Zwarte Guzbak uit Rottjeknor

Status
Niet open voor verdere reacties.
torsie-stang is mischien beter bekend onder de naam: stabilisator-stang, wordt in de autowereld al heel lang gebruikt, maar zit ook onder diverse moderne zijspan combinaties.
Tot mijn grote verbazing werd deze constructie ook al gebruikt in het verleden onder diverse combinaties van MZ (de superelastik bijvoorbeeld).

De uitleg van Halflife dekt de lading heel goed, maar toch wordt de oplossing door nederlandse zijspan fabrikanten niet (meer) gebruikt, daar wordt vaak gekozen voor stugge vering, voornamelijk onder het span.
Laatste nederlandse span wat naar mijn weten met deze constructie was uitgerust was de Moturist AZ van de helaas overleden nederlandse Guzzi/zijspan expert Ed Pols
 
Zou dat werkelijk zoveel uitmaken?
Ik heb geen referentiemateriaal hoor,dit is mijn eerste span maar ik hoor mijn kinderen nooit klagen over de te harde vering en volgens mij rijdt mijn span niet verkeerd.
Ben wel benieuwd naar je resultaten.

Veel succes. :]

Ruud
 
och ik kan heel simpel zijn; dit span is rijwieltechnisch ook heel erg goed, het zijn geen domme jongens bij EZS.
Het is gewoon iets wat ik wil proberen, als ik iets technisch zie kan ik er nu eenmaal niet vanaf blijven; dan moet ik er een eigen draai aan geven.
Ik koester ook niet de illusie dat deze combinatie veel beter zal gaan sturen o.i.d. maar nu helt het geheel behoorlijk in sommige bochten (en dat is niet goed voor de snelheid) dat is eigelijk het enige wat ik hoop te bereiken; verbeterde bochten-stabiliteit bij hoge snelheden.
Meer een luxe probleem dus.............. :P
 
update werkzaamheden:

linkerkop gedemonteerd inclusief cylinderbus, zuiger en cylinder zijn nog prima (hoonsporen van de fabriek zijn nog zichtbaar, heeft toch wel wat dat nikalsil)
moet nog effe de slotspeling van de zuigerveren opmeten, maar kan de waardes voor de SPII niet vinden..........(iemand ??)
geen speling op big-end en small-end, dat ga ik dus niet eens demonteren.....

@Hevu: onverwachte extra meevaller; de remschijf bevestiging van jouw Cali naven is exact hetzelfde als die van de SPII, ik kan dus zonder al te veel problemen (moet nog afwachten hoe het met een autovelg uitkomt uiteraard...........) mijn eigen remmelarij blijven gebruiken.
nog een extra bonus is dat ik (ssjjjjjtt, niet verder vertellen, officieel mag non-werkplaats personeel dus de faciliteiten niet gebruiken............) vrijdag vanaf 3 uur het straal-kabinet mag gebruiken, dat worden dus mooie nieuwe naafjes.

fotokes van het span binnen en de nieuwe accu zijn donderdag klaar, rest zal moeten wachten tot het nieuwe rolletje vol is......
 
update werkzaamheden:

@Hevu: onverwachte extra meevaller; de remschijf bevestiging van jouw Cali naven is exact hetzelfde als die van de SPII, ik kan dus zonder al te veel problemen (moet nog afwachten hoe het met een autovelg uitkomt uiteraard...........) mijn eigen remmelarij blijven gebruiken.

Voor de achterzijde zal alles wel meevallen.
Achterband is van gelijke breedte (over alles) dan een 145 autoband.
op het GL wiel wat ik achter toepas kon ik ook de orginele remmen bende gebruiken dus moet bij jou ook prima passen. Ook naast je cardan buis.

de remmerij voor zal ook geen probleem geven omdat de remklauwen in de orginele staat voor een zee van ruimte had/heeft.
:+
 
Voor de achterzijde zal alles wel meevallen.
Achterband is van gelijke breedte (over alles) dan een 145 autoband.
op het GL wiel wat ik achter toepas kon ik ook de orginele remmen bende gebruiken dus moet bij jou ook prima passen. Ook naast je cardan buis.

de remmerij voor zal ook geen probleem geven omdat de remklauwen in de orginele staat voor een zee van ruimte had/heeft.
:+

uhhuhhh, met jouw 18 inch voorwiel wel ja........ in de SPII is dat duidelijk al wat krapper hoor met dat 16 inch wieltje..........

en wat betreft het achterwiel?? ik moet nog even bij een smart centrum gaan buurten en wat dingen op gaan meten, ik wil het liefste niet naar 15 inch achter, omdat ik dan met het ook al aangepaste cardan de eindoverbrenging wel heel erg verlaag, wil proberen om 5% te bereiken ten opzichte van het standaard wiel.......
Dan uiteraard de velg een beetje uit het midden laten vlechten en kijken hoe een bv. 16inch band van ca 165/175 zich in laat passen.

- even ter vergelijk: mijn cardan is ca 20% lager dan standaard........
als ik dan ook het achterwiel van 18 naar 15 breng (nog minstens 10%) dan kan ik na 3 meter door naar 2, das mij een beetje te nerveus en gaat te veel ten koste van lange afstands kruissnelheden.
 
mag ik als ervaringsdeskundige even inhaken?

het voorwiel komt tussen mijn (steek 195) voorvork heel precies uit.
ik heb aan een kant 3 MM speling en aan de andere kant 5 8-)
      

ik denk dat je het wiel niet in het midden moet spaken maar iets naar rechts.
meten is weten zeggen we dan.
voor de achterband heb je ruimte zat, ik heb nu 135 en zou 145 ook nog wel kwijt kunnen.
135 is de standaard breedte van een smart voorwiel.
als je bang bent voor teveel trekkracht kan je achter toch ook een ouderwetse 125 firestone ofzo zetten?
die zijn veel hoger als een smart band
 
Laatst bewerkt:
mag ik als ervaringsdeskundige even inhaken?

............
als je bang bent voor teveel trekkracht kan je achter toch ook een ouderwetse 125 firestone ofzo zetten?
die zijn veel hoger als een smart band

Dat mag, maar als theoreticus wil ik daar toch nog even wat anders over zeggen.....
- Een zijspancombinatie op autobanden heeft een "slechtere" wegligging als op motorbanden, met name door de hogere en slappere wang van een autoband die zorgt voor zijdelingse beweging.
Als je dus beter in de buurt van de motorband wil blijven moet je mijns insziens kiezen voor een lagere autoband, als je dan toch het wiel niet te klein wil maken zal je moeten kiezen voor een grotere velg.......

Maar als iemand nog een andere mening heeft dan sta ik daarvoor open.

Het is trouwens niet teveel trekkracht waar ik bang voor ben, dat is iets waar je nooit genoeg van kunt hebben.
Maar op lange afstanden is een kruissnelheid van 140-150 gewoon erg prettig rijden met dit span, het toerental wat daarvoor nodig is moet niet meer als ca 500 hoger worden, tussen de 5 en de 6500 loopt dit blok het mooist, in dat gebied moet de kruissnelheid ook blijven hangen.
nu is het 120 bij 5000, en 140-150 bij 6000, alleen gaat het blok nu nog de mist in als langere tijd 150 wordt gereden, ik rij dan (zo goed als) vol gas en het blok is daar duidelijk niet goed voor afgesteld, dat moet ik eerst oplossen; andere sproeiers e.d., pas daarna kan ik een reele inscahtting gaan maken hoeveel de eindoverbrenging nog naar beneden moet om een goed rijdbare combi neer te zetten, maar zoals ik al zei; ik gok op maximaal zo'n 5%...
(dan is de totale overbrengings verlaging 25% en dat is dus best wel een hoop.........)
 
Heb ergens in het topic van @Motorist gelezen dat hij voor een ouderwetse diagonaal band steekt omdat deze juist een stijve wang heeft.
misschien is dit een idee.

Overigens heb ik rondom radiaal banden en ik moet zeggen dat dit toch een betere wegligging heeft dan motorbanden, zoals ik ze vroeger had.
Wel heb ik de banden druk op ca. 3 à 3,5 ato staan zodat ze behoorlijk hard zijn en weinig vervormen.
Wat er onder het rijden gebeurd weet ik niet omdat ik nog geen apie ben en er naast kan hangen onder het rijden.
 
Dat mag, maar als theoreticus wil ik daar toch nog even wat anders over zeggen.....
- Een zijspancombinatie op autobanden heeft een "slechtere" wegligging als op motorbanden, met name door de hogere en slappere wang van een autoband die zorgt voor zijdelingse beweging.
Als je dus beter in de buurt van de motorband wil blijven moet je mijns insziens kiezen voor een lagere autoband, als je dan toch het wiel niet te klein wil maken zal je moeten kiezen voor een grotere velg.......

Maar als iemand nog een andere mening heeft dan sta ik daarvoor open.

nee, ik ben diezelfde mening toegedaan.
hoewel de smart bandjes alweer veel beter schijnen te zijn als de zijspanautobanden van een paar jaar geleden.
meer als een kart en wat minder als een 2cv.

als je dan toch een compromis zoekt denk ik dat je inderdaad naar 145/70 moet, dat is natuurlijk hoger als 135/70

ideaal is natuurlijk een extra achterwiel met een hoge band voor de autobahn 8-)
zit je alleen op de oostenrijkse passen met een band met slappe wangen :?

keuzes, keuzes, keuzes, het leven is moeilijk als je teveel kan kiezen O-)
 
auch auch auch.........
Het vonnis is binnen (was er al bang voor maar heb toch nog even de mening van een expert gevraagd.........)
ketsching!!, gaat maar pegels lappen......
De tuimelaars zijn na dik 2 ton toch wel zo'n beetje op, ook de zuigerveren zijn niet meer helemaal fris.......

dankuwel meneer, dat is dan 2 setjes zuigerveren, 4 nieuwe tuimelaars, nieuwe nokkenaskettting en tandwielen...........
mijn bankrekening kijkt nu al weer scheel, dus die wieltjes?? dat gaat wel weer even op de lange baan.................

Wel is het gisteravond gelukt om de ergste olie lekkage te verhelpen, zat een gat in het frame direct naast de terugvoer naar het carter (de carterontluchting van de midden jaren 80 Tonti frames loopt via de bovenste framebuis)
is een of ander beugeltje wat is afgebroken; het gat was gewoon een uitgebroken las........ zit nu een keurig plaatje op, met dank aan "mijn" prototype bouwer (monteur) op de zaak die effe langs is geweest met een speciaal boor apparaat wat in een hoek van 90 graden kon boren (gat zat aan de onderkant van de buis.......)

En zo rommelen we lekker verder, vanavond effe beginnen met uitvlechten van de naven van Hevu, zodat ik ze vrijdag kan stralen.........

tot zover de update....... tijd voor koffie
 
daar ben je lekker mee B|
gelukkig heb je een twin, dat kost de helft van een viercylinder :P

heb je wel eens overwogen om in plaats van de nokkenasketting zo'n aluminium tandwieltrein te monteren ?
mij lijkt het een wereldoptie, heb je weleens iemand gesproken die het had?

ten aanzien van de ketting: ik las op het net een half verhaal over een spanner uit een of andere auto.
wat ik er van begreep vervangen ze dan dat pijl en boog spannertje door een meer robuust model uit een auto.
ook dat lijkt me een goede modificatie maar ik heb geen idee wat voor auto :?
 
daar ben je lekker mee B|
gelukkig heb je een twin, dat kost de helft van een viercylinder :P

heb je wel eens overwogen om in plaats van de nokkenasketting zo'n aluminium tandwieltrein te monteren ?
mij lijkt het een wereldoptie, heb je weleens iemand gesproken die het had?

ten aanzien van de ketting: ik las op het net een half verhaal over een spanner uit een of andere auto.
wat ik er van begreep vervangen ze dan dat pijl en boog spannertje door een meer robuust model uit een auto.
ook dat lijkt me een goede modificatie maar ik heb geen idee wat voor auto :?


Yep, heb ik......... nope ken ik niet betalen, die tandwielsets zijn behoorlijk aan de prijs........

als je een goede spanner wilt moet je gewoon de tandwielen/ketting en spanner uit bijvoorbeeld een 1100 sport gebruiken, ben je ook van dat wazige span verhaal af.....
En slecht is de kwaliteit van de originele spullen ook niet hoor, laten we mekaar niet in de maling nemen, dit blok heeft flink wat kilometers weg en voor zover ik weet (en dus in ieder geval niet de laatste 60-70.000km die ik er mee gereden heb) is er nog nooit wat aan gedaan.............
zelfs als daarvoor al eens iets gereviseerd is is deze set toch ook al minimaal 70.000km oud......... dat komt op mij toch wel redelijk robuust over hoor.


Om trouwens nog even op die wielen terug te komen:
jij had het over een hogere achterband, maar ik zat toch meer te denken aan een 16 inch oplossing, de Smart Brabus heeft een 175 x 16 voorband, als Haan daar een velg voor kan leveren en die voldoende uit het midden kan vlechten dan past dat prima in de achtervork van een Guzzi (je hebt aan de linkerkant een cm of 3-4 over)
En naar mijn (mischien simpele?) mening maakt het bij een zijspan combinatie, die dus toch al assymetrisch is niet veel uit dat de hartlijnen van het voor en achterwiel van de trekkert een cm of 2 naast elkaar staan i.p.v. in elkaars verlengde lopen.
 
Laatst bewerkt:
als je een goede spanner wilt moet je gewoon de tandwielen/ketting en spanner uit bijvoorbeeld een 1100 sport gebruiken, ben je ook van dat wazige span verhaal af.....
En slecht is de kwaliteit van de originele spullen ook niet hoor, laten we mekaar niet in de maling nemen, dit blok heeft flink wat kilometers weg en voor zover ik weet (en dus in ieder geval niet de laatste 60-70.000km die ik er mee gereden heb) is er nog nooit wat aan gedaan.............
zelfs als daarvoor al eens iets gereviseerd is is deze set toch ook al minimaal 70.000km oud......... dat komt op mij toch wel redelijk robuust over hoor.
...
En naar mijn (mischien simpele?) mening maakt het bij een zijspan combinatie, die dus toch al assymetrisch is niet veel uit dat de hartlijnen van het voor en achterwiel van de trekkert een cm of 2 naast elkaar staan i.p.v. in elkaars verlengde lopen.
Ik dacht dat de veerbelaste spanners van de latere modellen op zich goed waren ?
De vroegere uitvoering (T,T3,SP) is NIET veerbelast en wordt vaak vervangen door een andere, maar later is er toch standaard een veerbelaste spanner in gezet ? (zit tenminste ook in mijn T5), of mis ik hier iets ?

Zijn je tuimelaars nog revisabel ? Vaak kun je ze inruilen op gereviseerde exemplaren, dat scheelt flink in de kosten.

Wiel uit het midden is geen probleem, is een goed gebruik bij BMW en Guzzi spannen.
 
Ik dacht dat de veerbelaste spanners van de latere modellen op zich goed waren ?
De vroegere uitvoering (T,T3,SP) is NIET veerbelast en wordt vaak vervangen door een andere, maar later is er toch standaard een veerbelaste spanner in gezet ? (zit tenminste ook in mijn T5), of mis ik hier iets ?

Zijn je tuimelaars nog revisabel ? Vaak kun je ze inruilen op gereviseerde exemplaren, dat scheelt flink in de kosten.

Wiel uit het midden is geen probleem, is een goed gebruik bij BMW en Guzzi spannen.

Volgens mijn info-bron is de spanner van de SPII ook niet veerbelast, mede daarom werd mij aangeraden bij vervanging direct over te gaan op de spullen van een nieuwere Guzzi........
Of e.a. inderdaad zo is weet ik nog niet eens, de ketting en spanner staan op de lijst met onderdelen omdat deze momenteel zoveel herrie maken dat ik gewoon "weet" dat de boel versleten is, het is er nog niet uit..... dat wordt een hele klus opzich omdat voor de vervanging het carterdeksel voor verwijderd moet worden, bij een standaard guzzi loopt daar alleen een blokbout doorheen en is het (vermits je het blok goed ondersteund) best wel te doen zonder direct het blok op een werkbank te moeten zetten......
Maar in dit geval wordt dat toch wat listiger omdat EZS die zelfde blokbout heeft gebruikt voor de onderste voor bevestiging van het span, ik weet dus nog niet of ik dat deksel er nog makkelijk uit krijg.

die tuimelaars weet ik eerlijk gezegd niet, ik wist niet eens dat die uberhaupt gereviseerd konden worden, zal het wel eens vragen aan lamers; in mijn geval is in ieder geval de geharde laag duidelijk ingesleten (je kan mooi zien hoe breed de klepsteel is..........) en van 1 van de tuimelaars zijn zelfs stukjes uit de hardingslaag gebroken (pitting......)

Bedankt voor de input over het wiel, blij dat ik er niet teveel naast zit mijn mijn getheoriticiseer
 
Laatst bewerkt:
toch nog beetje goed nieuws....... (bedankt voor de tip "Jozef")
net effe Lamers gebeld, tuimelaars reviseren is geen enkel probleem, kost net geen 19 euro per stuk (t.o.v. ca 80 voor nieuw......) komt alleen de kosten van een nieuw asje bij, maar dat is bij mij waarschijnlijk niet eens nodig omdat eigeljk alleen het loopvlak versleten is........
 
da's inderdaad goed nieuws :}
lassen ze dan de tuimelaars weer op of komen er alleen nieuwe lagers in :}
zal jou worst wezen natuurlijk, je ruilt ze toch om :}

over jou 175/16 achterband:
ik betwijfel of je dat tussen je achtervork gefrummeld krijgt.
kijk naar hoe ze dat met de nieuwere guzzi's gedaan hebben.
ik denk dat je dan je cardan in de vrije buitenlucht moet laten draaien om ruimte te krijgen.
er moet vast een mooiere oplossing zijn.
is dat fiat topolino bandje waar moturist het over had geen optie?

even voor de talenknobbels: topolino betekent muisje ;)
 
da's inderdaad goed nieuws :}
lassen ze dan de tuimelaars weer op of komen er alleen nieuwe lagers in :}
zal jou worst wezen natuurlijk, je ruilt ze toch om :}

over jou 175/16 achterband:
ik betwijfel of je dat tussen je achtervork gefrummeld krijgt.
kijk naar hoe ze dat met de nieuwere guzzi's gedaan hebben.
...........

De tuimelaars worden opgelast, opnieuw geslepen en voorzien van een nieuwe hardingslaag, met de lagering is niks mis.........

en wat betreft die achterband; je kunt een zijspan combinatie niet vergelijken met een nieuwe Guzzi; daar moet het achterwiel in het midden blijven zitten!!! vandaar het open gewerkte cardan.
Wat ik wil is het achterwiel naar links verplaatsen, van het cardan af, kijk bij je eigen SP maar eens naar het verschil in ruimte tussen de band en de cardantunnel (een paar mm) en de band en de remzijde van de vork (een paar cm)
Het achterwiel komt dan gewoon uit het midden van de fiets te staan, ik zal vanavond voor de grap eens even meten hoeveel cm er in de achtervork kan als het wiel niet in het midden hoeft te blijven (en je een manier vind om de remtang af te steunen)
Zo uit mijn hoofd schat ik toch al gauw een 19 a 20 cm..........
 
...
Het achterwiel komt dan gewoon uit het midden van de fiets te staan, ik zal vanavond voor de grap eens even meten hoeveel cm er in de achtervork kan als het wiel niet in het midden hoeft te blijven (en je een manier vind om de remtang af te steunen)
Zo uit mijn hoofd schat ik toch al gauw een 19 a 20 cm..........

Net even bij mijn T5 opgemeten (dat is volgens mij hetzelfde frame/achtervork als een SP2):
Ruimte tussen de achtervork aan de voorkant (net achter de verdikking waar de kruiskoppeling in zit) 155 mm, ruimte aan de achterkant ter hoogte van de remverankering 170 mm...
 
Net even bij mijn T5 opgemeten (dat is volgens mij hetzelfde frame/achtervork als een SP2):
Ruimte tussen de achtervork aan de voorkant (net achter de verdikking waar de kruiskoppeling in zit) 155 mm, ruimte aan de achterkant ter hoogte van de remverankering 170 mm...

Zou kunnen, weet ik niet uit mijn hoofd, is wel allebei met 16inch voor en 18 achter, maar 170mm zou al genoeg zijn, zit behoorlijk verschil tussen de maataanduiding van auto en motorbanden en werkelijke maten in cm's.
mijn achterband (130/70 18 motor) is net zo breed als mijn zijspanband (145/60 14 auto) en geen van beide is breder als een cm of 12-13......

Zoals ik al zei, voor dat het een en ander geprobeerd en of aangeschaft gaat worden ga ik gewoon effe met een schuif en rolmaat buurten bij de plaatstelijke smart-boer.
Liefst scoor ik een versleten bandje van de gewenste maat en ga ik effe lekker experimenteren met positionering (effe een houten wiel decoupeerzagen...........) heb nog een compleet Le Mans 1000 frame inclusief achtervork staan, die vork is in ieder geval de zelfde lengte en alsie per ongelijk breder is dan is dat een kwestie van wisselen........ das het perfecte testbankje.......
Als ik me trouwens niet vergis zit er zowel in de Le Mans als in de SPII achtervork een strategische deuk ter hoogte van de achterband (aan de cardanzijde)

Ik ga in ieder geval zo naar huis, heb vanavond een wedstrijd, zal eerst effe meten dan, resultaat gooi ik morgenochtend wel effe op het forum....

prettige avond...........
 
Laatst bewerkt:
ja, je hebt gelijk........maar toch ook weer niet 8-)
tussen je achterbrug zal misschien best een autoband van 175 passen.
nu heb ik me de hele avond af zittenvragen waarom dat niet kan.
ik was op mijn werk dus dat kon best :)
zelf heb ik die smart 135 band en dat wiel kan ik niet zonder een hoop ge-etter monteren.



zoals ik al zei: het duurde even voordat het kwartje viel
het gaat er niet om wat je tussen je achterbrug kwijt zou kunnen.
je moet het tussen je cardanklok en je linker vorkpoot door kunnen krijgen.
als je het wiel eruit hebt zie je dat tussen je meenemer en de vorkpoot ongeveer een centimeter of twaalf zit.
en dan moet je wiel er nog schuin doorheen ook om langs je spatbord te komen.
ikzelf moet die 135 band eerst leeg laten lopen anders krijg ik hem er niet tussendoor.
175 gaat wel maar dan moet je de linker vork deelbaar maken :)
of een enkelzijdige achterbrug :9~
 
...........


zoals ik al zei: het duurde even voordat het kwartje viel
het gaat er niet om wat je tussen je achterbrug kwijt zou kunnen.
je moet het tussen je cardanklok en je linker vorkpoot door kunnen krijgen.
als je het wiel eruit hebt zie je dat tussen je meenemer en de vorkpoot ongeveer een centimeter of twaalf zit.
en dan moet je wiel er nog schuin doorheen ook om langs je spatbord te komen.
ikzelf moet die 135 band eerst leeg laten lopen anders krijg ik hem er niet tussendoor.
175 gaat wel maar dan moet je de linker vork deelbaar maken :)
of een enkelzijdige achterbrug :9~

Ben ik mij volledig bewust, maar zo moeilijk is de oplossing niet hoor.........
Moet gewoon de zelfde procedure gebruiken als bij mijn cafer-racertje; dat is de achtervork van een V50 Monza (standaard met een 100/90 bandje) waarin een 130/70 draadspaakwiel zit, om dat achterwiel te monteren/demonteren moet je even het cardanhuis van de vork afhalen; dan het wiel ertussen en de boel monteren, ik neem aan dat dat bij een grote Guzzi ook geen probleem is (je moet dan alleen wat meer oppassen dat je het cardanhuis niet te veel kantelt, want dan loopt uiteraard de olie eruit........)

Als je de vork van een Le Mans 1000 opmeet is er 170mm ter hoogte van de band, het smalste gat bij verwijdering cardan is een ruime 160 (de boutplaat voor het cardan blijft uiteraard gewoon zitten)

Verder speel ik uiteraard een klein beetje vals, als mij achterwiel eruit moet dan gaat de combi op de bok (je moet alleen de motorbokken iets dichter bij elkaar zetten....) het achterwiel kan er dan recht naar beneden uit.
 
oke.....
eindelijk de beloofde foto's

full


net naar binnen geschoven.
 
en als er zoveel olie langs de versnellingsbak druipt is de carter-ontluchting ook niet meer helemaal fris.....

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan