1942 Zundapp KS750

nr1freak

Rookie
12 jun 2013
24
0
gent
Laatste project. Zundapp KS750 "wehrmachtsgespann"
dit is de motor van een klant uit Dubai. Alles wordt in de mate van het mogelijke met zoveel mogelijk originele stukken gerestaureerd,

















 
het is een zeer robuuste parallelvork met een smering die door een wormwielpompje en de verende beweging van de vork in werking wordt gesteld! german engineering at it's best!
de aangedreven sidecar (niet op de foto) heeft torsievering.
de achterkant is gewoon lekker hardtail 8-)
 
machtige machine :}
heb d'r éénmaal 1 mogen besturen :]
wat een geweldenaar.
hoge en lage geering.. stationair in z'n één en je kunt gewoon thee gaan drinken _O-
ding hobbeld overal door en overheen met snelheid die een baby kruipend kan bijhouden

daar heb je een leuke klus aan.. *O* *O*
 
Erg zeldzame motor..stoer!

De BMW heette toch "WehrmachtGespann" en de Zündapp "Grüne Elephant"?

Whatever...je hebt een volger!
 
inderdaad! gelukkig zit er een gek in duitsland die nagenoeg alle onderdelen in eigen beheer heeft laten namaken ( www.wehrmachtsgespann.de ) dat maakt de restauratie een stuk eenvoudiger!
dit ding rijdt in "kruipversnelling" volledig beladen (3 man + bagage) een helling op van 45 graden!

ik kijk uit nr het moment dat ie buiten rijdt, hij heeft 40-50 jaar stilgestaan...
 
nuancering helling van 45% kan hij vast wel hebben maar 45 graden (is 100%) is echt teveel hoor. Paar jaar geleden nog bijna fout zien gaan op een 30% helling waar de grip ineens weg was en het span bijna over de kop ging. Blijven machtige machines. Bij ons in de club rijden er geregeld mee met onze ritten. Super dingen om te zien.

Moet ook bekennen dat tijdens onze wintertreffens in de Ardennen de standaard Russen net zover komen eigenlijk. smallere bandjes, minder gewicht en meer grondspeling. zijn ook een stukje goedkoper om te repareren.
 
Heel mooi project, eentje om jaloers op te zijn. Als je veel foto's plaatst van de restauratie is dat helemaal niet erg *D
Ik hou wel van dit soort over degelijke motoren, met allemaal leuke details. ik begreep dat de Zundapp in tegenstelling tot de BMW net geen boxer is omdat de cilinders iets om hoog staan om meer grond speling te hebben.

Veel succes met dit project.
 
Heel mooi project, eentje om jaloers op te zijn. Als je veel foto's plaatst van de restauratie is dat helemaal niet erg *D
Ik hou wel van dit soort over degelijke motoren, met allemaal leuke details. ik begreep dat de Zundapp in tegenstelling tot de BMW net geen boxer is omdat de cilinders iets om hoog staan om meer grond speling te hebben.

Veel succes met dit project.
Nee, de krukas is net geen 180 graden, daarom is het geen echte boxer. De kruktappen staan op 176 graden of zo.
 
inderdaad, 45procent :) en inderdaad, de motor is eigenlijk een 170graden V-blok, dit om de grondspeling te verhogen! ik vind 'm ook leuker zonder passagierzadel achteraan, spatbord eraf, geen sidecar en geen tasjes enzo, dus zoals hij op de bovenste foto staat, maar klant is koning :) ik zit nu nog tot eind juli in het buitenland maar in de weken erna zou hij af moeten geraken, foto's volgen!
 
Was het verschil tussen een boxer en een V-blok niet dat bij een V-blok de drijfstangen een kruktap delen en bij de boxer alles z'n eigen kruktap heeft ofzo? Dus een boxer hoeft dan toch ook niet per se 180 graden te zijn en een V-twin kan evengoed 180 graden zijn... Staat mij iets van bij.
 
volgens wiki

Boxermotoren worden ten onrechte ook wel 180º V-motoren genoemd. Er is echter een verschil: bij een boxermotor bewegen twee tegenover elkaar liggende zuigers in tegengestelde richting (dus naar elkaar toe of van elkaar af) en hebben ze elk een eigen krukastap. Bij een 180º V-motor hebben twee tegenover elkaar gelegen zuigers samen één krukastap en bewegen ze in dezelfde richting. Deze opzet werkt echter alleen maar goed met vier- en zescilindermotoren. Bij twee cilinders is de motor onderhevig aan stevige onbalans door de onregelmatige ontstekingsvolgorde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan