Yamaha R1

kom nou Orph, alle jonge jongens zweren dat ze altijd hun driften in bedwang hebben, maar dat is gewoon Bullshit, zodra ze die Pk's voelen gaan ze ze gebruiken ook... dat verhaal van "als je je rechterhand maar in bedwang hebt" vind ik onzin, je rechterhand krijg je pas onder bedwang door veel rijervaring op te doen.
Gel*l. Er zijn er zat die wel gewoon zichzelf in bedwang kunnen houden en die op die leeftijd genoeg verstand hebben. Alleen vallen ze niet zo op en zeker niet op een forum als dit.

Je kunt je wel afvragen of dat degenen zijn die graag een R1 willen rijden (of überhaupt motor gaan rijden).

Het gaat er ook niet om wat ie ons vertelt, maar of ie eerlijk is tegen zichzelf. Kan ie oprecht zeggen dat ie zich in bedwang kan houden, geen punt. Is ie daar niet eerlijk in, nou ja, dan komt ie vanzelf in de statistieken. Das dan too bad. Natuurlijke selectie heet dat.
 
Uit jullie replies (en van andere fora) kan ik dus opmaken dat ik beter niet eens de moeite doe om naar die R1 te gaan kijken.

Vooral dan omdat het een redelijk onbeheersbare fiets is (laat staan voor een beginner) en hij veel moeilijker in de bocht te krijgen is dan een lichtere. Verder zou het '98 model ook last hebben met het vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen (itt de nieuwere modellen).

Ik heb ook contact met iemand die een R6 weg doet (model 2000 special edition, 18k km, 6.000euro incl kledij en helm) . Ik zal mij dan hier maar op concentreren.
 
denk je leuk aan te geven een nieuwe bike te gaan kopen op het forum!!

maar goed, al het advies is goed bedoelt!

Zie het inderdaad als goed bedoeld advies en zo blijkt toch maar dat ondanks alle bikkels hier op het MF men toch wel bezorgd is om je :9
 
Uit jullie replies (en van andere fora) kan ik dus opmaken dat ik beter niet eens de moeite doe om naar die R1 te gaan kijken.

Vooral dan omdat het een redelijk onbeheersbare fiets is (laat staan voor een beginner) en hij veel moeilijker in de bocht te krijgen is dan een lichtere. Verder zou het '98 model ook last hebben met het vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen (itt de nieuwere modellen).

Ik heb ook contact met iemand die een R6 weg doet (model 2000 special edition, 18k km, 6.000euro incl kledij en helm) . Ik zal mij dan hier maar op concentreren.

Heel verstandig :} (kom je liever tegen bij een meeting dan in de ongevals statistieken :X )

@Orph, je hebt gelijk, maar zoals je zegt dat soort jongens gaan waarschijnlijk geen motor rijden en verlangen al helemaal geen R1 O-)

Natuurlijke selectie? ben ik een groot voorstander van :P (probeer steeds maar mijn foutieve genen uit de gen-pool te verwijderen, maar ben hier nog steeds, misschien zijn ze toch nog niet zo slecht als ik dacht :P )
 
Laatst bewerkt:
1: - Trekt ie naar 1 kant
- Schakelt ie soepel
- Hoe is het met de voorvork gestelt
- Moet er binnenkort groot onderhoud uitgevord worden
- Hoe is het met de slijtonderdelen (tanwielen, ketting, banden, remblokken)

2: - Prijs is erg laag...dus goed opletten dat er geen geborgen gebreken aan
zitten...in andere woorden heeft ie ooit (flinke) schade gehad???
- Is het een Nederlandse of een duitse inport. (Voor een '98 is het zelfs een
pre als ie uit duitsland komt. Daar kennen ze namelijk WEL een periodieke
keuring! Je kan er alleen donder op zeggen dat er dan meer Km's mee gereden
zijn dan op het klokje staan. (afhankelijk wanneer ie is ingevoerd)

3: - Motoren zijn over het algemeen behoorlijk prijsvast! Dus ben niet bang dat
je hem niet meer voor 4800,- Euro kwijt kan! Maar waarom een motor van de
1000cc klasse na 6 maanden en 5k km's weg doen??? Wil je dan een Busa kopen
ofzo???? :X

4: - They said it before, and I'm asying it again: R1 is GÉÉN beginners fiets!!!
Afgezien van het vermogen vergt een R (dus ook een R6) enige rijervaring)
Het is een erg agressieve fiets die niet zo maar zonder ervaring te temmen
is....
- Zelfs met veel beheersing aan je rechter hand en pols komt er gewoon een
berg aan vervogen vrij, ook bij lage toeren. Dus bij snelle bochten krijg
je meer pk's op je flikker dan je lief is!!!

Moraal van het verhaar R1 PRACHTFIETS maar NIET doen!!!! En ben maar niet bang dat een fiets als een GSX-R600 met injectie je aan vermogen tegenvalt. In tegendeel het bevalt je vast beter!!! Lichtere fiets dus fijner de bochten in te trekken. En minder vermogen.....wat nog meer is dan JIJ het eerste en misschien het tweede sezoen ook nog wel gaat gebruiken....

Dus.....leuke fiets maar niet doen als je je 23 wil halen.....
 
Uit jullie replies (en van andere fora) kan ik dus opmaken dat ik beter niet eens de moeite doe om naar die R1 te gaan kijken.

Vooral dan omdat het een redelijk onbeheersbare fiets is (laat staan voor een beginner) en hij veel moeilijker in de bocht te krijgen is dan een lichtere. Verder zou het '98 model ook last hebben met het vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen (itt de nieuwere modellen).

Ik heb ook contact met iemand die een R6 weg doet (model 2000 special edition, 18k km, 6.000euro incl kledij en helm) . Ik zal mij dan hier maar op concentreren.


Zeer verstandig man!! :} gelukkig heb jij je verstand geloof ik dan nog wel, enne ik kan je garanderen. Die R6, hehe als je daar een (proef)ritje op gaat maken denk ook van "Jesusss wat een gruwelijk F*cking snel ding zeg". Zo'n ding gaat je in het begin echt et gevoel geven dat et met jou wegrijd.

BTW, wat is je lengte??(ik ben 1.90 enne vind de r6 erg compact..lees te klein)
 
Zeer verstandig man!! :} gelukkig heb jij je verstand geloof ik dan nog wel, enne ik kan je garanderen. Die R6, hehe als je daar een (proef)ritje op gaat maken denk ook van "Jesusss wat een gruwelijk F*cking snel ding zeg". Zo'n ding gaat je in het begin echt et gevoel geven dat et met jou wegrijd.

BTW, wat is je lengte??(ik ben 1.90 enne vind de r6 erg compact..lees te klein)
:^
 
Ik ben 1.76 ... dus ik vermoed dat die R6 wel zal 'passen' dan :9

Ik ben mij bewust van het gevaar van zulke snelle machine te kopen en zeker als totale beginner. Maar ik ben niet van zin een goedkope fiets te kopen, die ik in de eerste plaats niet met volle goesting zal kopen, om hem dan binnen afzienbare tijd te verkopen enkel alleen omdat de 'normale' gang van zaken dicteerd dat je met een 'kleine' fiets moet beginnen.

Ik kan mijzelf perfect beheersen. Dat wil niet zeggen dat vallen of mij laten verassen er niet in zit, integendeel, dat zal zeker gebeuren. Maarja, dit zal allesinds gebeuren met mijn volle verstand en verantwoordings zin. Tenslotte: no pain no gain, right ?

Ik wil dus gewoon datgene kopen waar ik zin in heb, en da's nu juist deze categorie van motor. Ik sta natuurlijk open voor tips & suggesties van (meer) ervaren rijders. Daarom ook deze post hier.

De punten die aangehaald zijn over die R1 zijn dan ook zeker om rekening mee te houden. Als ik hem binnen de maand moet verkopen omdat hij onhandelbaar is dan ben ik nog slechter af dan dat ik zo'n 'gewone' fiets gekocht had. Geen R1 dus !

Enne, bedankt voor jullie reacties :}
 
Beste,

Zelf ben ik 23 jaar en gepassioneerd door het motorrijden. De aanschaf van een motor is voor mij nog niet voor direct aangezien ik me een wagen heb gekocht. Even sparen dus en dan komt de motor, naast mijn fiets(eentje waar je zelf moet trappen) en wagen, in mijn garage te staan... :9~ Ik begrijp je liefde voor de R1 zeer goed, het is ook mijn droommotor! Een jonge man die met zo'n motor omkan, doet menig mensen opkijken. Maar daar wringt juist het schoentje, kun je zonder ervaring wel om met zo'n ding? Ik dacht van niet. Daarom lijkt me een 600 realistischer; je doet wat ervaring op en je kan nog naar iets zwaarder uitkijken als je hem beu bent. Als je toch voor de R1 wil gaan, neem dan zeker rijvaardigheidscursussen. Iets wat ik ook van plan ben zelfs bij de aankoop van een 600tje!

Wat je ook kiest, veel -veilige- kilometers :] gewenst en laat weten wat het geworden is
 
Ik moet hier toch even op reageren. ....

Ik ben zelf begonnen op een CBR 900RR 97 Dacht ook dat het wel makkelijk zou gaan en dat ik mezelf onder bedwang zou hebben.
Met heel veel geluk zit ik hier nog, want ik heb zowel goede als slechte dingen meegemaakt op dat ding.
Ik heb een paar keer mijn leven voorbij zien flitsen en dat is geen pretje.
Gelukkig ging het allemaal goed en kon ik aardig rijden toen ik ervan afstapte en een R1 99 kocht.

Maar ja, een fireblade of een R1 van die jaartallen is niet echt te vergelijken. Die R1 is echt een raket.

Als ik het allemaal nog een keertje over moest doen had ik zeker op niet hoger dan een 600CC begonnen (niet dat die langzaam zijn hoor)

Nu heb ik dan een R1 2004 en tja, eigenlijk is het weer een gigantisch verschil in vermogen, maar nu is het controleerbaar. Bij die vorige ging het wat moeilijker.
 
En dan krijg je 25kw regeltjes, 100pk grens, APK, verplichte kleding, verhoging van verzekeringskosten...

Oke, 25kw, 100pk, apk, verzekering = inderdaad Bullshit !!!

Maar die verplichte motorkleding hadden ze 100 jaar geleden al moeten doen. En toch zie je nog elke dag mensen rijden zonder handschoenen, of fatsoenlijke broek.

En van die 'ouders' die een jong kind achterop hebben zonder beschermende kleding terwijl ze zelf in vol leer zitten is helemaal onbegrijpelijk. Zulke mensen moet je uit de ouderlijke macht ontzetten.


Back to topic:

Nee, een R1 is geen goed plan.

Ik roep ook vaak genoeg dat ik me kan beheersen. (Vooral tegen me moeder als ze weer eens zegt dat ik voorzichtig moet doen), maar ik lag zondag zelfs met mijn 400'tje nog bijna op zijn kant. Korte chicane, in zijn 2 het gas er op. Net op het punt van omslaan van links naar rechts begon ie uit te breken. En die heeft 'slechts' 66 amazone's aan boord. Dat is verdomme een hele manege minder dan een R1. Dus niet stoer lullen, zoals iemand hier in het topic al zei: (ben even kwijt wie, en heb geen zin in een kwootje) 'als je een Supersport koopt geef je al aan dat je van onverantwoord rijgedrag houdt'

Dus koop die r6, want die is ook bruut snel. Ik heb zelf vorig weekend even op de nieuwe GSXR 600 gereden, en ja: ik werd er bang van! :( Dus voorlopig lijkt me dat snel genoeg voor je.

P.S. Ik ben inderdaad jaloers, of je nou die r6 of r1 koopt. :(
 
R6 is een hele fijne fiets (rij er zelf ook op) en gaat ook ongenadig hard. dat zal je verschrikkelijk verbazen als je er de eerste keer op stapt.

een R6 is ook niet echt een beginnersfiets, maar is wel wat vriendelijker dan een R1.
 
kom nou Orph, alle jonge jongens en meiden zweren dat ze altijd hun driften in bedwang hebben, maar dat is gewoon Bullshit, zodra ze die Pk's voelen gaan ze ze gebruiken ook... dat verhaal van "als je je rechterhand maar in bedwang hebt" vind ik onzin, je rechterhand krijg je pas onder bedwang door veel rijervaring op te doen.

Sja.. Ben het met Orph eens... Ik heb sinds februari mijn A-stempeltje...!

En rij op een ZX-12R (en die heeft genoeg PK's :+ )mijn rechterhandje heb ik goed onder bedwang.. !

Het heeft dus niet met de rijervaring te maken! :]
 
je beheersen dat is niet het probleem waarschijnlijk je zal niet bruut op het gas gaan, alleen de rijervaring die je nodig hebt als je op een bocht afkomt die je denkt te kennen en waar je op het gemak met 100 doorkan met de auto. En dan niet in de gaten hebt dat je rond de 200 aan komt zetten (en dat zit je zo met zo'n machine) zie dan maar eens lekker erdoor te komen. volremmend platleggen, of plat liggen en dan hard remmen in een bocht geeft ook leuke effecten als je je fiets niet nog platter gaat drukken. En het is zo dat je dit ook met een 600 kan maar die is over het algemeen minder aggressief.
 
is het niet zo dat je de fiets moet terugzetten naar een aantal kw"s minder ?
Mocht dat zo zijn heeft het helemaal geen nut om een r1 te kopen(je koopt pk"s die je niet gebruiken mag).Ik heb nu zelf een r1 maar heb deze gekozen vanwege mijn lengte (198 cm)maar had anders gerust een r 6 mogen zijn.En je rechterhand onder controle krijgen doe je vanzelf wel als je r1 hebt en weet hoe bruut ie is geloof me(tenzij je echt weinig hersencellen hebt)
succes met jou juiste keuze die je maken gaat
poentje
 
Ik heb een R1 van 1998. Was toen ik deze kocht aanvankelijk zeer verbaasd (en geschrokken) dat in de 2e versnelling het voorwiel los komt. Zonder koppeling is wheelie geen probleem, klapt achterover als het moet. Rijd je wel ergens rond de 150km/u...dwingt respect af. 150pk in combi met het lage gewicht maakt een vrij nerveus stuurkarakter, geen fiets om mee te beginnen. Na 98/99 word dit overigens wel beter handelbaar en minder abrupt om maar te zeggen.
Ben er nu dol op maar ben gewoon begonnen met CBR600 -> GPZ900 -> YZF750, 7 jaar geleden.

Succes !

Als je een fiets koopt, kijk even naar het frame ter hoogte van het stuur. Er zitten 2 'stop'pinnen op het stuur welk het frame raken bij het max. draaipunt. Als er in het frame 2 deuken zitten fiets gewoon laten staan.
 
Ach altijd datzelfde geneuzel van je moet het niet doen zo'n R1 etc. etc. Nou dat ligt voor iedereen natuurlijk anders. Je kan en moet niet altijd van jezelf uitgaan.

Heeft te maken met wie jij bent. Dat kan een ander niet beoordelen. Alle goede bedoelingen ten spijt. Jij rijdt op die fiets! Jij beslist of je hem wilt of niet!


Maar R1? :9~
 
Ik wil dus gewoon datgene kopen waar ik zin in heb, en da's nu juist deze categorie van motor. Ik sta natuurlijk open voor tips & suggesties van (meer) ervaren rijders. Daarom ook deze post hier.
Koop dat ding dan gewoon, prijs ziet er voor NL goed uit. Als je op iets rijdt wat jou in de eerste plaats niet zint zul je er ook weinig plezier aan beleven. Neemt niet weg dat je een goede zelf beheersing moet hebben en je grenzen moet kennen op een r1, ongeacht je leeftijd en ervaring.
 
Neem me niet kwalijk maar zo te lezen ben je echt een 1e klas leek!

Ik begrijp niet dat mensen als ze aan zo'n hobby beginnen zich er niet meer in verdiepen, ik zou zeggen worstel eerst maar eens een meter motorbladen door vanaf 1998, over allerlei motoren en kijk dan eens verder om je heen!!!!

Mijn advies nu: Niet Kopen en zeker niet de r1 van 1998, is allesbehalve een beginnersmotor.
Groetjes
 
ik zou je eerder aanraden model 2002 te kopen in plaats van model 98 want die is echt ni te doen het minste da je aan je gas komt in de bocht wil die snuit om hoog en dat heeft model 2002 al een stuk minder en 2004 is 1000 keer controleerbaarder dan de voorgangers ik kan het weten want ik heb met de drie generaties gereden en heb nu model 2004 die is echt de max

dus ja als je je leven moe bent zou ik zegen koop model 1998 anders zou ik zeggen spaar nog wa en koop model 2002 of het geen ik je eerder aanraad model 2004 en rij die lekker in op 100pk zoo n 1000km en laat hem dan open zetten je zult er een veel beter gevoel bij hebben
 
Mijn advies: Kopen dat ding! :( (OVER EEN JAAR OF 6)
Echt waar, als je geen enkele ervaring hebt en je koopt een
R1 , rijd je je een keer hardstikke aan gort :( :(

Waarom niet rustig aan beginnen met een 600 of zo en een berg
rijervaring opdoen.Ik wist toen ik begon met motorrijden ook
al meteen dat ik ooit een R1 wilde rijden, maar ben toch eerst
maar begonnen op een Suzuki SV650S :P , daarna overgestapt op een
Fireblade :9 en toen pas op mijn huidige motor: de R1! :9 :9 :9 :9 :9

Succes met je keuze! ;)
 
Ik heb vorig jaar van motor gewisseld , dacht eerst aan een gebruikte R1 , ik heb 19 jaar motor ervaring , heb toen een proef ritje genomen met zo een ding maar NO-WAY dat ik zoiets zou kopen , ik heb nu een R6 uit 2003 en dat ding is hartstikke fijn , en snel , maar heb je beter in de hand dan een R1 . Maar waarom niet even een huren om te kijken hoe het bevalt !
 
Toen ik 21 was en ik had mijn 25kw rijbewijs kocht ik ook een 98R1, daar heb ik een jaar op gereden en dat is altijd goed gegaan.
Ik vind het een heerlijke fiets die ik sinds een paar weken weer kan rijden.
Dus ik weet niet waarom iemand van deze leeftijd niet zo'n motor zou moeten rijden, ligt echt puur aan jezelf.

Oh ja en ik weet het, het was niet slim om met een 25kw rijbewijs een R1 te kopen maar ik heb er geen spijt van gehad(speciaal voor de moraalridders die nooit iets fout doen)
 
Toen ik 21 was en ik had mijn 25kw rijbewijs kocht ik ook een 98R1, daar heb ik een jaar op gereden en dat is altijd goed gegaan.
Ik vind het een heerlijke fiets die ik sinds een paar weken weer kan rijden.
Dus ik weet niet waarom iemand van deze leeftijd niet zo'n motor zou moeten rijden, ligt echt puur aan jezelf.

Oh ja en ik weet het, het was niet slim om met een 25kw rijbewijs een R1 te kopen maar ik heb er geen spijt van gehad(speciaal voor de moraalridders die nooit iets fout doen)

Inderdaad erg dom want ik neem aan dat je dus onverzekerd hebt rondgereden :?
Hier onstaat denk ik het grote probleem als je zonder rijervaring een beest van een fiets wilt gaan rijden: de verzekering weet donders goed dat je erg veel risico loopt onderuit te gaan en wil je dus niet verzekeren. Dan maar onverzekerd rond gaan rijden en bij een crash (die volgens de statistieken erg voor de hand ligt) jezelf of erger nog iemand anders invalide rijden? Dan kun je die mooie toekomstplannen wel op je buik schrijven B| Denk met je verstand niet met je pikkie en koop eerst eens een fiets die bij je niveau past ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan