ZX10/ZZR1100 tuning?

KaWaReZ

MF veteraan
10 nov 2003
14.079
10
Den Haag
Kort verhaal:

1 ZX10 met meer dan een ton op de teller, blok gaat het een keer begeven. Half jaar terug kwam er nog een aardige run uit, 112 bhp met 85Nm, maar rammelt aan alle kanten. a/f was wel redelijk.

1 ZX10 met 36K op de klok, als donorfiets (wel een doorgefikte CDI).

De eerste ZX10 is mn poekiewoekie, steek ik ook gewoon geld in (economisch niet bepaald verantwoord). De tweede ZX10 is een donorfiets.

Aangezien dit blok "toch" over een tijd de geest gaat geven, heb ik dit 36k-blok als reserve. Ik ga ervanuit dat deze het gewoon goed zal doen. Hij heeft al gelopen, afijn.
Voordat deze er bij mij onder komt, wordt ie nog even onder handen genomen (bagger uit kvs-systeem halen, oliebeurtje, kleppen stellen).

Ik heb echter ook de beschikking over een 1100-blok (C type) met ruim 60k op de klok.
Nadeel is dat deze uit een schadefiets komt en ook schade aan de buitenzijde blok heeft. Cilinder heeft een tik gekregen en heeft een barst. Ik ga ervanuit dat dit blok gewoon niet zo 123 te gebruiken valt als vervangingsblok.

Sowieso wil ik wat meer vermogen uit t blok hebben, mag wat soepeler lopen en wat extra koppel is wel zo fijn.

Het idee was aanvankelijk om er een 1100blok onder te hangen (liefst een D), maar vrijwel iedereen weet hoe zeldzaam GOEDE blokken zijn, met een vrij lage km-stand.

Na eens te hebben gebabbeld met Motomaat die nogal veel met die ZX10's hebben gedaan, ontstond het idee om het blok onder handen te nemen. Zou een aardige duit kosten, maar een idee was het wel. Ook een aardige vermogenswinst werd er beloofd.

Daarover heb ik nog even met Marco van KMS gebabbeld, of er veel te winnen viel met een ouwe ZX10. Met een kritische blik op wat er gedaan kon worden hebben we even gebabbeld.

Ook een aantal kennisen met wat kennis over Big-bore (Heb ze nog niet allemaal gehad) gebabbeld.


Maargoed, Hier zitten wat meer mensen die er meer verstand van hebben ;)
Bijkomend wat vragen over waar ik allemaal rekening mee moet houden.

Wat er op het lijstje staat:

-Big-bore (ori 10cil-blok of kan die van een 11 gebruikt worden?) Kan het groter dan de wiseco 1040?
-Kop flowen (Ori ZX10 kop gebruiken of aan een 11D zien te komen?)
-Nokken timen (wederom de vraag: 10kop of 11d?)

wellicht handmatige nokkenkettingspanner
oliebypass

Kruk balanceren? (moet er wat gelast worden?)
balansas aanpassen?

Uitlaatsysteem van een 1100 gebruiken of volstaat die van de 10?
Carbs aanpassen? (de 36mm's van de 10 gebruiken of de grotere van de 11? )

verzin het maar, noem het op.
Antwoord via PM is ook goed :+
 
vlak ik de kop ;)

Onderblokken zijn hetzelfde (volgens mij alleen een klein verschil in bak)
heb mensen die me helpen bij het project, die technisch ietwat onderlegder zijn dan ik, ik kom aan met t spul, samen overleggen we en bouwen het op

Ja prutsen in de marge, mag ik dan tenminste een van de weinige debielen zijn die liever hun geld steken in iets wat economisch totaal geen waarde heeft, maar wat onwijs leuk is, dan goedkoop veel paardjes kopen in de vorm van een andere fiets?

ik heb hier meer plezier aan dan aan een nieuwe fiets

en die 5-10 pk'tjes..... helaas zullen het er wel wat meer zijn :Z
 
Nja, ik zal dit topic maar meteen misbruiken voor de vorderingen


De huidige ZX10 maakt meer geluid met behulp van kabouters met hamers, dan dat er wordt geproduceerd aan dB door de uitlaat, blokje ga ik proberen op te rijden.

De andere ZX10 is nu compleet gesloopt, frame is vandaag opgehaald (Mensen: zet nooit je frame te koop als praktisch alles er nog op zit B| en een tijd afspreken die willens en wetens nooit haalbaar is :+ )

Blok staat nu op een rijdbaar karretje
Nu rond aan het kijken voor 1100D spul

Bobines e.d. apart gehouden, komen er ook op (oude door nieuwe vervangen).

foto's volgen wel een keer :+
 
dat is niet helemaal waar wat jij zegt,

de compresie verhouding is de verhouding tussen slagVOLUME /en verbrandingsruimte.
dus boring en slag en de verbrandingruimte boven de zuiger,dus de ruimte in de kop

wat jij dus zegt, de kop is 54cc groter ,maar je onderblok is hetzelfde, veranderd de compresieverhouding wel :Y .

.

Om hier nog even op terug te komen

Het onderblok van de 10 en de 11 is praktisch hetzelfde
het clinderblok heeft bussen van een mm of 2 groter en de kop is groter. Ik zet niet alleen de kop over ;)
 
Zündzeitpunkt ZX 10

von 10° vor OT bei 1000 U/min
bis 35° vor OTbei 7500 U/min

VS

7,5° v. OT bei 1100 U/min -40° v. OT bei 6000 U/min

Is weer interessant.... zou de boom van de 11 icm de CDI erin kunnen frotten (schijnbaar betere curve voor "dat" blok :+

maar daar gaan we nog een keertje uitgebreid naar kijken


-------------
ZZR1100
Hubraum 1052 cm³
Bohrung x Hub 76,0 x 58,0 mm
Verdichtungsverhältnis 11,0 : 1

ZX10:
Hubraum ( cm³) 997
Bohrung x Hub mm 74 x 58
Verdichtung 11:01
 
Laatst bewerkt:
[matzwart1200r schreef op 18 april 2009 @ 22:55:slechte jeugd gehad ofzo?? ]



_O-

moet je niet gaan lachen :N , mischien is hij wel heel zielig
:Y



Het onderblok van de 10 en de 11 is praktisch hetzelfde
het clinderblok heeft bussen van een mm of 2 groter en de kop is groter. Ik zet niet alleen de kop over

okee, dat lijkt me een beter plan idd,
dernet had je het nog over de 11 kop op het 10 blok .
dan word de compressie lager, en je rendament waarschijnlijk ook .
vaak is er nog veel vermogen uit kop te halen met flowen.
 
moet je niet gaan lachen :N , mischien is hij wel heel zielig
:Y



_O- _O- ja straks zeik ik nog in me broek hier he...okee, dat lijkt me een beter plan idd,
dernet had je het nog over de 11 kop op het 10 blok .
dan word de compressie lager, en je rendament waarschijnlijk ook .
vaak is er nog veel vermogen uit kop te halen met flowen.

Ja... ik denk dat je de 1 op 18 zeker nog moet kunnen halen met die geflowde kop, ja joh makkie *O*
 
is een 92er, zo eentje heb ik ook staan, maar wil een D (minder bewegende rommel in de kop)

ik had het over " De andere kop icm wat meer inhoud levert voor mij al een winst die ik beoogde te halen (meer vermogen en koppel)"

en:
" 1100 bovenblok op een 10 onderblok,
levert al een verschil van 54cc
De kop van een 11 is groter dan die van de 10."

laatste is mss wat onduidelijk, maar alleen een andere kop geeft je geen verschil van 54cc :+
heb je echt de cilinderblokken voor nodig.


wordt zoals het er nu naar uitziet:

11Dkop
11 (C/D) cilinderblok
kop flowen
 
PPPPFFFFFFFFFFFFFFFFFfffffffffffffff

Wat jij wilt kan niet
De ZX10 is al super zuinig en je wilt meer vermogen en Pk`s
Vermogen komt met brandstof dus word duurder
Die paar cc die je wint met het opboren en/of uitwisselen van 1100 onderdelen win je ook niks mee
Je wilt 95 blijven tanken en je compressie verhogen :+

Daarbij komt dat je veel wilt betalen voor weinig Pk`s/vermogen
Dat lukt jou wel als ik dit zo ff snel door lees

Dat je niet kan sturen met het vermogen van een turbo wil ik je wel laten zien :]
Eerst ff mijn zuigers uitwisselen dan doet hij het weer en kunnen we onderweg
full

Hier ging mijn kuipbuitje over straat
Ja zonder op mijn bek te gaan

Mijn advies
Is het motor geluid te gek en gebruikt hij veel olie
Gewoon reviseren wat versleten is en lekker je kmtrs maken
Wil je zuiger rijden niet harder dan 80 gaan
Is dat nog te duur dan overstappen naar gas
Kan iemand die rijd een ZZR1100 met 200D Km op gas dus de zx10 moet dat ook kunnen

En is het erg om 200Pk te hebben voor het zelfde geld als 140 Pk
Dus een turbo er op :+
Wel eerst ff de EG Bypass plaatsen
 
Laatst bewerkt:
nu haal je een paar dingen bij elkaar

1100 spul werd beweerd dat de compressie kleiner zou worden, niet het geval (antwoord daarop: als t wel t geval was, zou ik compressie verhogen)

anyway, er is een zekere winst te halen met het "standaardspul" wat aan te passen.

200pk houdt mn frame wsl niet :+ wel leuk om te hebben in de kroeg, maar echt praktisch, niet voor mij weggelegd op deze fiets ;)

hij hoeft geen 1:20 te gaan, zou leuk zijn maar reeel is anders.

uitgangspunt: ik wil wat meer vermogen/koppel, zonder dat dat (erg) ten koste gaat van de betrouwbaarheid en als het kan minstens 1:16 doen.


Zoals je zegt: blokje reviseren en lekker verdertuffen
Dat geld zal het me sowieso al gaan kosten, voor een kleine meerprijs, om het maar even zo te zeggen, heb ik een vlottere ZX10.

Goekoopste is een 1100blok erin te lepelen wat ik misschien ga doen, en dat andere blok klaarmaken voor turbo... en dan ga ik wel voor de PK's })


kop flowen levert (als er eea nog wordt aangepast) een goeie winst op.
Ik kan zo de 10 kop laten flowen, geen probleem, maar waarom de 10 kop, als ik dat ook met een 11 kop kan doen ;)


enneh kuipbout aan de grond : Of je grondspeling is nihil, of je kuip is zwaar verbreed.
Hier gaat de collector aan de grond als ik niet uitkijk... onlangs grondspeling aardig verhoogd, dus dat zal komende tijd niet meer gebeuren :+
 
Laatst bewerkt:
bovendien zou ik alleen al een turbo erop willen zetten voor t geluid :+ (al zou die zelfs niet eens effectief zijn als werkende turbo, maar gewoon voor de geluiddemping en het gezoem )
 
...
hij hoeft geen 1:20 te gaan, zou leuk zijn maar reeel is anders.

uitgangspunt: ik wil wat meer vermogen/koppel, zonder dat dat (erg) ten koste gaat van de betrouwbaarheid en als het kan minstens 1:16 doen.
...

Moet toch kunnen, mijn antieke GS850 turbo (1980) met lompe cardan haalt dit al (en dat is geen lichte fiets :X). Als je een moderne 1100 tuned voor wat meer efficientie onderin dan moet je daar ook wel aan kunnen komen.

Zo'n reuze-fohn ben ik niet echt fan van. Dat levert je alleen een mooie koppelbult bovenin en beperkt je werkgebied nogal. Ga dan gelijk voor een turbo. Liever een roots-ding wat je een zeer vlakke koppelkromme oplevert en een behoorlijk lineaire gasreactie.
Maar het is allemaal leuk spul :).
 
Over de grond speling kan ik je zeggen dat ik rij met omgekeerde exenters
En WP achterschokker die 250KG kan hebben ipv de 185Kg die een standaard fiets heeft
Dus duikt minder in in een bocht en zo ook weer meer grond spelling geeft

Doordat ik met mijn kuip boutje over straat ga heb ik de voorkant moeten verhogen omdat mijn voorwiel begon weg te glijden
Dus zeg het maar

Misschien kan je het filmpje al
Rij maar ff mee

:+

En hij rijd met normaal gebruik 1 op 15 :]
 
hmmm, best netjes

hier ook een stuk verhoogd (excenters en langere progressieve achterveer + progr vv, mede omdat ik de uitlaat aan de grond reed :+ )

zal m kijken zodra ik weer thuis ben
 
Hmmm... weer een tijdje stil geweest hier...


Zoals het er nu naar uitziet:

Huidige blok binnenkort nokkenasketting vervangen en kleppen stellen + beurt



Reserveblok maar even op Hold...
even wachten tot ik eindelijk 1100 spul heb.... Lijkt alsof alle (D)Blokken van de aardkloot zijn verdwenen :+
 
Tijd voor een update

Kop heb ik binnen, evenals de cilinder en zuigers.
Het begint nu echt te jeuken (wil dat andere blok nu al uit elkaar trekken :+ )

Maar wat is nu wijsheid?... ik sta nu voor een keuze....

Op MP staan 2 ZX10's voor 800 ballen, waarvan 1 met goed kuipwerk (mag ik hopen).
BE kenteken, maar kwa onderdelen kan ik daar wel eea vergelden (rest bij oud alu).

Of ik breng nu mn kop weg.... voor datzelfde geld.... en heb ik nog steeds geen lopend blok :+


Denk dat ik voor die twee andere ga en dan een dag of twee aan het slopen ga :+


Foto's van de kop zal ik weldra posten...
misschien een idee om de kleppen ook maar opnieuw in te slijpen enz
 
never mind, die twee 10's zijn opgehaald.

dan maar de kop één dezer dagen even laten bekijken en weg laten brengen




Titelwijziging aangevraagd...

Aangezien we niet echt meer over een ZX10 praten, maar over een ZZR1100 :+ (in een ZX10-frame).
De 1100 was wat populairder, ook in het tuningssegment...

wie-o-wie zou me meer kunnen vertellen over wat er mogelijk is met de 11 (behalve turbo).
hoeveel het oplevert en wat de kosten zijn.

Bijv: kop flowen.... (kawa was één van de weinigen waar de dremel ook in de uitlaatkanalen ging voor zover ik weet... of t waren de ZG-blokken). Levert het bij de 11 meer souplesse? minder verbruik? meer koppel? of is het bijna niet voelbaar?

Zijn nieuwe veerringen/olieschraapringen handig? (voor de zuigers die 65k hebben gelopen)

Een ander idee waar ik mee zat te spelen: platinum-bougies (of bij geld teveel Iridium, omdat dat beter klinkt :+ ). Waarbij er (min of meer) een "vaste vonk" is.

c'mon guys, Tell me!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan