Zelfbouw elektrisch verwarmde jas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik dat systeem van jou gebruik, om de carburateur op te warmen?
Dus dat ik de draad flink om de carbs heen wikkel om zodoende de bevriezing intern tegen te gaan?
Er zijn nu veel motorfietsen met carb-icing, ook de mijne, en ik zoek dus alternatieven, om de boel gewoon HEET te stoken......
Flink veel lampies in de airbox helpt redelijk, maar.....het moet beter kunnen.
Hoe warm kan/mag zo'n draad worden voordat de mantel de geest geeft?
 
Wanneer is dat tosti ijzer nu eens klaar :?

De draden zitten er nu in. Bijna 20 meter draad. Nu zijn de drupjes kit aan het uitharden; morgen of overmorgen bak ik de stukken draad aan elkaar en probeer ik 'm eens.

Als ik dat systeem van jou gebruik, om de carburateur op te warmen?
Dus dat ik de draad flink om de carbs heen wikkel om zodoende de bevriezing intern tegen te gaan?

Kan wel, maar zoveel draad romdom de carbs lijkt me niet praktisch. Dan ben je beter af met een paar dikke weerstanden tegen de vlotterbakken.

Maar ik zou zeggen: draai een meter of 15 van dat draad rondom je vlotterbakken, en kijk of het werkt.

Hoe warm kan/mag zo'n draad worden voordat de mantel de geest geeft?

Dat PVC 80 graden meen ik. Pak je draad met Teflon-coating, dan kun je tot 200 gaan.
 
altijd weer die vraag........hoe zien die er uit/ hoe sluit je ze aan/waar haal je ze het makkelijkst vandaan/... :+

Hoe zien ze eruit? Ongeveer zo:
42270046.jpg


18 Ohm / 10W is genoeg. Eentje per carb, gewoon op de 12V. Wel aan/uitschakelbaar natuurlijk. Te koop bij Conrad of locale electronicazaak. Monteren met iets dat tegen hitte kan. Als ik het zou bouwen zou ik ze sandwichen tussen de vlotterbak en een plaatje aluminium, welke ik met een drupje aluminium-hardsoldeer vast zou zetten op de vlotterbak. En als m'n alu-hardsoldeer op zou zijn, zou ik Bison Kombi Power pakken.


Even over mijn jas: met al het draad erin zit het ding nog steeds prima. Als ik de jas aanheb en niet op de motor zit voel ik de draden op de linkerschouder zitten; ik denk dat ze daar iets te strak zitten. Ik ben wel techneut, maar niet zo vaardig in het werken met kleding, en het irriteerde me mateloos dat ik niet gewoon de jas plat uit kon leggen :)

Zit ik wel op de motor, dan voel ik de draden niet zitten.

Volgende stappen: losse stukjes draad aan elkaar braden met de soldeerpook, fotootje schieten, dikke draad eraan voor de stroomtoevoer, zekeringen erbij, en een stekker om te proberen of het werkt.
 
Laatst bewerkt:
jha ik heb zoiets ook al een keer gemaakt, ook voor in de handschoenen,als jas kun je het beter monteren an een vestje die je onder je jas kunt dragen (beetje zonde om jas van 300 euri te verbouwe.)
 
http://www.klansrl.com
'k heb er handschoenen van, warmt goed, maar 't mocht net ietsje warmer zijn, maar dat gaat enkel door de weerstand te verleinen zeker? en dat is natuurlijk vrij moeilijk.

als ik tijd heb zou het kunnen dat ik ook eens zo iets probeer(wat was het weer van draad, en hoelang?

en dan bestel ik gewoon de kabeltjes enzo van klan, en valt het al niet op dat het zelfgemaakt is.
als ik de draad dan nog verwerk IN de binnenvoering van de jas, ziet zelfs niemand het.
edit/ en een regelbaar weerstandje ertussen vlammen en klaar.
 
Even over mijn jas: met al het draad erin zit het ding nog steeds prima. Als ik de jas aanheb en niet op de motor zit voel ik de draden op de linkerschouder zitten; ik denk dat ze daar iets te strak zitten. Ik ben wel techneut, maar niet zo vaardig in het werken met kleding, en het irriteerde me mateloos dat ik niet gewoon de jas plat uit kon leggen :)
Zit ik wel op de motor, dan voel ik de draden niet zitten.

Was het misschien handiger geweest als je een paspop/vriend/vriendin had gebruikt? Als je de binnenvoering dan binnenstebuiten aan doet, kun je vervolgens de draden aan de buitenkant(=binnenkant) vastzetten. Dan kunnen de draden iig nooit te strak gaan zitten en heb je meteen een beter beeld hoe e.e.a. komt te lopen.

Dit is typisch zo'n voorbeeld van hoe (relatief) eenvoudig sommige dingen in elkaar steken. En wij maar flink de portemonnaie omkeren vanuit de illusie dat het technisch allemaal wel heel ingewikkeld zal zijn....

En zo'n zwakstroomdeken: volgens mij zijn die ook te koop als kleine voeteneindverwarmer (scrabble). Zou daar niet iets mee te doen zijn? Als de temperatuurregelaar van zo'n dekentje achter de trafo zit (en als deze 12 volt afgeeft), dan kun je deze ook nog gewoon gebruiken. Of zie ik dit verkeerd? (Ben wel handig maar geen electrotechneut)
 
Laatst bewerkt:
Toch een beetje onhandig zo'n oliekacheltje van de Gamma. Krijg je zo'n warme kont van.

full
 
Eindelijk weer eens een SUPERRRRRRtopic...

Dabit dank_u :} :} :}

'k zal weer eens een fotootje schieten als de draden aan elkaar gebakken zijn. Waarschuwing vooraf: 't ziet er niet uit :)

als jas kun je het beter monteren an een vestje die je onder je jas kunt dragen (beetje zonde om jas van 300 euri te verbouwe.)

Och, ik kan het er ook relatief makkelijk weer uithalen. Je blijft het wel zien, maar dat boeit mij niks. Niemand ziet de binnenkant.
En ik vond deze binnenvoering wel geschikt. De jas begint verslijtingsverschijnselen te vertonen van dag in - dag uit dragen, het spul isoleert mooi, heeft al stiksels waar ik wat mee kan, en is dun genoeg om eventueel mee te nemen naar een volgende jas. En ik had geen geschikt vest liggen :P

Was het misschien handiger geweest als je een paspop/vriend/vriendin had gebruikt? Als je de binnenvoering dan binnenstebuiten aan doet, kun je vervolgens de draden aan de buitenkant(=binnenkant) vastzetten. Dan kunnen de draden iig nooit te strak gaan zitten en heb je meteen een beter beeld hoe e.e.a. komt te lopen.

Mijn vind 10 minuten wel best, maar dan houd het op. Paspop was een goed idee geweest. Komt-ie nu mee aan, grmbl.

En zo'n zwakstroomdeken: volgens mij zijn die ook te koop als kleine voeteneindverwarmer (scrabble). Zou daar niet iets mee te doen zijn?

Vast wel, maar een paar draadjes leken me toch simpeler. En goedkoper. Dat het (wat) geld kost vind ik nog niet zo'n ramp, maar ik moet dan weer naar de winkel rennen. Dus wachten op de eerstkomende zaterdag enzo.

Als de temperatuurregelaar van zo'n dekentje achter de trafo zit (en als deze 12 volt afgeeft), dan kun je deze ook nog gewoon gebruiken. Of zie ik dit verkeerd? (Ben wel handig maar geen electrotechneut)

Die kun je proberen, maar ik zou er heel voorzichtig mee zijn. Als ik voor zo'n elek. deken iets zou moeten maken, dan zou het alleen op wisselstroom werken.

Toch een beetje onhandig zo'n oliekacheltje van de Gamma. Krijg je zo'n warme kont van.

Die moet je dan ook op je banden mikken, kan je sneller de bocht om :)
 
ach elektische dekens zijn er ook voor in de camper en die werken al op 12V= en er zit nog een regelaar bij ook dus dat probleem is ook weer opgelost.
 
Ik had nog eens gekeken, en idd ik had nog een oude electrische deken liggen. Zonde om weg te gooien, dus maar ff een paar testjes doen.
Eerst maar eens gekeken of de draad nog heel was. Toen ff gechecked op hoeveel volt die normaal liep, en dat bleek 24V te zijn. Dus dan moet ie het ook wel doen op 12 Volt, dacht ik.
De deken uit elkaar getrokken en dat had als gevolg dat ineens alle draden in de knoop zaten, godv&^%&.
Alles weer uit elkaar geplozen, en toen de draad opgerold op een stukje hout.
De weerstand bleek ongeveer 10 Ohm te zijn.
Een oude voeding uit de kast getrokken die 6 tot 8 ampere aan kon. En voorzichtig aangesloten.
En het rolletje draad (van ongeveer 20 meter) blijkt lekker warm te worden. Ik denk zo rond de 30 graden.



Bedankt DaBit voor het idee, ik ga het ook eens proberen om er iets van te maken.
 
't lijkt te werken :)


Alle draadjes in de jas. 2 zekeringen van 7.5A zijn meegestikt:

voering_6draad.jpg




Hoe de draden vastzitten: detail. De draden kunnen vrij bewegen. De siliconenkit vertsrekt de bestaande stiksels zodat ik de jas niet aan gort trek.

voering_draaddetail.jpg




Stekkertje. Ik heb er een vergulde tulpplug opzitten. Puur vanwege de reden dat ik die had liggen. De stekker zit aan mijn zijkant, steekt net ver genoeg uit om 'm blindelings te kunnen vinden, maar niet ver genoeg om er last van te hebben als ik de jas aanheb terwijl ik niet op de motor zit.

stekker.jpg


Verder heb ik nog een verloopkabeltje van het BMW stopcontact naar de jas. Da's nu een recht kabeltje zonder schakelaar of regelaar zodat ik morgen eens kan proberen of het bevalt, en of ik een schakelaar of regelaar nodig heb.

Daar laat ik geen foto van zien, want dat kabeltje is echt hobbybob, inclusief ducttape. Er zit wel een 10A zekering in de plug om ongelukken te voorkomen.

Ik ga morgen eens in T-shirt naar m'n werk.... :)
 
En nu de hamvraag werkt het in de praktijk buiten? Was de afgelopen paar dagen echt wel weer voor zo'n jasje.
 
Ben nu erg benieuwd naar je bevindingen/ervaring...ook met de beemer.... :)

de GS staat al heel lang boven aan mijn lijstje.....
......maar..........murphy is still alive...........and hates á good designed plan.........so he f :+ cks it up...

...dus het zit wel in de pen.....
 
Wel humor..straks draadje los..komt die als ijspegel aan..

ipv foutje van de zaak


Foutje..60 km voor de zaak


MUHAHAHA

Maar we zijn benieuwd ;)
 
En nu de hamvraag werkt het in de praktijk buiten?

Prima! Gisteren heb ik het niet kunnen proberen wegens ziek zijn, maar vanochtend was het toch wel erg lekker. In de stad een beetje warmpjes, bij 110km/u lekker. De regelaar kan ik wel laten zitten; een aan/uit schakelaar lijkt voldoende.

Ben nu erg benieuwd naar je bevindingen/ervaring...ook met de beemer.... :)

Tot nu toe bevalt de GS erg goed (duh, anders had ik 'm niet gekocht). Het is erg wennen, maar het rijd heerlijk relaxed. En afgelopen maadag remde ik met nog niet ingeschakeld ABS (als je 'm start met dit koude weer komt-ie niet door de ABS test heen) op een stuk ijs, waardoor mijn voorwiel slipte. Op de ZZR zou ik mijn hart in mijn keel hebben zitten, op de GS niet.

Het enige nadeel van de GS is dat-ie knap breed is (stuur een meter, clinders 75cm). Het kost nogal wat moeite om het ding mijn schuurtje in te wurmen door een gat van zo'n 76cm.

De deurpost en plastic kleppendekselbeschermerdingetjes hebben wel wat te lijden...

Maar ach, over een maandje ben ik eraan gewend en rij ik 'm vrolijk met een noodgang naar binnen.

Wel humor..straks draadje los..komt die als ijspegel aan..

Nadeel van al die techniek he, je word er zo afhankelijk van :P

En dan niet 's avonds effe posten hoe 't gegaan is? :?

En wij maar de hele tijd f5 rammen... B| :P

Ik was dus ziek, en goed ook. De halve dag doorgebracht op de WC, het ene moment knielend ervoor met de kop in de pleepot, het andere moment zittend en spetterend.

Damn, nu kan ik niet meer verkondigen dat de luchtwegen asfalteren goed voor je is, gebaseerd op mijn nul ziekteverzuim de afgelopen 3 jaar. :P
 
full
ook ik ben er mee bezig....op deze manier worden de handschoenen gewoon lauw........maar straks het lampie ertussen uithalen.
1.70mtr weerstandsdraad 0.2mm per handschoen
bericht nog wel hoe et afloopt
gr mario
 
Haha, succes ermee. Het is uiterst doeltreffend, een paar draadjes in je kleding.

Ik zat laatst bij -6 nog lekker in m'n T-shirtje in m'n jas. Heerlijk!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan