Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

en hij zei licht...............
Bekijk media item 1353298
en er was licht................
Bekijk media item 1353299en hij zag dat het goed was...............

Om het mezelf wat makkelijker te maken en omdat de V11 kwa indeling van knoppen aan het stuur vergelijkbaar is met de SPI hou ik momenteel grofweg het schema van de I aan ipv de II, we hebben nu dus een werkend startrelais en het remlicht op 1 zekering zitten en het werkt.........

Wel even wat frustratie omdat het remlicht niet wilde reageren op de voorrem, maar daar blijkt de druksensor kapot te zijn, gelukkig is de rempomp een paar generaties jonger als de dame zelf en zit er ook een microswitch in het handle, dus die gebruik ik nu maar.

en zo gaan we stapje voor stapje verder....

dit weekend nog even beugeltje verzinnen, spuiten en monteren om de verschillende relais (wel 3.... ) aan op te hangen en dan kan ik de bekabeling naar het startrelais, de startmotor en de achterste remdrukschakelaar definitief maken en vastzetten
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik een nette beugel wilde maken om aan de linker kant in de driehoek van het frame het e.e.a. op te kunnen hangen moesten eerst het achterspatbord en het spatscherm definitief gemonteerd worden, Omdat meneer tonti vind dat je het frame lichter kunt houden door aan de achterkant van de driehoek geen beugeltjes aan het frame te zetten maar gewoon gaten te boren in het kunststof spatscherm wat onder het achterspatbord hangt...........

Bekijk media item 1353311
Bekijk media item 1353310Dus dat eerst maar eens gedaan, met twee pom-busjes tegen de onderkant zodat het iets dichter bij het kleinere achterwiel blijft (en omdat het scherm klem zat tegen de spanningsregelaar die zo netjes op de plaats van de accu zit.......)

verder toevallig een advertentie tegen gekomen op marktplaats van wat oude zooi die 1 op 1 samenwerkt met mijn andere oude zooi en waarvoor ik dus geen tweede laadsysteem en andere accu's nodig heb........
Bekijk media item 13533141 haakse boormachine op batterijen..............

Dus de linkerkant van het frame is nu eindelijk af en beide bouten netjes verzonken.........
Bekijk media item 1353313Bij de bouw de achtervork heeft Leo gebruik gemaakt van een kentekenloos Le Mans 1000 frame, daarvan loopt de achterste buis omhoog na de schokbreker, bij de SPII zijn de buizen recht, waardoor we de buis onverwacht iets dunner hebben moeten maken en de bouten voor het spatbord e.d. hebben moeten verzinken omdat bij vol inveren de band aan de linkerkant het frame raakte...........
We hebben toen links en rechts netjes een gat verzonken en hebben er geen erg in gehad dat beide gaten gebruikt worden........ maar dat is nu dus ook netjes..........
 
Omdat ik een nette beugel wilde maken om aan de linker kant in de driehoek van het frame het e.e.a. op te kunnen hangen moesten eerst het achterspatbord en het spatscherm definitief gemonteerd worden, Omdat meneer tonti vind dat je het frame lichter kunt houden door aan de achterkant van de driehoek geen beugeltjes aan het frame te zetten maar gewoon gaten te boren in het kunststof spatscherm wat onder het achterspatbord hangt...........

Bekijk media item 1353311
Bekijk media item 1353310Dus dat eerst maar eens gedaan, met twee pom-busjes tegen de onderkant zodat het iets dichter bij het kleinere achterwiel blijft (en omdat het scherm klem zat tegen de spanningsregelaar die zo netjes op de plaats van de accu zit.......)

verder toevallig een advertentie tegen gekomen op marktplaats van wat oude zooi die 1 op 1 samenwerkt met mijn andere oude zooi en waarvoor ik dus geen tweede laadsysteem en andere accu's nodig heb........
Bekijk media item 13533141 haakse boormachine op batterijen..............

Dus de linkerkant van het frame is nu eindelijk af en beide bouten netjes verzonken.........
Bekijk media item 1353313Bij de bouw de achtervork heeft Leo gebruik gemaakt van een kentekenloos Le Mans 1000 frame, daarvan loopt de achterste buis omhoog na de schokbreker, bij de SPII zijn de buizen recht, waardoor we de buis onverwacht iets dunner hebben moeten maken en de bouten voor het spatbord e.d. hebben moeten verzinken omdat bij vol inveren de band aan de linkerkant het frame raakte...........
We hebben toen links en rechts netjes een gat verzonken en hebben er geen erg in gehad dat beide gaten gebruikt worden........ maar dat is nu dus ook netjes..........
Wat is dat gekrakeel rond die verzonken boutjes? Lijkt wel barstjes in uitgeharde hamerite. :o
 
geen idee, zag het ook op de foto; kunnen ook gewoon krasjes zijn die uitgelicht worden door de flits,........ maar omdat er aan bewerkt is moet het toch even bijgetipt worden dus dat maakt verder niet zo uit.......
 
en ondertussen hebben we ook weer wat draadjes aan elkaar geknoopt..............
Bekijk media item 1353344
en het neutraal lampje gaat zowaar uit als je 'm in een versnelling schopt............

Als ik morgenavond ook een beetje fut heb (drinkwater en legionella beheersing e.d. draait gewoon door........... gelukkig) ga ik de spatlap er weer uit halen; hoe meer ik daar naar kijk hoe "banger" ik ben daar er heel veel shit van de nieuwe achterband tussen de electra terecht gaat komen......... dus ik wil dat deel van het spatbord naar links verbreden tot tegen de framebuis, gewoon doorzagen en stukkie plaat ertussen. Heeft verder niets te houden, hoeft alleen maar spatwaterdicht te zijn............
 
Inmiddels brandt er ook een vierde controle lampje.............. en lijkt de verlichting te gaan werken......... alleen had ik het zijspan verkeerd aangesloten waarschijnlijk; want het probleem dat ongeacht de stand van de verlichtingsschakelaar aan het stuur altijd de remlichten branden ipv de gewone verlichting blijkt uit het span te komen; als ik dat loshaal werkt de verlichting van de oude dame wel naar behoren.

Weet iemand die zelf ook een EZS bak heeft welke kleuren zijn gebruikt voor welke functie? EZS heeft een grondkabel gebruikt om de spanverlichting te koppelen met de motorfiets....... zwart, bruin, blauw en geel/groen......

Nu had ik geel/groen aan geel gelegd (verlichting guzzi) blauw aan blauw/rood (remlicht guzzi) zwart aan zwart (massa) en bruin nog niet aangesloten.......... dat is dus niet de juiste combinatie............;-)
 
Niet heel handig. Logischerwijs zou ik bruin (BMW) als massa nemen of zwart (Japans). Ik koop liever aanhangerkabel. Daar zitten alle normale kleurtjes in en je hebt een extra draad om eventueel constant stroom te leggen.
 
Je kan toch gewoon je lamp op het zijspan open schroeven en kijken waar de kleuren zijn aangesloten?
is bijna niet te zien door de manier waarop het ingebouwd is, was inderdaad wel de volgende stap geweest; maar ik ben natuurlijk hardstikke lui............ dus ik denk ik vraag het hier eerst evenO-)
 
voor de andere EZS kompact eigenaren.......... (als ze tenminste standaard werkwijzes hebben)
bij een span waarbij voor de verlichting 4 aderige grondkabel is gebruikt.......

geel/groen = massa
bruin = verlichting
zwart = remlicht
blauw = richtingaanwijzer

nu alleen nog soep zien te koken van de gele draden onder het dashboard en uit de boom, want hoe ik dat ook aan elkaar knoop, de verlichting reageert (al dan niet correct) op de schakelaar, maar de lampjes op het dashboard reageren niet mee.......
in de originele boom lopen de gele draden heen en weer tussen de verschilende schakelaars en stekkers en ik probeer wel de hoeveelheid stekkers te minimaliseren
de draadloop in de schakelaar is bij de v11 volgens mij ook anders als bij de spI, alleen de functionaliteit is het zelfde, alles behalve start en run zit aan de koppelingszijde....
 
eerst de aparte componenten doormeten en dan een simpel tekeningetje maken van + naar - met de componenten en de verbruiker er tussen. zo doe ik het normaal om niet eindeloos te blijven proberen
 
Heeft de V11 geen elektronische toerenteller en eventueel snelheidsmeter? Dat scheelt al. Ik verwacht bij een V11 eigenlijk wel grapjes die via de cockpit lopen.
 
Geen idee, heb ik verder niet naar gekeken;
Gisteravond eigenlijk de hele avond met de twee schema's bezig geweest en een lijst gemaakt welke kleuren uit de stuurschakelaar voor welke functie zijn en met welke kleuren dat overeenkomt in het schema van de SPI...........
In ieder geval is nu duidelijk wat wat is en ook waarom die gele draad met alle vertakkingen niet doet wat ik dacht dat die deed; feitelijk is dat gewoon een algemene voeding van het achterlicht vanuit de stadslicht/park stand van de verlichtingsschakelaar, de grote hoeveelheid vertakkingen onder het dashboard is omdat ook de verlichting van de tellers door deze draad gevoed word
Terwijl ik 'm probeerde te gebruiken als "hoofdvoeding" van de schakelaar.
De hoofdvoeding komt van 2 draden; 1 direct van de zekeringskast op 1 draad naar de parkeerlicht schakelaar (en dat voedt dan de gele draad)
de 2e voeding (naar 2 draden voor de rest van de functies) komt van de zelfde rood-blauwe draad die in het schema van de SPI de remlichten voedt.

Ook de twee blauw-rode uit de schakelaar draden die ik doorverbonden had op basis van de tekening van de SPI (waar 1 draad vanaf de verlichtingsschakelaar naar de stekker loopt, in de stekker is doorverbonden en dan terug loopt naar de schakelaar) doen in de schakelaar van de V11 iets heel anders, daar is de verlichtingsschakelaar intern doorverbonden en zijn de twee blauw-rode draden de uitgaande touwtjes voor de richtingaanwijzers..........

Verder ontbreekt bij de V11 een uitgaande draad naar het flash relais (dat heeft een V11 gewoon niet) en is knipperen met grootlicht bij de V11 gewoon een functie van de grootlicht schakelaar; als je die iets indrukt geef je licht signaal, druk je door de klik brandt je groot licht permanent.
Het relais zelf behoudt ik wel omdat in het SPI schema ook de claxon via dit relais loopt (of in ieder geval lijkt te lopen; als het alleen doorverbinding is kan het vervallen uiteraard, maar volgens mij schakelt het ook.
 
Het klinkt alsof je het onder controle hebt. Twee opmerkingen:
1.De claxons die ik ken schakelen via massa. Dus via contact geschakelde plus op de toeter en de massa onderbroken via het toeter knopje. Eventueel bij zware Fiamm toeters geschakeld over een relais. Dan heeft de toeter dus een eigen relais. Als jouw toeter gevoedt wordt over een relais zou dat alleen een vaste plus zijn. Dus een doorverbinding, tenzij het een overneem relais is.
2.Op mijn 1100 is de pass knop (lichthupe op zijn Duits) een driecte schakeling naar het grootlicht. Ook als het dimlicht al brand. Ik ken de V11 natuurlijk niet maar hou dat in je achterhoofd als je gaat doorverbinden. Je wil natuurlijk niet dat groot- en dimlicht tegelijkertijd blijven branden.
 
ad1, zit bij de SP inderdaad relais tussen, maar dat lijkt 2 functies te hebben afhankelijk van welke knop je gebruikt.

ad2, is interne functie lichtschakelaar V11, kan ik verder niets aan doorverbinden, heeft alleen 2 uitgaande draden naar groot en dimlicht, is ook belangrijkste reden dat ik er met de gele draad niet uitkwam; het achterlicht schakelt niet mee met de verlichtingsschakelaar maar loopt via parkeerlicht en brand altijd tenzij de verlichting helemaal uit is.

ad2 aanvulling, voor zover ik het schema van de SP begrijp is flash de tweede functie van het relais wat ook de pep veroorzaakt (inderdaad de fiamm exemplaren, die redelijk wat vonk veroorzaken bij directe schakeling) en die 2e verbinding naar dat relais komt dan gewoon te vervallen.

en verder?? och... controle is een groot woord _O-
 
Dat parkeerlicht heeft BMW ook, ik denk dat het op alle motorfietsen zo zit. Je neemt aan dat het aan je dimlicht zit, maar dat is niet zo. Het wordt apart geschakeld over het contact zodat je accu leegloopt als je de sleutel er in de verkeerde stand uit haalt. Het zal wel wetgeving zijn, voor als je de motor in het donker langs een verlaten landweggetje parkeerd.
Als ik een nieuwe draadboom zou bouwen zou ik die hele grap er af laten, je hebt tijdens rijden toch altijd dimlicht aan.Lekker het achterlicht buiten het contact aan het dimlicht knopen.
 
Nee, ik vereenvoudig wel maar dat is meer een reductie van stekkers, ik hou verder zoveel mogelijk het originele schema aan, heb 1 keer aan een Le Mans mogen werken (en ook tijd mee gereden) waar een nieuwe kabelboom voor gemaakt was waarbij er op geen enkele manier naar de originele kleuren was gekeken. In de praktijk betekende dat dat je nooit kon vinden waarom dat ding er nu weer mee nokte............ Als dat ding werkte was het een prachtapparaat (originele Le Mans, opgeboord tot 1000cc, hete nokkenas en open pijpen...... als klein extra een hydraulische koppeling........) maar die specifieke motor heeft er jarenlang alles aan gedaan om de slechte electrische naam van guzzi levend te houden; terwijl de fabriek er niets aan kon doen, zat nog geen origineel stekkertje meer in........ dynamo en spanningsregelaar ducati enz enz. Maar als je langs de kant van de weg staat omdat het kreng weer geen kik meer geeft zien de mensen alleen maar de naam op de tank; niet de naam van de sukkel die de electra heeft aangelegd. Meestal ging het ook vanzelf weer weg, je rommelda wat aan de draden, tilde het zadel een paar keer op; deed het contact weer een keer uit en aan en hop de boel starte weer_O-_O-_O-

Zolang ik er zelf mee rijd zul je zeggen dat maakt niet uit, maar dat is ook niet waar; ik kan wel een schetsje maken en wat tekeningetjes over hoe ik het dan gedaan heb, maar die ben ik over twee maanden al weer kwijt en dan weet ik het zelf ook niet meer, bovendien komt er een dag dat ik omval en ik een ander met dat kreng opscheepO-)......

Leo kent miscchien de betreffende Le Mans trouwens wel, volledig zwart, volle kuip, trombogini (ofzo) uitlaten gebroken bloedend hart naast de koplamp; eigendom van de eigenaar van een Rotterdamse motorzaak op Zuid...........

Dus kort gezegd: nee parkeerlicht vervalt niet, alleen onnodige stekkers, verder wijzigt de positie van diverse componenten om de installatie wat compacter en netter weg te kunnen werken maar ik houdt zoveel mogelijk de originele kleuren aan, die zijn dan welliswaar van een andere motorfiets (SPI) maar iedereen kan dat schema van het internet trekken en weet binnen no-time wat, waar en waarom............
 
Je kan ook te goed zijn voor een ander. Als ik wat draden aan elkaar knoop, maar ik daar in excel een schema van, ik plastificeer dat en plak het ergens onder het zadel of in het span ergens. Bovendien zet ik het in mń cloud. Dan kan ik onderweg het altijd weer vinden. En verder: wie na mij komt, zal er zich mee kunnen en moeten redden..... De koper van de XJ heeft waarschijnlijk meer problemen met het verkrijgen van onderdelen. De XJ was nog al een samenraapsel van verschillende types
 
Ik hou helemaal geen rekening met een eventuele volgende eigenaar. Ik wil het wel zelf kunnen snappen. Dat houdt in zoveel mogelijk versimpelen en zoveel mogelijk de originele kleuren aanhouden. En altijd zorgen voor voldoende massapunten. Maar gelukkig zijn bruine draden prima verkrijgbaar.
 
En zo hangt het er nu bij..........
Bekijk media item 1353362maar het werkt vrij aardig.......
Bekijk media item 1353363
Nu functioneert de volledige verlichting naar behoren, de richtingaanwijzers doen het, het remlicht werkt........ en de startmotor draait..........

Nu nog 1 beugel maken en het laatste relais (claxon) plaatsen en dan gaan we eens verzinnen waar de kroonsteentjes vervangen kunnen worden door permanente verbindingen en waar ik waterdichte stekkers zal moeten plaatsen.........
 
ohja....... en de ontsteking een beetje ophangen en aansluiten; maar dat heeft weinig met de volledige boom te maken; is 1 directe aansluiting vanaf het contactslot.................

En nog een korte vraag: weet iemand waar de voltmeter in het dashboard bij de SP series op reageert? vooralsnog doet het kreng namelijk helemaal niets terwijl ik toch echt denk 'm goed aangesloten te hebben; het laadstroomlampje brand wel.
Maar als die meter de echte laadspanning weergeeft is het niet vreemd dat er niets gebeurd zolang de motor niet start en op toeren komt...... Guzzi gebruikt zowel in de stator als de rotor electromagneten, dus die dynamo moet wat toeren maken.........
Als die meter de accu-spanning hoort weer te geven gaat er iets niet goed want de meter geeft echt niets aan, naald blijft gewoon in de hoek staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de Guzzi bedrading niet, maar het lijkt mij heel vreemd dat een voltmeter enkel aangeeft bij draaiende dynamo. Normaal via een contact geschakelde + en je zult hem zien oplopen als er laadspanning is.
Althans, zo zou ik het willen...
 
Een voltmeter zit toch min of meer direct op de accu? Gewoon op een geschakelde plus. Als je hem in je laadstroom wil hebben is een Ampere met logischer. De voltmeter geeft alleen aan of je begint bij 12V en rijdend boven de 13V. Tenzij je vrouw in de bak haar tablet gaat opladen, de telefoon, de verwarming aan en de magnetron. Dan zie je dat hij instort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan