Zundapp DB200 1939

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
487
55
Gisteren een impulsaankoop gedaan. Deze schitterende Zundapp DB200 uit 1939 opgehaald ! :o *D Ben een beetje verslaafd geraakt aan de oldtimers en de waardevastheid die ze hebben helpt nou niet hierbij.. :z

Heb er weinig voor hoeven te betalen, dit omdat er een deel van het framenummer onleesbaar en er geen typeplaatje op zit. De vorige eigenaar dacht dus dat deze motor nooit meer gekentekend kon worden. Ik weet wel beter en heb ondertussen al een nieuw frame voor nog geen 100euro aangeschaft .. ! *O*

Dus even een (paar) dag(en) hobbyen om alles over te zetten en dan gewoon laten kentekenen natuurlijk !

Machine loopt goed, de 3 handbak aan de tank is fantastisch, maar erg moeilijk om goed de versnellingen over te zetten zonder enorm tandenpoetsen. Het is dus echt werken geblazen.

Bij een koude motor komt er getik uit de cilinder maar hoe warmer de motor is hoe minder dit wordt en zodra je gasgeeft is het weg -> iemand een idee ? Wellicht gewoon versleten veren.. Een kapot bigend zou toch juist onder belasting moeten tikken ?

f82b82d.jpg

f922c4e.jpg

874d311.jpeg

8612i59.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat een toeval, gisteren had iemand een topic geopend om de motor van zijn opa te identificeren. Dat bleek een Zundapp DB200 te zijn.

( Welke motor is dit? )

En succes met je project uiteraard :)
 
Getik kan verklaren te zijn door rammelende zuigerveren, komt wel meer voor bij sommige tweetakten. De slotspeling is bij een koude motor groter dan bij een warme motor, dit verklaart dat het rammelen afneemt.
Verstandig is het natuurlijk om de spelingen op te meten en te vergelijken met de opgegeven waarde van de constructeur.
De motor ziet er op foto in elk geval nog erg netjes uit! :) Succes ermee :]
 
W-óch.. beetje herrie zal er misschien bij horen..
Als de motor goed loopt, en idd niet onder belasting meer gaat tikken (bigend)eerst maar eens lekker op rijden.
Van den winter kun je de pot er altijd nog eens aftrekken.

Tandenpoetsen; komt de koppeling wel goed vrij?
 
Ik zie dat je de foto's geupdate hebt, mooie fiets! Die ziet er heel goed uit. Kan je een keer een filmpje met geluid posten?
 
cool ding man :)
Veel plezier r mee !!

Maar had de vorige eigenaar zelfs geen papieren dan waar een framenummer op stond? Hij moet toch ooit een kenteken hebben gehad lijkt mij...
 
Laatst bewerkt:
Mooie aankoop zeg,past goed bij je R26,net broer en zus, :} Veel succes ermee, :) Ga je wederom volgen ermee, *O*
 
cool ding man :)
Veel plezier r mee !!

Maar had de vorige eigenaar zelfs geen papieren dan waar een framenummer op stond? Hij moet toch ooit een kenteken hebben gehad lijkt mij...

Geen idee, hij had een vaag verhaal dat hij het originele linnen kenteken moest inleveren bij de RDW...

Foto:
f3cq7ab.jpg


Filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een vaag verhaal,ik heb een BSA C10 gehad,met een nieuw kenteken,maar het oude linnen kenteken met provinciaal nummer zat er gewoon nog bij.Fotootje van de fiets,
full

Helaas in 1992 verkocht,maar hij bestaat nog steeds.Groeten,Coert.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is hij zeker !

Gister stiekem wat rondjes op het verlaten industrieterrein gereden. Echt een hoge fun-factor. Je moet geen haast hebben (flinke overgang tussen 2e en 3e versnelling) maar als hij dan op snelheid komt loopt hij toch wel 75 tot 80 op gps..

Maar dat maakt allemaal niet uit, hij is echt perfect om rustig te cruisen door het achteraf gebied *O*

In de stad krijg je al gauw last van je linkerhand omdat het koppelen nogal zwaar gaat en je de hele tijd tussen 2 en 3 zit te schakelen (eigenlijk is zijn 2 net te kort vind ik).
 
Laatst bewerkt:
Mooie motorfiets.
Heel veel plezier ermee.

Ben in bezit van een DB 234.
Deze heeft 4 versnellingen. Maar ook een groot gat tussen 3 en 4
Met stevige rugwind 92 km/u (gps)
Met tegenwind 70 km/u in de 3e versnelling.
full
 
Oude frame was er zo uit! Nog geen uurtje werk.

Van de week het nieuwe frame opknappen en overzetten. 20mei heb ik een keuringsafspraak.



 
Yes..!! Aankoopbewijs van blok en frame. Typeplaatje is origineel dus moet geen probleem zijn!
 
Gisteravond mijzelf even nuttig gemaakt door het nieuwe frame te spuiten. Die staat nu te drogen. Daarnaast heb ik meteen de tank ontroest (er kwam dikke bruine drap uit.., begrijp niet dat dat niet gebeurd is bij het opknappen..). Eerst met HG roestoplosser maar dat duurde me te lang. Toen maar wat grindsteentjes erin en flink schudden en met de hete hogedruk erop. Toen was hij zo helemaal schoon en glad van binnen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan