Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Zundapp DB200 1939

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
Hallo , Ik ben momenteel aan de restauratie begonnen van een zundapp van 80 jaar oud die ik onderdelen heb gekocht .
Wellicht dat jullie het leuk vinden om mee te kijken / foto's hoe hij langzaam maar zeker weer origineel word .
Dit wordt weer een zundapp db200 W , W voor wehrmacht editie .
Foto bij aankoop :





En heb eerst alles volledige gedemonteerd / schoongemaakt / in de lood menie gezet En weer begonnen met de opbouw :





Die rode stang hoort niet daar aan vast , dat is alleen om te voorkomen dat het frame niet dubbel klapt .

Nieuwe Bosch koplamp uit polen , dingen zijn aardig aan de prijs maar is erg nette kwaliteit .


Zoveel mogelijk originele bouten probeer ik de gebruiken , en heb ze opnieuw 'zwart'gemaakt door middel van rood stoken en in motorolie gooien .



Choke gemonteerd .



Wielenvoorzien van vers rubber . lagers etc allemaal nog prima staat en opnieuw in FAG vet gedaan .




Gereedschap bakje

Zadel . Ik heb een nieuw rubber besteld uit polen , maar iemand ervaring hoe ik dit weer mooi strak erop klink ?
Moet het onder spanning of juist niet ? is er ergens een tutorial van ? Drilastic zadel


Begonnen met het blok te strippen :




Ziet er nog netjes uit na 80 jaar .


Kop lijkt gestraald te wezen ?

Zuiger ziet er ook nog netjes uit , wellicht is de oude eigenaar toch begonnen met revisie ?

cilinder is krasloos , is zeer goed voor 80 jaar oud

Wel leuk dat het frame nummer , blok nummer , en cilinder nummer allemaal hetzelfde zijn .




Dit wordt denk ik nog iets lastiger , mechanise regelaar zit vast , denk dat ik het beste een electronische regelaar kan bestellen ?



Na schoonmaak lijkt het nog niet zo raar .





Lijkt me prima , maar dat is niet te controleren lijkt me .






Spul wat ik nog zoek / moet hebben :


Pakkingset *besteld*
Zadelovertrek *besteld* Klaar
4x Remschoen , ik heb de originele maar die brokkelen af *klaar*
L+R omgekeerde rem en koppelingshandels gezocht , staal . *klaar*
Gasdraaihandvat Rechts + meenemer .*Klaar*
Achterlicht origineel zundapp . *Klaar*
Tankrubbers L+R *klaar*
Benzine kraan *klaar*
Regelaar 6v . (hans beck ? iemand ervaring ?) *klaar*

kickstart rubber *ebay**klaar*
RIBE L86 schroeven gezocht M6 / M8 .
Batterij 6v in bakkeliet omhulsel .
Kabelboom bitumen mantel .
Batterij klem . *klaar*
Handvaten L+R
*klaar*

keuring RDW



Ik ga komende woensdag naar Jean Davids voor zundapp onderdelen . hij had nog wel wat liggen zei hij .
En ik ga alvast een afspraak maken bij RDW want de wachttijden zijn erg lang .


Ik zal zsm meer foto's toevoegen .
 
Laatst bewerkt:
Mooi project, Hans Beck is super.
Twee keer electronische ontsteking gekocht.Éęn keer kastje stuk vermoedelijk door mijn eigen Bobines, maar hij stond erop gratis een nieuw kastje af te sturen.
Perfecte service, en ook bijzondere producten.
 
schitterend project!
misschien heft Gekra nog onderdelen voor je
Groet
Sebas
 
Vandaag nieuwe zadel binnen uit Polen , een exacte kopie van Drilastic .
En hij past op mijn frame gelukkig erg goed .
iemand ervaring hoe die netjes 'klinkt' ?
Of iemand van het forum uit friesland/groningen die samen / wil doen voor mij ?

 
Ik zou je kunnen helpen maar ik woon niet in de buurt. Wat moet er in komen? Koperen bolkopjes? Dan heb je in ieder geval een aambeeld nodig met een holletje. De nagel moet een diameter door het materiaal steken. Dus een 6mm nagel moet 6mm doorsteken. Dan heb je een drift nodig om de stuikkop te slaan, met een hamer kom je er niet bij.
Je bent heel erg handig als je het alleen kunt. Je moet het zadel in positie houden, de nagel drijven, dat gaat niet alleen.
 


Geprobeerd te klinken maar dat is niet voor mij weg gelegd .


Ik heb vandaag wat gepruts en had opeens een idee ,
Ik heb er maar draad op getapt .





Nu twijfel ik , groene loctite erop of zo laten en toch klinken . Ze zitten nu wel erg strak en mooi . Wil dit graag zo houden .



Edit , achterste split pinnen waren een stuk makkelijker .
 
Laatst bewerkt:
Als die koperen nagels er niet uit hoeven kan je de rest afknijpen en met een pen en hamer een braam slaan .
Of je gebruikt een borgmoer .
Makkelijks is er een drupje 10 sec lijm op de uitstekende deel te doen lopen ze ook niet los
Leuk om dit te volgen
 


Vandaag zon beetje alles gekocht wat ik nog miste , oa remhandela origineel zundapp herverchroomd ( jammer ze worden weer grijs ) orgineel achterlicht met glas en zundapp logo erin .
Redelijke remschoenen , helaas waren de revisie remmen op dit moment niet op voorraad .
Handvaten + tankrubbers nieuw .
Gasbuis + klein matriaal .
Benzine kraantje .
Elektronische 6V regelaar plug en play .
Kost wat maar dan heb ik bijna alles in 1 keer compleet .
Vandaag achterwiel gemonteerd en het zadel . Het lijkt wat vreemd maar het frame mist het motorblok wat onderdeel is van het frame . Hij komt nog een stuk verder uit elkaar . En zadel komt wel recht .


Nu wachten op de pakkingen van ebay dan kan het blok er weer op . De track en trace zegt donderdag middag . Maar DPD kennede komt het vrijdag .
 
Joh, bij de rem, is dat allemaal vettigheid bij draaipunt/remsleutel? Haal dat maar weg.. Remmerij word heet en kan het op plekken gaan zitten waar je 't niet wil..
 
Joh, bij de rem, is dat allemaal vettigheid bij draaipunt/remsleutel? Haal dat maar weg.. Remmerij word heet en kan het op plekken gaan zitten waar je 't niet wil..
Dat was nog een beetje pertoleum ze kwamen uit de ontvetbak .
Maar het draaipunt heeft wel licht vet gehad .
 
Zundapp, altijd al een zwak voor dat spul gehad.
Volgmodus aan