Yamaha dt175 cilinder

Mart.y103

Rookie
1 nov 2022
18
0
Hallo motorrijders
Ik ben bezig met het opknappen van mn Yamaha dt175. Ik heb het blok uit elkaar gehaald, en de zuiger is er slecht aan toe. Nu heb ik de keuze, om de cilinder te laten uitboren en een nieuwe zuiger kopen. Of ik koop een nieuwe cilinder kit, met het risico dat het slechte kwaliteit is. Heeft iemand ervaring met Yamaha dt's ?
 

Bijlagen

  • IMG_20230809_153146474_HDR.jpg
    IMG_20230809_153146474_HDR.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20230809_153108325_HDR.jpg
    IMG_20230809_153108325_HDR.jpg
    209 KB · Weergaven: 7
  • Snapchat-2119792863.jpg
    Snapchat-2119792863.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20230808-201241.png
    Screenshot_20230808-201241.png
    85,8 KB · Weergaven: 9
Ja ik denk dat dat m word, ik weet wel niet of dat goed gaat werken. Want de cilinder die der nu op zit is nieuwer, en ik kan alleen maar ouder jaar zuigers nieuw kopen
 
Geen ervaring mee, althans niet de 80cc+ versies.
Maar wat is er mis met opboren ?
Als een kundig iemand dat voor je kan doen is het niet slechter dan een nieuw setje, misschien zelf beter kwa toleranties...

Wat misschien wel nog een dingetje is of kan zijn is of je cilinder soms gecoat is met chroom of nikasil.
Ik gok trouwens van niet.
Je kan dit ook nog laten doen als de cilinder opgeboord is, maar naar mijn weten is dat best prijzig, en denk niet echt het geld waard.
Vaak doen ze dat bij wel opgevoerde brommertjes omdat de slijtage erg hoog is, met een nikasil of chroom wandje gaat het allemaal langer mee.
Ik denk dat jij daar met je 175 geen last van hebt, zo hoogtoerig is die denk niet.

Persoonlijk zou ik lekker voor opboren gaan.
 
Ja het word opboren, aleen het probleem is dat ik geen nieuwe zuiger kan halen voor dat jaar cilinder. De zuiger die der nu inzit is groter dan normaal, daarom hebben ze er een spacer onder de cilinder in gebouwd. Zonder die spacer steekt die grote zuiger erboven uit. Ik ben bang dat als ik een nieuwe kleinere zuiger koop, dat als ik die spacer eruit haal, dat dan de poorten niet meer goed kloppen
 
Ja het word opboren, aleen het probleem is dat ik geen nieuwe zuiger kan halen voor dat jaar cilinder. De zuiger die der nu inzit is groter dan normaal, daarom hebben ze er een spacer onder de cilinder in gebouwd. Zonder die spacer steekt die grote zuiger erboven uit. Ik ben bang dat als ik een nieuwe kleinere zuiger koop, dat als ik die spacer eruit haal, dat dan de poorten niet meer goed kloppen

Dat is wel apart, heb je een idee waarvan de huidige zuiger dan vandaan komt ?
 
Nee op het moment nog niet, er zit een nieuwere cilinder op, want als ik fotos opzoek van Yamaha DT175 uit 1978, ziet de cilinder er anders uit. Zonder die spacer onder de cilinder is de Bore 45mm (hoort 50mm te zijn), en de zuiger die der nu inzit is 5mm groter dan origineel. Ik denk dat het of voor een nieuwer jaar dt175 is, of misschien een Yamaha blaster zuiger ?
 
Zonder die spacer onder de cilinder is de Bore 45mm (hoort 50mm te zijn), en de zuiger die der nu inzit is 5mm groter dan origineel
wat is de relatie tussen een spacer onder de cylinder en de boring ?
ik denk dat er een 125cc cylinder opzit.
een boring van +/-45mm is voor 80cc, +/-50 voor 100cc en +/-55 voor 125cc.
de 125 en 175 hebben hetzelfde onderblok en slag, alleen de cylinder is anders. een 175 zou een boring van 66 moeten hebben.
 
Nee, het is wel helder wat je bedoelt, maar de stroke is de slag, dus hoeveel je zuiger omhoog bewogen wordt door de krukas. Dat veranderd niet door de hoogte van de zuiger.
Ik zou een andere cilinder en zuiger kopen. De boring is al verdacht klein, de poorten en de zuiger lengte kloppen niet. Als het hemd te lang is sluit je inlaat poort te vroeg en gaat later open, dan verlies je vermogen. Deze zuiger hoort duidelijk niet bij deze cilinder.
 
Nee, het is wel helder wat je bedoelt, maar de stroke is de slag, dus hoeveel je zuiger omhoog bewogen wordt door de krukas. Dat veranderd niet door de hoogte van de zuiger.
heeft reed-valves
Ik zou een andere cilinder en zuiger kopen. De boring is al verdacht klein, de poorten en de zuiger lengte kloppen niet. Als het hemd te lang is sluit je inlaat poort te vroeg en gaat later open, dan verlies je vermogen. Deze zuiger hoort duidelijk niet bij deze cilinder.
dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar weten we niks, alleen dat er een niet originele hogere zuiger insteekt. door de spacer zullen de timings van spoel en uitlaat wel weer ongeveer kloppen als het goed gedaan is.

@ TS : het risico met die cylinder-kit is dat die site geen losse zuigers verkoopt, dus als je weer 1 nodig hebt je weer op hetzelfde punt staat. daarom beter nu al een alternatieve zuiger zoeken.
 
Met die spacer onder in kloppen de spoelpoorten wel. Ik denk dat als ik een kleinere standaard zuiger koop, en dan die spacer eruit haal dat misschien dan de poorten wel weer kloppen. Of juist niet. Daarom weet ik niet wat ik moet bestellen lol
 
dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar weten we niks, alleen dat er een niet originele hogere zuiger insteekt. door de spacer zullen de timings van spoel en uitlaat wel weer ongeveer kloppen als het goed gedaan is.

Ik vermoedde ook al zoiets, iemand moet toch aardig aan het goochelen zijn geweest met dit, waarschijnlijk niet zonder reden, om dit te laten werken.
Ik zou nog even wat speurwerk verrichten om te achterhalen waar deze zuiger dan van is.
Zijn er andere 175 motortjes geweest ( van welk merk dan ook ) met misschien een iets langere slag ?
Ik zou daar is beginnen met zoeken.
 
Toch een beetje vreemd, als ik zoek op 175cc piston is de yamaha zuiger toch wel degene die precies overeenkomt met jouw foto's.
Ik durf het wel aan om te zeggen dat dit in ieder geval gewoon een yamaha zuiger is.

Alleen je bent dus bang dat een normale zuiger niet past kwa hoogte ?

Zou het kunnen dat de huidige cilinder ooit is afgedraait aan de onderkant, en er later weer een spacer tussen is gezet ? Misschien een mislukt experiment ? Heeft de spacer nog bijzondere vormen, ivm de poorten ?

Edit : ik zie net je foto's van de spacer. Sorry.
 
Beetje offtopic maar ik had vroeger een royal nord brommer en daar een snelle kreidler cylinder op,dan moest er ook een plaat onder de cylinder, anders kwam de zuiger er bovenuit.
De royal nord was daardoor wel rete snel,ik heb laatst in rosmalen een royal nord zien staan voor net geen €10000
 
Terug
Bovenaan Onderaan