Das ook nog een idee idd, op/via de voorrem. Gaat op de goede ideeën stapel!Ik heb jaren zonder rem gereden. Je gaat er op anticiperen door tegen te sturen. Ik heb ook de rem op een tweede achterrempomp gehad, dat gaat wel. Het is een beetje lastig om de balans goed te krijgen. Nu heb ik de zijspanrem op mijn voorrem zitten. Dat heeft het voordeel dat ik net zo kan rijden als op mijn solo fietsen. Daar gebruik ik de achterrem alleen in noodgevallen.
een zijspanrem op een star span is wel aan te bevelen.
En een 17mm as klinkt wel als een goed plan.
Van MPYep, klein wereldje? of herkende je de foto van MP?
Bingo, klein uurtje rijden voor mij, dus goed te doen.Van MP
Ik ben ook op zoek, ga morgen kijkenBingo, klein uurtje rijden voor mij, dus goed te doen.
Advertentienummer: m1776064960 hij staat er nog op
Ik ben ook op zoek, ga morgen kijken
Nice! Succes morgenIk ben ook op zoek, ga morgen kijken
Yes, zoals gepland, gister op gehaald. Leuke verkoper met ook een passie voor motor/auto.
Er kan gesleuteld worden,!!
Nice! Succes morgen
Wees je er van bewust dat je ook met een zijspanrem altijd stuurcorrecties zult moeten maken bij het remmen. een zwaarder beladen zijspan zet bijvoorbeeld meer door en met belading zou je het spanwiel dus eigenlijk harder moeten remmen dan bij een leeg span en ook je eigen rem-verdeling tussen de gekoppelde en de niet-gekoppelde rem van je motor zal tijdens het remmen nooit 100% het zelfde zijn. Een spanwiel-rem-afstelling is dus altijd een compromis. De voornaamste meerwaarde van een geremd spanwiel is dat het de verschillen minder hevig maakt. Pas wel op dat je de remming van het spanwiel niet te hevig maakt: dat voelt erg tegen-natuurlijk en corrigeert daardoor lastiger.Echter ik begreep zojuist vanuit een ander sociale media gebeuren, dat deze zijspan nooit een rem had... mijn gevoel zegt dat een rem toch wel fijn is.... maarja zoals jullie weten heb ik 0 rij ervaring met een zijspan. Jullie mening?: wel of geen rem die gelijk remt met de achterrem van de motor.
Ik zou sowieso een stevig subframe aan de motor maken met die zware stijve russische zijkant eraan.Leuk project @WouterXT3TB
Hou er wel rekening mee dat de voorste framebuis niet sterk genoeg is voor een span.
In dit topic lees je er meer over.
Tenere 600 zijspan
Hoi *:) Ik heb een zijspan gekocht, komt ooit van een rus, daarna een guzzi. Mijn plan is om deze aan mijn tenere 3AJ te hangen. Heeft iemand ervaring met een xt600 met zijspan? Ik zie namelijk foto's dat ze er gewoon aanhangen, dus met klemmen aan de kader, deze zitten er allemaal...www.motor-forum.nl
Bedankt voor je bericht, ja het is idd een relatief zwaar zijspan frame in vergelijk met de lichte motor. Anderzijds is zie op het forum en op youtube mensen zelf tijdens eerste proef vluchten zakken zand/ potgrond en grind mee nemen op het frame/bak. Moet hij ook niet een beetje "tegen" gewicht hebben?Een relatief lichte motor en een relatief zwaar zijspanframe, je zult hem wel gaan voelen bij gasgeven en remmen. Of dat lastig is weet ik niet. Ik heb verschillende spannen en merk het verschil alleen de eerste 5 bochten, dan ben ik er weer aan gewend. Een ural zijspanframe kan ook een rem hebben gehad. Meestal zie je dan op de swingarm een dwars opgelaste plaat met twee boutgaten. Daar veranker je de remtrommel mee. Russische naafjes (40-spaaks) zijn zo aan te komen, dat is het probleem niet. Met een russische oplossing (trommel geremd zijspanwiel) kun je het span aardig in bedwang houden. wil je toch naar een schijfje dan is een brommerschijfje genoeg. De wielas is ingeperst in de swingarm- en bij sommige modellen geklemd. Daar is vrij gemakkelijk een andere as in te maken die bv. ietsje dunner is. Ik zou niet te dun gaan trouwens want bij het maken van bochten komen er grote krachten op het zijspanwiel.
een heleboel mensen pakken ook een achterwielnaafje van een Vw . dan heb je een basisplaat die je vastlast aan je swingarm en een een auto-stijl lager constructie. Een smart of ander autowiel erop en klaar ben je. Wat mooier, beter, handiger is geen idee. Dat mag je zelf bepalen.
Ik vind een remmetje op de bak wel prettig maar een goed russisch wieltje met rem voldoet dan ook. heb je er geen wiel bijgekregen ?
Benno
Dankje!!!Gefeliciteerd!
Ik dacht even "woon je in Engeland?" maar het is gewoon de spattert die volgens mij omgekeerd staat (toch?)
Das een mooie heldere duidelijk uitleg en ook nog eens passend bij mijn verwachting qua rijgedrag. Zoals ik er nu over denk wordt het het achter wiel van de XT dan is de rem schijf en klauw idem, bij gebruik van een xt voorwiel is/zou de schijfruim groter. (p.s. ik weet weet dat de remprestaties niet alleen afhangen van de schijf grote)Wees je er van bewust dat je ook met een zijspanrem altijd stuurcorrecties zult moeten maken bij het remmen. een zwaarder beladen zijspan zet bijvoorbeeld meer door en met belading zou je het spanwiel dus eigenlijk harder moeten remmen dan bij een leeg span en ook je eigen rem-verdeling tussen de gekoppelde en de niet-gekoppelde rem van je motor zal tijdens het remmen nooit 100% het zelfde zijn. Een spanwiel-rem-afstelling is dus altijd een compromis. De voornaamste meerwaarde van een geremd spanwiel is dat het de verschillen minder hevig maakt. Pas wel op dat je de remming van het spanwiel niet te hevig maakt: dat voelt erg tegen-natuurlijk en corrigeert daardoor lastiger.
Dankje, Ga ik zeker doen! ben al een paar voorgangers tegen gekomen online met deze combo, met idd oplossingen ten aan zien dit probleem/beperking/uitdaging.Leuk project @WouterXT3TB
Hou er wel rekening mee dat de voorste framebuis niet sterk genoeg is voor een span.
In dit topic lees je er meer over.
Tenere 600 zijspan
Hoi *:) Ik heb een zijspan gekocht, komt ooit van een rus, daarna een guzzi. Mijn plan is om deze aan mijn tenere 3AJ te hangen. Heeft iemand ervaring met een xt600 met zijspan? Ik zie namelijk foto's dat ze er gewoon aanhangen, dus met klemmen aan de kader, deze zitten er allemaal...www.motor-forum.nl
Gaat gebeuren!Ik zou sowieso een stevig subframe aan de motor maken met die zware stijve russische zijkant eraan.