Yamaha TRX850 topic deel 10

Afgelopen weekend heb ik mijn rek verder afgemaakt, ik heb er nog een beugel bij gemaakt op advies van hier, zodat de boel niet naar binnen kan slaan.

Binnenkort ga ik een weekend kamperen en dan eens kijken hoe de boel zich houdt.

20240409_153733.jpg
 
Nou toch maar even stapje verder gegaan, want ondanks het afkoppelen van de KVS van de carbs en de klepdekselpakking nagaan op lekkage (m.n. bij het banaanpijpje) kon ik niet verklaren waarom er nog steeds KVS via de klepdekselontluchting in mn airbox gehoest wordt. Ook na de laatste trackday zag ik het weer.

Resume: de symptomen zijn: slecht starten, alleen na lang stilstaan, en hakkelen op 3K RPM. Als ie warm is/kort geleden gereden geen probleem. KVS peil in radiateur na een tijdje duidelijk wat lager.

Top eraf:
IMG_20240416_100828.jpg

Koppen:
IMG_20240416_100907.jpg


Duidelijk dus dat er ergens zuivere KVS in de verbrandingskamer lekt. Toen ik de top optilde kwam er een plasje uit de rechtercilinder. Had systeem natuurlijk al gedraind.
Alleen ik kan nog steeds niet verklaren waarom dit gebeurt. Pakking is heel, ik zie alleen die wat bruine viezige drek omdat ik ooit per ongeluk twee soorten KVS door elkaar gebruikt heb. De rechthoekige gaatjes aan de achterkant zijn in de pakking grotendeels afgesloten, dat hoort blijkbaar? Lijkt me dat de KVS dan minder makkelijk kan circuleren. Zie nergens barsten in de het blok. Zie ook nergens sporen van doorlekken van een kanaaltje naar de verbrandingskamers. Heb destijds alles op de Nm uit het handboek aangedraaid, volgens het juiste kriskraspatroon.

Ik denk niet dat alleen schoonmaken en pakkingen vervangen genoeg zal zijn. Wat denken jullie?

Hieronder nog zonder pakking:
IMG_20240416_101053.jpg
IMG_20240416_101056.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou toch maar even stapje verder gegaan, want ondanks het afkoppelen van de KVS van de carbs en de klepdekselpakking nagaan op lekkage (m.n. bij het banaanpijpje) kon ik niet verklaren waarom er nog steeds KVS via de klepdekselontluchting in mn airbox gehoest wordt. Ook na de laatste trackday zag ik het weer.

Resume: de symptomen zijn: slecht starten, alleen na lang stilstaan, en hakkelen op 3K RPM. Als ie warm is/kort geleden gereden geen probleem. KVS peil in radiateur na een tijdje duidelijk wat lager.

Top eraf:
Bekijk bijlage 1996520
Koppen:
Bekijk bijlage 1996521

Duidelijk dus dat er ergens zuivere KVS in de verbrandingskamer lekt. Toen ik de top optilde kwam er een plasje uit de rechtercilinder. Had systeem natuurlijk al gedraind.
Alleen ik kan nog steeds niet verklaren waarom dit gebeurt. Pakking is heel, ik zie alleen die wat bruine viezige drek omdat ik ooit per ongeluk twee soorten KVS door elkaar gebruikt heb. De rechthoekige gaatjes aan de achterkant zijn in de pakking grotendeels afgesloten, dat hoort blijkbaar? Lijkt me dat de KVS dan minder makkelijk kan circuleren. Zie nergens barsten in de het blok. Zie ook nergens sporen van doorlekken van een kanaaltje naar de verbrandingskamers. Heb destijds alles op de Nm uit het handboek aangedraaid, volgens het juiste kriskraspatroon.

Ik denk niet dat alleen schoonmaken en pakkingen vervangen genoeg zal zijn. Wat denken jullie?

Hieronder nog zonder pakking:
Bekijk bijlage 1996522Bekijk bijlage 1996523
Als er kvs in de verbrandingsruimte komt, is of de koppakking lek, of de kop krom of een scheurtje in blok of kop. Volgens mij is het dat wel.
 
Als er kvs in de verbrandingsruimte komt, dan moet dat één van de genoemde oorzaken hebben. Of je moet last hebben van kabouters die snachts stiekum kvs door het bougiegat gooien.
Heb je geen kabouters, dan heb je blijkbaar niet goed genoeg gececked. Kvs zit alleen in kop, en in cilinderblok. In het inlaattraject zit geen kvs, dus daar kan het niet vandaan komen.
 
Cil.kop nauwkeurig checken en de cilinders er nog even af om die goed te kunnen bekijken.
Cil.kop op een glasplaat om kromming te checken.
Verder weet ik het ook niet. -O-
Allemaal nog pico bello zo lijkt. Nergens kapotte pakkingen, barsten of krassen. Kop was 20k geleden nog gevlakt met de revisie, dus dat lijkt me geen issue.

Dus nieuwe koppakking, alles keurig monteren en fingers crossed dan maar..
IMG_20240416_195802.jpg
 
Is je momentsleutel nog wel op moment?
Misschien dat als je een goedkopere hebt dat hij niet meer juist gekalibreerd is?
 
Allemaal nog pico bello zo lijkt. Nergens kapotte pakkingen, barsten of krassen. Kop was 20k geleden nog gevlakt met de revisie, dus dat lijkt me geen issue.

Dus nieuwe koppakking, alles keurig monteren en fingers crossed dan maar..
Bekijk bijlage 1996756
20k. En je hebt kvs boven de zuiger. En je gaat blindelings ervan uit dat de kop in die 20k niks meegemaakt heeft? Ik zou gewoon ALLES checken totdat ik wist waar die kvs vandaan kwam.
Behalve als je bestaande koppakking een Athena is, dan weet je genoeg....
 
20k. En je hebt kvs boven de zuiger. En je gaat blindelings ervan uit dat de kop in die 20k niks meegemaakt heeft? Ik zou gewoon ALLES checken totdat ik wist waar die kvs vandaan kwam.
Behalve als je bestaande koppakking een Athena is, dan weet je genoeg....
Ik wist niet dat je kwaad werd!
 
Allemaal nog pico bello zo lijkt. Nergens kapotte pakkingen, barsten of krassen. Kop was 20k geleden nog gevlakt met de revisie, dus dat lijkt me geen issue.

Dus nieuwe koppakking, alles keurig monteren en fingers crossed dan m
Zijn grotere JE pistons ja, dus nu 880cc, maar daar heb ik nu geen hol aan met KVS in het blok lol, de zuigerveren doen het iig goed haha
I
Is de standaard koppakking bruikbaar met deze grotere zuigers ? Of is daarvoor een speciale koppakking noodzakelijk ?
Achtergrond van de vraag, ik heb de zuigers nieuw liggen maar grote vraagtekens of grotere diameter samenwerkt met standaard koppakking .
Iemand ervaring ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan