Zero Motorfietsen

Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Zero SR.
Ik snap iets niet.
Weet iemand toevallig waarom mijn Zero 200 km/u haalt?
Volgens de specificaties van de motor zou hij maar 167 km/u moeten kunnen. Dit is wat de website en datasheet aangeeft en tevens de specificatie waar ik hem op gekocht heb.
Ik schrok me de t*r*ng toen ik na 2 dagen de motor eens op sport mode zette en volgas de oprit naar de snelweg opreed om te zien hoe snel ik naar 167 kon.
Mijn VIN nummer heb ik gecheckt, die geeft echt aan dat ik een Zero SR heb, en geen SR/F of SR/S.
Zou het een "foutje" in de software zijn? Ik vraag me af of ik de motor niet opblaas.
 
Dat het kan betekent niet automatisch dat je het ook moet doen. ;)
Zelf heb ik nog nooit de top geprobeerd met mijn “S”, ook als je harder gaat blijft hij stevig accelereren en hij voelt verrassend stabiel.

Een paar dingen komen in mij op…
Omgevingstemperatuur heeft invloed op de top, nu het warm is heb je minder luchtweerstand, dat merk je vooral op hoge snelheid.
De top zou rond 170 moeten liggen ? Dan is met een beetje snelheidsmeter afwijking 200 niet zo ver meer weg.

Voor zover ik het begrijp wordt de top begrensd door de regelaar, die kan maximaal 660 Ampère aan. De elektromotor is in principe niet begrensd. Dus als het warm is, de batterij is lekker op dreef, er is minder luchtweerstand, dan loopt ie vast verder door dan met kou en regen.
 
Jouw SR is bouwgelijk met de SR/F toch? Dan is het ws een FW foutje. Check de tellerafwijking eens. Heb je vermoedelijk dus ook het koppel en vermogen van de SR/F. De vraag is natuurlijk wat er gebeurt met updates?
 
24504CA5-3EAA-4F40-A593-76F2E5B9469B.jpeg



Zero SR/F
E9E8CC7B-7258-41F2-9974-1278C4B35737.jpeg



Zero SR
 
Nou, handige typeaanduidingen…. Het wás al niet handig maar deze verhaspeling had ik tot nu toe gemist.

Hier vond ik onderstaande quote over de topsnelheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen kortstondig en langduriger die snelheid aanhouden.


De topsnelheid bedraagt 200 km/u, ook al geeft Zero ook een langdurige topsnelheid van 177 km/u op. Dit is de rijsnelheid die de motorfiets naar verwachting langere tijd kan aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Jouw SR is bouwgelijk met de SR/F toch? Dan is het ws een FW foutje. Check de tellerafwijking eens. Heb je vermoedelijk dus ook het koppel en vermogen van de SR/F. De vraag is natuurlijk wat er gebeurt met updates?
FW fout is ook wat ik dacht. De motorfiets is idd vrijwel gelijk aan SR/F maar ik meen dat die standaard wordt uitgerust met de 15,6 kWh accu. Mijn 2022 bouwjaar heeft een 14,4.
Ik durf geen FW upgrade te doen omdat ik bang ben dat ik het kwijtraak. Ik zie wel dat er een klaarstaat .
Mijn neurotische firmware update drang pakte bij mijn Tesla X niet goed uit. Het was constant van de regen in de drup.
Nu is zero natuurlijk geen Tesla, maar toch.
Die Tesla is overigens de deur weer uit, deze motor hoop ik heel lang te rijden. Het is echt een fantastisch apparaat. Maar misschien scheelt het dat ik relatief weinig ice kilometers heb gemaakt met motorfietsen 6500 en pas twee jaar m'n rijbewijs heb en hiervoor op een Honda cb300r reed.

Het kan ook zijn dat ze nu nog SR leveren met full options die je later eigenlijk zou moeten kopen via de cypher III upgrade tool in de app. Maar die is nog niet beschikbaar en komt volgens de website binnenkort.

Die model numbers zijn idd wel verwarrend door de jaren heen.
Maar waar ik ook kijk, de specs voor de SR geven overal en maximum van 167 aan en geen 200.
De app is nu ook geüpdate zodat je persoonlijke rij profielen maar tot een maximum van 102mph kunt instellen.
De vorige versie liet nog wel toe dat je 126mph kon instellen, alleen bij synchroniseren naar de motor verdween dat weer en haalde je die snelheid niet.

Het lijkt me dat je met een beetje hack talent deze firmware niet al te moeilijk moet kunnen wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
FW fout is ook wat ik dacht. De motorfiets is idd vrijwel gelijk aan SR/F maar ik meen dat die standaard wordt uitgerust met de 15,6 kWh accu. Mijn 2022 bouwjaar heeft een 14,4.
Ik durf geen FW upgrade te doen omdat ik bang ben dat ik het kwijtraak. Ik zie wel dat er een klaarstaat .
Mijn neurotische firmware update drang pakte bij mijn Tesla X niet goed uit. Het was constant van de regen in de drup.
Nu is zero natuurlijk geen Tesla, maar toch.
Die gratis Tesla is overigens de deur weer uit, deze motor hoop ik heel lang te rijden. Het is echt een fantastisch apparaat. Maar misschien scheelt het dat ik relatief weinig ice kilometers heb gemaakt met motorfietsen 6500 en pas twee jaar m'n rijbewijs heb en hiervoor op een Honda cb300r reed.

Het kan ook zijn dat ze nu nog SR leveren met full options die je later eigenlijk zou moeten kopen via de cypher III upgrade tool in de app. Maar die is nog niet beschikbaar en komt volgens de website binnenkort.

Die model numbers zijn idd wel verwarrend door de jaren heen.
Maar waar ik ook kijk, de specs voor de SR geven overal en maximum van 167 aan en geen 200.
De app is nu ook geüpdate zodat je persoonlijke rij profielen maar tot een maximum van 102mph kunt instellen.
De vorige versie liet nog wel toe dat je 126mph kon instellen, alleen bij synchroniseren naar de motor verdween dat weer en haalde je die snelheid niet.

Het lijkt me dat je met een beetje hack talent deze firmware niet al te moeilijk moet kunnen wijzigen.
zou je in de naam der wetenschap niet even een kwartier lang 200 willen gaan rijden, in DE uiteraard. Ben toch wel benieuwd ;)

Als ik een serieuze tip zou mogen geven, zet je navigatie smartphone er eens naast om te kijken hoe snel je nu echt gaat.
 
FW fout is ook wat ik dacht. De motorfiets is idd vrijwel gelijk aan SR/F maar ik meen dat die standaard wordt uitgerust met de 15,6 kWh accu. Mijn 2022 bouwjaar heeft een 14,4.
Ik durf geen FW upgrade te doen omdat ik bang ben dat ik het kwijtraak. Ik zie wel dat er een klaarstaat .
Mijn neurotische firmware update drang pakte bij mijn Tesla X niet goed uit. Het was constant van de regen in de drup.
Nu is zero natuurlijk geen Tesla, maar toch.
Die gratis Tesla is overigens de deur weer uit, deze motor hoop ik heel lang te rijden. Het is echt een fantastisch apparaat. Maar misschien scheelt het dat ik relatief weinig ice kilometers heb gemaakt met motorfietsen 6500 en pas twee jaar m'n rijbewijs heb en hiervoor op een Honda cb300r reed.

Het kan ook zijn dat ze nu nog SR leveren met full options die je later eigenlijk zou moeten kopen via de cypher III upgrade tool in de app. Maar die is nog niet beschikbaar en komt volgens de website binnenkort.

Die model numbers zijn idd wel verwarrend door de jaren heen.
Maar waar ik ook kijk, de specs voor de SR geven overal en maximum van 167 aan en geen 200.
De app is nu ook geüpdate zodat je persoonlijke rij profielen maar tot een maximum van 102mph kunt instellen.
De vorige versie liet nog wel toe dat je 126mph kon instellen, alleen bij synchroniseren naar de motor verdween dat weer en haalde je die snelheid niet.

Het lijkt me dat je met een beetje hack talent deze firmware niet al te moeilijk moet kunnen wijzigen.
Je bent niet de enige met FW stress. Ook bij Energica zijn er wel eens FW updates geweest, waar de firma er bruikbare kWh’s heeft afgesnoept, CCS laadsnelheid heeft aangepast of foutjes heeft geïntroduceerd. Je kunt natuurlijk eens checken hoeveel kWh je totaal kunt laden met een meter of aan een publieke paal.
 
.. of foutjes heeft geïntroduceerd.
Vanaf v39 kreeg ik ook ineens de melding "key not in range" regelmatig B|
En soms heel lang niet en hop 5-6 keer tijdens een rit. (gelukkig bleef hij rijden) irritant.

Maar er was wel een reden dat ik naar v39 ging, niet meer zeker het loste ook wat op bij mij.

Dat is mijn eikpunt, zit er iets in de update waar ik voordeel van heb, dan laat ik hem er inschieten.
Hoop dingen waar ik niets aan heb, laat maar gaan.

Rij nog steeds v39, de volgende komt er in wanneer die key melding weer opgelost is.
 
Hoe werkt zo'n FW update ?
Zijn het datapakketjes die je zelf kan downloaden en dan zelf in de boordcomputer moet laden ?
Dan zou je misschien de huidige FW kunnen downloaden en bewaren en dan de nieuwere versie proberen.
Als dat dan niet bevalt kun je weer terug naar de vorige FW.

Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het zo wel niet zal werken ?
 
Hoe werkt zo'n FW update ?
Zijn het datapakketjes die je zelf kan downloaden en dan zelf in de boordcomputer moet laden ?
Dan zou je misschien de huidige FW kunnen downloaden en bewaren en dan de nieuwere versie proberen.
Als dat dan niet bevalt kun je weer terug naar de vorige FW.

Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het zo wel niet zal werken ?
Je kan zo goed als elke versie van de firmware wel downloaden als je wil en weet hoe (moeilijk is het niet). Maar je kan het niet zelf pushen naar je motor plus dat de motor ook enkel vooruit kan en niet achteruit in versie.
Via OTA is het je telefoon waar de data op komt en via BT naar je motor gaat (heel onbetrouwbaar). Op de motor zelf kan ook natuurlijk. Bij de dealer is het de computer verbonden aan de motor met de Zero specifieke software.
 
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Zero SR.
Ik snap iets niet.
Weet iemand toevallig waarom mijn Zero 200 km/u haalt?
Volgens de specificaties van de motor zou hij maar 167 km/u moeten kunnen. Dit is wat de website en datasheet aangeeft en tevens de specificatie waar ik hem op gekocht heb.
Ik schrok me de t*r*ng toen ik na 2 dagen de motor eens op sport mode zette en volgas de oprit naar de snelweg opreed om te zien hoe snel ik naar 167 kon.
Mijn VIN nummer heb ik gecheckt, die geeft echt aan dat ik een Zero SR heb, en geen SR/F of SR/S.
Zou het een "foutje" in de software zijn? Ik vraag me af of ik de motor niet opblaas.
Of het een SR of SR/F is kun je ook zien aan de badge op de tank.


Een software bug is heel aannemelijk. In jouw geval niet zo'n groot issue maar omgekeerd ging het dus ook fout voor wie een SR/F heeft, beschikbaar sinds 2019. Die kregen na aanpassen van een custom ride mode met de laatste versies van de app plots een veel lagere top snelheid en (wrs erger) ook de lager motor output van de nieuwere SR.

OTA updates van Zero zou ik verder sowieso van wegblijven tenzij je problemen hebt al en hoopt dat die daarmee opgelost zijn. Ik had zelf een 2019 SR/F en heb vanalles meegemaakt van bugs via OTA. Dingen zoals dit maar bv ook bugs die kabel niet meer loslaten na 't laden enz.
 
Vraagje ( geen idee of ik hier een eigen topic voor moet aanmaken )
Sinds een maand of wat krijg ik, als ik even wil tjekken of er weer een nieuwe firmware update
is voor mijn Zero s 6.5kW bj 2017. en de Zero app laat zoeken naar een update krijg ik steeds de melding;

Het ontvangen firmware-updatepakket is beschadigd. begin het proces opnieuw of
probeer het later opnieuw.

( het maakt ook geen verschil of ik dat met een android 7 of android 10 toestel doe )

Nu heb ik nooit ( na tussen komst van de dealer ) een probleem gehad met uppedaten
en ook heb ik geen enkel probleem met de Zero, rijd als een tuut.

De bin file heb ik ook al binnen getrokken, maar vind daar niets in wat vreemd is ( is al een parse log )

Zijn er meer die dit al eens bij de poot hebben gehad, en hoe is dit opgelost of niet opgelost?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220814-132423.png
    Screenshot_20220814-132423.png
    14,3 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Net even geprobeerd (Zero DSR 2020), ik krijg dezelfde melding.

Ik heb in afgelopen mei nog een update zelf gedaan via hetzelfde apparaat, dus dat heeft in het verleden gewerkt.

Net als jij krijg ik ook de actuele versies van BMS en MBB niet meer te zien in de app.

Je kunt hier zien wat de meest actuele firmware is (de pagina is wat verwarrend vind ik, je moet onder het jaartal kijken, in jouw geval dus 2017, als dat het productiejaar is).
 
Laatst bewerkt:
Net even geprobeerd (Zero DSR 2020), ik krijg dezelfde melding.

Ik heb in afgelopen mei nog een update zelf gedaan via hetzelfde apparaat, dus dat heeft in het verleden gewerkt.

Net als jij krijg ik ook de actuele versies van BMS en MBB niet meer te zien in de app.

Je kunt hier zien wat de meest actuele firmware is (de pagina is wat verwarrend vind ik, je moet onder het jaartal kijken, in jouw geval dus 2017, als dat het productiejaar is).
Kan kloppen, heb ook omstreeks mei nog een update binnen gehaald, dus heb dan ook de nieuwste erin staan.
Die site ken ik ook, https://www.zeromotorcycles.com/owner-resources/firmware/
En op volgende site parse ik de bin file Zero Motorcycles Online Log File Parser
Ben benieuwd of er nog meer gasten zijn met het zelfde bericht, bedankt voor je reactie.
 
Ik heb net een Zero DS 8.5 (met 9.5 accu) opgehaald.

Loopt echt lekker vlot, maar zit nog wel met een aantal dingetjes:
- Waar halen jullie de onderdelen? De linker voorpoot en achterschokbreker zijn lek. Ik had al een dealer aan de lijn. Die vroeg €500 voor een schokbreker en €60 voor een voorvork keerring setje. Leek me wat overdreven voor het matige materiaal waar het van lijkt te zijn.
- Hoe werkt de extra oplader van Zero. Die steek je toch in het normale oplaadpunt? Ik heb hem er niet bij, maar snap ook niet helemaal wat die toe moet voegen om op de dubbele oplaadsnelheid te komen.
- Zijn bij jullie de remmen ook kneiter hard? Ze remmen echt wel, maar met vrij veel kracht en wat lastig doseerbaar. Vooral achter doet weinig of blokkeren.
 
Ik heb net een Zero DS 8.5 (met 9.5 accu) opgehaald.

Loopt echt lekker vlot, maar zit nog wel met een aantal dingetjes:
- Waar halen jullie de onderdelen? De linker voorpoot en achterschokbreker zijn lek. Ik had al een dealer aan de lijn. Die vroeg €500 voor een schokbreker en €60 voor een voorvork keerring setje. Leek me wat overdreven voor het matige materiaal waar het van lijkt te zijn.
- Hoe werkt de extra oplader van Zero. Die steek je toch in het normale oplaadpunt? Ik heb hem er niet bij, maar snap ook niet helemaal wat die toe moet voegen om op de dubbele oplaadsnelheid te komen.
- Zijn bij jullie de remmen ook kneiter hard? Ze remmen echt wel, maar met vrij veel kracht en wat lastig doseerbaar. Vooral achter doet weinig of blokkeren.
Veel plezier met deze motor!

Vorkpoten of achtervering kan ik je niet mee helpen, voor een goedkope oplossing zou je misschien kunnen zoeken in het technische gedeelte.
Onderdelen heb ik tot nu toe allemaal kunnen halen bij de dealer, een Motoport vestiging.

De extra oplader heet Quick Charger, hij voegt 1000 Watt toe bovenop de gewone lader van 1300 Watt, samen dus 2,3 kW.
Net voor het achterwiel in de prut hangt een brede stekker, daar sluit je hem op aan; daarna pas stop je de 230V stekker in het stopcontact. Maar hij gaat pas werken als je ook de normale lader aansluit want alleen dan sluit het laadrelais.

Samen zou je de batterij van 0% naar 100% kunnen laden in iets van 4 uur. Het is nog steeds niet snel maar hij kan handig zijn als je op bestemming wilt laden.
Ik heb die laadstekker verplaatst naar rechts in het frame, daar wordt ie niet zo vuil.

De remmen zijn echt wel hard bij mij, de remleidingen zijn dan ook staal ommanteld. Bij mij is de achterrem het best doseerbaar, die werkt wat dat aangaat beter dan voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een Zero DS 8.5 (met 9.5 accu) opgehaald.

Loopt echt lekker vlot, maar zit nog wel met een aantal dingetjes:
- Waar halen jullie de onderdelen? De linker voorpoot en achterschokbreker zijn lek. Ik had al een dealer aan de lijn. Die vroeg €500 voor een schokbreker en €60 voor een voorvork keerring setje. Leek me wat overdreven voor het matige materiaal waar het van lijkt te zijn.
Ik zag zeven jaar geleden een Zero bij Hyperpro Werkendam staan.
Daar viel mij de diameter van de schokbreker al op.
Hij stond daar om de vering te verbeteren.
Voor het genoemde bedrag moet dat wel lukken. _O-
De voorvork kering zit ook zo ongeveer rond die prijs is mijn ervaring.
Ik schat dat die er dan wel op zit i.c.m. een veel betere achterschokbreker.

Anders naar een after market setje voor de schokbreker kijken
Lengte en montage punten zijn vast te vergelijken met andere lichte motorfietsen.
Op het forum hebben we ook wel wat handelaren die misschien een referentie lijstje hebben.
 
De extra oplader heet Quick Charger, hij voegt 1000 Watt toe bovenop de gewone lader van 1300 Watt, samen dus 2,3 kW.
Net voor het achterwiel in de prut hangt een brede stekker, daar sluit je hem op aan; daarna pas stop je de 230V stekker in het stopcontact. Maar hij gaat pas werken als je ook de normale lader aansluit want alleen dan sluit het laadrelais.

Samen zou je de batterij van 0% naar 100% kunnen laden in iets van 4 uur. Het is nog steeds niet snel maar hij kan handig zijn als je op bestemming wilt laden.
Ik heb die laadstekker verplaatst naar rechts in het frame, daar wordt ie niet zo vuil.

De remmen zijn echt wel hard bij mij, de remleidingen zijn dan ook staal ommanteld. Bij mij is de achterrem het best doseerbaar, die werkt wat dat aangaat beter dan voor.
Duidelijk verhaal!
De quick charger is toch niks anders dan een omvormer naar 96V DC? Vind het nogal geld voor een omvormertje dat niet eens een (zuivere) sinus hoeft te maken. Ik ga eens kijken of daar niet iets voor te krijgen is. Ben het niet nodig voor het doel (woon-werk) van de motor, maar vind het toch wel lekker mocht ik er wel ooit verder mee gaan touren.

Edit: https://nl.aliexpress.com/item/4000...202209160044327097165195002260007566196_2&s=p
In wezen zou dit de truuc al moeten doen. Instellen op 92V DC kan het al eigenlijk niet meer mis zou je zeggen. Zelfs chinesen zijn wel in staat een gelijkstroom constant te maken.

@Worldbeater
Ik heb nog geen aftermarket kunnen vinden. @Dutch van Motorbazaar had ik al een berichtje gestuurd gezien ik het niet kon vinden op zijn site. Daar heb ik naar volle tevredenheid al 2 YSS schokbrekers vandaan.

Ik heb de motor nog geen dag dus heb de schokbreker er nog niet uit gehad, maar zal sowieso eens de HoH afstand, montagebout en breedte, dikte en diameter veer eens meten. Met voorvorken kun je bij gelijkblijvend gewicht niet veel mis doen, schokbrekers verschillen veel meer. Een paar cm naar voor of achter op de achterbrug of een paar cm kortere/langere achterbrug geven al een heel andere veer. Al zal het vergeleken met nu waarschijnlijk nog helpen als ik een schokbreker van een Derbi Senda pak _O-
Deze motor weegt ongeveer hetzelfde als een Funduro of als de Versys 300. Maar daar zit een paar cm verschil tussen veer diameter en ik denk wel een factor 2 in veer dikte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan