Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Allles is afgesteld en gereinigd... alleen de ontsteking waarschijnlijk niet...

Voor nu eerst de rest even af
 
Met 0,6mm start ie belazerd, ploft als een malle, maar start in ieder geval weer; linkercylinder lijkt nu ook beter mee te lopen, pijp wordt wel heet, maar rechts is bijna direct blaren trekkend heet, dus de afstelling is iffi; maar in ieder geval werkt de boel weer, zei het dan niet heel enthousiast.......... de motor loopt ook redelijk ongelijk; zeker bij lage toerentallen hoort ze niet zo te trillen............ schudden ja......... trillen nee......

Moeilijk starten hoort niet, zeker met die dikke autoaccu was het altijd met 1 druk op de knop lopen......... maar voor nu eerst de rest maar afwerken, ik heb vonk, het start...... maar zolang er tijdens het starten en ploffen nog her en der dingen aframmelen is het geheel nog niet proefrit waardig...........

Bovendien kan het ook zo maar zo zijn dat het spul nog een tikkie verzopen is en daarom niet lekker start.
Klinkt als behoorlijk niet synchroon.
 
Ja... is natuurlijk ook beetje naief om te denken dat een onsteking waarvan de opnemer op een los blok is geschroeft... waarbij de rest van de motor volledig ontbreekt in 1 keer goed staat...

Maar in ieder geval werkt het allemaal weer soort van... daar was ik vanmiddag even ongerust over😋
 
Nieuwe contactpuntjes? *D

Oké
Je hebt waarschijnlijk geen contactpuntjes meer
De linkercilinder vonkt als eerste en met contactpuntjes was het ontstekingstijdstip van de linkercilinder altijd minder nauwkeurig dan rechts. En dat kwam omdat het contactpuntje van links de speling uit het nokje drukte waarna rechts steeds op hetzelfde punt zijn werk kon doen. Dat heb ik met een stroboscoop vaak genoeg gezien. Om dat op te lossen heb ik een slepend kunststof blokje tegen het asje aan gemaakt waardoor er geen speling in de aandrijving van het nokje ontstond.
Misschien is er hier iets soortgelijks aan de hand. De aandrijving van de ontsteking komt toch nog steeds met een haakse overbrenging vanaf de nokkenas?
 
Laatst bewerkt:
@slijptol:
Nee geen contactpuntjes meer, ook de haakse overbrenging is vertrokken; evenals de mechanische vervroeging. Ontsteking zit op de krukas. Zowel de vervroeging als de volledige ontstekingscurve worden electronisch geregeld door het kastje onder de tank.

Maar ik bedacht me nog iets anders fundamenteels wat ik eventjes vergeten was: de carburateurs zijn meegenomen in de blok-restauratie en zijn volledig uit elkaar geweest, de kans dat daarvan de afstelling nog dezelfde is als toen ik de boel 100 jaar geleden stil zette is ook redelijk klein.........

Zoals als eerder gezegd....... eerst de rest maar afmaken, want nu zit ik in het gevaarlijke stadium dat ik dat ding het liefst zou laten rijden en dat dat bij de eerste de beste drempel wel eens direct afgelopen zou kunnen zijn........ teveel dingen zijn nog niet afgemonteerd en de accu staat los in de achterbak (en de kabels zitten met tywrapps tegen de polen gefrunnikt............)
Eerst de kont af, dan accubak maken en accu vastzetten, daarna maar weer eens verder kijken.

Het heeft geen zin om na zo lang nu ineens haast te krijgen en daardoor fundamentele dingen (zoals de afstelling van de carburateurs) over het hoofd te zien).

Vanmiddag eerst maar weer verder met de elektra in het huis van een goede vriend, hij was daar heel enthousiast zelf aan begonnen...... dat heb ik er allemaal maar weer uitgetrokken _O- _O-
 
De basis van het probleem is best simpel; ik heb een bijna 40 jaar oude motor tot op het laatste schroefje uit elkaar gehad....... nu gooi ik er benzine in en verwacht dat alle afstellingen in 1 keer goed staan??? Dat is gewoon een heel klein beetje dom..........
 
Silent Hektik........ en ik heb daar niets anders mee gedaan als de draadjes aangesloten........ was gemonteerd toen ik het blok terug kreeg..............

Maar goed ik wil wel even een positieve draai aan het geheel geven!!!!, Petje af voor Moto Guzzi...........

staat eerst 5-6 jaar onder een zeiltje te verpieteren, woont daarna 5 jaar in kratjes op een zolder.......... wordt daarna door een seniele bejaarde in elkaar geknoeid zonder ook maar enige aandacht te besteden aan de afstelling (ik was alleen benieuwd of ik de elektra niet te veel verkloot had)......

Dan wordt er benzine in gepleurt en het start gewoon???? ik vind dat best knap van dat ouwe mormel......... _O- _O- _O-
 
Ben het volledig eens met Leo ze hebben delicate zieltjes , wat had je verwacht u laat ze eerst jaren onder een zeil staan om ze dan nog enkele jaren in dozen op zolder te zetten . Moest je nu eens beginnen met jou eens te verontschuldigen en een goed gesprek met haar 😉😊

Grtz Fox
 
Klein vraagje. ik zie dat je een extra plaat bij de onderste, voorste blokbouten hebt gezet. Hoe heb je dat opgelost met de uitlaat? Der is niet veel ruimte.

20210516_161017.jpg
 
Daar is ook niet veel ruimte, maar je kunt de uitlaat wel iets naar buiten draaien; dit is de standaard voorste bevestiging (onder) van EZS voor een Guzzi... Inmiddels zit er overigens ook een ander uitlaat systeem op (vrij snel na aanschaf bak al geregeld ivm uitlaatgas in de bak met de lafranconi's) dus dat past allemaal net even iets anders.
Kort gezegd kun je net zoveel ruimte maken als je wilt als je verdeelstuk achter maar breed genoeg is. de bochten kun je vrij draaien in de kop.

de plaat is overigens minder dik als deze lijkt: er is een L-profiel in gevouwen voor de stijfheid..... die valt om het frame heen
 
Denk erom hè, Guzzi's staan bekend om hun delicate zieltjes, die houden er niet van een oud mormel genoemd te worden. (Sommigen noemen dat karakter)
och ze weet wie het zegt......... ik doe nog eerder mijn hoofdsponsor weg als de Guzzi's........
 
Voor de mensen die de ducttape op het kontje lelijk vonden.... heb ik het eraf gehaald.....
Bekijk media item 1354932Dit hou je dan over... om de een of andere reden valt er een redelijk gat tussen een T5 politie zadel en een T5 politie kont als je die op een SP2 frame frommelt (wat redelijk raar is want die frames zijn gelijk... tenzij het politieframe af zou wijken....)

Ook met wat moeite en met behulp van een paar keer starten de toerentellerkabel gemonteerd gekregen...

Motor starte eerst helemaal niet.. maar de ontsteking heb ik nu inmiddels zo vaak gewisseld van links naar rechts etc dat ik geen idee meer heb of het nu goed zit en hoe het moet zitten.... met starten en blijven lopen lijkt het namelijk geen enkel verschil te maken... misschien wordt het wat moeilijker gemaakt door het feit dat de onsteking op de krukas zit en 2 lost sparks heeft... 1 voor beide cylinders... als die lost spark op het juiste moment naar binnen floept op een verder volledig verkeerd afgestelde ontsteking?

Anyways.. toerentellerkabel zit en geeft aan... en de motor loopt met gas redelijk..
Ploft af en toe... en heeft zelfs 1 keer zonder choke gestart... wat ansich al vreemd is zolang de K&N filters op de aanrecht staan te drogen....

Maar goed.. het laatste stukje waarvoor het handig was dat de motor even draaide is gemonteerd... voor de rest ga ik dat deel even met rust laten en focussen op het afwerken van de rest.

Afstellen komt wel als het hele circus ook daadwerkelijk rijklaar is....
 
Aarding goed gecheckt?

Kan zijn dat de onsteking wel 180 graden verdraait zit en dat de lost spark idd wat doet, maar dan staat ie waarschijnlijk wel te laat. Als die te vroeg staat dan start ie lastig.

Misschien vliegwiel verkeerd gemonteerd waardoor hij tdc op de verkeerde plek aangeeft?

Rechter cylinder gebruikt voor checken tdc? (ik dacht dat het de linker moest zijn :P )
 
Tsja... stroboscope heb ik niet meer sinds Ferry er mee gestopt is en ik niet meer op het Stieltjesplein woon... maar eerst de rest af......... afstellen met stroboscope e.d. wordt overigens een uitdaging op zichzelf; de combi is smal, dus je hebt weinig ruimte tussen het span en de motor om nu eens lekker door het gat in het vliegwielhuis te kijken.
komt tijd komt raad, nu naar mijn nest, morgenochtend weer vroeg in Amsterdam zijn voor de baas..

De positie van het vliegwiel e.d, daar twijfel ik niet aan........ dat zou ik ook niet fout gedaan hebben, krukas en vliegwiel zijn redelijk duidelijk gemarkeerd, maar ik ga er ook van uit dat Lamers weet waar ie mee bezig is; stralen en opbouwen van het blok heb ik in combinatie met de revisie van wat kleine onzin gewoon uitbesteed......... heb 3 kratjes met zooi ingeleverd en een compleet blok gestraald en met "garantie" teruggekregen.
heb overigens nog niet naar de merktekens gekeken....... om de simpele reden dat ik daar zolang het spul binnen staat al helemaal niet bij kan....

heb trouwens wel de stationair schroeven nu gelijk staan, 1,5 slag open.............
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het wel moet lukken met zo'n tandartsspiegeltje. merk tekentje zetten werkt alleen als je ook weet waar tdc zit. nu kun je dat natuurlijk we vinden door ff de bougie er uit halen, maar denk dat het markeringstekentje op het vliegwiel beter is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan