fjr 1300 error 12 : crankshaft positioning sensor error.

MotorMuis77

MF veteraan
9 jun 2004
4.311
27
leiderdorp
Beste mede techneuten,

m'n fjr 1300 geeft een error 12, cps error volgens het haynes handboek en weigert te starten.

Dus de motor deels uit elkaar gehaald om de sensor door te meten. 516 ohm, binnen de gestelde 420 - 570 ohm.

Vervolgens de meting aan de ecu gedaan, daar dacht ik het probleem gevonden te hebben. Maar het bleek grijs - zwart/blauw te zijn ipv grijs- zwart. Dus geen kabel breuk helaas.

Accu lijkt ook goed te zijn. Zowel optimate als spanning tijdens het starten blijft oké.

Iemand nog ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Dus je bent nu een oscilloscoop en een sensor verder om uiteindelijk een start relais te vervangen.....??
Je zou zo in een garage kunnen gaan werken.... _O-

Maar leuk om even je ervaring mee te lezen, en vooral te zien dat het opgelost is. 👍
Ach, die oscilloscoop eet verder niets en je kan nooit genoeg gereedschap hebben 😃.

De sensor terug gestuurd, 14 dagen zichtstermijn en verder niet losgemaakt oid.

Dit weekend het relais ontvangen, dus van de week weer de nieuwe inbouwen.

Het is niet m'n dagelijks werk en heb zo ondertussen al best wel wat sleutel ervaring opgedaan. 🙂
 
Ik heb een scope maar weet niet eens hoe die werkt haha. Overigens een bakbeest uit de jaren 80 met CRT scherm dus niet even iets wat je naast de motor zet.

Ik heb hem nog nooit echt nodig gehad, ja 1x voor een ander. Maar met de symptomen en een multimeter kom je ook een heel eind.

Waar ik de scope nog voor wil leren gebruiken is de CAN bus in de auto en meer geavanceerde diagnoses stellen. Helaas heeft de buurman de Kia weg gedaan maar ik vermoedde een ECU probleem omdat 1 injector een heel gek geluid maakte. Dat was een mooie casus voor de scope..

Nu blijft 'ie weer in de kast staan haha.

Vooral diagnoses stellen, problemen zoeken en het op zien te lossen vind ik een leuke en leerzame uitdaging.
Gelukkig heeft diezelfde buurman nog een Mercedes uit 1969 met af fabriek LPG staan welke niet loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan