A
Het zal me niet verbazen als we over 200 jaar hier weer een ijstijd hebben, ik wacht het rustig af.
Electrische voertuigen zijn al meer dan 150 jaar een slecht idee op een paar uitzonderingen na. Een trolleybus werkt prima en golfkarretjes doen het ook goed op de green.
Alle belofte, alle hype en alle bluf over electrische voertuigen is nog nooit waar gemaakt en dat gaat ook niet gebeuren.
Thomas Edison kwam met een superieure accu bij Henry Ford en zij gingen samen de wereld electrisch laten rijden. Dat is nooit gebeurd omdat bleek dat de accu toch niet zo geweldig was…daarna is er niets wezenlijks veranderd.
De zeloten worden iedere keer weer keihard om de oren geslagen met het feit dat elders gegenereerde electriciteit omzetten in chemische energie en die reactie langzaam omkeren om weer electriciteit te maken die een motor laat draaien simpelweg een stupide idee is. Het-is-veel-te-om-slach-tig.
Een verbrandingsmotor gebruikt de energie direct uit de bron en slaat al die bovengenoemde stappen over. Daarom werkt dat zo goed: het-is-een-vou-dig.
Daarnaast is het voornemen om alleen maar electrisch te rijden domweg niet uitvoerbaar. Het kan helemaal niet: Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
Daarnaast is er geen enkele reden om dat te doen. Global Warming is een niet bestaand probleem. Er bestaat niet zoiets als peak oil. Wie denkt dat er zoiets als een broeikaseffect is, moet zich laten opnemen: er zit geen dakje op de Aarde. Het is niet mogelijk om een gemiddelde temperatuur op Aarde vast te stellen, wie daar anders over denkt mag mij zijn methode uitleggen. Wie weleens in een (broei)kas is geweest heeft de grote CO2 generators gezien die nodig zijn om planten fatsoenlijk te laten groeien. Zonder die extra CO2 sterven we allemaal de hongersdood.
Wie heeft zichzelf tot God gekroond en bepaalt voortaan wat de perfecte temperatuur is? De groep non-deskundigen van het IPCC vinden dat 1,5 graad celsisus het maximale verschil tussen een willekeurig punt in het verleden en een willekeurig punt in de toekomst mag zijn. Dat is hetzelfde verschil in temperatuur als dat er gemiddeld tussen Groningen en Limburg is. Je bent werkelijk knettergek als je daarin meegaat.
Alleen extreemlinkse groene terroristen staan over Global Warming te krijsen maar ja dat is wat ze doen:
Quote van het Internet:
Solving non-problems is the new economy. Non-problems are always resolved no matter how inept the solution. Real problems are harder to resolve and leftwing politicians avoid confronting them. Non-problems include, e.g., H1N1, zika, West Nile virus, Y2K, gyres of plastic in the ocean, household garbage, Global Warming, the allergy epidemic, high salt diets, and the heartbreak of psoriasis. Real problems include, e.g., the collapse of ocean fisheries, suicide rates in middle aged men, desperation leading to fascism, displacement of people from failed states, Islam, declining i.q. (yes it is real, look it up), Uncontrolled Immigration and anxiety disorders caused by the journalism of despair. Every leftwing politician wants to tackle the non-problem du jour. There is money to be made and every solution is a winner.
Maar als je het belangrijk vind grote afstanden te kunnen afleggen valt die elektromotor in een keer helemaal in het niet.Wij worden het niet eens.
Met ongeveer alles wat je hier beweert ben ik het hartgrondig oneens en ik ben niet eens links...
Het heeft ook helemaal geen nut want ik overtuig jou toch niet, bovendien heeft het niets met dit topic van doen behalve één ding.
Het topic is gestart door iemand die een snelle motor wil voor af en toe maar hij moet wel zuinig zijn voor alledag. Dat wil ie doen met een zuigermotor....
Maar die superieure benzinemotor van jou kan dat niet, de beste pogingen van de heren en dames ingenieurs zijn heel ingewikkeld met inderdaad cilinder uitschakeling, turbo met variabele geometrie, Vtec systemen en weet ik wat voor ingewikkelde zaken die petrolheads nog meer verzonnen hebben.
De effecten vallen vaak erg tegen, een grote benzinemotor zal bij weinig belasting nooit erg zuinig worden en een kleine die je opvoert is bij daar ook niet goed in.
De zuigermotor is er gewoon niet goed in.
Zodoende gooide ik het over een andere boeg, een elektromotor is in ongeveer alles beter dan elke zuigermotor.
Elektromotoren zijn compact, licht, eenvoudig, trillingsvrij, hebben weinig onderdelen, hebben geen heen-en-weer gaande onderdelen, hebben koppel vanaf nul toeren, kunnen energie terugleveren, ze kunnen twee richtingen op draaien, ze zijn stil, ze geven geen uitlaatgas en de mijne is zelfs geheel onderhoudsvrij.
En waar het hier om draait, het rendement.
Je kunt met een elektrische motor op het equivalent van 1 liter benzine dik over de 100 km rijden, bij normaal gebruik. Mijn vrouw reed tijdens een toerrit zelfs 160 km op een liter, dus 1 op 160.
En als ik stroom geef met die motor dan vliegt ie weg en win ik (bijna) elke sprint, tegen een Energica leg ik het af...
Daar komt jouw heilige zuigermotor niet aan toe, die kan dat allemaal niet. En zeker niet beide gecombineerd in één motor, zuinig en snel.
TS hoeft helemaal niet aan de gang met cilinderuitschakeling, dat is ouderwets denken.
Denk eens buiten de doos, er is nog meer dan zuigermotoren.
Ik vond het wel erg warm afgelopen zomer.
38 graden in zuid holland? Oogsten mislukt, zoetwater op?Laat me raden: zo'n 0,00007 graad te warm?
Ik vind het geluid van mijn boormachine ook niet zo charmant.Waarom verzandt tegenwoordig ieder topic dat ook maar iets te maken heeft met efficiëntie in "je moet elektries gaan rijden en de wereld redden!!1!"? De elektromotor is fantastisch, zeker waar, maar de accu's nog niet. Bereik niet genoeg, en we kunnen niet op lange termijn snelladen (dan is je accu met een paar jaar dood). Het rijden met een elektromotor zal vast fantastisch zijn, effe.
Ik heb op de motorbeurs eens zo'n dinggasstroom horen geven, en ik geloof er geen reet van dat ze zo stil zijn. Ding maakte een schijtirritant schril gillend piepgeluid, geen idee welke dat was want dat kon me dus weinig schelen en ik wilde daar weg
Als ze daadwerkelijk stil zijn wil ik er best ééntje bij hebben voor woon-werk, maar alles daarnaast moet voorlopig lekker op benzine.
In alle eerlijkheid hebben boormachines ook geen stille overbrengingen erin zitten... Maar goed die motor waar ik naast stond dus ook niet. Blijkbaar.Ik vind het geluid van mijn boormachine ook niet zo charmant.
Elektromotoren zijn compact, licht
En als ik stroom geef met die motor dan vliegt ie weg en win ik (bijna) elke sprint, tegen een Energica leg ik het af...
een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".
Ik moet zeggen dat de keren dat ik meer dan 2 uur op 1 dag rij per jaar op 1 hand kan tellen. En als ik om me heen kijk naar collega's en vrienden ben ik daar lang niet de enige in.
Ook daarnaast. Afgelopen jaar ben ik 1x met de auto naar Friesland gegaan en 2x naar Zeeland (vanuit regio Eindhoven). Verder kom ik niet verder dan Overijssel (1 uur 40 minuten vanuit mij, ik blijf daar altijd slapen en kan hem daar opladen) en Breda (53 minuten, maar dat doe ik ook liever met de trein).Voor woon-werkverkeer klopt dit inderdaad. Maar daarnaast..
Ook daarnaast. Afgelopen jaar ben ik 1x met de auto naar Friesland gegaan en 2x naar Zeeland (vanuit regio Eindhoven). Verder kom ik niet verder dan Overijssel (1 uur 40 minuten vanuit mij, ik blijf daar altijd slapen en kan hem daar opladen) en Breda (53 minuten, maar dat doe ik ook liever met de trein).
De keren autogebruik boven de 2 uur zou ik prima kunnen vervangen met 95% trein en daarna nog een greenwheels autootje huren.
Ze passen dit al decennia toe in de auto's, waarom zou dit niet mogelijk zijn bij motoren?Ik weet niet of het gewenst is als ik nog een on-toppic bijdrage aflever....?..., maar ik hoor het wel wanneer het niet gewenst is...
Cilinders uitschakelen, misschien kan het echt, geen idee, maar iedereen die wel eens met een voetuig heeft gereden, waarvan een aantal cilinders volledig uitvielen, kan beamen dat dit heel veel negatieve energie oplevert. En nu weet ik wel, decompressie en nog wat andere fratsen, maar het laten draaien van het dode gewicht kost ook gewoon energie.
Dus ik kan mij iets voorstellen om een aantal cilinders voor een deel te laten meewerken, maar uitschakelen niet.
Ze passen dit al decennia toe in de auto's, waarom zou dit niet mogelijk zijn bij motoren?
Het is natuurlijk wel iets complexer dan de ontsteking uitschakelen.
helaas kan dat niet gezegd worden van de batterij : groot en zwaar, met een hervul-capaciteit die is blijven steken in de 19de eeuw
doet je vrouw dat 5 keer achtereen aan het rode licht, geraakt ze geen 160km ver maar met moeite 50. snelle electrische motoren zijn zoals dragsters : verassend snel over 400meter, maar kompleet nutteloos als het over een paar honderd kilometer snel moet zijn. ja, je kan de aktieradius vergroten door meer accu mee te sleuren, met als neveneffect dat je "superEbike" stuurt als een overladen Goldwing..... leuk
in princiepe heb ik niets tegen electrische moto's, maar zo lang het batterij-probleem niet opgelost geraakt, blijft het een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".
Goede vraag, ik ben er niet over begonnen.Waarom verzandt tegenwoordig ieder topic dat ook maar iets te maken heeft met efficiëntie in "je moet elektries gaan rijden en de wereld redden!!1!"?
De elektromotor is fantastisch, zeker waar, maar de accu's nog niet. Bereik niet genoeg, en we kunnen niet op lange termijn snelladen (dan is je accu met een paar jaar dood). Het rijden met een elektromotor zal vast fantastisch zijn, effe.
Ik heb op de motorbeurs eens zo'n dinggasstroom horen geven, en ik geloof er geen reet van dat ze zo stil zijn. Ding maakte een schijtirritant schril gillend piepgeluid, geen idee welke dat was want dat kon me dus weinig schelen en ik wilde daar weg
Als ze daadwerkelijk stil zijn wil ik er best ééntje bij hebben voor woon-werk, maar alles daarnaast moet voorlopig lekker op benzine.
In tegendeel, ik begrijp prima dat we allemaal aan de elektra moeten en daar maar ik over een verloop van tijd best vrede mee. De accu is voor mij nog te beperkend om voor een "hoofdmotor" bespreekbaar te zijn, ik maar ook lange reizen en dat is dan gewoon uitgesloten. Ik heb het dan over 600km per dag voor twee weken+, dat is gewoon geen doen met elektrisch.Goede vraag, ik ben er niet over begonnen.
Ik begon over een elektrische motorfiets omdat die precies doet wat TS wil. Dus de technische eigenschappen, dat heeft niets met uitstoot of wat dan ook met milieu te maken.
Want ook zonder milieuvoordelen wil ik elektrisch rijden, het rijdt gewoon een hele klasse beter. Dat moet je blijkbaar ondervinden.
Ik heb ook ondervonden dat ongeveer al die verhalen over range, batterij degeneratie en laden zwaar overtrokken, verdraaid of zelfs volstrekt onwaar zijn. Zo kost laden mij veel minder tijd dan voorheen tanken en zijn sommige verhalen over batterijen compleet uit de duim gezogen.
Ik weet dat het mode is om af te geven op dingen die we niet kennen, dat aanvankelijk alles de grond in wordt geboord totdat men er achter komt dat het toch iets anders ligt dan men dacht. Zo gaat het hier ook....
Als je dat niets over elektrisch rijden wilt lezen dan kun je atijd nog terecht bij “Brikken en Klassiekers” tot ze daar er ook over beginnen.
Maar we hebben het niet over auto's, we hebben het over motoren. Ik weet dat de auto's muisstil zijn, je wordt er van tijd tot tijd bijna door aangereden. Maar deze motor was dat op z'n minst nog niet (nogmaals, ik heb geen andere voorbeelden) en in tegenstelling tot wat jij eerder zei vind ik het geluid zéker niet mooi. Het is geen turbineachtige werveling die je voorstuwt, maar een pieptoon en gierende overbrengingen. Dan maar zo stil mogelijk, dat lijkt me dan wel weer een geinige sensatie gecombineerd met de acceleratie die ze hebben.En jij baseert jouw oordeel op één stilstaande demonstratie in de Jaarbeurs ? Nou, dat is representatief...
De ontwikkelingen staan niet stil, sterker nog, het gaat harder dan ooit en al die dingen die jij opsomt zijn nu al achterhaald, zeker bij auto’s.
Daar is de aanschafprijs nu nog de enige reden om af te zien van elektrisch rijden. Qua prestaties en gebruikersgemak is er totaal geen reden om nog voor benzine te kiezen, en dan doel ik met name op de Tesla Model 3 die sinds kort geleverd wordt.
Motorfietsen lopen daarbij vergeleken altijd achter maar dat is omdat motorrijders achter lopen.
Maar heb je die Tesla 3 ook gezien? Kost rond 70 mille enhet interieur ziet er uit als een Kia van 12 mille.