Zelf ketting klinken

GeerT-VIS

MF'er
30 mrt 2003
42
0
Oosterhout Gld.
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of deze ketting goed vastzit?
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar omdat de pons van Louis.de halverwege afbrak B| heb ik het maar afgemaakt met een hamer O-)

3488489194_51d39e2d9c_o.jpg


3487675979_3bb1dd4360_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij lijkt de schakel goed af te sluiten. Anders rij je een stuk en controleer je hem goed. Misschien is hij iets zwakker, omdat hij flinke meppen heeft gehad, waardoor hij eerder terug kan buigen als hij onder druk komt te staan. Maar of dat ook gebeurt, geen idee :P
 
Thanks voor het supersnelle antwoord :)
Nu dan maar even het voortandwiel vastzetten, achterwiel uitlijnen en (eindelijk) weer een stukje rijden

Als hij nog maar wel soepel draait en geen zijdelingse speling heeft is het volgens mij zo te zien op je foto's wel goed.

Even checken na een km 0f 20 of er geen verandering is opgetreden zou een extra contrôle voor je kunnen zijn.
 
haha :) Jawel ik ben weer thuis gekomen ;)

Het is een enorm gekloot geweest om deze ketting erop te krijgen, vooral qua tijd. Ik moest lang wachten op de pons die ik bij motozoom had besteld, en vervolgens brak 'ie bij het ponsen. Het sluitplaatje moet je er echt met zo'n pons op vast draaien, anders komen de koperen stukjes niet tevoorschijn.
Vervolgens ponsen en KRAK. Nouja, dan maar twee hamers gepakt om het af te maken.

Ik heb 10km gereden en toen de ketting gesmeerd, de sluitschakel ziet en voelt er prima uit.

Achteraf (ja .. ja.. achteraf) had ik beter of een eindloze ketting gekocht -en de achterbrug gedemonteerd- of maar gewoon de fiets weggebracht.

Vanmiddag heb ik ook de olie en filter verwisseld, het luchtfilter schoongemaakt en de bougies vervangen.
Ook de bougies waren weer een pokke-klus (SV650S) omdat je moet prullen en priegelen achter de radiator, terwijl je de radiator tegelijkertijd naar voren moet duwen.


Oftwel; een hoop gepruts later, maar hij loopt weer. En een stuk mooier ook. Na de kleine beurt heb ik nog niet gereden, alleen tussen het ketting vastzetten en het beurtje in.


ps; pas nadat ik had besteld bij motozoom stuitte ik hier op een topic over dit bedrijf. Handig als 't al te laat is.
Waar ik wel super-ervaringen mee heb is motoronderdelen.nl ! Spullen waren namelijk binnen 2 werkdagen binnen :}
 
eind goed, al goed.

Kan ik mijn (motor)beurtje voortaan ook bij jou uitbesteden? Je begint er al handig in te worden.

:+


Ligt aan de reactie van vrouwlief op de oliespetters op het terras :+ B| *D


;)


Olie wisselen is poepsimpel, alleen begrijp ik wel waarom iemand het niet thuis doet. De rommel, kans op nog meer rommel en wat doe ik met de afgewerkte olie?
Om maar te zwijgen over hoe mijn handen eruit zien....... "Goedemiddag, u wenst spaaradvies? Loopt u verder maar let niet op hoe m'n handen eruit zien " . Dat wordt leuk morgen ;)
 
Nondeknetter. Het lijkt wel een andere fiets :) De combi nieuwe ketting, verse olie en oliefilter en nieuwe bougies heeft alles veel soepeler gemaakt. Loopt stiller en soepeler, pakt soepeler op en schakelt prachtig :)
Ik ben d'r weer blij mee.
Net ook even flink doorgetrokken in hoge toeren en de 150 aangetikt. De ketting ziet er nog prima uit... Zaterdag ga ik een lange eifel-rit maken en dan regelmatig even kijken en als er dan niks gebeurt vertrouw ik het wel :)
 
Als de ketting geklonken is dan is het toch een eindeloze ketting...
Dr zit geen schakeling met een borging...(dacht dat het een vis word genoemd)...

Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de achterbrug verwijderd werd
bij het vernieuwen van de ketting...




toch...?
 
Laatst bewerkt:
een eindloze ketting wordt in de fabriek geklonken en is dus volgens dezelfde procedure als de andere schakels geklonken. Maar om die ketting erop te krijgen schijn je je achterbrug los te moeten halen omdat je ketting daar doorheen loopt.

De vis is een soort paperclip die je om de sluitschakel schuift. Die worden volgens mij tegenwoordig niet meer gebruikt.

edit: bij de meeste sportfietsen loopt de ketting door de achterbrug heen
 
Laatst bewerkt:
Jep de kopjes zijn koper en de asjes gewoon staal.
De uiteinden zijn van koper, echt de laatste 3mm van het asje.
Met een pons duw je het plaatje op de asjes zodat de koperen uiteindes bloot komen te liggen en die kan je vervolgens breder ponsen of uitslaan.
 
Jep de kopjes zijn koper en de asjes gewoon staal.
De uiteinden zijn van koper, echt de laatste 3mm van het asje.
Met een pons duw je het plaatje op de asjes zodat de koperen uiteindes bloot komen te liggen en die kan je vervolgens breder ponsen of uitslaan.



een asje van koper en staal tegelijk, dat zal een betrouwbare verbinding geven.
ik denk dat het alleen verkoperd is om aan te geven dat dat laatste stukje niet gehard is zodat je het kan klinken.
 
Heb je de gebruiksaanwijzing wel gelezen. Juist het klinken is het apparaat wel goed in. Een schakel d'r uit persen gaat al een stuk minder, maar hier heb je de slijpschijf voor.

Snap eigenlijk niet hoe je de pen hebt gebroken. Verder ziet het er netjes uit :+ :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan