fjr 1300 error 12 : crankshaft positioning sensor error.

MotorMuis77

MF veteraan
9 jun 2004
4.311
27
leiderdorp
Beste mede techneuten,

m'n fjr 1300 geeft een error 12, cps error volgens het haynes handboek en weigert te starten.

Dus de motor deels uit elkaar gehaald om de sensor door te meten. 516 ohm, binnen de gestelde 420 - 570 ohm.

Vervolgens de meting aan de ecu gedaan, daar dacht ik het probleem gevonden te hebben. Maar het bleek grijs - zwart/blauw te zijn ipv grijs- zwart. Dus geen kabel breuk helaas.

Accu lijkt ook goed te zijn. Zowel optimate als spanning tijdens het starten blijft oké.

Iemand nog ideeën?
 
Laatst bewerkt:
accu opgeladen, krukas doorgedraaid. Geen resultaat.

De krukas sensor levert ook geen spanning.

110mV met contact aan en 7.7mV contact uit.

volle rotatie van de krukas geeft geen enkel spanningsverschil.
 
Voor zover mijn kennis gaat wekt de pickup coil juist spanning op door het magneetje van de krukas sensorplaatje (geen idee hoe het ding echt heet) wat langs de spoel gaat.

Bij gebrek aan referentie, heb ik bij Baboon (boonstra) een andere besteld.
Ben benieuwd.
 
Voor zover mijn kennis gaat wekt de pickup coil juist spanning op door het magneetje van de krukas sensorplaatje (geen idee hoe het ding echt heet) wat langs de spoel gaat.
Ik weet niet of het een coil sensor is. Kan misschien gewoon een Hall sensor zijn? Maar als bedrading en connectors verder helemaal in orde zijn, lijkt de meeste voor de hand liggende oorzaak de sensor te zijn.
 
Als het een sensor is die door een wisselend magnetisch veld een spanning puls genereert. Dat houd in dat eerst de motor (dmv startmotor) moet draaien omdat de ecu eerst moet achterhalen waar het BDP is. Op het moment dat dat signaal er is kan de motor aanslaan.
Het kost de ecu dus enkele krukas omwentelingen om injectie en ontsteking aan te sturen.
 
20230823_193135.jpg
Via Amazon een portable oscilloscoop gekocht. De krukassensor geeft een piek spanning van 1.56V. De vervangende komt morgen binnen en dan kan ik iets vergelijken.
 
Ik weet niet of het een coil sensor is. Kan misschien gewoon een Hall sensor zijn? Maar als bedrading en connectors verder helemaal in orde zijn, lijkt de meeste voor de hand liggende oorzaak de sensor te zijn.
het is hoogstwaarschijnlijk een coil sensor, heeft ook maar twee draden. Een hall sensor heeft vaak 3 draden en voeding nodig voor een signaal. Deze geeft signaal zonder voeding.
 
Gisteravond de andere sensor los aangesloten. Error 12 weg.. oude sensor weer aangesloten, geen error 12. Airbox aangesloten. Zonder benzine op de startknop gedrukt en (wederom) pas na 4 seconden error 12...

Wordt ik door onze dochter om 5.30 wakker, lig ik daarna in m'n bed. Bedenk ik ineens. Als de cps een passieve sensor is, dan denkt de ecu dat als ik 4 seconden de startknop ingedrukt houd dat de krukas als 4 seconden ronddraait en er dus een signaal binnen moet zijn gekomen.. maar de krukas draait niet, want de startmotor slingert hem niet rond.
Dus we gaan nu eerst maar eens het startcircuit controleren.

Ben ik als ict-er er wellicht ingetuind en teveel intelligentie verwacht van de ecu🤫😅
 
Heb je de krukas gedraaid met de nieuwe sensor gemonteerd?
Nee nog niet. Dat was wel mijn volgende stap eigenlijk. Maar als de ecu passief is en niet actief controleert of de cps aanwezig is. Dan zou mijn redenatie dat deze de error 12 toewijst omdat de sensor geen puls heeft gegeven na 4 seconden starten. Dus ga ik eerst een controle doen of het startcircuit wel oke is en/of de startmotor wel spanning krijgt.
 
Ook zonder CPS had je startmotor gewoon rond moeten gaan inderdaad. Alleen zal de motor nooit aanslaan zonder correct signaal.

Foutmeldingen zijn niet perse de oorzaak, vaker een gevolg.
Daar gaat het in vele (auto) garages ook fout: P code = automatisch dat onderdeel vervangen.

De ECU heeft (voor de diverse te ontvangen waarden) een timer, onder- en bovendrempel.
Heel even geen signaal is niet erg, na X seconden geen signaal is foutmelding. De CPS is hierop een uitzondering, die moet gewoon altijd zijn signaal geven)

Idem met bijv. de lambdasensor. Even te hoog of te laag is niet erg maar te lang te hoog is fout.

Zo ben ik nu bezig met een auto die een misfire op cilinder 1 geeft en daarnaast een lambda error had. Garage wilde de lambda al vervangen.

Blijft een raar probleem waar ik nog niet uit ben overigens... Maar das een andere discussie :)

Het logische denken gaat je heel goed af, begin met het startcircuit ook weer bij de basis, zekering, accu(spanning tijdens starten), massa, plus, relais, startknop, eventuele schakelaars koppeling en jiffy, startmotor.
 
Ook zonder CPS had je startmotor gewoon rond moeten gaan inderdaad. Alleen zal de motor nooit aanslaan zonder correct signaal.

Foutmeldingen zijn niet perse de oorzaak, vaker een gevolg.
Daar gaat het in vele (auto) garages ook fout: P code = automatisch dat onderdeel vervangen.

De ECU heeft (voor de diverse te ontvangen waarden) een timer, onder- en bovendrempel.
Heel even geen signaal is niet erg, na X seconden geen signaal is foutmelding. De CPS is hierop een uitzondering, die moet gewoon altijd zijn signaal geven)

Idem met bijv. de lambdasensor. Even te hoog of te laag is niet erg maar te lang te hoog is fout.

Zo ben ik nu bezig met een auto die een misfire op cilinder 1 geeft en daarnaast een lambda error had. Garage wilde de lambda al vervangen.

Blijft een raar probleem waar ik nog niet uit ben overigens... Maar das een andere discussie :)

Het logische denken gaat je heel goed af, begin met het startcircuit ook weer bij de basis, zekering, accu(spanning tijdens starten), massa, plus, relais, startknop, eventuele schakelaars koppeling en jiffy, startmotor.
Al het knipwerk er ondertussen afgehaald.. nu het startcircuit gecontroleerd, startrelais klikt wel, maar geen spanning aan de startmotorzijde.. trek ik 30A abs motor zekering eruit (zit in dezelfde behuizing als het startrelais.. start ie.. 30A zekering er weer in.. start nog steeds.. Hij slaat natuurlijk niet aan zonder benzine..

Maar schiet mij maar lek. Misschien toch maar preventief m'n startrelais vervangen.
 
Ja dat is het hele rare... de laatste keer op kantoor wilde hij ook niet starten, alleen klik van het relais. Na wat rommelen startte hij ineens wel, verder niet meer aan gedacht. Naar huis gereden en geparkeerd. De keer daarop weer alleen klik van het relais.

Toen de startknop ingedrukt gehouden en kwam error 12. Alles gedemonteerd, sensor doorgemeten. Ander erop gemonteerd. De error 12 was weg. oude aangesloten, ook geen error 12. Opnieuw een start poging, alleen klik. Na 4 seconden, error 12.

Vervolgens start circuit gecontroleerd. Direct begonnen bij het relais. Met de veronderstelling, geen 12V naar de startmotor. En dat vermoeden was juist. Alle zekeringen doorgemeten, nogmaals getest, geen spanning naar de startmotor.

30A abs pomp zekering los getrokken. Voor de grap op de startknop gedrukt. En starten.. spanning op de voeding naar de startmotor.

Zekering er weer in en hij blijft nu starten.

Voor 100 euro ga ik het relais maar vervangen.

Wel ondertussen alle contacten en sterkers schoongemaakt en ingespoten 👍🏻😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan