Yamaha City250 loopt warm na ca 10-15 km

StuartThai

Rookie
27 jun 2022
18
3
Hoi. Ik heb een Yamaha City (2 weken geleden gekocht bij een locale firma die na 10-15 km warm loopt.
De koelvloeistof is op peil.
Wat kan het nog meer zijn?
De scooter is ook erg hakkerig bij het wegrijden als ie nog koud is..
 

Bijlagen

  • IMG_20220616_183828.jpg
    IMG_20220616_183828.jpg
    120,6 KB · Weergaven: 19
Thermostaat defect?

Hakkerig wegrijden zou ik zoeken in de variateur en/of koppeling, bv rolletjes niet meer rond
 
Dat kan alles in het koelsysteem zijn. Ga gewoon terug naar de firma waar je hem vandaan hebt en rij er zo min mogelijk mee.
Die foto die je hebt gemaakt om te laten zien aan ons dat hij te warm wordt is echt veel te heet.
Als je dat vaker doet heb je straks serieuze schade aan je blok.

Bel die lui op en laat hun het oplossen.
 
Hoi, ik ben nu al een paar keer terug geweest, ze hebben de pomp en termostaat vervangen, maar hij blijft warm lopen (doch niet dat het water er uit kookt or druppelt).
De garage zegt dat het de sensor kan zijn, dat die een verkeerde waarde geeft, dus die wordt nu vervangen..
Wel jammer, want ik kan er niet ver mee te rijden nu. (werk/huis, ca 3½km)
Die balletjes, is dat duur en veel werk om die te vervangen? Iets wat ik zelf kan doen?
 
Liep die bij de proefrit wel goed?
Ik reed maar een kwartiertje op de proefrit. en hij wordt pas warm na ca 15 km.
dus dat heb ik niet gemerkt.. ook de eerste maand eigenlijk niets gemerkt, totdat ik een langere rit maakte.. toen dook het probleem pas op.
 
Slaat de koelfan wel aan?
Als die t niet doet dan loopt die snel warm
koelfan slaat aan, die staat een paar minuten te blazen na het rijden, doch slaat die af als ik de sleutel er uit haal. jammer dat ik er bij moet blijven staan. :/
 
Hoi, ik ben nu al een paar keer terug geweest, ze hebben de pomp en termostaat vervangen, maar hij blijft warm lopen (doch niet dat het water er uit kookt or druppelt).
De garage zegt dat het de sensor kan zijn, dat die een verkeerde waarde geeft, dus die wordt nu vervangen..
Wel jammer, want ik kan er niet ver mee te rijden nu. (werk/huis, ca 3½km)
Die balletjes, is dat duur en veel werk om die te vervangen? Iets wat ik zelf kan doen?
"Die balletjes"? Welke balletjes?

koelfan slaat aan, die staat een paar minuten te blazen na het rijden, doch slaat die af als ik de sleutel er uit haal. jammer dat ik er bij moet blijven staan. :/
Dat je koelvin afslaat nadat je je contact uit zet is normaal.
 
:/ hoe weet ik dat? ik kan niet eens bij de vulling komen, die zit achter de voorkap.
Maar ik weet dat de druk niet zo hoog is dat hij overkookt door de "deksel"
Sorry, ik weet de namen niet van de onderdelen...
De Vul container gaat naar een Safety valve toe, die open gaat als de druk te hoog wordt, maar daar komt niets uit. en die beweegt wel goed.
 
:/ hoe weet ik dat? ik kan niet eens bij de vulling komen, die zit achter de voorkap.
Maar ik weet dat de druk niet zo hoog is dat hij overkookt door de "deksel"
Sorry, ik weet de namen niet van de onderdelen...
De Vul container gaat naar een Safety valve toe, die open gaat als de druk te hoog wordt, maar daar komt niets uit. en die beweegt wel goed.
Er moet toch wel een plek zijn in je koelsysteem waar je redelijk makkelijk de koelvloeistof kan bijvullen? Anders maar zonder voorkap rijden toch. Koelvloeistof op max zetten, stuk rijden, uitzetten en voorzichtig de dop los draaien, en luister hoeveel druk erop staat.
Is het koelsysteem al eens doorgespoeld? Misschien zit er een verstopping in de radiateur?
 
De vulling zit achter de kap, en als ik zonder kap moet rijden dan moeten ook alle kabels van het licht, de blinkers en zo ook los...
Ik heb hem helemaal gevuld, en de garage heeft er een nieuwe sensor op gezet... nog steeds word ie warm als ik van de snelweg een dorp in rij... (van snel naar langzaam dus)
Ik ben het strax beu.. hoe lang naa ankoop kan je een aankoop terugdraaien? ik heb hem bij een garage gekocht med 3 maanden garantie...
net 700 km gereden in 2 maanden...
:(
Ik zal het gaan vragen of ze het system kunnen doorspoelen.
Bedankt voor de goede raad. :D
 
Je hebt het probleem gemeld binnen de garantieperiode. Als zij het niet op kunnen lossen binnen die garantieperiode, dan is dat niet jouw probleem maar dat van het bedrijf. Omdat het binnen de 3 maanden is gemeld, moet dat probleem worden opgelost. Ik zou 'm bij ze neerzetten en ze succes wensen, maar zou mooi zijn als je tot ze het hebben opgelost alternatief vervoer voor je hebben.
 
ja, zo zou het wel moeten, maar ik ben die garage zoo zat nu.
ik denk dat ik hem zelf maar maak, of naar een echte garage heenbreng.
Deze garage is echt beun de haas.
ik heb ze verteld dat ik het niet meer zie zitten en dat ze de koop terug mogen draaien, maar dat doen ze niet, zeggen ze.
Over een maand is de garantie op, hoe zit het dan med die aangemelde schade?
En hoe snel zou die reparatie gedaan moeten worden? de eerste keer dat ik de scooter bracht belde ik ne een week, en toen hadden ze er nog niet naar gekeken.... :(
 
Volgens een filmpje van youtube zou je koelvloeistof vulpunt bij je tankklepje zitten,
dus klepje openen, en dan zou er een rubber flap zitten die je omhoog kunt halen,
daaronder zit een dop die je los kunt draaien en dan kunt bijvullen met een trechter.

Overigens zijn ze wel goed bezig door de pomp en thermostaat te vervangen, sensor
klinkt mij vergezocht, fan slaat aan en weer af, dus de sensor werkt, zou idd nog een
kans kunnen zijn dat de ntc/ptc waarde verlopen is

Je zou kunnen kijken of er hier een Yamaha x-city topic is, en andere gebruikers vragen
tot hoever bij hun de temp-meter oploopt
 
Die garage moet gewoon zorgen dat het word opgelost en zeker niet gaan afwachten. Mochten ze er echt niet uit kunnen komen dan zijn er nog genoeg collega bedrijven die dat evt wel kunnen. Gewoon een kwestie van aanpakken.
 
Ho Ho Ho...(nee geen kerstman)
Stap 1 is ALTIJD de verkopende partij de kans geven om het op te lossen, en blijf in gesprek
Stap 2 (als je daar niet uit komt of niet naar tevredenheid) een in gebreke stelling maken
met een haalbare termijn daarin wanneer je verwacht dat ze het opgelost hebben.
Stap 3 is pas een keer hard met de vuist op tafel slaan

Want met slijmen bereik je meer dan met "geweld"

Soms is een verkopende partij gewoon van nature niet zo snel.

Zelf ook meegemaakt met een sub-dealer (auto)
lang verhaal heel kort, auto terug genomen en een nieuwere en betere terug gekregen
 
Terug
Bovenaan Onderaan