Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Aangezien ik redelijk vaak foutieve informatie tegenkom op het net (waar ik zelf ook van overtuigd was) open ik hier een een afstellings topic.

Kan overal over gaan. Voorbeeld punten:

Voordeel benzine 95/98/100 octaan
Squish gap
Voordel / nadeel Compressieverhoudingen
Vervroegen of vertragen van onsteking
Ontbrandingssnelheid
etc.
 
Laatst bewerkt:
snap ik, vandaar "soort van" ;-) Had me miscshien uit moeten drukken in andere woorden. "alternatieve kenvelden voor ontsteking en inspuiting" of zo :-)
En niet alleen in de USA, maar ook in Duitsland wordt/ werd 91 octaan verkocht.
Over wat voor motor hebben we het hier egenlijk?
 
snap ik, vandaar "soort van" ;-) Had me miscshien uit moeten drukken in andere woorden. "alternatieve kenvelden voor ontsteking en inspuiting" of zo :-)
En niet alleen in de USA, maar ook in Duitsland wordt/ werd 91 octaan verkocht.
Over wat voor motor hebben we het hier egenlijk?

wel een verschil tussen de MON in de USA en de RON in Nederland qua octaan.

Ron 95 is het zelfde als MON 85 in de USA

 
wel een verschil tussen de MON in de USA en de RON in Nederland qua octaan.

Ron 95 is het zelfde als MON 85 in de USA


Gisteren nog dit filmpje over gezien, er zit verschil in het octaangetal maar niet helemaal zoals jij nu zegt.

 
Over afstellen gesproken: Wie kan mij vertellen waarom bij een FZR1000, en ik denk zijn verwanten ook, de ontsteking niet af te stellen is?
 
Waarschijnlijk omdat ik een moron ben...

nee, de sensor zit vast ingebouwd, op een vaste plek, kan geen kant op. Het vliegwiel kan je uiteraard niet draaien t.o.v. de krukas
 
Ja okee, dat kwam is het RD500 topic ook ter sprake om de krakassen te synchen..
Dan is dat wrsch de eenmalige afstelling die in de fabriek waarschijnlijk in één keer goed gezet wordt. Na een jaar of 20 dacht ik: Laat ik de ontsteking van de RD eens nakijken, maar die stond nog precies op tijd, maar die is wel na te stellen...
 
Ja, okee, dat heb ik dus bij die RD gezien. verloopt niet, ook niet na 20 jaar. Maar, die is wel bij te stellen/af te stellen en dat is de FZR niet. Dat betekent dat er af fabriek nauwelijks afwijkingen zijn bij productie. Of de gevertjes op het vliegwiel moeten éénmalig ingesteld zijn wat weer zou betekenen dat ieder vliegwiel uniek is...
 
Een FZR heeft helemaal geen vliegwiel. De gever van de ontsteking reageert op een hapje dat uit een krukwang is gefreesd. De gever zelf zit in een rond gat in het carter en is niet te verstellen.
 
Dit is dus een moderne motor die geoptimaliseerd is om te draaien op hoog octaan gehalte brandstof. Die kan dus dankzij de klopsensor in een soort noodloop ook op 95 octaan draaien zonder blijvende schade.
Dat is dus een uitzondering, het gross van de auto's en motoren worden ontwikkeld om overal op de wereld te kunnen functioneren. en dan is 91 octaan de makkelijke norm. dergelijke moteoren zullen geen echte baat hebben bij 98 octaan...
... behalve dat ze beter zouden kunnen draaien door andere verschillen met 95 octaan dan de klopvastheid. bijvoorbeeld de additieven die zorgen voor een sneller vlamfront, of een reiniging van de zuigerveren etc. en natuurlijk het lagere gehalte aan ethanol.

Als ik het goed begrijp, verhoogt ethanol de klopvastheid, maar vertraagd het vlamfront??
 
Gisteren een grappig ding gezien
Was een zelf geknutseld geval om ontstekingen te testen
Het was een aluminium cilinder waar een stuk of tien verschillende bougies in gedraaid waren
En een aansluiting om er druk op te zetten
Boven in zat een venstertje waardoor je de vonk kon bekijken .
Bougie dop erop en dan kon je zien of de ontsteking ook onder druk genoeg vonk leverde

Hmm wel interessant. Kennis van mij heeft een opstelling gemaakt waarbij hij de afstand tussen de 2 punten van de vonk kan variëren in afstand. En de snelheid uiteraard om diverse ontsteking systemen te kunnen testen bij diverse toerentallen. Gaat vnl om verschil tussen magneet systemen en programmeerbare cdi/tci systemen te testen. Hij gebruikt een oude stofzuigermotor als aandrijving.
 
Ga proberen in jip en janneke taal een en ander te verduidelijken ..

Allereerst bougie aflezen....
Niet aan beginnen als je niet weet waarom en hoe.
Alleen op topsnelheid in de hoogste versnelling en dan je ontsteking uitschakelen is zinvol voor de verbanding af te lezen, ga niet naar huis rijden, rem niet af, kom niet aan het gas, alleen topvermogen kun je aflezen op de bougie...
AL rijd je maar 25 meter met andere gasklepstand is het geen goede kleur meer, en dan nog is het moeilijk om af te lezen...
Wat je eventueel wel kunt zien is ongelijkmatige verbranding of olieverbruik, maar that's it..

Voor REGULIERE benzine geldt , hoe hoger de klopvastheid ( octaangetal) hoe langzamer de verbranding, dus 95 verbrand sneller dan 98...
door de toevoeging van ethanol verhoog je de klopvastheid...
een motor die op 95 loopt kun je dus later laten ontsteken omdat die sneller verbrand, dit KAN dus ook betekenen dat een motor die perfect staat afgesteld voor 98 , op 95 minder lekker loopt omdat de ontsteking te vroeg plaats vindt...

ergens kwam de opmerking voorbij dat een motor ontworpen wordt voor???/?

ja en nee

Als je een raspaard ( op en top getunede auto) neemt, en je probeert daar in cuba mee te rijden, dan kom je waarschijnlijk in de problemen door de slechte kwaliteit van de brandstof, maar in Dld kun je er vrijwel alles ingooien, gewoon omdat de kwaliteit daar op het niveau ligt van wat men van een brandstof kan verwachten..

LPG en Aardgas en puur ethanol kunnen een nog hogere compressie aan, hij krijgt dan wel meer vermogen ( in potentie) maar zou dan niet meer fatsoenlijk op benzine kunnen lopen , dus daarom blijft een deel van de potentie ongebruikt ( dat we motoren kunnen bouwen die dat aankunnen laat diesel wel zien, daar is de compressie vele malen hoger)
 
Een FZR heeft helemaal geen vliegwiel. De gever van de ontsteking reageert op een hapje dat uit een krukwang is gefreesd.
Ohja, da's waar... Ik heb die blokken nog niet opengehad.. Toch ligt me een complexe samenstelling bij van pulsgevende nokken, meer banen.

De gever zelf zit in een rond gat in het carter en is niet te verstellen.

Dat WAS de vraag...

Rijst de volgende vraag: Hoe weet-ie of 1 en 4 of 2 en 3 moeten ontsteken?
 
Ga proberen in jip en janneke taal een en ander te verduidelijken ..

Allereerst bougie aflezen....
Niet aan beginnen als je niet weet waarom en hoe.
Alleen op topsnelheid in de hoogste versnelling en dan je ontsteking uitschakelen is zinvol voor de verbanding af te lezen, ga niet naar huis rijden, rem niet af, kom niet aan het gas, alleen topvermogen kun je aflezen op de bougie...
AL rijd je maar 25 meter met andere gasklepstand is het geen goede kleur meer, en dan nog is het moeilijk om af te lezen...
Wat je eventueel wel kunt zien is ongelijkmatige verbranding of olieverbruik, maar that's it..

Voor REGULIERE benzine geldt , hoe hoger de klopvastheid ( octaangetal) hoe langzamer de verbranding, dus 95 verbrand sneller dan 98...
door de toevoeging van ethanol verhoog je de klopvastheid...
een motor die op 95 loopt kun je dus later laten ontsteken omdat die sneller verbrand, dit KAN dus ook betekenen dat een motor die perfect staat afgesteld voor 98 , op 95 minder lekker loopt omdat de ontsteking te vroeg plaats vindt...

ergens kwam de opmerking voorbij dat een motor ontworpen wordt voor???/?

ja en nee

Als je een raspaard ( op en top getunede auto) neemt, en je probeert daar in cuba mee te rijden, dan kom je waarschijnlijk in de problemen door de slechte kwaliteit van de brandstof, maar in Dld kun je er vrijwel alles ingooien, gewoon omdat de kwaliteit daar op het niveau ligt van wat men van een brandstof kan verwachten..

LPG en Aardgas en puur ethanol kunnen een nog hogere compressie aan, hij krijgt dan wel meer vermogen ( in potentie) maar zou dan niet meer fatsoenlijk op benzine kunnen lopen , dus daarom blijft een deel van de potentie ongebruikt ( dat we motoren kunnen bouwen die dat aankunnen laat diesel wel zien, daar is de compressie vele malen hoger)

In dat filmpje wat ik iets eerde poste beweert Shell dat 98 niet langzamer brand als 95 en alleen de klopvastheid hoger is. :?
 
Nee, eigenlijk niet, niet per cilinder... maar vertel dan in jezusnaam ew wat het wel is... met 1 opnemer die 4 pitten moet laten vonken moet er toch meer aan de hand zijn dan dat ik vanuit mijn luie stoel kan zien... bij de 2 cilinde tweetakten in lijn doen ze er ook niet moeilijk over
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan