Ik heb het ooit gedaan met behulp van 2 ratel spanbanden aan beide zijde van de spiraalveer. Je hoeft maar net de druk van zitting af te hebben. Niet zeker of het bij jou ook kan lukken, maar voorzichtig proberen waard.Zelf heb ik geen veerspanner om deze te kunnen vervangen..
Even spammen:
Bekijk media item 1355586
Bekijk media item 1355583
Meer info via PB. Ik zeg er al wel vast bij dat het allemaal nette (nagenoeg nieuwe) spulletjes zijn. Ze gaan niet voor niks weg..
Kijk je uit!! Ik vervang regelmatig veren, maar zou het niet met spanbanden aandurven.Ik heb het ooit gedaan met behulp van 2 ratel spanbanden aan beide zijde van de spiraalveer. Je hoeft maar net de druk van zitting af te hebben. Niet zeker of het bij jou ook kan lukken, maar voorzichtig proberen waard.
Uiteraard kijk je goed uit. Daarom schreef ik ook voorzichtig. Het zal niet bij iedere veer even makkelijk zijn, ligt aan de veerlengte. Maar ik had toen op de plaats waar de spanband zat eerst dubbelzijdige plakband gedaan en naast de spanband tyraps strak getrokken, om te voorkomen dat de spanband over de spiraal gaat schuiven. Dan aanspannen totdat hij net een fractie vrijkomt, meer niet. Meest spannende vond ik de spanband weer te lossen, maar ging goed. Het beste is uiteraard het officiële gereedschap hiervoor gebruiken.Kijk je uit!! Ik vervang regelmatig veren, maar zou het niet met spanbanden aandurven.
Wat een moeitezeg...Uiteraard kijk je goed uit. Daarom schreef ik ook voorzichtig. Het zal niet bij iedere veer even makkelijk zijn, ligt aan de veerlengte. Maar ik had toen op de plaats waar de spanband zat eerst dubbelzijdige plakband gedaan en naast de spanband tyraps strak getrokken, om te voorkomen dat de spanband over de spiraal gaat schuiven. Dan aanspannen totdat hij net een fractie vrijkomt, meer niet. Meest spannende vond ik de spanband weer te lossen, maar ging goed. Het beste is uiteraard het officiële gereedschap hiervoor gebruiken.
Die laatste heb ik op mijn MT-09 ook gehad. Om eerlijk te zijn merkte ik het verschil niet, maar dat kan ook aan mij liggen. Wel moet ik zeggen dat ik de seals in de winter heb laten vervangen, dus een 1-op-1 vergelijk was er niet... Ik zou in ieder geval niet meer investeren in die seals als de originele nog goed zijn.Het zelf vervangen van de veer is niet heel moeilijk, de reden dat ik het heb laten doen is domweg omdat ik niet het juiste gereedschap heb.
Had ik het perse zelf willen doen, dan had ik een goede veerspanset aangeschaft, zodat ik het veilig had kunnen doen.
Het verschil in het laten doen was dusdanig klein, dat het slimmer was om te laten doen, vele malen sneller als zelf doen, het gebeurt goed en veilig, tegelijk een setje low friction seals in de voorvork met speciale low friction olie, en gelijk perfect afgesteld op mijn gewicht.
Zeker de low friction seals en olie, maakt een gigantisch verschil op de tracer qua wegligging en comfort.
Ik heb zelf de 641 laten monteren en afstellen. Wereld van verschil met de originele shock.Binnekort ook maar eens informeren bij voor Wilbers. Twijfel wel tussen het type 640 road of de 641 competition met compressie verstelling. Is dit een must om te hebben? Standaard achter schokbreker heeft enkel de rebound (uitgaande demping) verstelling.
Gisteren de Akra gemonteerd. Leuk klusje om te doen en staat ‘m goed!!
Moet heel eerlijk zeggen, dat ik de Tracer heb afgesteld op comfort, ben tenslotte een oude lulDie laatste heb ik op mijn MT-09 ook gehad. Om eerlijk te zijn merkte ik het verschil niet, maar dat kan ook aan mij liggen. Wel moet ik zeggen dat ik de seals in de winter heb laten vervangen, dus een 1-op-1 vergelijk was er niet... Ik zou in ieder geval niet meer investeren in die seals als de originele nog goed zijn.
Ik heb het vorig jaar tijdens montage van de Öhlins cartridges ook meteen laten doen... wat je zegt.. kleine meerprijsMoet heel eerlijk zeggen, dat ik de Tracer heb afgesteld op comfort, ben tenslotte een oude lul
Voor had ik soms als je over een wasbordjes weg reed dat er teveel aan het stuur werd doorgegeven.
Bij demontage van de vork merkte je ook dat zonder de veren de binnenpoot vrij veel kracht nodig had om te gaan bewegen, dus vrij veel slipstick had.
In overleg met hyperpro toen de low friction seals laten monteren, de vork ging toch uit elkaar en de meerprijs was niet dusdanig veel meer.
Na montage liep het echt vele malen soepeler, ik vindt dat het comfort een stuk is verbeterd.
Zeker op zo'n bedrag...Ik heb het vorig jaar tijdens montage van de Öhlins cartridges ook meteen laten doen... wat je zegt.. kleine meerprijs
Volgens mij niets speciaals, maar denk eraan dat je de schokbreker én het linksysteem moet uitbouwen. Dan verwijder je de schokbreker van het linksysteem op de werkbank... Zo staat het in het originele WPH en heb ik het meerdere keren gedaan bij de 2014'er MT-09 en 2019'er Tracer.Hoi eloyo, een vraag je wat heb je allemaal gedemonteerd om de schokbreker te demonteren .
gr johan
Niks, je kan de schokbreker er tussen uit pakken vanaf de achterkant als je de motor laat steunen op een bok en een krik onder het blok.Hoi eloyo, een vraag je wat heb je allemaal gedemonteerd om de schokbreker te demonteren .
gr johan
Heb zelf niks er tussen uitgehaald behalve de schokbreker zelf..Volgens mij niets speciaals, maar denk eraan dat je de schokbreker én het linksysteem moet uitbouwen. Dan verwijder je de schokbreker van het linksysteem op de werkbank... Zo staat het in het originele WPH en heb ik het meerdere keren gedaan bij de 2014'er MT-09 en 2019'er Tracer.
Dan heb je voor de achterste verbinding waarschijnlijk ring- of steeksleutels moeten gebruiken... Omdat de achterbrug in de weg zit voor het gebruik van een ratel/momentsleutel..Heb zelf niks er tussen uitgehaald behalve de schokbreker zelf..
zoals in mijn vorige bericht, als je de motor op een paddockstand zet en een krik onder het blok.
Hierna kan je de bovenste moer losdraaien en de bout er tussen uit tikken.
Daarna kan je de krik onder het blok laten zakken en kan je de achterste moer losdraaien.
Als je daarna weer de motor omhoog krikt kan je precies de schokbreker er tussen uit pakken vanaf achter.
Nee hoor, door het wiel even on de juiste stand omhoog te zetten komt hij precies vrij zodat he hem los kan draaien met een lange dop. Krik even onder de Achterbrug maakt dat makkelijk.Dan heb je voor de achterste verbinding waarschijnlijk ring- of steeksleutels moeten gebruiken... Omdat de achterbrug in de weg zit voor het gebruik van een ratel/momentsleutel..
Nadat je de bovenste schroefverbinding van de schokbreker hebt gelost?Nee hoor, door het wiel even on de juiste stand omhoog te zetten komt hij precies vrij zodat he hem los kan draaien met een lange dop. Krik even onder de Achterbrug maakt dat makkelijk.
Uh zo uit mijn hoofd inderdaad ja. Het is al weer een aantal maanden geleden.Nadat je de bovenste schroefverbinding van de schokbreker hebt gelost?