieuwe besteld hebt.

En op het filmpje dat je toont zit helemaal geen immobilizer !
Ja, ik bedoel de antenne, geloof dat die kapot is. Ik had bijvoorbeeld een dag dat ik mijn motor naar werk reed, deed de sleutel het na 3x proberen (tot de fuel injection insloeg en de error er niet was), terugweg naar huis lukte het helemaal niet. De volgende dag lukte het in 1x, terug gereden naar huis, eerste 3 x aan en uit deed hij het daarna niet meer.
Dus ik geloof en hoop dat het de antenna is die de chip leest, maakt niet uit welke sleutel ik er in steek, hij geeft die error aan.

En uhh kan zijn dat ik niet heel goed heb gespoten in het contactslot :), vandaar dat de antenna kapot is gegaan (hopelijk).

Als dit m niet wordt wordt het de printplaatjes van ali baba bestellen en solderen :P
 
Ik had eerder een bericht gestuurd naar Carmo electronics, en die kunnen de Antenne repareren/vervangen indien nodig, tegelijk checken of alles werkt (de ECU Antenne en sleutel) voor 240 euro. Dus ik heb die immobilizer antenne geanulleerd en ga even kijken hoe ik alles los kan krijgen. Weet iemand waar de ECU zit?
 
Ik had eerder een bericht gestuurd naar Carmo electronics, en die kunnen de Antenne repareren/vervangen indien nodig, tegelijk checken of alles werkt (de ECU Antenne en sleutel) voor 240 euro. Dus ik heb die immobilizer antenne geanulleerd en ga even kijken hoe ik alles los kan krijgen. Weet iemand waar de ECU zit?
Op internet een foto gevonden van de ECU,
full

Denk onder 1 van de zijkappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan