Oliekoeler lijkt mij ook leuk...en moet volgens mij kunnen. Kzou graag een piccie daarvan zien als je het gaat doenstorie
Oliekoeler lijkt mij ook leuk...en moet volgens mij kunnen. Kzou graag een piccie daarvan zien als je het gaat doen(ik rij xt550).
Olie: mineraal 10w40 natte koppeling (ik gebruik castrol). Kom je wel eens in amsterdam? ga dan naar het Haarlemmer plein, daar zit een olieboer die je bij het noemen v/h model zo de juiste olie aanreikt.
Startproblemen tja... je moet hem starten met de choke voluit en ZONDER ook maar iets gas..anders trap jeje lens. Nieuw bougietje...kweenie, zou ik ook eens kunnen proberen...hoewel, laatst startte hij minder goed maar dat kwam omdat de stationair iets omhoog moest (omdat het kouder wordt). Normaal start hij als een trein (2 a 3x trappen).
Verders zou ik een orgineel spruitstuk zoeken en open dempers monteren. Dan zit je zo boven de 40 pk (adk) ipv 38. Let dan wel op de sproeier bezetting.
Leuke keus! lekkere rechte koppelkromme tussen de 2500 en 6000 toeren (45 n/m).
Ik zou zowiezo geen orginele demper monteren...geeft een slap geluid en knijpt je vermogen lichtjes. Een viertakt loopt toch het best zonder demping? kijk maar es naar die GP machienes. Ik heb er een jama demper opzitten (het is niet veel meer) en dat schijnt een paar pk extra op te leverenOftewel, gewoon geen dempers? Moet in geen rekening houden met de lengte die de uitlaat moet houden ofzo? en her en der zitten nog wat kabeltjes, op kop zat er eentje voorzover ik weet, en wat slangetjes. Weet zogauw niet waar die allemaal aangesloten moeten worden; daarvoor maak ik nog wel een fototje..
edit; én dan kan ik het hele zaakje opnieuw gaan afstellen?
Er gaat 2,5 liter in (ik gebruik castrol GP mineraal, wph zegt; API SE norm, multigrade SAE 20W/40/50, maar dat komt op hetzelfde neer).Okey, daarvoor in de plaats heb ik nu een plastic tankje ergens van. Alleen dat wil ik vervangen door een ijzeren tank, zelf gemaakt. Gewoon van plaatstaal een 4kante kubus maken, met daarop aansluitingen e.d. Moet ik daarbij ergens op letten van inhoud van de tank? ik wil er dan dus een oliekoeler tussen maken. Dus die ene slang van onder in het blok, recht naar boven naar de tank, andere slang weer terug naar het blok, en ook nog een klein aansluitinkje naar de kop toe.
Mij lijkt dan dat ik de oliekoeler tussen de retourleiding náár de olie tank tóe moet plaatsen?
Dat plaatje heb ik voor je gescand uit een orgineel artikel wat ik heb liggenoliefilter, waar mag die zitten? Ben namelijk nog niet echt bekend met het blok.
Heb iig net nog aan me buggy gewerkt (op men werk) En het komt precies overeen met dat plaatje van je. Dus zal niet moeilijk te fixen zijn. Maar ik denk wel dat ik er die olie koeler tussen zet, omdat ik olie tank van niet té dun ijzer maak, wegens stevigheid e.d. En het is niet zeker dat hij in de rijwind zit.
btw, voor de geïnteresseerden;
www.brommerforum.nl/showtopic/23917/1
Das het topic wat ik op BF heb aangemaakt, met foto's e.d helaas nog geen van het blok.
Bougie wou ik trouwens ook vervangen. Enig idee welk type van Champion erin moet? of anders van NGK..
Kabeltje op de kop is waarschijnlijk auto decompressie (goed spul).
Heb jij nu dan een gewoon spruitstuk erop zitten? In dat geval kunnen we wel ruilen ja. Maar dat zie ik wel weer als het blok eenmaal draaiend onder de buggy zit (zit ie nu al, maar nog niet gestart)
Hopelijk zet hij het blok niet achter zijn stoellekker koelribbetjes op de olietank makenblok zit waarschijnlijk niet enorm in de rijwind...zorgen dat de olie goed gekoeld wordt...
Weet iemand mischien waar ik een oliefilter kan kopen voor de xt550?
Had er een via louis besteld maar deze is een andere maat.