Zuinige motor voor asociaal rijgedrag

buell xb12s 2006, nooit over de 5,5L gekregen (race-kit + afgesteld op testbank)
manier van testen: de speeltuin in kallo, als belg zal je het daar wel kennen
 
Laatst bewerkt:
mijn r1200gsa verbruikt bij normaal "ik houd me aan de regels" rijgedrag 1op20
bij autosnelweg tegen 120 verbruikt hij 1op 17.5 (mix)
bij te hard rijden (niet agressief) verbruikt hij 1op15

persoonlijk vind ik dat aardig wat, aangezien ik een 50 a 60 000 km per jaar doe met die motor.
Zon dieselfiets met 1op80 zou echt heerlijk zijn!
Die bestaan niet 1: 40 geven ze op maar dat halen ze in de praktijk ook niet,
Domeinnaam Dieselmotorfiets.nl
 
CB550, 1977
Gewicht: Zwaar
Vermogen: Weinig
Remmen: Ja
Topsnelheid: Onbekend, maar harder dan 170 gecorrigeerd
Verbruik: 1:20 normaal en 1:16 in aso mode

Wel het een en ander aan gedaan: Geflowde kop, spruitstukken gematcht, uitlaatsysteem, open luchtfilters etc.

Is ook lekker van toepassing in dit topic ;)
 
Zijn 'asociaal motorgedrag' en 'zuigingheid' niet sowieso tegenpolen? Vermogen zuipt. Vermogen heb je nodig voor 'asociaal' rijgedrag (acceleratie, wheelies ea). Dus elk tweaken dat je motor meer vermogen geeft zorgt dat 'ie meer zuipt, doorgaans. Elk tweaken dat je motor zuiniger maakt, zorgt voor minder pit/lol.

Verder heeft grofweg 't gewicht van je motor er mee te maken. Bij eenzelfde acceleratie zal een zwaardere motor meer moeten verbruiken (tenzij de motor echt optimaal verbrandt en de overbrenging weinig weerstand heeft).

Stroomlijn heeft er ook het eea mee te maken, maar hoe dat precies zit weet ik niet. In verhouding tot gewicht zuipt een motor veel meer dan een auto, en dat heeft met luchtweerstand te maken. Maar of veel kuipwerk altijd voor een betere luchtgeleiding en dus een vermindering van verbruik lijdt, dat weet ik niet precies.
 
Yamaha FZ1 Fazer 2007

Rustig: 1:16-1:17
Gecombineerd: 1:14-1:15
Sport: 1:11-1:14
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit een beetje als: "Welke patat kan ik het beste eten om af te vallen?"
:^

Een naked is niet per se zuiniger, denk ik. Je lichaam zit veel meer in de wind, is weinig gestroomlijnd. Dus veel weerstand. Een naked is wel zuiniger omdat je topsnelheid minder hoog ligt. Boven de 140 is 't echt geen lolletje meer, imho. Volgens mij zijn er weinig motoren die hun verbruiksoptimum boven de 140kmh hebben liggen.
 
Hmm, mijn motor rijdt iets van 1 op 19 als ik 150 km/h op de teller rij :+ Zit dan wel achter het raampje verstopt :o
 
Nou maak er maar 185 Km/h van,
En 1: 15 bij tam gebruik.
Primeurtest KTM 690 SM

"Nóg meer schaterlachen doe je trouwens op regelmatige basis; telkenmale als je opduikt bij een benzinepomp. Slechts een snelwegsprint onderweg huiswaarts kon het verbruik onder de 1 op 20 laten zakken; daarvoor laat de KTM waarden van gemiddeld 1 op 23 zien, tot zelfs 1 op 27,8 aan toe. En dat mét injectie, mét bagage en mét het juiste ‘lurk aan het gas’-kronkeltraject. Méésterlijk! "

Motorfreaks
 
Een naked is wel zuiniger omdat je topsnelheid minder hoog ligt. Boven de 140 is 't echt geen lolletje meer, imho. Volgens mij zijn er weinig motoren die hun verbruiksoptimum boven de 140kmh hebben liggen.

Dat was de strekking van mijn post. Op een oldtimertje zonder kuip of ruitje 170 km/h met je pothelm en brilletje... Voelt aan als Mach 1 ;)
 
"Nóg meer schaterlachen doe je trouwens op regelmatige basis; telkenmale als je opduikt bij een benzinepomp. Slechts een snelwegsprint onderweg huiswaarts kon het verbruik onder de 1 op 20 laten zakken; daarvoor laat de KTM waarden van gemiddeld 1 op 23 zien, tot zelfs 1 op 27,8 aan toe. En dat mét injectie, mét bagage en mét het juiste ‘lurk aan het gas’-kronkeltraject. Méésterlijk! "

Motorfreaks

Ongetwijveld dat die zuinig is, maar kettingen en banden slijten met een 1 cilinder behoorlijk. Persoonlijk vind ik het verbruik van mijn 1100w mee vallen. Hoor verhalen over de 750w die 1 op 9,5 doen. Laatste wat ik gemeten heb is 1 op 13,5 met redelijk doorrijden.
Hoewel het lampje laatst bij 165km al begon te branden na flink doorknallen rond 170-220+
 
Een R125 of Ninja 250 moet je kopen, dan blijft het verbruik ook bij 'asociaal' gedrag binnen de perken. Een F800 schijnt redelijk zuinig te zijn, maar een 250'je is uiteraard een stuk zuiniger.
 
Ik weet het maar die R1200gs is net boven mijn budget. Zoek eerder iets dat 5 a 10 jaar eerder al op de markt gekomen is. Dieselfiets lijkt me ook wel wat, alhoewel dat ik denk dat dat dan weer net te tam gaat zijn voor mij :P Anders had ik wel een HP2 enduro op supermotard banden ofzo :P
hp2 enduro, kwijl! zijn die te krijgen in nederland??? wel opletten dat je geen bagage kunt vervoeren wegens een te zwak subframe en dat je bij lange ritten last krijgt van het zadel!
 
aha vlaming :)
wel men gsx-r 750 doet zo'n 200 km met een tank van (krabt zen hoofd) 17 liter(?) als ik wat op het klaverblad van Leuven ga rijden. Ken je dat?

ja

Een R125 of Ninja 250 moet je kopen, dan blijft het verbruik ook bij 'asociaal' gedrag binnen de perken. Een F800 schijnt redelijk zuinig te zijn, maar een 250'je is uiteraard een stuk zuiniger.

Van een R1100S terug naar mijn ZZR250? Never! :)
 
Als ik a-sociaal ga rijden toeter ik zonder dat het nodig is, buiten de bebouwde kom wel te verstaan.
Ga ik even gassen 125 waar 120 is toegestaan, ze moesten eens weten.
Rij ik pats boem dwars door oranje verkeerslicht.
Ruim baan voor de wegpiraat zou ik zeggen.
1:15 haalt die dan wel, gewoon een draaikolk in de tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan