Yamaha NMAX 125 / 155

@eip Dit jaar kreeg ik toen ie 10 of 11 maanden was, nog maar 56% van de nieuwwaarde terug. 46% inleveren in het eerste jaar... het 2e jaar kan dat weinig anders zijn. :) Mijn Kawasaki gaat zeer zeker niet weg. Daar heb ik nog heel veel plezier van. De 155cc is voor erbij, een 300cc voor erbij is teveel, dan staat één van de twee veel stil, terwijl bij 155cc je die pakt voor de ritjes in de stad of waar je weinig vermogen voor nodig wil hebben. Inhalen op een 155 kan wel, maar wat meer timen. Het verschil tussen Address 110 en NMAX 155 is nog best aardig groot en je kan er net mee de snelweg op. Iets waar ik de 110 niet op durf te doen, ondanks dat 110 km/u de maximale topsnelheid is onder ideale omstandigheden. Overigens zeer netjes voor maar 113cc luchtgekoeld. Wat dat op GPS is, weet ik niet.

Als je mijn filmpje met de NMAX 155 hebt gezien waar ik een rondje aan het rjiden ben, dan zie je dat ik 'm overal tussendoor duw. Dat gaat met een XMAX 300 ook minder goed.
Ik heb geen haast, dus ik kijk gewoon wat ze doen bij de EICMA, misschien verkoop ik 'm particulier en importeer ik wat uit Duitsland.
 
Ik heb nog eens op een NMax gereden, dit keer op een 125. De trillingen in het stuur had ik nu niet en deze was ook veel vlotter. Die 155 kwam toen niet boven de 92 (in beide richtingen) en met de 125 tikte ik vlot de 100 aan. Het lag blijkbaar aan die motor, dat idee had ik al wel. Iets exemplarisch waarschijnlijk.
Maar dat zadel is wel nog steeds keihard.
Maar goed, ik wacht eerst de Italjet af. Maar de NMax doet nog wel mee in de race.
 
Op 26 april schreef je nog 108 km/u. :+
Waar zijn die 16 kilometers gebleven? :]
Er zit weinig verschil tussen 125 en 155cc. De 155cc loopt ietsje vlotter, maar je zou ze eigenlijk eens naast elkaar moeten zetten, bestuurders hetzelfde gewicht en ongeveer zelfde lengte en dan kijken wat het doet qua verschil.
 
Op 26 april schreef je nog 108 km/u. :+
Waar zijn die 16 kilometers gebleven? :]

Verhip, je hebt gelijk. Ik had 92 km in mijn hoofd. Hoe ik daar dan bij kom? :?

Bij de PCX 125 en 150 is het verschil 10 km/uur. Ik vond de NMax 125 vlot optrekken. En toen ik de 100 aantikte zat er meer in, maar niet met al die rotondes.
Als het verschil niet uitmaakt, in Zelhem staat een blauwe 125 uit 2018 met 1.700km op de teller voor € 2950. Ziet eruit als nieuw.
 
Motor Oost en Motorport Zelhem zijn beide fijne zaken. Heb bij beide meerdere motoren gekocht en een goede inruilprijs gekregen.
 
Tussen de NMAX 125 en 155 zat bij mij minder verschil. 2 km/u precies. Met de 125 haalde ik al 118 km/u (al dan niet met ietwat lichte daling in de weg).
 
Laatst bewerkt:
Tussen de NMAX 125 en 155 zat bij mij minder verschil. 2 km/u precies. Met de 125 haalde ik al 118 km/u (al dan niet met ietwat lichte daling in de weg).
Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil bij 100% gelijke omstandigheden wel iets groter zal zijn dan 2 km. (je kan het ook mooier maken dan het is...) ;)
 
Klopt, meer koppel en meer pk's, dus de top zegt niets, alles daartussen wel en die is vele malen belangrijker dan de top.
En ik heb mijn filmpje nog eens teruggekeken en dan zie je wel dat de 155 net wat meer pit heeft. Mooi ook op exact hetzelfde stuk gefilmd.

125cc:

155cc:
 
Dan kom ik nu terug op m'n eerste post, betreft het upgraden van mijn 125cc naar een 155cc met een originele Yamaha cylinder/zuiger kit (op eBay te krijgen voor rond de 130 euro).
Ik heb veel gezocht op internet, niet veel gevonden hieromtrent behalve dat alle onderdelen van de NMax 125 en 155 verder precies gelijk zijn behalve dus de cylinder/zuiger en de injector.
Ik heb een A1 rijbewijs, dus mijn NMax moet als een 125cc in de papieren staan, anders had ik wel meteen een 155cc genomen.

Weet iemand hier meer over?

s-l1600[1].jpg
 
Met A1 moet het niet alleen op papier staan, fysiek moet het ook 125cc zijn.
In een extreem geval als ze het blok controleren na een ongeval en ze zien 155cc op de cilinder staan, dan kan jij als schuldige worden aangewezen en mag je alles aan de verzekering terugbetalen. Voor de minimale winst had ik het niet gedaan. Als je dan illegaal bezig gaat, koop dan een 400-650cc enduro die als 6kW te boek staat bij de RDW en ga daar gewoon op rijden. Maar dat is meer als je A2 zou hebben. :)
 
Waarschijnlijk heb je ook een andere software map nodig op je ECU. Je kan er niet zomaar een andere cilinder opschroeven. Dat kan alleen op motoren met een carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Monomuis: Ik geloof niet dat ze zo ver zullen zoeken: je ziet geen verschil tussen een 125 en een 155 blok, maar theoretisch heb je wel gelijk.
En de winst is inderdaad minimaal...
Gerdien: daar heb ik niet eens bij stil gestaan… 🤔

Nou ja, ik geloof dat ik het beter kan laten zoals het is.
 
Zijn er nog Nmax rijders die komend weekend naar de motormarkt van Goethart gaan?
 
Monomuis: Ik geloof niet dat ze zo ver zullen zoeken: je ziet geen verschil tussen een 125 en een 155 blok, maar theoretisch heb je wel gelijk.
En de winst is inderdaad minimaal...
Gerdien: daar heb ik niet eens bij stil gestaan… 🤔

Nou ja, ik geloof dat ik het beter kan laten zoals het is.

Daarom zei ik ook 'in een extreem geval'. Maar voor de minimale winst zou ik de moeite zelf niet nemen. Dan koop ik liever wat zwaarders.
 
Dan koop ik liever wat zwaarders.

Dat zal in mijn geval niet gaan helaas…. of ik moet toch maar een keer de beslissing gaan nemen om een volledige motorrijbewijs te gaan halen.
Maar goed: ik beleef ook veel plezier op de lichte bikes, alleen wil ik er dan wel het maximale uithalen als dat kan.
 
Nou, zowaar ze zette de sliders erin.
Na wat gemompel over garantie en een kleine arbeidsloon.

Bij het teruggeven van de sleutels zei de medewerker nog.......laat je wel effe weten hoe het bevalt???

Haha uiteraard.
Die eerste beurt is wel een beetje bullshit hoor.
Komt erop neer dat enkel de olie word vervangen met uiteraard hun 1000 liter standaard 10w40 kan alles olie.

Daar lepel ik zelf wel de beste olie in.
Cardan olie doe ik ook maar zelf want dat hoort ook niet bij de beurt.

Effijn.

Een direct voelbaar soepeler optrekken met minder pieken en dalen maar een heerlijk vloeiende acceleratie.

Trekt iets lekkerder door.
Goede keus dat is zeker.
We zijn nu onderhand een week of 6 verder, dus....laat je wel effe weten hoe het bevalt??? Ben reuze benieuwd wat de dr pulley rollers doen; brandstofverbruik, acceleratie, topsnelheid.
 
Zo dan, de kogel is eindelijk door de kerk. Gister een Yamaha NMAX 155 gekocht. Althans, de handtekening gezet. Moet 'm nog ophalen.
Zag een jonge tweedehands staan van mei 2019 met 1150 km op de klok in de juiste kleur. Wat ik met onderhandelen terug kreeg voor de Suzuki Address 110 lag maar ietsje onder dat wat ik had willen ontvangen als ik 'm particulier zou verkopen op Marktplaats. Tel daarbij op dat zoiets ook tijd en moeite kost en dan is er praktisch geen verschil.

Heeft wel een paar lichte beschadigingen van het in en uit de schuur verplaatsen, maar daar is of mee te leven of aan te pakken. Gaat om hele lichte beschadiging op remhendel, stuurgewicht en kunststof beschermer van de demper. Ohja en ik zag een kleine streep van een schoen over het zadel heen van het opstappen. Maar dat is een dingetje wat je bij veel motorscooters ziet. En is het niet op het zadel, dan wel op het kunststof er voor. Mogelijk gooi ik er toch een andere uitlaat op of zoek ik op eBay een keer naar zo'n beschermkapje. Van stuurgewicht en remhendel maak ik even mooi en voorzie ik van nieuwe lak.

Waarom heb ik deze gekocht en geen Beverly 350 (die ik ook op het oog had)?
De Beverly 350 kost een stuk meer en is veel krachtiger. Maar ook veel zwaarder. Ik zou met de BV350 mijn motor vaker laten staan (en dat wil ik niet), daarnaast is de NMAX wendbaarder in druk verkeer door lager gewicht en grotere stuurhoek. De BV350 is een hele fijne motorscooter en doet het ook goed op de snelweg, maar ik zoek gewoon wat kleins voor erbij en met name als het druk is, dat ik overal echt simpel langs kan, door de kleinste gaatjes.
De Beverly 350 is een goede vervanging van een motor, ik zoek wat kleins voor erbij wat juist niet mijn motor kan vervangen.

De NMAX is vergeleken met de Address veel pittiger onderin. Goed bij het wegrijden met verkeerslichten. Met de Address ga ik zelden vooraan staan vanwege dat ie niet sneller is dan mijn boodschappenauto qua optrekken. Dus sta je achteraan = gevaarlijker. Remmen zijn beter (duh, 2 remschrijven ipv 1 schijf en een trommel) en ABS. Remt lekker stevig, zonder hard te hoeven knijpen.
Maar goed, je mag niet vergelijken, want een Address kost maar 2699 eur nieuw (bromscooters zijn duurder!) en de NMAX 155 kost 3999 eur.
Ook ligt de NMAX stabieler op de weg. Maar dat kan ook komen door de veel bredere banden. De Suzuki Address heeft echt supersmalle bandjes, smaller dan menig bromscooter.

Gister de proefrit gedaan. Er stond echt een flink harde wind, wind tegen kwam ik niet boven de 101 km/u, maar wind mee ging de teller al snel richting de 120km/u. Kwam er niet helemaal, maar dat is een kwestie van tijd. Nu stond er echt een flinke windkracht, dus met normale Nederlandse tegenwind verwacht ik toch wel 110km/u te halen. Leuk speeltje weer voor erbij.

Eerste upgrade is een topkofferrek. Tweede wellicht een hoger scherm voor de koude/natte maanden. Dat is altijd wel een geklooi met turbulentie. Eerst maar zien hoe droog je blijft op deze motorscooter. Op de Address gister in stevige hoosbuien (de sluizen gingen echt open!) was ik zeiknat. Althans, mijn pak. En daar kwam een beetje water doorheen hier en daar. Ook nog even nadenken over een USB-connector om een smartphone of wat anders op te laden tijdens het rijden.


nmax.jpg
 
Gefeliciteerd Monomuis en top dat je een goede deal heb kunnen maken!
Ik ben nog steeds aan het inrijden, maar ik vind het een heel fijne scooter. Ligt echt net zo stabiel op de weg als de Xmax250 die ik hiervoor had, maar is veel handelbaarder door de afmetingen en lagere gewicht.
Ik mis wel wat de power bij 100+ en zou wensen dat er een Nmax200 was. Maarja, je kan niet alles hebben. Aan de snelheid wil ik na de inrijperiode wel wat aan doen. Meestal haal ik amper de 115 en zou toch wel graag minstens 120 kunnen halen om de enkele snelwegrit wat vlotter een vrachtwagen in te kunnen halen. Wellicht een (iets) hoger windscherm en/of dr pulley rollen.
Maar leuk er een Nmaxrijder bij te krijgen! :]
 
Dank je! Ja bij 100+ hou je niets over met inhalen. Het is ook maar 11kW. Ik kan nu tenminste wel de snelweg er mee op, dat kan absoluut niet met de Address TENZIJ het gruwelijk vast staat. Dan ga je fluitend tussen de files door en als dat met 80km/u gaat rijden, is dat ook nog prima vol te houden. Maar gewoon de snelweg op? No way. Heb ik ook met die van mij nog nooit gedaan. Wel met de demo van de importeur. In de spits ging dat echt heel goed. En een keer topsnelheid testen, maar gelukkig was het rustig. Maar geloof mij, met 250cc de snelweg op kan ook, maar ook dan houd je niet zoveel over.

Een andere demper (of complete uitlaat) helpt ook nog wel met de topsnelheid. Alleen bij een complete uitlaat zou ik wel de afstelling nalopen en aanpassen met bijv. een powercommander oid, om air/fuel ratio te perfectioneren. Anders kan het te arm of te rijk lopen.

Maar aandrijving helpt ook een boel. Dat wil ik wel een keer gaan doen, maar voorlopig geen plannen.
 
Gefeliciteerd, Monomuis! *O*

Dank je! :) Heb toch maar de EICMA niet afgewacht. :+ Deze zag ik van de week toevallig voorbij komen en precies in de kleur die ik wil.
Nu hopen op een beetje droge dagen in oktober en november. En dan deze denk ik in de ACF50 zetten. Dat werkte op de Address ook perfect. Door de pekel gereden, maar geen schade. Heb een spuitbus ACF50, maar de eerst volgende keer spuit ik dan wel wat in een bakje ofzo en pak ik een kwast. Scheelt volume en met een kwast maak je minder troep en komt het precies waar je het wilt. ;)
 
Tsja, als er een goede deal voorbij komt dan ben je gek als je wacht.
Ik wacht wel op de EICMA. Ik heb het gevoel dat mijn Forza 125 meer power heeft dan de NMax 155. Boven de 100 acceleert ie goed. Ik wacht de prijs van de Italjet Dragster 200 af. Iets meer power.
 
Terug
Bovenaan Onderaan