A
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.
Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.
De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.
Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.
Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-
Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.
En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
Nee, het dient mijn tijd wel uit.
Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.
Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.
Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.
Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.
Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.
Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .
Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.
Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....
Bron?
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.
Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.
De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.
Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.
Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-
Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.
En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
Nee, het dient mijn tijd wel uit.
Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.
Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.
Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.
Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.
Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.
Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .
Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.
Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....
Dus nogmaals, bron? Een ander forum is geen bron..Is in het off topic forum van HT, een hi fi forum en daar kun je niet komen zonder je te registreren.
vrees er voor.
Het gaat zo snel dat er voor elke nieuwe truck iedere keer kompleet nieuwe controllers worden gemaakt, die "oude" van 5 jaar geleden van dat gelijkaardige model, nope, dat kan in deze tijden echt niet meer. Hoe zit dat dan binnen 10-20-30 jaar ? jou tegen dan nog steeds perfect aan de normen voldoend voertuig (ah ja, geen uitstoot, dus in princiepe is het voor de eeuwigheid goed) : wie gaat daar controllers voor maken als de stock van de originele fabrikant op is ? die dingen maak je niet even "snel" met de hand hè. En zelfs al kan je ze zelf maken, weet maar eens welke software je er in moet steken en hoe hem te laten werken met de rest over de canbus.
nog zoiets : de canbus. leuk, tot er 1 controller kapot is en deze niet meer geleverd kan worden. voertuig voor de vuilbak. zonder canbus zou je gewoon een universele controller kunnen gebruiken, maar de canbus "ontbreekt" dan een controller en zal het voertuig blokkeren.
Dus ook al zijn ze "voor de eeuwigheid" goed, ik betwijfel of ze langer dan 10jaar effectief gebruikt gaan worden. En dan maar weer een nieuwe. En of dat op het einde beter is voor het milieu ?
zonder piraat onderdelen is er geen reden om de prijs te drukken. En wie gaat er voor elk mogelijk model zelf controllers ontwerpen ? Wie zou dit kunnen zonder te weten hoe en wat er in moet zitten om te kunnen "babbelen" met de rest van het voertuig ? en het betaalbaar te houden voor de gewone mens en er toch nog zelf voldoende aan te verdienen om de investeringen te verantwoorden ?
prijzen worden bepaald op een Darts-bord volgens mij. stom voorbeeld : elektrische heftruck met een kleine wijziging in de sensor voor draairichting/toerental van de AC traktie motor waardoor ook het achterste deksel met het lager net iets anders is (en door die sensor ook kleine wijziging in de print van de main controller. Je kan de traktiemotoren niet uitwisselen omdat de controller dat als een fout ziet, je kan de sensor niet omwisselen en uiterlijk zie je totaal niet dat het een "andere" motor is, op 1 wijziging in het onderdeelnummer na. de verkoopprijs van de oude motor is +/- 1700 euro, die van de nieuwe +/- 5.100 euro ...
leg het maar eens uit aan een grote klant die beide types heeft rond rijden
Je legt het nu toch mooi uit?prijzen worden bepaald op een Darts-bord volgens mij. stom voorbeeld : elektrische heftruck met een kleine wijziging in de sensor voor draairichting/toerental van de AC traktie motor waardoor ook het achterste deksel met het lager net iets anders is (en door die sensor ook kleine wijziging in de print van de main controller. Je kan de traktiemotoren niet uitwisselen omdat de controller dat als een fout ziet, je kan de sensor niet omwisselen en uiterlijk zie je totaal niet dat het een "andere" motor is, op 1 wijziging in het onderdeelnummer na. de verkoopprijs van de oude motor is +/- 1700 euro, die van de nieuwe +/- 5.100 euro ...
leg het maar eens uit aan een grote klant die beide types heeft rond rijden
De fabrikant.
De wet stelt een eis,de fabrikant moet en claimt daaraan te voldoen (anders moet men geen voertuigen meer bouwen maar iets anders gaan doen)
Of men gaat schoemelen => volkswagen
Dus nogmaals, bron? Een ander forum is geen bron..
Ik geef je geen ongelijk maar ik zou graag wel eens weten wat het kost.
Ik vind het leuk om autodoktoren te volgen (youtube kanaal), Duitse onafhankelijke garagist. Doen ze best leuk. Maar meer dan de helft van wat ze doen heeft niets met de motor te maken, dus voorlopig valt dit allemaal nog wel mee hoor.Precies, daarbij is een EV veelal de doodsteek voor een regulier garagebedrijf dus veel garagehouders vertellen horror verhalen over EV's omdat ze proberen mensen bang te maken om zo lang mogelijk hun business te behouden. Ik snap het best dat ze dit doen.
Accu's en motoren in een EV gaan langer mee dan het voertuig zelf en onderhoud hebben ze ook bijna niet nodig.
Je hebt het alleen over remblokken om de 200-250.000km, vloeistoffen om de 4 jaar en een interieurfilter om het jaar.
Verder natuurlijk banden. Andere reparaties zijn alleen nodig als je eerst zelf schade rijdt.
Ik vind het leuk om autodoktoren te volgen (youtube kanaal), Duitse onafhankelijke garagist. Doen ze best leuk. Maar meer dan de helft van wat ze doen heeft niets met de motor te maken, dus voorlopig valt dit allemaal nog wel mee hoor.
En of die motoren zo lang meegaan is dus de vraag... ik hoor van best veel kanten dat Tesla heel veel motoren uitruilt (de schiphol taxi's schijna rustig aan hun 3e of 4e toe te zijn), maar omdat alles "gratis" gebeurt wordt het gezien als topservice en buiten het nieuws gehouden. Als ze dat ad infinitum volhouden vinden we het allemaal best, maar ik wil weten wat ze buiten de garantie en in de handen van gewone consumenten doen, die tweedehands gekocht hebben zoals domweg de meesten. Als ze dan allemaal nog altijd perfect betrouwbaar blijken te zijn is het top, maar ik wil het eerst zien.
Tegelijkertijd heb ik ook wel scepsis over dit soort geruchten, er kan maar weinig kapot aan zo'n motor en heel wat zwaarder werk wordt verzet door elektromotoren. Het moet dus sowieso prima kunnen.
Ik hecht geen enkele waarde aan zo'n lijst, Jaguar staat er niet eens in.
Ja hoor, ze hebben daar ook mensen die hun oordeel al klaar hebben zonder ergens kennis van te hebben, net als hier.........Heb je de reacties ook gelezen?.....
Blijkbaar kan het jou wel schelen.... Jij promoot oude Engelse zuigermotoren alsof die het ultieme geluk brengen.Met alle respect hoor, maar waarom promoten jullie EV aanhangers die apparaten zo? Ik denk regelmatig: man, wat kan jou het nou schelen wat een ander er van vindt.