Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Vandaag proefgereden op de Bagster Bultex/Gel zadel (combinatie). Ik had in het begin gek genoeg het gevoel dat deze harder zat dan het originele Yamaha zadel, echter werd het zadel zachter na ongeveer 3 kwartier rijden.

Toch vond ik het qua eerste indruk geen mega verschil met het Yamaha zadel. Ik ga later nog een keer proefrijden op Bagster zadels van andere materialen.

8E0B7ACF-CCD5-4633-A942-4CA199B9F67C.jpeg
B1819440-DE1A-47B3-AF31-672FB4D19810.jpeg


Wat vinden jullie van deze grijze variant op de SP? De letters zouden eventueel nog in het blauw kunnen :P
 
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik niet voel dat de ophanging wat zacht is, eerder steviger dan gedacht. Ik weeg wel maar sub 60kg dus zou het misschien daar aan liggen?
 
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik niet voel dat de ophanging wat zacht is, eerder steviger dan gedacht. Ik weeg wel maar sub 60kg dus zou het misschien daar aan liggen?
Achter is ie te hard standaard, voor te slap. Maar als je 60kg zal je het nauwelijks merken.(voor jouw gewicht is hij gemaakt)
 
Achter is ie te hard standaard, voor te slap. Maar als je 60kg zal je het nauwelijks merken.(voor jouw gewicht is hij gemaakt)

Achterveer van de MT09 hard?? Ik denk dat ik die van mij dan moet laten checken, want mijn standaard achterveer lijkt wel een pogo stick...
 
Hallo vriendjes en vriendinnetjes, ik spiek al even mee omdat ik een poosje opzoek was naar een MT 09. Afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt en deze in Apeldoorn gekocht. Hij is uit 2014 en heeft net geen 14D op de teller. Verder zit er een hele berg aan accessoires op. Ik kom van een FZ1N af omdat ik qua vermogen een stapje terug wilde doen maar het lijkt er niet echt op dat dit nou echt langzamer is ofzo, integendeel misschien zelfs haha. De vorige eigenaar heeft er ongeveer 4.000 euro aan gadgets op gezet, maar hij is de ECU vergeten. Dit is echt huilen met de pet op zeg :(. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben om te laten aanpassen? Ik had een bedrijf gevonden, die rekenen 495 euro. Dat lijkt mij nogal duur. Het is toch een kwestie van ECU opsturen, herschrijven en terugsturen? Verder hoorde ik tussen de 4 en 6000 toeren een rateltje, dit heb ik voor de koop aangegeven en een monteur heeft er toen op gereden. Die zei dat er niks aan de hand was en dat hij heel erg netjes liep. Is dit een bekend fenomeen? Zijn er wel eens MT meetings ergens? Groetjes, Ronald
IMG_20200807_152732803_HDR.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: BOTB
'rateltjes' zijn nogal vaag natuurlijk. Zolang het niet te raar klinkt is het vaak normaal. Zo ook het geluid als je in neutraal je koppeling in trekt ;)
Bij druiff racing doen ze ecu tunen op de testbank voor 300e geloof ik. Tovami in zeeland is iets duurder voor 400e (richtprijzen).
 
@RonaldV83 ik kan Druijff Racing in Barneveld aanbevelen. Had mijn MT-09 SP gedaan, echt heerlijke upgrade is dat!

In welk opzicht is dit een hele verbetering?

Voordat ik mijn 2016 09 kocht heb ik ook op de oudere jaargangen gereden en tussen pre 2016 merkte ik echt een groot verschil qua hoe "bokkerig" en verfijnd de motor liep vooral op lage snelheden. Mijn 2016 heb ik vorig jaar ingeruild en op een SP en merk dat deze nog iets verfijnder is. Daarom ben ik erg benieuwd naar de facetten waar de upgrade effect op heeft :)
 
Net 3 dagen in de bloedverziekende hitte wezen sturen richting de eifel.
Had SW motech Blaze tassen gekocht, paste alleen matig met de korte kentekenplaathouder van R&G.
Met standaard taartschep perfect.

Ondanks de hitte toch nog lekker kunnen sturen!
 
@RonaldV83 Tussen de 3-5k RPM ratelt het blok bij alle MT09's
Zelfde in Neutraal en een fluitttoon in de 6 op +- 100km/h
Ik ben ook bij Druijff in Barneveld geweest resultaat was een veel soepelere gasopname in lage toeren
 
Laatst bewerkt:
Mocht er iemand nog leuke stickers zoeken. Op hooliganstickers.com vind je er veel voor de mt09.
Maatje van mij (insta: icefluo_01) werkt hier mee samen en als je zijn insta ingeeft krijg je 10% korting. Misschien leuk voor vele hier
 
Na jullie tips en wikken en wegen toch voor een setje S22's gegaan.

De S21's die ik dit weekend echt heb opgereden in Duitsland waren ondanks slijtage gewoon fantastisch. Altijd grip!

Omdat ik toch van plan ben naast de tripjes nog paar circuitdagen te doen voor de S22 gekozen. Denk voor mij toch de beste keus

Kaz
 
Hallo,

Ik volg nu al een tijdje dit forum en heb ook al een heleboel berichten terug gelezen.

Ik rij zelf al 2 jaar op een MT07 en vindt het langzaam wel tijd voor iets meer vermogen, dan is de MT09 een logische stap lijkt mij😄.

Ik zit er aan te denken om hem sowieso nieuw te kopen aangezien de prijs voor nieuw en gebruikt elkaar niet heel veel doen, en met een nieuwe heb je ook alle zekerheden en garanties die daarbij horen.

Ik wacht eerst nog tot Yamaha de 2021 modellen gelanceerd heeft (dit seizoen maak ik nog af op de MT07).

Maar nu zit ik wel sterk te twijfelen over de gewone of de SP variant. Persoonlijk vindt ik de kleuren van de SP niet mooi (misschien komt hier voor 2021 een update van?).

Het enige verschil tussen de SP en de gewone is de kleur en de vering toch?

Qua prijs schelen ze elkaar €1300, maar ik denk dat je voor minder dan €1300 zelf goede vering kan kopen, zo heb ik al een set van HyperPro lang zien komen +-€650 maar ook iemand die bij HK suspension in Tiel een Wilbers voor en Ohlins achter heeft laten installeren voor +-€600.

Maar nu weet ik alleen niet of dit een beetje vergelijkbaar is met de vering op een SP?
 
Hallo,

Ik volg nu al een tijdje dit forum en heb ook al een heleboel berichten terug gelezen.

Ik rij zelf al 2 jaar op een MT07 en vindt het langzaam wel tijd voor iets meer vermogen, dan is de MT09 een logische stap lijkt mij😄.

Ik zit er aan te denken om hem sowieso nieuw te kopen aangezien de prijs voor nieuw en gebruikt elkaar niet heel veel doen, en met een nieuwe heb je ook alle zekerheden en garanties die daarbij horen.

Ik wacht eerst nog tot Yamaha de 2021 modellen gelanceerd heeft (dit seizoen maak ik nog af op de MT07).

Maar nu zit ik wel sterk te twijfelen over de gewone of de SP variant. Persoonlijk vindt ik de kleuren van de SP niet mooi (misschien komt hier voor 2021 een update van?).

Het enige verschil tussen de SP en de gewone is de kleur en de vering toch?

Qua prijs schelen ze elkaar €1300, maar ik denk dat je voor minder dan €1300 zelf goede vering kan kopen, zo heb ik al een set van HyperPro lang zien komen +-€650 maar ook iemand die bij HK suspension in Tiel een Wilbers voor en Ohlins achter heeft laten installeren voor +-€600.

Maar nu weet ik alleen niet of dit een beetje vergelijkbaar is met de vering op een SP?
Voor de prijzen die je noemt (650&600€) koop je alleen een achterschokdemper. (waarschijnlijk geen volledig instelbare met bediening op afstand)
Rij eens met de gewone mt09 en sp en test voor jezelf of je het verchil waard vindt.
 
Voor de prijzen die je noemt (650&600€) koop je alleen een achterschokdemper. (waarschijnlijk geen volledig instelbare met bediening op afstand)
Rij eens met de gewone mt09 en sp en test voor jezelf of je het verchil waard vindt.
Hyperpro streetbox is toch voor en achter?

Daarnaast denk ik dat 1x goed afstellen toch genoeg is, neem toch nooit iemand achterop, hooguit 10kg aan bagage. En circuit rijden heb ik nog nooit gedaan, lijkt me wel mooi om een keer te doen maar om daarvoor zo’n duur verenpakket erop te leggen vindt ik ook niet nodig 😂.

Vorig jaar al eens op een SP gereden maar deze had al de nodige aanpassingen, waaronder een akra carbon uitlaat, waardoor de beleving al heel anders is.
Zal binnenkort eens kijken bij de dealer en de verschillen ondervinden.
 
Hyperpro streetbox is toch voor en achter?

Daarnaast denk ik dat 1x goed afstellen toch genoeg is, neem toch nooit iemand achterop, hooguit 10kg aan bagage. En circuit rijden heb ik nog nooit gedaan, lijkt me wel mooi om een keer te doen maar om daarvoor zo’n duur verenpakket erop te leggen vindt ik ook niet nodig 😂.

Vorig jaar al eens op een SP gereden maar deze had al de nodige aanpassingen, waaronder een akra carbon uitlaat, waardoor de beleving al heel anders is.
Zal binnenkort eens kijken bij de dealer en de verschillen ondervinden.
Veren vooraan maken het grote verschil niet, cartridges moeten veranderd worden.
(natuurlijk zijn correcte veren voor je gewicht de eerste juiste stap)
 
Veren vooraan maken het grote verschil niet, cartridges moeten veranderd worden.
(natuurlijk zijn correcte veren voor je gewicht de eerste juiste stap)
Ah oke,

Ik denk wel dat de standaard vering goed genoeg is, heb nu op de MT07 ook nog de standaard vering, met hoge snelheid heb ik soms wel het gevoel dat het wel beter kan maar voor alsnog heb ik me prima kunnen redden.

Ik ga eerst voor een proefrit op beide en dan denk ik er nog eens goed over na.
Zoals ik hierboven ook al zei: “eerst zien wat ze met de 2021 modellen doen”, wie weet wordt op de standaard MT09 de vering wel flink verbeterd, maar daar is nog niks van bekend.
Als ik kijk naar andere jaren komen ze vaak rond eind oktober/begin november met de nieuwe modellen, dus ik moet nog ff een paar maandjes wachten...
 
Hallo,

Ik volg nu al een tijdje dit forum en heb ook al een heleboel berichten terug gelezen.

Ik rij zelf al 2 jaar op een MT07 en vindt het langzaam wel tijd voor iets meer vermogen, dan is de MT09 een logische stap lijkt mij😄.

Ik zit er aan te denken om hem sowieso nieuw te kopen aangezien de prijs voor nieuw en gebruikt elkaar niet heel veel doen, en met een nieuwe heb je ook alle zekerheden en garanties die daarbij horen.

Ik wacht eerst nog tot Yamaha de 2021 modellen gelanceerd heeft (dit seizoen maak ik nog af op de MT07).

Maar nu zit ik wel sterk te twijfelen over de gewone of de SP variant. Persoonlijk vindt ik de kleuren van de SP niet mooi (misschien komt hier voor 2021 een update van?).

Het enige verschil tussen de SP en de gewone is de kleur en de vering toch?

Qua prijs schelen ze elkaar €1300, maar ik denk dat je voor minder dan €1300 zelf goede vering kan kopen, zo heb ik al een set van HyperPro lang zien komen +-€650 maar ook iemand die bij HK suspension in Tiel een Wilbers voor en Ohlins achter heeft laten installeren voor +-€600.

Maar nu weet ik alleen niet of dit een beetje vergelijkbaar is met de vering op een SP?
A5FEE1AF-9BD7-42AE-94F6-98890C9D2BFA.jpeg
Vergeet het zwarte stuur en de zwarte display met de witte letters niet die op de SP versie zitten en niet op de normale :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan