Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ik zou een gradenschijf op de dynamo zetten. BDP vinden, dan 35 graden terugtellen, dikke streep er op en flitsen maar. De vliegwiel merktekens van Guzzi vind ik niet heel helder aan te flitsen.
 
mogge luitjes.............. ik ga toch echt eerst de rest een beetje afmaken voor ik ga proberen de boel af te stellen. Zonder goede proefrit slaat afstellen nergens op omdat de boel niet warm wordt.

Waarom was een draaiende motor belangrijk:
- werkt de oliedruk schakeling
- gaat het dynamo lampje uit
- werken startmotor en ontsteking
- werkt de voltmeter
- werkt de toerenteller........

Nu weet ik dat alles "werkt" en dat ik de elektra niet al te veel verklunst heb, dat was iets waar ik me een beetje druk om maakte. Maar dan zou de boel helemaal niet starten; timing en afstelling hebben niets met mijn draden-talent te maken.

Prio nu:
- kont fatsoeneren
- accubak maken
- stoel monteren
= gordel ophanging fixen
- span in de lak

en weer vergeet ik bij het priolijstje dat de borgbouten van de assen nog ontbreken, de bak los op het frame ligt enz enz......... als ik denk dat ik klaar ben moet ik eerst even op mijn gemak gaan zitten en dat hok helemaal nalopen..............

ohja........ en de startmotor zit maar met 1 bout vast.........

ik loop te kloten.............
 
Als ik ze lees rijd die wel maar nog niet op eigenkracht oftewel duwen dat ding _O-
En na zo lang bezig geweest te zijn is alles rustig nalopen een erg goed idee er zijn altijd dingen die even erop gezet zijn maar niet afgemaakt .
En die kom liefer thuis tegen dan onderweg
 
Als ik ze lees rijd die wel maar nog niet op eigenkracht oftewel duwen dat ding _O-
En na zo lang bezig geweest te zijn is alles rustig nalopen een erg goed idee er zijn altijd dingen die even erop gezet zijn maar niet afgemaakt .
En die kom liefer thuis tegen dan onderweg
Is ff een fase die bij het laatste stukje hoort. ;)

Zo meteen is het ineens floep, hé hij rijdt ermee rond. :Y
 
Het is niet de eindbestemming die belangrijk is.... maar de reis ernaartoe.....
Zo is dat helemaal. Als het alleen erom zou gaan om een zijspan te hebben dan moet je gewoon wat kopen.
Het is juist het zelf creëren van een ding wat helemaal eigen is, waar er maar eentje van bestaat, wat het zo leuk maakt.
En dat creëren gaat niet vanzelf en dat is ook geen lineair proces.
 
Ze is zo onschuldig dat ze een aureooltje heeft....
Bekijk media item 1354939Vanavond laatste stekkertje gefrommeld..
Linker voor knipperdinges.....

Kuipje gemonteerd...

Tot de ontdekking gekomen dat de bouten van de koplamporen waar het allemaal aanhangt nog ontbreken... en mijn m6 rvs boutjes op zijn....

Dus het kuipje wiebelt nog een beetje....
 
Zo is dat helemaal. Als het alleen erom zou gaan om een zijspan te hebben dan moet je gewoon wat kopen.
Het is juist het zelf creëren van een ding wat helemaal eigen is, waar er maar eentje van bestaat, wat het zo leuk maakt.
En dat creëren gaat niet vanzelf en dat is ook geen lineair proces.
Een droomspan kun je niet kopen. Die met je zelf (laten) bouwen!
 
vandaag lekker met de haakse slijper, bankschroef en vuistje aan de gang geweest..........

ook altijd weer grappig om te ontdekken dat zo'n houten vinex schuurtje nogal wiebelig is.......... de werkbank zit aan de achterkant aan de "muur"balken van de schuur vast en altijd als je 3mm staal om staat te zetten in de bankschroef (met een vuistje.......) dan flikkert alles van de planken af:Y:Y

maar het resultaat is best oke............
Bekijk media item 1354962
en het past zelfs.......... de bedoeling is dus dat de beugel waar de gordel aan trekt bij een ongeval verbonden is met het frame van het zijspan in plaats van alleen maar met de kunststof tussenwand achter de stoel.
Hiervoor gebruik ik de 4 bouten die op dat punt de bak verbinden met de demper die op het frame staat.
Bekijk media item 1354965
Bekijk media item 1354966zoiets dus.........

en de accu past precies achter het omgezette stukje driehoek aan de voorkant......
Bekijk media item 1354964
volgende keer het hoekje even vastsolderen, dan de randen even afwerken en de boel in de grondlak spuiten, dit hoeft niet zwart; moet ook nog accubak tegenaan en wordt uiteindelijk met de hele binnenkant meegekliederd in EZS lichtgrijs...........

Nu de accu bak weer op gaan bouwen........ en een nieuwe schokbreker uitzoeken........... merkte vanmiddag bij het werken in en rond de bak dat de vering van het span echt helemaal niets meer doet; de schokbreker zit muurvast.
Toen ik hem uit elkaar trok voor de revisie had ik er al een hard hoofd in omdat 1 kant van de stang redelijk roestig was en bij het weer in elkaar zetten en instellen de beweging ook zonder veer niet constant was. af en toe leek de schokbreker te blokkeren.
Eenmaal gemonteerd en tijdens het werken aan de stabilisator leek het allemaal mee te vallen en als ik op het zijspanframe stond te springen om te kijken of de stabi functioneerde en vrij bewoog werkte de swingarm van het span zonder problemen.
Maar nu de vering een tijd stil heeft gestaan omdat ik alleen aan de motor bezig was is de boel vast gaan zitten.

Daar ga ik gezien de leeftijd en de kmstand verder geen moeite meer instoppen; de revisie actie was gewoon om te kijken of het uberhaupt nog te redden was niet omdat het nu van die hele speciale schokkers zijn.......
Gaat dus gewoon een nieuwe Ikon onder het span, heeft de hobbyist ook weer wat aan mij............

Vandeweek even kijken of ik de schokbreker er onder uitkrijg zonder de bak te moeten verwijderen (en anders in ieder geval even het nummer van de schokbreker kan zien, want dan hoef ik 'm ook verder niet op te gaan zitten meten. Daarna is de enige vraag of ik 'm geleverd kan krijgen zonder veer; want dat is wel een EZS speciaaltje en die is vers gepoedercoat...........
 
vandaag lekker met de haakse slijper, bankschroef en vuistje aan de gang geweest..........

ook altijd weer grappig om te ontdekken dat zo'n houten vinex schuurtje nogal wiebelig is.......... de werkbank zit aan de achterkant aan de "muur"balken van de schuur vast en altijd als je 3mm staal om staat te zetten in de bankschroef (met een vuistje.......) dan flikkert alles van de planken af:Y:Y

maar het resultaat is best oke............
Bekijk media item 1354962
en het past zelfs.......... de bedoeling is dus dat de beugel waar de gordel aan trekt bij een ongeval verbonden is met het frame van het zijspan in plaats van alleen maar met de kunststof tussenwand achter de stoel.
Hiervoor gebruik ik de 4 bouten die op dat punt de bak verbinden met de demper die op het frame staat.
Bekijk media item 1354965
Bekijk media item 1354966zoiets dus.........

en de accu past precies achter het omgezette stukje driehoek aan de voorkant......
Bekijk media item 1354964
volgende keer het hoekje even vastsolderen, dan de randen even afwerken en de boel in de grondlak spuiten, dit hoeft niet zwart; moet ook nog accubak tegenaan en wordt uiteindelijk met de hele binnenkant meegekliederd in EZS lichtgrijs...........

Nu de accu bak weer op gaan bouwen........ en een nieuwe schokbreker uitzoeken........... merkte vanmiddag bij het werken in en rond de bak dat de vering van het span echt helemaal niets meer doet; de schokbreker zit muurvast.
Toen ik hem uit elkaar trok voor de revisie had ik er al een hard hoofd in omdat 1 kant van de stang redelijk roestig was en bij het weer in elkaar zetten en instellen de beweging ook zonder veer niet constant was. af en toe leek de schokbreker te blokkeren.
Eenmaal gemonteerd en tijdens het werken aan de stabilisator leek het allemaal mee te vallen en als ik op het zijspanframe stond te springen om te kijken of de stabi functioneerde en vrij bewoog werkte de swingarm van het span zonder problemen.
Maar nu de vering een tijd stil heeft gestaan omdat ik alleen aan de motor bezig was is de boel vast gaan zitten.

Daar ga ik gezien de leeftijd en de kmstand verder geen moeite meer instoppen; de revisie actie was gewoon om te kijken of het uberhaupt nog te redden was niet omdat het nu van die hele speciale schokkers zijn.......
Gaat dus gewoon een nieuwe Ikon onder het span, heeft de hobbyist ook weer wat aan mij............

Vandeweek even kijken of ik de schokbreker er onder uitkrijg zonder de bak te moeten verwijderen (en anders in ieder geval even het nummer van de schokbreker kan zien, want dan hoef ik 'm ook verder niet op te gaan zitten meten. Daarna is de enige vraag of ik 'm geleverd kan krijgen zonder veer; want dat is wel een EZS speciaaltje en die is vers gepoedercoat...........
Was het niet een beetje de theorie dat je de gordels puur aan de bak koppelt en niet aan het frame?
dat als bij een ongeluk de bak het frame wil verlaten dat het lichaam van de bakkenist daar via de gordel dan nog tussen zit?
(althans EZS gaf mij destijds mee de gordels niet aan het frame te koppelen)
 
Was het niet een beetje de theorie dat je de gordels puur aan de bak koppelt en niet aan het frame?
dat als bij een ongeluk de bak het frame wil verlaten dat het lichaam van de bakkenist daar via de gordel dan nog tussen zit?
(althans EZS gaf mij destijds mee de gordels niet aan het frame te koppelen)
dat is idd ook de reden dat ik ze alleen maar aan de achterwand heb vastgezet.

als de bak toch los komt doordat de bevestiging uit de vloer breekt heb je liever dat je passagier(s) met de bak mee vliegen dan dat de bak als patatsnijder gaat fungeren....
 
Als de bak los komt van het frame komt de gordel ook los.. ondat de bevestigingsboutjes van de bak gebruikt zijn..
Als de bak los komt gebeurt dat denk ik omdat de rubberblokken uit de dempers scheuren.. niet ondat de bouten door de bodem van de bak getrokken worden...
 
Als de bak los komt van het frame komt de gordel ook los.. ondat de bevestigingsboutjes van de bak gebruikt zijn..
Als de bak los komt gebeurt dat denk ik omdat de rubberblokken uit de dempers scheuren.. niet ondat de bouten door de bodem van de bak getrokken worden...
Ik hoop dat we er nooit achter komen....
 
dan begrijp ik je denk ik verkeerd...

hij zit aan de polysterbak vast of aan het frame?

als de gordel door de wand van de bak heen aan het frame vast zit, dan hebben de rubbers toch ook geen functie meer?
 
Als de bak los komt van het frame komt de gordel ook los.. ondat de bevestigingsboutjes van de bak gebruikt zijn..
Als de bak los komt gebeurt dat denk ik omdat de rubberblokken uit de dempers scheuren.. niet ondat de bouten door de bodem van de bak getrokken worden...
Ik denk dat het vooral gaat om het verschil of eerst die dempers door scheuren, ofwel het polyester van de bodem inscheurt en over de kop van de bout plopt. Vooral als de bak een optater krijgt kan die best wel links of rechts gaan scheuren.
Al zit natuurlijk nu de 3mm strip nog tussen de kop van de bout en het polyester. Dus mijn eerste idee is ook dat die dempers veruit de zwakste schakel gaan zijn.
 
dan begrijp ik je denk ik verkeerd...

hij zit aan de polysterbak vast of aan het frame?

als de gordel door de wand van de bak heen aan het frame vast zit, dan hebben de rubbers toch ook geen functie meer?
Aan de bodem van de bak met de 4 bouten die in de trillingsdemper zitten... dus indirect is dat aan het frame.. maar persoonlijk denk ik dat als de bak loskomt dat eerder is door losscheuren van het silentblock in die demper...

Mijn bak heeft al eens een flinke opnaaier gehad en die is echt gewoon op het frame blijven zitten.. dus ik denk dat de bevestiging van de gordel niet zoveel uitmaakt.. maar het kunsstof wandje achter de stoel is bij deze compact echt heel dun... dus dat kan helemaal niets hebben
 
Het polyester van de bodem ter hoogte van de bevestiging is 4-5mm dik... en er zitten carroserie ringen onder de bouten.. dus die trek je echt niet zomaar door de bodem heen... dan is de rest van de bak allang volledig aan bonken en maakt die gordel ook niet meer uit....
 
Gordel is alleen voor noodstop en frontaaltjes... verder heeft zo'n ding in een span niet zoveel nut door het volledig ontbreken van een kooi-constructie
 
ik heb de gordels (4 punts harnas) er eigenlijk alleen maar inzitten om te voorkomen dat de kids tijdens een rem actie onderin de neus verdwijnen.

jij zet ze dus indirect vast op de silent rubbers; dus ze zitten nog steeds vast aan de bak en niet aan het frame...
dan blijven de gordels dus gewoon in de bak zitten als de bak er af vliegt doordat de rubbers afscheuren; dan is er dus helemaal niks aan de hand en heb ik me weer eens voor niks zo druk gemaakt ;)

die bodem van die bakken zijn ook niet onbegrenst stevig, want bij mij lag de EZS bak in eerste instantie alleen maar op het silent rubber; maar tijdens 1 van de eerste ritten kreeg die gelijk veel massa in het bakkie toen Geewiz mee moest liften in een AET avontuur en toen is het silentrubber gelijk door de bakbodem heen gezakt...
het heeft echter wel een paar jaar geduurd voordat ik ontdekte dat dit de echte reden was waarom mijn spatbord aan liep...

tegenwoordig ( na mijn polyesteravontuur afgelopen winter) zit er een brede RVS strip dwars onder de bak door en ligt de bak daarmee op de silent rubbers

in de achterwand zit een dikkere plaat gelamineerd, dus ik heb juist alle gordelbouten door die wand heen geboord
 
in de achterwand zit een dikkere plaat gelamineerd, dus ik heb juist alle gordelbouten door die wand heen geboord

Had ik in mijn RX5 ook, multiplexplaat tegen de achterwand, waar de rugleuning tegen zit.
Daar de bevestiging aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan