Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Aangezien ik redelijk vaak foutieve informatie tegenkom op het net (waar ik zelf ook van overtuigd was) open ik hier een een afstellings topic.

Kan overal over gaan. Voorbeeld punten:

Voordeel benzine 95/98/100 octaan
Squish gap
Voordel / nadeel Compressieverhoudingen
Vervroegen of vertragen van onsteking
Ontbrandingssnelheid
etc.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens waar je getankt hebt, niet het nummer, maar bij welk merk pomp.
Ik heb serieus waar eens gezien dat een tuinslang hing in waar de voorraadtanks werden bij gevuld (was dit niet in NL). Maar ja, de benzine is goedkoper per liter dus velen tanken daar.
Maar $20 van die goedkope troep brengt je net zo ver als $20 van een kwaliteits-merk, en je voertuig loopt er stukken beter op..

Ik ben er wel achter dat er zeker verschil kan zitten tussen de goedkope en duurdere merken benzine.

Ik ook, en ik weet niet of het nog zo is, maar jaren geleden reed ik op 1 liter BP een kilometer verder dan op Shell.
Laatst ook nog. Een keer bij een goedkope pomp hier in de buurt getankt. Blikkie reed 1 op 13. Goed spul d'r in, rijdt 't zelfde blikkie weer 1 op 15,5.
Literprijs tegen de kilometers afgezet en uitgerekend, heb ik liever de duurdere benzine.
 
We mogen zakelijk ook de duurdere brandstoffen tanken, exxelium, premium. Ik heb mijn twijfels bij het effect, niet op de freebees maar kilometers. Je gaat mij overigens niet wijs maken dat de Aral aan de Autobahn betere brandstof verkoopt dan dat Aral Autohof 5 kilometer verderop waar een liter gewoon 20 cent goedkoper is. Scheelt dus 12 eurie op een volle tank.
 
hij zegt gewoon dat Shell zegt dat het enige verschil tussen hun 98 en 95 de klopvastheid is, en dat de verbrandingssnelheid gelijk is.

waarmee hij dus wou zeggen dat Shell iets anders zegt dan jij.
 
Wat me wel begint op te vallen is de toename in verbruik op E5/E10. Zeker met mijn jaren 80 slagschip koekblik is het bijna de moeite waard om premium brandstof te gaan rijden, dat levert nu op eens wel echt kilometers op.
 
Wat me wel begint op te vallen is de toename in verbruik op E5/E10. Zeker met mijn jaren 80 slagschip koekblik is het bijna de moeite waard om premium brandstof te gaan rijden, dat levert nu op eens wel echt kilometers op.
Dat is me enige jaren terug, toen er nog bij een enkeling E10 te krijgen was. Zelfs met een auto uit begin 2000, merkte ik met 1 tank al dat de meter een stuk sneller richting het rood ging dan normaal. Je hebt echt een actieve regeling nodig om de juiste verbranding uit een bepaalde brandstof te krijgen. Anders moet de motor specifiek voor die brandstof zijn afgesteld
 
Terug
Bovenaan Onderaan