Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Zijspannen en de wet


ja haha, ik ken die 2 mannen wel, daar kon je nog wel wat mee regelen. Omdat ik in de videotheek Circle werkte, mocht ik enkel 0.50 cent erin gooien om heel de dag te parkeren. maar die 2 hebben nu een andere functie. Nu lopen er 2 vrouwen en die schrijven alles op. En die zeiden gisteren tegen mij wat ik gisteren hier ook zei.

Don' shoot the messenger

Inderdaad maar eens vragen aan de politie.


ah ok, dat wist ik niet, ik woon nu al 8 jaar in Belgie. Dus ben niet meer echt op de hoogte van de NL wet.
Ik zet hem gewoon overal op het trottoir, zolang mijn motor de voetgangers niet hinder is er niets aan de hand
 
Laatst bewerkt:

Helemaal mee eens!
 

gisteren de politie van Tongeren een bezoekje gebracht.

er moet dus zoals ik reeds mee gaf, niet betaald worden voor het parkeren van je moto met of zonder span.
eender waar in ons belgenlandje zijn wij vrijgesteld van het kopen van een ticket.

met uitzondering van een afgesloten parkeergarage,
= ticket kopen, slagboom open en GO.

yep, zelfs in Tongeren.

;-)
 
In principe mag in Nl het zijspan niet op de stoep worden geparkeerd (itt een solo-motor)
Of het moet natuurlijk echt een mega-stoep zijn.
En je dus met zijspan in een parkeervak moet.

Niet in Amsterdam. Als je je zijspan in een parkeervak zet, dan moet ie een vergunning hebben of betalen, daarover gaat parkeerbeheer [Cition]. Maar als je een motorvoertuig op de stoep parkeert, dan komt de politie erbij. En de politie hanteert in Amsterdam de definitie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die definitie is dat een motorfiets een motorvoertuig is op twee wielen, met of zonder zijspan. Dus mijn Guzzi zijspancombinatie staat dus gewoon overal op de stoep.

Nu is er wel een gedoogregel met betrekking tot het parkeren van een motor op de stoep - de geparkeerde motor mag geen hinder veroorzaken, dus moet er een rolstoel langs kunnen rijden [dan past een kinderwagen ook].

Vroeger mocht je een Canta invalidewagentje ook overal op de stoep parkeren, maar door het enorme misbruik en de hinder van slecht geparkeerde Canta's, is dat nu via een raamwet aan banden gelegd.

De Piaggio MP3 motorversie mag gewoon op de stoep geparkeerd worden, de autoversie niet, ook al is ie smaller dan een zijspan/Canta, maar zolang hij geen overlast veroorzaakt zal de politie zich er niet druk om maken. Wordt echter de hele binnenstad volgeplempt met Piaggio MP3 auto's, dan gooien ze dat wel in een raamwet.

Zijspannen zijn er te weinig en veroorzaken vrijwel nooit overlast, dus beboeten gebeurt ook vrijwel nooit.
 
Je moet wel een 'auto kenteken' hebben om een parkeervergunning aan te vragen, maar voor Cition geldt ook de zijspan als motorvoertuig dat van een betaald parkeervak gebruik mag maken, dus hebben we op de GuzziSpan een parkeervergunning [wachttijd 5 jaar] en een overloopvergunning [wachttijd 18-36 maanden] aangevraagd. Als die vergunning dan komt, dan kan mijn vrouw die gebruiken voor een leaseauto.

Wat dat gedoe in Belgie en Spanje betreft, ik denk dat ik gewoon daar zou rijden met mijn kinderen erin en een boete zou accepteren. Ik zou de politieagenten wel duidelijk maken dat het beboeten van toeristen om onzinnige redenen wel een negatieve opmerking in mijn reisverslag voor de tijdschriften van de Nederlandse ANWB en KNMV tot resultaat kan hebben, en daarbij de klantvriendelijkheid van het land ter discussie zal stellen...
 


super !!!!! ik ga hem gelijk verzetten.

edit 1: Maar ik ga dit wel ff vertellen aan de parkeerwachters in Tongeren.....

edit 2: Net vandaag de parkeerwachter gesproken en nu zei ze dat zij geen motoren controleren, enkel de auto's.
 
Laatst bewerkt:


Ik heb over dit onderwerp toch nog eens een mail gestuurd naar de Politie Tongeren en dit kreeg ik als antwoord:


Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch...
 
Laatst bewerkt:
[quote.Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch... ~[/quote]

het was niet een agent!
het waren er 7!!!!
ze zaten met z'n zeven te koffie kletsen toen ik mijn vraag stelde.
 
[quote.Dus ghiske, ik weet niet met welke agent jij gesproken hebt?
Maar één van de 2 is nog niet op de hoogte van de regels.

Typisch... \

het was niet een agent!
het waren er 7!!!!
ze zaten met z'n zeven te koffie kletsen toen ik mijn vraag stelde.[/quote]


dan sta ik toch op het punt om het antwoord van Byloos uit te printen en weer naar de politie te gaan...kijken wat ze dan zeggen.
 
Zijn die zeven koffiedrinkers wel van de politie?
In Nederland is dat vaak opgesplitst. Politie doet de "echte" handhaving. Voor parkeerbeheer hebben we BOA's (Bevoegde Opsporings Ambtenaar) Deze innen (parkeer) belastingen voor de gemeente en zien toe op lokale wetgeving.
Deze mannen geven vaak een praktische uitvoering aan nogal strikte regelgeving.
 
jongens jongens

parkeerwachters zeggen betalen wanneer je de moto ergens achter laat
vorige week zeggen ze bij de politie dat betalen dan weer niet moet
dan zeggen ook de parkeerwachters dat betalen niet moet
vervolgens dat mailtje dat dan weer zegt: betalen
en nu:

Geachte,

Het antwoord gegeven door CP Byloos is correct. U kan zelf via wegcode.be nazicht doen bij artikel 27.3.1.1° : "op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld".


Met vriendelijke groeten


wie zal het zeggen?!

welkom in ons belgenlandje.

 
Laatst bewerkt:
Naar wie heb je dat mailtje gestuurd?

hahahaha wat een poppenkast zeg.

Dan maar op het trottoir parkeren.

Ik vind het hetzelfde met die nieuwe wet met beschermende kleding. Er staat in de wet dat het een lange broek moet zijn en lange mouwen.Dus ik kan in mijn pyjama broek en trainingsvest heerlijk motorrijden.

Alleen bij schoenen staat dat het de enkel moet beschermen.
 
Begrijp ik dan goed dat als je schoenen aan hebt deze de enkel moeten beschermen?
En als je geen schoenen aan hebt?


De schoenen die je aan hebt, moeten ook de enkels beschermen. Dus geen sneakers, maar schoenen aan die minstens over de enkel komen.
 
eens effe brain stormen
wanneer belgie splitst dan gaan de walen naar frankrijk en de vlamingen naar ........ de hollanders!
de wetgeving die van toepassing is sinds september '11 wat betreft de hoge schoenen, lange broek, kids ouder dan 8 jaar, enz..... komt van ne vlaaaaaaaming,
dus maw, wij belgische vlamingen nemen deze wet dan maar lekker mee naar onze nederlanse vrienden.


@BSH, die mail was richting politie Tongeren verzonden maar morgen ga ik er eens langs.

euh, ik ne hollander?
njeeeeeeeeeee
 
Laatst bewerkt:
We hebben provincies waar de normen wat lager liggen, maar Hollander wordt je niet zomaar.

En in die provincies wonen mensen die echt geen Hollander willen worden !

"God schiep van gouden koren-aren,
Brabanders, Friezen en Twentenaren

Van de rommel en de resten,
maakte hij de mensen uit het westen "
 
Je moen der wel 's wezen
Veur 't werk of veur de gein
Met de auto naor 't westen
Of 's eben fijn met de trein
Mar nao 'n poosie
is 't weer mooi west
Dan wu'j wel kroepens
weer naor huus
En be'j de brugge ienmoal over
dan be'j zowat weer thuus


Ten Oosten van de Iessel
is 'n ei gien lege dop
In het land van de wiezen
Komp de zunne op


Gien mense kek joe an
op de klank van joen woordn
Van Silvolde in 't Zuuden
Tot an Delfziel in het Noorden
Standverschil is uut de mode
Daor schöt gien mense wat met op
Bobendien is daor gien tied veur
We hebben wel wat anders
an de kop


Van Zwolle tot an Emmen
Van Nordhorn tot Berlien
Gao mar 's oostwaards
in joen gedachten
Of met 'n vliegmachien
Dan uuteindelijk,
a'j aal mar deurgaon
Ko'j bij 't begun weer terecht, opzich
En dan zie' j dat de halve wereld
Ten Oosten van de iessel lig

 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag rijles gehad en toen met mijn instructeur over verschillen in europa gehad.
Zo mag je in duitsland met een gewoon autorijbewijs een kleine bakwagen met een maximum van 7500 kg besturen. Hier heb je daar al een groot rijbewijs voor nodig. Hij vertelde me dat zo'n bestuurder gewoon heel europa door mag rijden. Hij houd zich namelijk aan de regels die het land van herkomst aan het rijbewijs heeft gesteld.
Zo mag in, ik geloof, duitsland niet met een aanhanger achter je motor rijden. Als nederlander mag dat dan weer wel omdat het hier gewoon in toegestaan.