XV 750 ('81) "slaat terug" in carburateur

Ragman

MF'er
8 jan 2006
55
0
Huizen
Allo Allo,

Ik heb een oude Xv 750 staan, eigenlijk zou hij als donor fiets dienen, voor mijn Chopper projekt, maar hij heeft een probleempje waar ik toch van wil weten wat het is.

Het volgende gebeurt:

De motor loopt stationair alleen goed op de voorste cilinder.
De achterste cilinder doet dan niet echt mee.

Geef ik iets gas (open pijpen, }) , lekker geluidje ! ) gaat de achterste cilinder direkt weer mee doen.
Dan "ploft" het af en toe tussen de carburateur en de cilinder, net of de inlaatklep niet goed sluit en de uitlaatgassen terug komen.

Maaaaaaar............ bij normaal rijden (gas open) rijdt de motor goed.
Reageert goed op het gas en lijkt normaal te lopen, en klinkt goed.
Wel erg felle klappen bij gas dicht draaien, dat klinkt als brandstof tekort, en komt ook voornamelijke van de achterste cilinder af.)

Dit "terug ploffen" in de carburateur gebeurt ook niet constant in hetzelfde toerental van de motor. (niet bij elke omwenteling van de motor)
Wat eigenlijk wel het geval zou moeten zijn als het inderdaad een slecht sluitende klep of versleten nokkenas zou zijn.

Ik heb de carbs gereinigd en de interne onderdelen gewisseld tussen de twee carburateurs.
Geen merkbaar verschil.

Iemand een suggestie ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag compressie gemeten. (zij het met een koude motor)
Op beide cilinders dezelfde compressie. (net boven 8 bar)
Inwendig dus geen verschil.
Bobines doorgemeten, pick-upspoelen gemeten, alles oke......... :?
Het einige verscil wat er te meten was was in de bougiekappen.
(1e cilinder bougiekap heeft meer weerstand dan de die van de 2e cilinder)

Geen duidelijk beeld dus.
Ik kan hier dus heel slecht tegen |( , maar we blijven zoeken.

Klepspeling dus nog niet gemeten, maar lijkt dus oke, of is dit nu te vroeg geconcludeerd?
 
..in koude toestand, kan een "net-aan-goed"---"misschien-iets-te-strak" afstelling geen probleem zijn.
Maar als de motor opwarmt,...zet alles uit....en (volgens informatie elders)..kan een klep dan mogelijk zodanig uitzetten, dat er net voldoende uitzetting ontstaat, dat dan een hete klep niet goed afsluit.

...tweede optie is dat er afzetting van koolresten rondom de klep, de klep kunnen beinvloeden.
 
Ook bij een koude motor doet het probleem zich voor.
Zelfs als de motor nog op de choke loopt.

Maar dus niet in het toerental van de motor, bij de eene slag wel bij de volgende weer niet dan weer wel etc etc etc.
 
Je hebt open pijpen....
ff een open deur intrappen.
heb je de carbs opnieuw gesynchoniseerd en de luchtschroef van de carbs bijgesteld ?
(er van uit gaande dat er eerst gewone pijpen opzaten)
Zoniet...toch ff checken.
controleer ook de inlaatrubbers van de carbs op haarscheurtjes.
controleer ook de vacuumslangetjes op lekkage.

suc6 :]
 
Welke vacuumslangen bedoel je precies?
Er zitten alleen vacuumslangen op om de brandstofkranen te bedienen.

Ik heb de uitlaten niet zelf gemonteerd (zaten al op de motor) en volgens de vorige eigenaar heeft hij daar goed op gelopen.

De sproeierbezetting van beide carbs is gelijk, en de voorste cilinder loopt daar goed op.
Zou het echt zo kunnen zijn dat er door een veel te schraal benzine mengsel of foute afstelling dit soort problemen kunnen ontstaan?
 
ik weet wel dat voordat ik de carbs van de 700 erop had gezet, ik de originele carbs heb omgedraaid, toen liep de voorste cylinder niet goed, dus het zit echt in de carb van de achterste cylinder.
Het poject ligt nu stil dus ik kan je nog ff niet verder helpen, maar het is wel de bedoeling dat de originele carbs er weer terug op komen
 
Waarschijnlijk staat de boel niet synchroon. Dit kan komen door het mechanisme wat zich tussen de carbs bevindt om de gaskleppen te open. Heb hetzelde probleem gehad met mn 920.

Dat mechanisme wat bestaat uit scharnierpuntjes gaat slijten en er is dan altijd een cilinder die de leiding neemt, bij gasgeven hef je de speling op en gaat nr2 ook meedoen.
Dus nieuw erop en synchroniseren of proberen het te synchroniseren zoals het nu is.

En je aanzuigrubbers ff checken kan ook geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag compressie gemeten. (zij het met een koude motor)
Op beide cilinders dezelfde compressie. (net boven 8 bar)
Inwendig dus geen verschil.
Bobines doorgemeten, pick-upspoelen gemeten, alles oke......... :?
Het einige verscil wat er te meten was was in de bougiekappen.
(1e cilinder bougiekap heeft meer weerstand dan de die van de 2e cilinder)

Geen duidelijk beeld dus.
Ik kan hier dus heel slecht tegen |( , maar we blijven zoeken.

Klepspeling dus nog niet gemeten, maar lijkt dus oke, of is dit nu te vroeg geconcludeerd?
Het kan HEEL GOED aan een bougiekapje liggen; meestal valt daar weinig zinvol te meten, want die moderne verplicht voor radio en TV ontstoorde dingen worden meestal toerental- en temperatuurafhankelijk ziek. Meet je een noemenswaardig weerstands-verschil dan zou ik meteen een vers kapje zetten.
 
Waarschijnlijk staat de boel niet synchroon. Dit kan komen door het mechanisme wat zich tussen de carbs bevindt om de gaskleppen te open. Heb hetzelde probleem gehad met mn 920.

Dat mechanisme wat bestaat uit scharnierpuntjes gaat slijten en er is dan altijd een cilinder die de leiding neemt, bij gasgeven hef je de speling op en gaat nr2 ook meedoen.
Dus nieuw erop en synchroniseren of proberen het te synchroniseren zoals het nu is.

En je aanzuigrubbers ff checken kan ook geen kwaad.
ik heb dus met de originele carbs hetzelfde probleem, ook na het syncen van de boel
voor stationair zit er daarom ook op beide carbs een stelschroef
ook met nieuwe aanzuigrubbers het probleem
 
Juist ja,

Het lijkt inderdaad toch een carburateur probleempje te zijn.
Ik heb nu alles doorgemeten aan de motor, maar alles is goed.
(alleen de klepspeling nog niet)

Dinsdag is de motorzaak weer open en dan knal ik (letterlijk)
ff langs om co te meten. Dat moet dan uitsluitsel geven.

Nogmaals, dat knallen van mijn motor zou een brandstof tekort betekenen
en bevestigd mijn vermoeden.


Maar nog wel deze vraag: Als mijn compressie goed is, moet ik dan alsnog de klepspeling controleren, of zou deze dan toch min of meer goed moeten staan.
(Helemaal goed komt wel, maar wel goed genoeg dat hij goed zou moeten lopen.)
 
Check de compressie ook eens met warme motor, maar ik denk toch niet dat het daaraan ( dus de kleppen) ligt. Tenzij er met warme motor een duidelijk verschil in de compressie is.
Carburateurs klinkt als meest waarschijnlijke. Als de cylinders luchtgekoeld zijn wordt de achterste cylinder warmer, zou dan iets rijker kunnen worden afgesteld, maar dat zou dan in de afstelgegevens moeten staan.
Benzinetoevoer goed? Vlotters okee?
Het klink helaas weer naar een freak probleem, het soort probleem waar je de oplossing niet altijd vindt door logisch redeneren, maar wel door uitproberen, observeren, geluk...
Ik had ooit op een BSA M 20 het probleem dat de motor wel wou starten, dan een paar kilometer wou rijden, en dan alleen nog stationair wou draaien. Na een paar minuten kon ik dan weer gasgeven, stukje rijden, en weer hetzelfde. Heb toen een perspex dekseltje gemaakt op de carburateur, een Amal met een deksel op de zijkant, en zag dat er veel te weinig benzine binnen kwam. En dat was het gevolg van een verfschilfer uit de binnenkant van de tank, die in de benzineslang aansluiting op de vlotterkamer de boel blokkeerde....
Ik zeg niet, en denk niet, in ieder geval weet niet of het bij jou hetzelfde is. Ik bedoel dit als illustratie van een freak probleem waar je lang naar kunt zoeken!
Maak eens een turflijstje: Bougie, bougiekap, gasschuif, sproeiers, vlotter, vlotterpennetje, benzineslang en wat er verder nog is. Onderzoek ze 1 voor 1. Streep af wat je gedaan hebt en wat goed is. Vervang twijfelachtige delen, bougies en bougiekappen kosten geen miljoenen.
Ik weet niet of je er dan achter komt, maar er is een goede kans dat je opeens iets vreemds tegenkomt, en dat daar dan je oplossing ligt.
Succes ermee!
Groeten,
Eduard.
 
oja, bij deze carbs moet je synchroniseren op een hoger toerental: iets rond de 2500
en dan pas met beide stelshroeven het stationair afstellen
Dit is om de speling tussen de beide gaskleppen op te heffen
 
Tja, en dat is dus het enige wat je niet ff zelf doet. (carbs goed afstellen)

Nu heb ik al wel een andere oplossing gevonden.
In Friesland stond nog een xv te koop uit '84. (liep niet)
Voor 250 euro opgehaald. (2 uur heen :] , en weer 2 uur terug :] , maar dan met de auto met aanhanger.)

Thuis een avondje sleutelen en mijn nieuwe aanwinst loopt weer *O* .

Goed...........nu heb ik er dus 2.
Maaaaaar....nu kan ik gaan wisselen met onderdelen.

Ik moet mijn nieuwe aanwinst nog wel ff los rijden, maar hij loopt en vuurt op beide cilinders.

Vrijdag eerst met vakantie en dan gaan we wisselen.

P.s. nog bij de motorzaak geweest maar ok die hadden geen idee.
Opzich wel leuk want er kwamen steeds meer monteurs bij maar niemand kwam
met een goed idee. :N

Zie hier het nut van een forum :Y
 
Laatst bewerkt:
Dezelfde probleem gehad zowel met een xv920 als de xv750. het ligt aan de pilotscrews
die staan te zuinig afgesteld en je carbs zijn niet goed op elkaar afgesteld.Dat veroorzaakt het inwendig ploffen en slecht opstarten van een cilinder.
Ga ervan uit dat het niet altijd zo is dat de pilotsscrew maar 2 tot 3 slagen uit staat want op de mijne zit ik boven de vier slagen momentueel.
Gr.
 
Laatst bewerkt:
Dezelfde probleem gehad zowel met een xv920 als de xv750. het ligt aan de pilotscrews
die staan te zuinig afgesteld en je carbs zijn niet goed op elkaar afgesteld.Dat veroorzaakt het inwendig ploffen en slecht opstarten van een cilinder.
Ga ervan uit dat het niet altijd zo is dat de pilotsscrew maar 2 tot 3 slagen uit staat want op de mijne zit ik boven de vier slagen momentueel.
Gr.



Kijk, dit klinkt goed.

(ff voor de duidelijkheid, met de pilotscrew bedoel je de stelschroef van de carbs onder in elke carburateur waar je ook de CO mee afgesteld wordt?
Heb je dit zelf versteld of door een monteur met een goede CO-meter laten doen?)

In ieder geval een overeenkomstig probleem met een duidelijke oplossing.

Met dank :}

ALs ik morgen nog tijd heb ga ik nog ff aan de gang anders na mijn vakantie.
 
P.s.

Om dit relaas comlpeet te maken en overzichtelijk te houden het volgende:

Ondertussen heb ik alles gecontroleerd aan de hand van een lijst.
Stap voor stap, van meest voorkomend naar minst voorkomende problemen.

-Bougies , kabels en kappen vernieuwd/gewisseld.
-Carburateurs gereinigd en interne onderdelen gewisseld.
-Inlaatspruitstukken en vacuum gecontroleerd.
-Bobines en pick-up spoelen doorgemeten.
-Klepspeling gecontroleerd
-Compressie gemeten

Alles is (zover ik kan meten of zien) goed of goed genoeg om normaal te moeten werken.

Het enige, maar dan ook het enige is inderdaad de afstelling van de carburateurs.
Dit is niet zo ff goed te controleren zonder aparatuur of veel ervaring.
(geen van beiden aanwezig op dit gebied :? )

Toch zou dit nu de meest voor de hand liggende oplossing zijn.
Het verklaart ook de klappen uit mijn uitlaat die duiden op een brandstof tekort.

Nogmaals dank voor alle tips en adviezen (zeker de laatste).
Ik weet wat mij te doen staat............ik ga de carbs met de andere XV wisselen :Y .

Elke XV eigenaar weet wat een :r :( :o -werkje dit is, dus dat wordt na de vakantie.

MAAR..... zodra ik meer weet meld ik mij direkt weer ! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan