Heb geen Xmax, maar een PCX. Heb hiervan nu 2x de kleppen gesteld maar mij lukt dat niet in 1 uur, niet in 2, en zelfs niet in een halve dag.
Heb de laatste keer 1.5hr liggen klooien om een paneel terug te klikken. Een paneel dat bestaat uit 2 grote zijkanten alleen aan de achterzijde bij elkaar gehouden door een achterlicht. Bij verkeerd oppakken breken er al delen af. Een partij van die kleine haakjes die precies goed moeten zitten. Een verkeerde beweging en je hebt een paar haakjes minder.
Om de kleppen te bereiken mag je het middenpaneel, zadel, zadelbak, duohandgreepkap, duohandgreeponderconstructie, deksel riem, achterlicht+zijpanelen, zijpanelen onder, voetmatten, accu, accubak met inhoud, benzineslang, radiator-kap, kleppendeksel en uitlaat demonteren.
Het stellen van de kleppen komt overeen zoals hierboven omschreven en is inderdaad niet zo moeilijk, echter de bereikbaarheid wel. De uitlaatklep is nauwelijks bereikbaar. Controleren gaat nog wel, maar als je speling wilt wijzigen, moet ook de uitlaat nog gedemonteerd worden. Heb een 8mm sleutel doorgeslepen om de contra-moer te kunnen aandraaien. Een normale sleutel was te lang.
Er zijn echter ook scooters waarbij de kleppen een stuk makkelijker te bereiken zijn. Bij €45,- valt de Xmax zeker in de laatste catagorie. Ook zal een professionele monteur dit een sneller kunnen uitvoeren, maar ook voor hem zal het geen dagelijkse kost zijn. Zoveel PCX-en rijden er niet rond.